قرارداد سقف تیرچه بلوک میان کارفرما و استادکار به همراه نکات مهم بیمه این قرارداد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/03/31
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد سقف تیرچه بلوک

اجرای سقف از مهمترین مراحل اجرایی انواع پروژه‌های ساختمانی است. در طی فرآیند عملیاتی شدن اجرای سازه‌های مختلف مانند آپارتمان‌ها، خانه‌های ویلایی یا انواع دیگری از پروژه‌های پیمانی در ابعاد بزرگ‌تر، مرحله سقف سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امروزه متداول‌ترین نوع سقف‌هایی که برای پروژه‌های ساختمانی اجرا می‌شوند، سقف تیرچه بلوک است. دلیل اهمیت و کاربرد این نوع سقف نیز به مطالعات مهندسان و بررسی کارشناسان مربوط می‌شود زیرا در راستای این مطالعات، مشخص شد که سقف تیرچه بلوک نسبت به دیگر انواع سقف، از ایمنی بیشتری برخوردار است. در همین راستا، قرارداد سقف تیرچه بلوک قراردادی خواهد بود که به واسطه آن، پروژه اجرای سقف تیرچه بلوک به کارفرما یا استادکار سپرده می‌شود.

قرارداد سقف تیرچه بلوک در حالت پیمانی، در واقع یک قرارداد استادکار است که به موجب آن، مسئولیت اجرای موضوع این قرارداد به استادکار سپرده می‌شود.

چرا باید قرارداد سقف تیرچه بلوک امضا کنیم؟

اگر استادکار یا بنا هستید و به صورت اختصاصی به اجرای انواع سقف‌های تیرچه بلوک می‌پردازید، احتمالا به خوبی از مشکلات و سختی‌های همکاری با کارفرمایان آگاهی دارید. از طرف دیگر، اگر کارفرما یا مهندسی هستید که تمایل دارید برای پیشبرد پروژه اجرای سقف با یک استادکار همکاری کنید، احتمالا بابت اجرای صحیح پروژه، نگرانی‌هایی خواهید داشت. در این خصوص صراحتا باید بیان کنیم که شما چه کارفرما باشید و چه استادکاری که اجرای موضوع پروژه را به عهده می‌گیرد؛ ممکن است که در این رابطه کاری اختلافات و مشکلاتی را تجربه کنید.

مشکلاتی مانند تاخیر در اتمام پروژه اجرای سقف، بی کیفیت بودن مصالح، عدم اجرای تعهدات از سوی هر کدام از طرفین و موارد مشابه دیگر، از اختلافات و مشکلاتی هستند که ممکن است به طور کلی به روند اجرایی پروژه صدمه بزنند و به سرمایه مالی، زمان و اعتبار شما نیز زیان برساند. به همین دلیل است که تاکید می‌شود برای شروع همکاری میان کارفرما و استادکار، حتما از نمونه قرارداد اجرای سقف تیرچه بلوک استفاده کنید. در واقع علت اهمیت این قرارداد به این دلیل است که تنظیم و امضای قرارداد سقف تیرچه بلوک ، می‌تواند تاثیر مثبتی در روند اجرایی پروژه شما داشته باشد و از بروز اختلافات و مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

علاوه براین، فرم قرارداد اجرای سقف تیرچه بلوک یک سند محسوب می‌شود که حاوی اطلاعات و اسناد مرتبط با این پروژه ساختمانی و تمام توافقات و شروطی است که میان کارفرما و پیمانکار برقرار خواهد شد. علاوه بر انجام موضوع این قرارداد، انجام هر معامله دیگری نیز به تنظیم و امضای قرارداد نیاز دارد.

چهارچوب قانونی قرارداد سقف تیرچه بلوک

محتوای متن قرارداد اجرای سقف تیرچه بلوک ، شامل تمام موارد و جزئیات مهمی است که به طور کلی روابط میان کارفرما و پیمانکار را مشخص می‌کند. در ابتدا باید به این مساله اشاره کنیم که فرم قرارداد اجرای سقف تیرچه بلوک در واقع یک قرارداد پیمانکاری است. این نوع از قرارداد به این مساله اشاره می‌کند که رابطه میان کارفرما و پیمانکار، یک پیمان یا تعهد برای اجرای موضوع قرارداد است.

به واسطه قرارداد سقف تیرچه بلوک ، هر کدام از طرفین قرارداد تعهدات و مسئولیت‌هایی را به عهده می‌گیرند که ملزم هستند به آن‌ وظایف و تعهدات به شیوه مناسبی عمل کنند. بنابراین، لازم است که در اولین بخش از متن قرارداد، مشخص شود که طرفین توافق چه اشخاصی هستند زیرا میان آن‌ها اینطور توافق شده است که این اشخاص مسئولیت اجرای موضوع قرارداد را به عهده بگیرند. به زبان ساده؛ باید در قرارداد مشخص باشد که طرف حساب شما کیست. شاید در آینده نیاز باشد که در خصوص این پروژه شکایتی ثبت کنید؛ بنابراین، لازم است که مراجع قضایی بتوانند به سادگی متوجه شوند که این قرارداد میان چه اشخاصی امضا شده است.

لزوم در اختیار داشتن یک سند

بدون شک، شما به عنوان کارفرما یا پیمانکار، پیش از امضای قرارداد، با یکدیگر مذاکراتی داشته‌اید و در جلساتی که به همین دلیل برقرار شده است، شروط و توافقاتی نیز مطرح کرده‌اید. لازم به ذکر است که باید نتیجه تمام شروط و توافقات میان طرفین، به عنوان یک سند در قرارداد شما ثبت شود. به همین دلیل، بعد از معرفی طرفین، درباره تمام آن توافقات و شروطی که پیش‌تر مطرح شد، در متن قرارداد اجرای سقف تیرچه بلوک توضیح داده می‌شود. اطلاعاتی درباره تامین مصالح، نقشه و اسناد پروژه، بازه زمانی اجرای پروژه، حق الزحمه پیمانکار، شرح خدماتی که باید ارائه شود و دیگر موارد مهم، از مواردی هستند که بخش‌های مختلف این قرارداد را تشکیل می‌دهند.

برای تنظیم قرارداد سقف تیرچه بلوک نیاز به رعایت قاعده خاصی است؟

به طور کلی تنظیم هر قرارداد ، باید کاملا مطابق با قواعد و قوانین حاکم باشد. قانون مدنی، قانون کار و قانون تجارت، قوانین مهمی هستند که با توجه به نوع و ماهیت هر قرارداد، برای تنظیم آن مورد توجه قرار می‌گیرند. قرارداد سقف تیرچه بلوک یک قرارداد پیمانی است که میان اشخاص امضا می‌شود. این قرارداد از قانون مدنی تبعیت می‌کند و یک عقد نامعین محسوب خواهد شد.

مطابق با اصل آزادی قراردادها و قواعد و ضوابطی که در قانون مدنی بیان شده است، کارفرما و پیمانکار اجرای سقف تیرچه بلوک می‌توانند به شیوه‌های مختلفی با یکدیگر قرارداد امضا کنند و تنها شرطی که باید به آن توجه داشته باشند، این است که محتوای قرارداد سقف تیرچه بلوک آن‌ها مغایر با قانون نباشد. از طرف دیگر، برای اجرای این قرارداد باید به شروط صحت قراردادها نیز توجه داشته باشید. این شروط در قانون مدنی بیان شده‌اند و به این مساله توجه دارند که؛ موضوع قرارداد مشروع باشد؛ طرفین اهلیت و صلاحیت قانونی داشته باشند؛ توافق با رضایت و خواست هر دو طرف انجام شود و حتما موضوع قرارداد معین و مشخص باشد.

بیمه قرارداد سقف تیرچه بلوک

مساله بیمه، از مهمترین مسائلی است که باید در هر قراردادی درباره آن صحبت شود. به خصوص زمانی که موضوع پروژه، اجرای عملیات ساختمانی باشد، باید به مساله بیمه و بررسی ایمنی محیط کار بپردازیم.

در این مقاله، این قرارداد را از جنبه رابطه پیمانی میان پیمانکار (استادکار) و کارفرما بررسی کردیم. این رابطه پیمانی تابع قانون مدنی است و در رابطه‌ای که به واسطه آن میان کارفرما و پیمانکار برقرار می‌شود، کارفرما برای پرداخت بیمه پیمانکار تعهدی ندارد.

از طرف دیگر، مسلم است که پیمانکار برای انجام پروژه اجرای سقف تیرچه بلوک، نیاز دارد که تعداد مشخصی کارگر را استخدام کند تا با همکاری آن‌ها، پروژه مورد نظر را انجام دهد. در این موقعیت، میان پیمانکار و کارگرانی که استخدام می‌کند، یک رابطه کارگری و کارفرمایی برقرار می‌شود. به این صورت که استادکار در نقش کارفرما قرار می‌گیرد و ملزم است که کارگران خود را بیمه کند. بنابراین، در قرارداد سقف تیرچه بلوک به صورت پیمانی، مسئولیت بیمه کردن کارگران به عهده پیمانکار است. اگرچه در تعیین مبلغ کلی قرارداد، هزینه بیمه کارگران نیز لحاظ می‌شود و کارفرما با احتساب این قبیل هزینه‌ها، مبلغ کلی قرارداد را معین خواهد کرد.

به دلیل تاکید قانون به لزوم پرداخت بیمه کارگران و همچنین به دلیل خسارت‌ها و زیان‌هایی که عدم پرداخت بیمه کارگر به همراه دارد، کارفرمایان در خصوص این مساله نگرانی‌های زیادی دارند. برای رسیدگی به این مساله، پیشنهاد می‌کنیم که کارفرمایان حتما در قرارداد ذکر کنند که بخشی از مبلغ قرارداد را نزد خود نگه می‌دارند و زمانی که از پرداخت بیمه کارگران مطمئن شدند، آن مبلغ را به پیمانکار پرداخت خواهند کرد.

قرارداد سقف تیرچه بلوک با مصالح

زمانی که مسئولیت تامین مصالح به عهده پیمانکار قرار می‌گیرد، اصطلاحا بیان می‌شود که نمونه قرارداد اجرای سقف تیرچه بلوک همراه با مصالح است. یعنی پیمانکار باید مصالح مورد نیاز خود را تهیه کند و در اختیار کارگران قرار دهد. در این شیوه از قرارداد، کارفرما می‌تواند تاکید کند که کیفیت مصالح به چه صورتی باشد. به این ترتیب، پیمانکار ملزم خواهد بود که مطابق با خواست کارفرما و با رعایت اصول فنی و مهندسی، مصالح مورد نظر را تامین کند.

این شیوه از توافق از آن جهت که مسئولیت تمام مراحل اجرایی را به پیمانکار می‌سپارد، طرفداران زیادی دارد. با این حال، بزرگترین ایراد آن این است که کارفرما در خصوص هزینه مصالح مدیریت و نظارت ندارد و نمی‌تواند تصمیم بگیرد که مصالح را به چه صورتی تهیه کنند. به همین دلیل بسیاری از کارفرمایان تمایل دارند که مسئولیت تامین مصالح را خودشان به عهده بگیرند.

پیشنهاد ما

توضیح دادیم که از مهمترین اقدامات پیش از شروع همکاری در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، تنظیم قرارداد مناسب است. برای این منظور لازم است که با مشاوران حقوقی مجرب گفتگو کنید تا شما را به بهترین شیوه در راستای تنظیم قرارداد مورد نظرتان راهنمایی کنند. علاوه براین، شما می‌توانید به منظور اجرای این قرارداد، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری

این نمونه قرارداد، یک فرم خام و آماده از قرارداد پیمانکاری است. برای تهیه و دریافت آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات