چگونه با پیمانکاران قرارداد تیرچه بلوک امضا کنیم؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/03/24
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تیرچه بلوک

تیرچه و بلوک مسقف، به بامی گفته می‌شود که از ترکیب تیرجه و بلوک سبک سیمانی یا سفالی ساخته شده است. در ایران بام بسیاری از ساختمان‌ها به وسیله تیرچه و بلوک ساخته می‌شود و اغلب در ساختمان‌های چند طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیرچه و بلوک یکی از رایج‌ترین و متداول‌ترین نوع بام در ایران است زیرا نصب و ساختن بام تیرچه بلوک بسیار آسان و سریع است و به همین دلیل بام تیرچه بلوک یکی از محبوب‌ترین نوع بام در ایران به شمار می‌آید. همچنین تعداد زیادی از سازندگان ساختمان و پیمانکاران تمایل دارند که در سازه خود از بام تیرچه و بلوک استفاده کنند زیرا در تمامی ساختمان‌ها اعم از سازه‌های بتنی، سیمانی و فلزی می‌توان از این نوع بام استفاده کرد. نمونه قرارداد تیرچه بلوک به وسیله توافق کارفرما و سازنده و با هدف انجام موضوع قرارداد تنظیم و امضا می‌شود.

بررسی ماهیت حقوقی نمونه قرارداد تیرچه بلوک

در قانون مدنی به توافق دو یا چند شخص قرارداد گفته می‌شود. قراردادها انواع مختلفی دارند و به وسیله توافق میان اشخاص حقیقی یا حقوقی به وجود می‌آیند.

قرارداد پیمانکاری تولید تیرچه بلوك نیز یک توافق دو جانبه است که به وسیله کارفرما و پیمانکار امضا و ایجاد می‌شود. سازنده تیرچه و بلوک به عنوان پیمانکار و سفارش دهنده آن نیز به عنوان کارفرما این قرارداد را امضا می‌کنند. پیمانکار بعد از تنظیم و امضای این قرارداد، متعهد به ساخت بام تیرچه و بلوک می‌شود و کارفرما نیز مکلف به پرداخت دستمزد سازنده خواهد بود.

نمونه قرارداد ساخت تیرچه بلوک در قانون ایران آورده نشده زیرا از توافق‌های خصوصی میان اشخاص است که مطابق با ماده 10 قانون مدنی و اصل آزادی قراردادها تنظیم و امضا می‌شود.

انواع نمونه قرارداد تیرچه بلوک

نمونه قرارداد تولید تیرچه بلوک ، یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است. قراردادهای پیمانکاری برحسب اینکه پیمانکار یک نفر یا گروهی از افراد باشد به پیمانکاری تک نفره و پیمانکاری گروهی تقسیم می‌شود؛

  1. قرارداد پیمانکاری جمعی (گروهی): در این نوع از قرارداد، گروهی از افراد ساخت بام تیرچه و بلوک را بر عهده می‌گیرند و به طور هماهنگ کارهای مربوط به ساخت آن را بر عهده می‌گیرند. مانند قراردادی که یک کارخانه تولید محصولات ساختمانی به عنوان پیمانکار امضا کرده است.
  2. قرارداد پیمانکاری تک نفره یا قرارداد انفرادی (فردی): در این قرارداد یک نفر به عنوان پیمانکار متعهد می‌شود که کارهای مربوط به انجام موضوع این قرارداد را برعهده بگیرد.

قرارداد پیمانکاری تولید تیرچه بلوك اغلب به صورت پیمانکاری گروهی امضا و ایجاد ‌می‌شود.

شرایط صحت نمونه قرارداد تیرچه بلوک

شرایط اساسی صحت تمامی قراردادها در ماده 190 قانون مدنی آمده است، نمونه فرم قرارداد تیرچه بلوک نیز مطابق با ماده 190 قانون مدنی تنظیم و امضا می‌شود زیرا عدم رعایت شرایط ماده 190 قانون مدنی باعث عدم نفوذ و اعتبار قانونی قرارداد می‎خواهد شد. مطابق با ماده 190 قانون مدنی شرایط اساسی صحت نمونه قرارداد تولید تیرچه بلوک عبارت است از؛

  1. اهلیت طرفین: کارفرما و پیمانکار باید عاقل، بالغ و رشید باشند. بنابراین فردی که به بیماری فراموشی دچار شده است نمی‌تواند به عنوان کارفرما یا پیمانکار این قرارداد را امضا کند زیرا این اشخاص از اهلیت قانونی لازم برای امضای قرارداد برخوردار نیستند.
  2. قصد و رضایت کارفرما و پیمانکار: کارفرما و پیمانکار باید با اراده و اختیار کامل و بدون هرگونه تهدید یا فشار فیزیکی این قرارداد را امضا کنند. قراردادی که در اثر تهدید کارفرما و پیمانکار یا به صورت صوری امضا شده باطل است و اعتبار قانونی ندارد.
  3. مشروعیت جهت قرارداد: جهت قرارداد همان انگیزه و هدف نهایی کارفرما و پیمانکار از تنظیم و امضای نمونه فرم قرارداد تیرچه بلوک است. قراردادی که با انگیزه انجام امر غیر قانونی یا غیر مشروع تنظیم شده از نظر قانونی باطل و بدون اثر است.

ویژگی‌های قانونی نمونه قرارداد تیرچه بلوک

قراردادها در نظام حقوقی ایران به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند و هر یک از انواع قرارداد، ویژگی‌ها و احکام مخصوص به خود را دارند. مهمترین ویژگی‌های قرارداد پیمانکاری تولید تیرچه بلوك عبارت است از:

  1. نامعین بودن این قرارداد: نمونه قرارداد تولید تیرچه بلوک در قانون مدنی نیامده است و با توافق کارفرما و پیمانکار پروژه امضا و ایجاد می‌شود. نامعین بودن این قرارداد باعث می‌شود که شرایط و قواعد حاکم بر آن به وسیله توافق کارفرما و پیمانکار تعیین شود. آنها می‌توانند در راستای انجام پروژه درباره هر موضوع قانونی و مشروعی که مخالف با نظم عمومی جامعه نباشد با یکدیگر توافق کنند.
  2. لازم الاجرا بودن این قرارداد: نمونه قرارداد ساخت تیرچه بلوک به صورت عقدی لازم و غیر قابل انحلال تنظیم و امضا شود و به همین دلیل کارفرما و پیمانکار باید به مفاد این قرارداد متعهد باشند. همچنین پیمانکار و کارفرما اجازه فسخ و انحلال این قرارداد را ندارند مگر در مواردی که قانونگذار به آنها اجازه داده باشد.
  3. معوض بودن این قرارداد: این قرارداد رایگان نیست زیرا پیمانکار در مقابل تیرچه و بلوکی که برای کارفرما می‌سازد از او دستمزد می‌گیرد و کارفرما نیز در مقابل دستمزدی که به پیمانکار می‌‌دهد از او تیرچه و بلوک دریافت می‌کند.
  4. عهدی بودن: موضوع اصلی این قرارداد، تعهد پیمانکار به ساخت و راه اندازی تیرچه و بلوک و تعهد کارفرما به پرداخت دستمزد پیمانکار بوده و این به معنای عهدی بودن این قرارداد است.

شیوه تنظیم نمونه قرارداد تیرچه بلوک

نمونه فرم قرارداد تیرچه بلوک بعد از آنکه تنظیم شد و به امضای کارفرما و پیمانکار رسید از اعتبار اسناد عادی برخوردار می‌شود. قراردادی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و توسط مامور رسمی نیز امضا شده یک سند رسمی است. مطابق با قانون مدنی اسناد رسمی و عادی از دلایلی هستند که می‌توان در نزد مرجع قضایی به آن‌ها استناد کرد و ادعای خود را به اثبات رسانید. بنابراین لازم است که این قرارداد به صورت مستحکم و با توجه به تمامی نکات قانونی مربوط به آن تنظیم و امضا شود.

مبلغ نمونه قرارداد تیرچه بلوک

علی الاصول، مبلغ قرارداد به وسیله توافق کارفرما و پیمانکار تعیین می‌شود اما در پروژه ساخت و طراحی تیرچه و بلوک، مبلغ ساخت و راه اندازی بام تیرچه و بلوک از پیش، توسط کارفرما تعیین شده است و پیمانکار با امضای قرارداد، موافقت خود را با پرداخت این مبلغ اعلام می‌کند.

نحوه پرداخت مبلغ قرارداد نیز با توافق کارفرما و پیمانکار تعیین می‌شود و می‌تواند به صورت نقد یا قسطی باشد. برای مثال؛ کارفرما و پیمانکار توافق می‌کنند که 50 درصد از مبلغ پروژه در هنگام تنظیم قرارداد و مابقی در پایان کار به کارفرما پرداخت شود.

داوری و حل اختلاف در این قرارداد

کارفرما و پیمانکار باید برای حل اختلافات حقوقی خود به یکی از شعب دادگاه عمومی حقوقی یا شورای حل اختلاف مراجعه کنند. همچنین یکی از شعب دادسرا و دادگاههای کیفری به شکایات کارفرما و پیمانکار رسیدگی می‌کنند.

داوری یکی دیگر از روش‌های پیش بینی شده در قانون آیین دادرسی است. داور فردی است که به عنوان مرجع حل اختلاف و به وسیله توافق کارفرما و پیمانکار تعیین می‌شود. کارفرما و پیمانکار ملزم به تبعیت از نظر داور هستند.

تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد تیرچه بلوک

نسخه‌های این قرارداد باید به تعداد کارفرما و پیمانکار به همراه یک نسخه اضافه تهیه شود. تمامی نسخه‌های قرارداد باید به صورت یکسان تنظیم شوند. کارفرما و پیمانکار باید صحت مفاد تمامی نسخه‌های قرارداد را تایید و امضا کنند. به هر یک از کارفرما، پیمانکار و داور یک نسخه از این قرارداد داده می‌شود.

ممکن است کارفرما و پیمانکار قرارداد را در حضور شهود امضا کنند که در این صورت فرد یا افرادی که شاهد تنظیم و امضای قرارداد بوده‌اند نیز باید آن را امضا کنند.

آشنایی با حقوق قانونی خود در این قرارداد

چه در این قرارداد نقش کارفرما را به عهده داشته باشید و چه بخواهید که قرارداد را به عنوان پیمانکار امضا کنید، نیاز است که ابتدا به خوبی از حقوق قانونی خود مطلع باشید. برای کسب آگاهی در این خصوص، بهره برداری از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی برای شما کاربردی خواهد بود.

همچنین می‌توانید از مشاوران و متخصصان مجرب بخواهید که قرارداد شما را مطابق با خواست و نظر طرفین و به صورت اختصاصی تنظیم کنند. برای این منظور نیز می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد رکلا بهره ببرید. این خدمات در راستای تحقق هدف دسترسی آسان اقشار مختلف به خدمات حقوقی ارائه می‌شود.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات