قرارداد اجاره بچینگ و نکات مهم بخش‌های مختلف این اجاره نامه

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/25
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره بچینگ

قرارداد اجاره بچینگ ، یک قرارداد مهم در پروژه‌های عمرانی و برنامه‌های ساخت و ساز است. بچینگ یک دستگاه تولید بتن است. با استفاده از این قرارداد می‌توانید آب و مصالح را با یکدیگر ترکیب کنید و در حجم زیادی، بتن تولید کنید و این بتن را برای پروژه‌‌های ساخت و ساز مورد استفاده قرار دهید. اجاره نامه بچینگ ، برای صاحبان پروژه عمرانی بسیار دارای اهمیت است. زیرا با استفاده از بچینگ می‌توانند هزینه‌ها و سرعت کار خود را به میزان زیادی کاهش دهند. می‌دانیم که بتن از کاربردی‌ترین مصالحی است که برای اجرای انواع پروژه‌های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بدون شک، برای خرید بتن از شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی و انتقال آن به محل انجام پروژه، نیاز به صرف زمان و هزینه بسیار زیادی است. استفاده از بچینگ، این میزان هزینه را به وضوح کاهش می‌دهد، به همین دلیل است که صاحبان پروژه برای اجرای انواع پروژه‌های عمرانی و به خصوص در پروژه‌های بزرگ، از دستگاه بچینگ استفاده می‌کنند. از آنجایی که خرید این دستگاه نیاز به صرف هزینه زیادی دارد، صاحبان پروژه ترجیح می‌دهند که بچینگ را به واسطه نمونه قرارداد اجاره بچینگ ، در اختیار بگیرند. در ادامه مطلب، به جزئیات این قرارداد می‌پردازیم و درباره آن توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم کرد.

درباره نمونه قرارداد اجاره بچینگ

اجاره نامه بچینگ ، در واقع یک قرارداد اجاره است. این قرارداد از قواعد مربوط به عقد اجاره و به خصوص قواعد مربوط به عقد اجاره اشیاء پیروی می‌کند. براساس این قرارداد، شخصی که بچینگ را اجاره کرده است، برای مدت مشخص، مالک منافع بچینگ می‌شود. مالک بچینگ در این قرارداد، موجر نامیده می‌شود و شخصی که بچینگ را اجاره خواهد کرد، مستاجر است. مستاجر می‌پذیرد که در ازای در اختیار گرفتن بچینگ و استفاده از آن، مبلغ مشخصی را به عنوان اجاره بها، به موجر پرداخت کند.

نمونه قرارداد اجاره بچینگ یک قرارداد معین ، معوض و لازم است. معین بودن این قرارداد، به این معنی است که قانون مدنی به صراحت درباره آن توضیح می‌دهد و برای استفاده از این قرارداد، قواعدی را مطرح می‌کند. از طرف دیگر، معوض بودن نیز به این معنا است که در ازای انجام توافق، عوض یا بها پرداخت می‌شود. عوض یا بهای این قرارداد، با توافق موجر و مستاجر معین خواهد شد و بعد از توافق نهایی طرفین، در متن قرارداد ثبت می‌شود.

این قرارداد را می‌توانیم یک قرارداد لازم در نظر بگیریم. زیرا شرکت اجاره دهنده بچینگ و صاحب پروژه، ملزم هستند که تا پایان مدتی که در قرارداد معین شده است، به تعهدات خود عمل کنند. موجر یا مستاجر نمی‌توانند یکباره یا یک جانبه قرارداد را فسخ کنند. اگرچه این امکان برای آن‌ها وجود دارد که بتوانند برای فسخ نمونه قرارداد اجاره بچینگ شروطی را تعیین کنند.

برای نوشتن نمونه قرارداد اجاره بچینگ چه کاری باید انجام دهیم؟

برای تنظیم و نوشتن قرارداد ، ابتدا لازم است که طرفین با یکدیگر گفتگو و مذاکره کنند. اگر طرفین در مذاکرات ابتدایی به توافق برسند، می‌توانند برای تنظیم قرارداد اقدام کنند. تنظیم قرارداد نیازمند آگاهی از شرایط قانونی اجاره و قواعد مربوط به آن است. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود نوشتن قرارداد را به مشاوران حقوقی و وکلا بسپارید. علاوه براین، می‌توانید برای آگاهی از صحت قرارداد و مطالعه محتوای آن نیز از مشاوران حقوقی کمک بگیرید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از تحویل نهایی، دستگاه بچینگ توسط مستاجر به طور کامل بازدید شود. همچنین لازم است که در این بازدید، موجر نیز حاضر باشد. به این صورت، با آگاهی کامل طرفین از نقاط ضعف و قوت بچینگ، این قرارداد آماده خواهد شد. اگر دستگاه دچار آسیب جزئی یا شرایط خاصی باشد، لازم است که این اطلاعات به صورت صریح و با بیان جزئیات دقیق در متن قرارداد نوشته شود. زیرا مستاجر متعهد است که بچینگ را به همان صورتی که دریافت می‌کند، به موجر تحویل دهد. یعنی اگر بچینگ به دلیل شیوه استفاده مستاجر دچار آسیب شود، مستاجر ملزم خواهد بود که بچینگ را تعمیر کند. به همین دلیل است که تایید می‌شود پیش از تنظیم قرارداد، به صورت کامل دستگاه را مشاهده کنید و کارکرد آن را بسنجید.

بعد از اطمینان از صحت بچینگ و ثبت ویژگی‌های این دستگاه، می‌توانید با یکدیگر قرارداد امضا کنید. البته لازم است که تمام این اطلاعات و مشاهدات درباره دستگاه، در متن نمونه قرارداد اجاره بچینگ نوشته شود و طرفین آن را امضا کنند.

محتوای اجاره نامه بچینگ

محتوا و متن نمونه قرارداد اجاره بچینگ ، حاوی اطلاعات دقیق از اشخاصی است که در این قرارداد حضور دارند. در ابتدای این اجاره نامه ، موجر و مستاجر با استفاده از اطلاعات و مشخصات هویتی معرفی می‌شوند. ممکن است موجر و مستاجر اشخاص حقوقی و شرکت‌ها باشند. در این شرایط، نمایندگان و وکلای این اشخاص، برای امضای قرارداد حاضر خواهند شد.

بعد از نوشتن مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد ، لازم است که موضوع قرارداد، مدت اجاره، مبلغ اجاره بها، شروط قرارداد و تعهدات و مسئولیت‌های هر کدام از آن‌ها نیز در متن قرارداد نوشته شود. محتوای قرارداد اجاره بچینگ ، یک سند معتبر است که حاوی مطالبی جامع از توافقاتی است که میان طرفین انجام شده است. در واقع، تمام حدود اختیارات و مسئولیت‌های طرفین، در این متن نوشته خواهد شد و سپس توسط آن‌ها امضا می‌شود. امضای قرارداد، به این نوشته جنبه قانونی خواهد داد و باعث می‌شود که یک سند معتبر میان آن‌ها باشد.

به واسطه این قرارداد، در صورت بروز اختلاف یا مشکل، موجر و مستاجر می‌توانند شکایت خود را در شورای حل اختلاف مطرح کنند. علاوه براین، این امکان وجود دارد که در زمان طرح شکایت، به این قرارداد استناد کنند.

موضوع قرارداد را چگونه بنویسیم؟

بعد از معرفی اشخاصی که در یک قرارداد حضور دارند، لازم است که دلیل اصلی انجام این توافق، در بخش مربوط به موضوع قرارداد نوشته شود. شما می‌توانید در بخش موضوع قرارداد به این مساله اشاره کنید که دستگاه بچینگ را برای مدت مشخص و به منظور استفاده در یک پروژه عمرانی اجاره خواهید کرد. مالک نیز متعهد خواهد بود که بچینگ را در این بازه زمانی، در اختیار مستاجر قرار دهد. مالک می‌تواند در بخش موضوع قرارداد به این مساله اشاره کند که دستگاه بچینگ حتما باید توسط موجر و در پروژه عمرانی مورد نظر استفاده شود و مالک نمی‌تواند بچینگ را برای موارد دیگری استفاده کند.

مدت اجاره بر چه اساس تعیین می‌شود؟

پروژه شما چقدر زمانبر است؟ تا چه زمانی به بچینگ نیاز دارید؟ شرکت ارائه دهنده بچینگ، دستگاه‌های خود را برای چه بازه زمانی در اختیار مستاجران قرار می‌دهد؟ پاسخ به این سوالات، از مهمترین عواملی است که به واسطه آن، بازه زمانی قرارداد معین خواهد بود.

موجر و مستاجر بچینگ، با توجه به شرایطی که دارند، برای اجاره بچینگ اقدام خواهند کرد. بازه زمانی قرارداد نیز مطابق با توافق و مذاکرات طرفین معین خواهد شد. برای مثال ممکن است که اجاره بچینگ چند روز، چند ماه یا حتی یک سال به طور انجامد. در طول این بازه زمانی، بچینگ در اختیار مستاجر است. موجر نمی‌تواند مانع استفاده یا منفعت مستاجر شود و ملزم است که در طول دوره اجاره، شرایط را برای استفاده مستاجر از بچینگ، مهیا کند.

از طرف دیگر، مستاجر نیز ملزم خواهد بود که در طول دوره اجاره، به همان صورتی که توافق شده است، مبلغ اجاره بها را به موجر بپردازد و همچنین به شیوه‌ای صحیح از دستگاه استفاده کند و به آن آسیب نرساند. تاریخ شروط و اتمام قرارداد، در متن نمونه قرارداد اجاره بچینگ نوشته می‌شود. در طول این دوره، موجر یا مستاجر نمی‌توانند درخواست فسخ قرارداد یا برگرداندن بچینگ را داشته باشند. زیرا اجاره نامه آن‌ها را ملزم می‌کند که در بازه زمانی که معین شده است به تعهدات خود درباره اجاره نامه بچینگ متعهد باشند.

اجاره بها را معین کنید!

برای در اختیار گرفتن بچینگ، لازم است که بهای اجاره کردن آن معین شود. اجاره بها، مبلغی است که بابت استفاده از بچینگ به موجر پرداخت خواهد شد. موجر و مستاجر با توجه به شرایط پروژه در خصوص میزان اجاره بها با یکدیگر توافق می‌کنند. مبلغی که برای اجاره بها در نظر گرفته می‌شود یا براساس تعداد روزهایی است که بچینگ در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد یا اینکه ممکن است مبلغی برای اجاره ماهانه این دستگاه معین شود.

به همین ترتیب، برای شیوه پرداخت اجاره بها نیز توافقاتی انجام می‌شود. ممکن است مالک بچینگ، تمایل داشته باشد که مبلغ اجاره بها، در ابتدای قرارداد اجاره بچینگ ، به صورت کامل پرداخت شود یا اینکه ممکن است طرفین اینطور توافق کنند که اجاره بها در اقساط مشخصی با موجر تسویه شود.

بدون شک برای موجر مهم است که مبلغی که برای اجاره بها تعیین کرده‌اند را در زمانی که معین شده است، دریافت کند. به همین دلیل است که مالکان بچینگ، تمایل دارند در متن قرارداد آن‌ها، ضمانتی برای دریافت مبلغ اجاره بها در نظر گرفته شود. به این صورت که موجر بتواند در ازای هر روز دیرکرد در پرداخت اجاره بها، از مستاجر طلب جریمه کند. برای این منظور، لازم است که در متن قرارداد به شرایط تعلق گرفتن جریمه و میزان آن، اشاره شود.

پیشنهاد ما

قرارداد اجاره بچینگ ، یک نوع از قرارداد اجاره ماشین آلات و تجهیزات است. به دلیل اهمیت و کاربرد این دستگاه، لازم است که قرارداد مناسبی برای آن نوشته شود. در این زمینه به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما برای تنظیم قرارداد ، از مشاوران حقوقی کمک بگیرید. با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، این امکان برای شما فراهم خواهد بود که سوالات حقوقی خود را از مشاور بپرسید.

نمونه قرارداد اجاره بچینگ

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره بچینگ
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات