برنامه نویس بک اند، متخصصی ماهر در پشت پرده وب سایت و نرم افزارهای شما!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/26
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
برنامه نویس بک اند

اغلب نیاز‌های امروزی جامعه بشری از طریق ارتباط‌های مجازی و اینترنتی برطرف می‌شوند. به بیان دیگر، بخش زیادی از کارها و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی عموم مردم جامعه به واسطه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های آنلاینی انجام می‌شوند که همچنان با پیشرفت تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت هستند. برنامه نویس بک اند نیز از جمله افرادی است که در زمینه توسعه و راه‌ اندازی یک وب سایت نقش بسیار مهمی دارد. با این وجود، شاید غالب مردم از پشت صحنه این ارتباط‌های مجازی و آنلاین آگاهی چندانی نداشته باشند چرا که تمام فعالیت‌های آنلاین آن‌ها تنها با طراحی و نوشتن کدها و برنامه‌های مخصوص خود امکان پذیر می‌شوند.

بنابراین از جمله اقداماتی که در راه‌ اندازی یک صفحه وب نقش قابل توجهی دارد، کد نویسی یا رمز نویسی است که در واقع، پایه و اساس آن محسوب می‌شود. پیرو گفته‌های قبل، در این مقاله قصد داریم چگونگی فعالیت و همچنین اهمیت کار یک برنامه نویس بک اند را به صورت تخصصی توصیف کنیم. قرارداد کار شاغلین حوزه برنامه نویسی علاوه بر اینکه می‌تواند رسمی باشد، ممکن است براساس توانایی‌ها و سوابق فرد به صورت پروژه‌ای یا پیمانکاری نیز منعقد شود.

برنامه نویسی (برای خواندن مقاله مرتبط روی لینک بزنید) از جمله مشاغل مورد توجه و مهم است که امروزه درباره آن بسیار صحبت می‌شود. در ادامه این مقاله موقعیت شغلی برنامه نویس بک اند که یک شاخه مهم و پرکاربرد در برنامه نویسی است را بررسی می‌کنیم. در انتهای این مقاله می‌توانید تصمیم بگیرید که برای فعالیت در این حوزه آماده هستید یا نه و همچنین می‌توانید بررسی کنید که آیا تمام مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای این حرفه را کسب کرده‌اید؟

بک اند چیست؟

بک به لحاظ لغوی به معنای پشت است که ارتباط مستقیم با شغل برنامه نویسی دارد. به بیان دیگر، یکی از پایه‌های اصلی هر وب سایت و نرم افزار، بخش بک اند آن است که در واقع، ترکیبی از فناوری قوی و کد نویسی را شامل می‌شود. این قسمت علاوه بر اینکه نقش قابل توجهی در بهینه و قدرتمند عمل کردن یک سایت دارد، همچنین موجب تعامل راحت و مطلوب کاربران نیز می‌شود.

بنابراین به بخشی از یک سایت که در اصل برای هیچ یک از کاربران قابل مشاهده نیست، بک اند می‌گویند. بک اند هر سایتی دارای سه بخش پایگاه داده، سرور و برنامه است. کد نویسی بک اند به طور مستقیم با سیستم‌ها در ارتباط نیست و در واقع از طریق یک سرور مخصوص به مرورگرهای کاربران انتقال داده می‌شود. به همین جهت است که بک اند با نام کد نویسی سمت سرور یا سرور ساید نیز شناخته می‌شود.

برنامه نویس بک اند کیست؟

شخصی که مسئولیت کد نویسی قسمت بک اند را بر عهده دارد، در واقع موظف است که با بهره‌ گیری از ابزارها و فناوری‌های مربوطه عملکرد آن بخش از سایت که کاربران مورد استفاده قرار می‌دهند را قوی و بهینه کند. بر این اساس، به طور خلاصه می‌توان گفت وظایف برنامه نویس بک اند رسیدگی به اموری نظیر بررسی و برطرف کردن اشکالات، حفظ و نگهداری برنامه‌ها، داده‌ها و یکپارچه کردن آن‌ها است.

این دسته از برنامه نویسان، مطابق توافق با کارفرما، می‌توانند با امضای قرارداد استخدام برنامه نویس ، به عنوان یک نیروی کار متخصص استخدام شوند یا اینکه می‌توانند با امضای قرارداد برنامه نویسی نرم افزار به صورت مستقل برای خود کار کنند و در واقع قرارداد پیمانی داشته باشند.

زبان‌های مورد نیاز یک برنامه نویس بک اند

با توجه به این مزیت که در حوزه بک اند منابع زبانی زیادی موجود است، طراحان وب برای بهره بردن از زبان مورد نیاز خود محدودیت چندانی ندارند و در واقع، می‌توانند به راحتی زبان مورد نظر را انتخاب کنند. البته لازم به ذکر است که بهره‌ گیری از زبان‌های برنامه نویسی در بخش بک اند در هر شرکت و کسب و کاری متفاوت است. با این وجود به علاقمندان و شاغلین این حرفه پیشنهاد می‌کنیم زبان‌هایی را یاد بگیرند که با گذشت زمان دچار تغییر و تحولات چندان نمی‌شوند و در اصل برای آن‌ها سودمند باشد. از جمله زبان‌های رایج بخش بک اند را می‌توان مواردی مانند روبی، پایتون، جاوا، پی اچ پی و غیره برشمرد.

قابلیت‌هایی که برنامه نویس بک اند را ممتاز می‌کند!

یک کد نویس حرفه‌ای برای اینکه بتواند مسئولیت‌های تعریف شده را به خوبی انجام دهد، باید از مهارت‌‌ها و قابلیت‌های حرفه خود به طور کامل مسلط باشد. مسلم است که داشتن مهارت به کسب تجربه و همچنین به شناخت عمیق و جدی تمام جوانب شغل مربوطه احتیاج دارد. ویژگی‌های مورد نیاز یک برنامه نویس بک اند ، شامل موارد زیر می‌شود:

  1. مهارت در بهره‌ گیری از زبان‌های بک اند و فریم ورک‌های آن؛
  2. توانایی مدیریت هاست و پایگاه داده؛
  3. توانایی مدیریت و نظارت بر امنیت و عملکرد وب سایت؛
  4. مهارت کار با نرم‌‌ افزار‌های مربوطه؛
  5. تسلط کامل به زبان‌های مورد نیاز بک اند.

تحصیلات و آینده شغلی یک برنامه نویس بک اند

کلیه افراد با مدارک تحصیلی مرتبط می‌توانند با شرکت در دوره‌های آموزش آنلاین و حضوری معتبر و تخصصی در این حرفه مشغول شوند. با این وجود، برای اینکه در این حوزه، حرفه‌ای و با تجربه شوید لازم است که دانش و مهارت‌هایی همچون علم داده‌ها، نوشتن الگوریتم و غیره آن را به طور کاملا تخصصی یاد بگیرید و همچنین به صورت مستمر نیز این دانش‌ها را به روز کنید. این مساله به این دلیل است که موفقیت در شغل برنامه نویسی بک اند تا حدود زیادی به توانایی و قابلیت‌های فرد در استفاده از زبان‌های مختلف و تجربه و دانش تخصصی او بستگی دارد.

از طرفی، از آنجا که شغل برنامه نویسی با توجه به گرایشات کسب و کارها به سمت تجارت آنلاین، همواره با استقبال زیادی رو به رو بوده است قطعا آینده شغلی افراد مشغول در این حیطه بسیار مطلوب و موفقیت آمیز خواهد بود. از این رو به افرادی که تصمیم دارند در این حرفه به صورت جدی فعالیت کنند توصیه می‌کنیم حتما دانش و زبان‌های مخصوص این شغل را به صورت تخصصی کسب کنند.

شرح وظایف برنامه نویس بک اند

کسانی که در قسمت بک اند یک سایت فعالیت می‌کنند نقش قابل توجهی در نحوه عملکرد و چگونگی ارائه خدمات آن دارند. به عبارت دیگر، کار اصلی آن‌ها این است که از طریق نظارت و بررسی داده‌ها مطمئن شوند که خدمات و اطلاعات مورد نیاز کاربران به درستی ارائه می‌شود. بنابراین برنامه نویسان بک اند ، ترکیبی از پایگاه داده و نرم‌ افزارهای طراحی شده به زبان سرور را از طریق سرورهای ابری یا وب اجرا می‌کنند.

با این اوصاف، وظایف برنامه نویس بک اند، در هر شرکت یا سازمانی بر اساس الزامات و نیازهای فنی آن شرکت تعیین می‌شود. در اصل، توسعه دهندگان بک اند متناسب با شاخص‌های مربوطه و با استفاده از نرم‌ افزارها و زبان‌های مخصوص، برنامه یا صفحات سایت مورد نظر شرکت مربوطه را طراحی می‌کنند.

از دیگر مسئولیت‌های این حرفه

  1. ساخت پایگاه داده، یکپارچه کردن و همچنین مدیریت و نظارت بر آن؛
  2. یکپارچه کردن رایانش ابری و وب؛
  3. یکی از دیگر وظایف برنامه نویس بک اند ساخت سمت سرور با استفاده از فریم ورک‌ها است؛
  4. استفاده از انواع سیستم عامل در مواقع نیاز؛
  5. توسعه و ساخت سیستم‌ محتوا و حفظ و نگهداری از آن؛
  6. انجام تنظیمات امنیتی برای وب؛
  7. تهیه و ثبت گزارشات تجزیه و تحلیل عملکرد‌های وب؛
  8. پشتیبانی از کارکرد و فعالیت‌های وب سایت.

درآمد برنامه نویس بک اند چقدر است؟

اگرچه تمام برنامه نویسان بک اند در صورتی که قابلیت‌های عالی و موثری داشته باشند درآمد و حقوق بالایی خواهند داشت. با این حال این اشخاص با توجه به کسب و کار و محیطی که در آن فعالیت دارند و همچنین به واسطه‌ قرارداد منعقد شده بین آن‌ها (پیمانکاری، دائمی و فریلنسری) می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، می‌توان به طور کلی گفت که این متخصصان از حقوق و مزایای مطلوبی برخوردار هستند.

پیشنهاد می‌کنیم

در نظر داشته باشید که شغل برنامه نویسی یکی از مشاغل مهم و در حال رشد جامعه کنونی است که کسب مهارت در آن می‌تواند مزیت‌های فراوانی برای افراد داشته باشد. از این رو در صورتی که به فعالیت در این حرفه علاقمند هستید ابتدا سعی کنید از طریق شرکت در آموزش‌ها و دوره‌های تخصصی، توانمندی‌های مورد نیاز آن را به صورت حرفه‌ای فرا گیرید.

همچنین از آنجا که شغل کد نویسی از جمله فعالیت‌هایی شناخته می‌شود که در حال حاضر اهمیت زیادی پیدا کرده است، افزایش شناخت و آگاهی از بازار کار، قوانین و مقرارت توافق‌نامه‌های مربوط به آن نیز می‌‌تواند برای هر دو گروه کارفرما و کار پذیر فایده‌های زیادی داشته باشد. البته ناگفته نماند که در زمینه مسائل حقوقی می‌توانید از خدمات رکلا که به صورت مشاوره تلفنی حقوقی و همینطور تنظیم قرارداد ارائه می‌شوند، برخوردار شوید.

اگر در خصوص نکات حقوقی این موقعیت شغلی سوالی دارید در بخش نظرات از ما بپرسید و همچنین تجربیات خود از فعالیت در این حوزه کاری را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

قرارداد استخدام برنامه نویس

رابطه استخدامی با برنامه نویس را با استفاده از این قرارداد ثبت کنید.

نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس
دریافت نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس

قرارداد طراحی نرم افزار

با امضای این قرارداد، می‌توانید مسئولیت انجام پروژه‌های مختلف طراحی نرم افزار را به برنامه نویس بسپارید.

نمونه قرارداد طراحی نرم افزار
دریافت نمونه قرارداد طراحی نرم افزار
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات