چرا برنامه نویس شویم؟ شرح وظایف، جایگاه اجتماعی و میزان درآمد این فرصت شغلی!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/23
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
برنامه نویس

یکی از مشاغلی که در دنیای امروزه اهمیت زیادی دارد و فرصت‌های شغلی بسیار زیادی برای آن ایجاد شده، شغل برنامه نویسی است. این حرفه یا مهارت با توجه به رشد فناوری و ارتباطات اینترنتی و مجازی و همچنین با رواج سیستم‌های هوشمند و دیجیتالی، با استقبال شدیدی رو به رو شد. به همین جهت، روز به روز افراد زیادی به یادگیری این حرفه، مشتاق می‌شوند. در واقع، به دلیل اینکه در بسیاری از کسب و کارهای آنلاین و مجازی، کارکرد و عملکرد یک برنامه نویس نقش چشمگیری دارد، درآمد و حقوقی که برای این متخصصان در نظر می‌گیرند نیز بسیار مطلوب و رضایت بخش است. در این راستا در مقاله حاضر قصد داریم به طور اختصاصی وظایف برنامه نویس رایانه را تحلیل و ارزیابی کنیم.

کدنویسی یا نوشتن برنامه برای سیستم‌های رایانه‌ای، از جمله فرصت‌های شغلی است که علاوه بر بازار کار خوب، اهمیت و مزایای بسیاری نیز برای افراد فعال در این حوزه دارد. مخصوصا در حال حاضر که اکثر کسب و کار‌ها به فعالیت دیجیتالی گرایش پیدا کرده‌اند. بنابراین آگاهی از مسائل حقوقی این شغل نیز می‌تواند در انتخاب‌های شما نقش موثری ایفا کند. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله قرارداد استخدام برنامه نویس را مطالعه کنید. مطالعه این مقاله اطلاعات حقوقی کاربردی و مهمی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

برنامه نویسی چیست و چه ابزار‌هایی برای آن کاربرد دارد؟

کلیه مشاغلی که درآمد خود را از طریق فعالیت‌های آنلاین و دیجیتالی به دست می‌آورند قطعا برای راه‌ اندازی نرم‌ افزار‌های مورد نیاز خود و همچنین به تناسب نوع کسب و کاری که دارند، برنامه‌ها یا کدهایی را برای سایت خود طراحی می‌کنند. به بیان دیگر، کدنویسی، نوشتن دستور العمل‌هایی مشخص برای رایانه است که در نهایت، نتایج مورد نظر فرد را موجب می‌شود. کد نویسی یا رمز نویسی به زبان‌های مختلفی نوشته می‌شود که به اصطلاح زبان‌های برنامه نویسی نام می‌گیرد. زبان‌های کد نویسی بسیاری وجود دارد که برخی قابلیت‌های متعددی دارند و تعدادی تنها برای کاری خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. در کد نویسی معمولا نرم‌ افزارهای مختلفی همچون ویرایشگر متن، کد، ویژوال و اندروید استودیو و موارد متعدد دیگر کاربرد دارند.

برنامه نویس کیست؟

توسعه دهنده وب به فردی گفته می‌شود که مسئولیت نوشتن و آزمایش کدها و برنامه‌های رایانه را بر عهده دارد. یک شخص کد نویس، علاوه بر نوشتن دستور العمل‌‎های مربوطه، موظف است عملکرد صحیح و همچنین کارهایی مانند ویرایش، آزمایش و نگهداری نرم‌ افزارها را نیز تحت نظارت خود قرار دهد. یک کد نویس حرفه‌ای با تجربه باید به صورت مداوم کارکرد برنامه‌ها را بررسی کند و در صورت لزوم، اقدامات ویرایش و اصلاح یا فرآیند به روز رسانی را بر روی آن‌های انجام دهد. رمز نویسی دارای شاخه‌های متعدد و زیادی است که مهمترین آ‌ن‌ها کد نویسی برای برنامه‌های رایانه‌ای، فضای وب و تلفن‌های همراه است.

برنامه نویسان هم به صورت استخدامی و با امضای قرارداد کار مشغول به فعالیت می‌شوند و هم با امضای انواع قرارداد برنامه نویسی نرم افزار ، به صورت پیمانی و فریلنسری در این حرفه فعالیت می‌کنند. برای آشنایی به هر کدام از انواع این قراردادها، می‌توانید مقالات مرتبط با آن‌ها را مطالعه کنید.

مهارت‌ها و قابلیت‌های مورد نیاز یک برنامه نویس

اگرچه به ظاهر فعالیت در این حرفه اندکی سخت و دشوار به نظر می‌رسد اما از آنجا که منابع آموزشی زیادی در این راستا موجود است، می‌توان به راحتی مهارت‌های مور نیاز این شغل را کسب کرد. البته یکی از عوامل اصلی موفقیت در این حرفه شور و اشتیاق فراوان است. بنابراین افرادی که علاقمند هستند در حرفه برنامه یا کد نویسی فعالیتی حرفه‌ای داشته باشند، تنها با کسب چند مهارت اصلی این شغل می‌توانند به موقعیتی عالی دست یابند. از جمله مهمترین قابلیت‌های مورد نیاز یک طراح وب را در ادامه شرح می‌دهیم:

  1. توانایی و مهارت قابل توجه برای جست و جو در گوگل؛
  2. قابلیت تجزیه و تحلیل خطاها و اشتباه‌های رخ داده هنگام نوشتن کدها و برنامه‌ها؛
  3. مهارت در یادگیری مباحث و دانش‌های به روز و نوین؛
  4. توانایی بهره بردن از کدهای تعریف شده؛
  5. مهارت در استفاده از نرم‌ افزار‌های مختلف؛
  6. بررسی و بهبود کدها و برنامه‌های خود.

چگونه می‌توان به یک برنامه نویس حرفه‌ای تبدیل شد؟

افرادی که تصمیم دارند در شغل برنامه نویسی به صورت حرفه‌ای فعالیت کنند و در این زمینه به موفقیت‌های دلخواه خود برسند، باید حداقل به چندین زبان مورد نیاز این حرفه تسلط کامل داشته باشند. همچنین باید مواردی نظیر الگوها، پارادایم‌ها، چهارچوب‌ها و همینطور برنامه‌هایی همچون سیستم‌های کنترل نسخه را نیز فرا گیرند. کد نویسی از جمله مشاغل نسبتا سختی محسوب می‌شود که شاغلین آن باید به صورت مداوم مهارت‌ها و دانش‌های خود را تمرین و تکرار کنند. همچنین از آنجا که این شغل دائما در حال توسعه است و روز به روز فناوری و اطلاعات جدیدی به آن اضافه می‌شود، بنابراین افراد باید به طور مستمر دانش خود را در این زمینه به روز کنند.

چند اقدام مهم برای اینکه شما در این حرفه موفق و حرفه‌ای باشید

  1. مشخص کردن شاخه مورد نظر خود در حیطه کد نویسی؛
  2. مشخص کردن روش‌های مورد نیاز یادگیری؛
  3. یاد گرفتن اصول پایه و همزمان یادگیری یکی از زبان‌های اصلی و مهم برنامه نویسی؛
  4. انجام پروژه‌های تمرینی زیاد جهت توسعه عملکرد خود؛
  5. یادگیری دانش‌های جدید و نوین در این حرفه به طور مداوم.

درآمد افراد برنامه نویس چقدر است؟

بازار کار شغل برنامه نویسی در جامعه امروزه با استقبال زیادی مواجه است و شاغلین این حرفه نیز از موقعیت شغلی مطلوب و قابل توجهی برخوردار هستند. با این حال، میزان حقوق دریافتی شاغلین حوزه برنامه نویسی با توجه به شرکتی که در آن فعالیت دارند اندکی متفاوت و در واقع به عواملی مانند تجربه، سابقه، میزان توانایی و تخصص آن‌ها به زبان‌های مختلف برنامه نویسی بستگی دارد. در یک قاعده کلی، هرچقدر متخصص و با تجربه‌تر باشید، درآمد شما از این حرفه بیشتر خواهد بود.

شرح وظایف برنامه نویس ارشد

شخصی که به عنوان یکی توسعه دهنده وب ارشد فعالیت می‌کند باید از تجارب و سوابق زیادی در این حیطه برخوردار باشد. در واقع، شخص مذکور باید با تکیه بر مهارت و توانایی‌های خود سخت‌ترین مسئولیت‌ها را اجرا کند. از جمله ویژگی‌های بارز یک کد نویس ارشد، توانایی رهبری بهینه و مطلوب پروژه، تسلط به دانش این حوزه، توانایی آموزش نیرو‌های تازه وارد و همچنین برخورداری از قدرت مذاکره و خلاقیت بالا در انجام کار خود است. در واقع، تسلط کافی به این مهارت‌ها باعث می‌شود که وظایف یک برنامه نویس نیز به بهترین شکل ممکن انجام شود.

  1. شرح وظایف برنامه نویس ارشد به طور کلی عبارتند از؛
  2. کد نویسی و توسعه بک اند؛
  3. کنترل و نظارت بر فعالیت‌های سایر کد نویسان؛
  4. آموزش و راهنمایی نیروهای جدید؛
  5. طراحی و بررسی پروژه‌ها بر اساس دستور العمل‌های تعریف شده.

تمام مسئولیت‌های شخص متخصص در این حوزه

یک کد نویس یا شخص توسعه دهنده وب بنابر دانش و تخصص خود و همچنین متناسب با محیطی که در آن فعالیت می‌کند باید مسئولیت‌ها و وظایفی را اجرا کند. به عبارت دیگر، شرح وظایف برنامه نویس را می‌توان موارد زیر برشمرد:

  1. به کارگیری اصول و نکات تعریف شده توسط مدیر ارشد؛
  2. یکی از وظایف برنامه نویس رایانه ، تعامل و ارتباط مستمر با تیم تحلیلگر و تست پروژه جهت رعایت درست الزامات است؛
  3. طراحی قالب‌های مورد نیاز نرم‌ افزارها؛
  4. کد نویسی مطابق اصول آن و یکسان کردن آن در راستای اهداف شرکت؛
  5. از دیگر وظایف یک برنامه نویس ، تست و آزمایش برنامه‌های طراحی شده، برای اطمینان از کارکرد صحیح نرم‌افزارها است؛
  6. حفاظت و نگهداری از کد‌های نوشته شده؛
  7. مستند سازی برنامه از طریق راهکارهای تعیین شده؛
  8. و در نهایت، از جمله وظایف یک برنامه نویس ، ثبت تغییرات طراحی شده در برنامه‌‌ها است.

نکات حقوقی مرتبط با این فرصت شغلی

همانطور که قبلا نیز ذکر شد، برنامه نویسی یکی از مشاغل پر درآمد و در حال رشد در جامعه امروزی است که افراد زیادی را به خود جذب کرده است. به همین جهت پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع فعالیت حرفه‌ای خود علاوه بر اینکه دانش‌های لازم این حرفه را فرا می‌گیرید همچنین درباره نکات حقوقی آن نیز اطلاعات کافی را کسب کنید تا انتخاب‌های بهتری داشته باشید. تیم حقوقی رکلا در زمینه مسائل حقوقی مشاغل، به صورت مشاوره تلفنی حقوقی به شما راهنمایی می‌دهد و همچنین می‌توانید با توجه به شرایطی که در نظر دارید، تنظیم قرارداد اختصاصی خود را به تیم رکلا بسپارید.

قرارداد استخدام برنامه نویس

برنامه نویس با امضای این قرارداد، استخدام می‌شود. برای تهیه فرم خام این قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس
دریافت نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات