قرارداد رهن آپارتمان و توضیحات کاربردی درباره انواع این قرارداد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/13
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد رهن آپارتمان

درباره قرارداد رهن آپارتمان زیاد شنیده‌اید اما لازم است بدانیم که این قرارداد را می‌توانیم به دو شیوه متفاوت در نظر بگیریم. اگرچه یکی از متداول‌ترین موارد استفاده از این قرارداد، زمانی است که شرایط استیجاری یک آپارتمان مدنظر باشد اما باید به این مساله نیز اشاره کنیم که این عنوان، در واقع یک قرارداد رهن است. این توافق نامه از قراردادهای معین قانون مدنی است و درباره آن قواعد مشخصی بیان شده است. بنابراین، پیش از صحبت درباره قرارداد رهن آپارتمان ، باید مشخص کنیم که هدف و قصد اصلی شما از تنظیم این قرارداد چیست؟ در ادامه این مطلب درباره این قرارداد توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

نمونه قرارداد رهن آپارتمان در شرایط استیجاری

ممکن است که منظور شما از رهن آپارتمان، شرایط استیجاری آن باشد. در این شرایط، قرارداد میان موجر و مستاجر تنظیم خواهد شد. اگر موجر تمایل داشته باشد که بدون فروش آپارتمان، برای مدت مشخصی مبلغ قابل توجهی را دریافت کند، می‌تواند از شرایط رهن آپارتمان بهره ببرد. به طور معمول اشخاصی که به تازگی ساخت و ساز آپارتمان را به اتمام رسانده‌اند و مبلغ قابل توجهی برای تسویه حساب‌های خود نیاز دارند یا اشخاصی که تمایل دارند با مبلغی که دریافت می‌کنند، سرمایه گذاری کنند، از شرایط رهن آپارتمان استفاده می‌کنند و به واسطه این قرارداد، آپارتمان خود را برای مدت مشخصی در ازای دریافت مبلغ ودیعه در اختیار مستاجر قرار می‌دهند.

آن چیز که در میان عرف بسیار متداول است، این است که در شرایط نمونه قرارداد رهن آپارتمان استیجاری ، مبلغ کرایه پرداخت نمی‌شود و در پایان مدت قرارداد نیز، موجر ملزم خواهد بود مبلغی که به عنوان رهن آپارتمان دریافت کرده است را به موجر برگرداند. در خصوص این حالت از قرارداد، اظهار نظرهایی بیان می‌شود که شرایط آن را به نوعی مانند توافق‌های ربوی می‌دانند. به همین دلیل است که پیشنهاد می‎‌کنند برای تنظیم نمونه قرارداد رهن آپارتمان ، شرایطی در نظر بگیرید تا مساله ربوی بودن قرارداد، برطرف شود.

شرایط قانونی نمونه قرارداد رهن آپارتمان در حالت استیجاری

اینگونه بیان می‌شود که اگر مستاجر در ابتدای قرارداد مبلغ مشخصی را به موجر پرداخت کند و در ازای آن، به رایگان و بدون پرداخت کرایه در آپارتمان سکونت داشته باشد، اینطور معنی می‌دهد که مبلغ ابتدایی را به عنوان ربا پرداخت کرده است و در ازای سود آن، از آپارتمان استفاده می‌کند. در این شرایط، رابطه‌ای که ایجاد می‌شود، رابطه ربوی است و برای موجر و مستاجر حکم ربا دارد که در حقیقت یک جرم است. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنند که در قراردادی که امضا می‌کنید، حتما مبلغی را به عنوان کرایه تعیین کنید. اگرچه این امکان وجود دارد که مبلغ مختصری معین شود اما لازم است حتما در متن قرارداد نوشته شود که مبلغ مشخصی به عنوان کرایه، پرداخت خواهد شد.

قرارداد رهن آپارتمان در شرایط رهن ضمانت

یکی از شیوه‌های خرید آپارتمان، پیش خرید یا خرید اقساطی آن است. از مهمترین ویژگی‌های خرید آپارتمان اقساطی این است که آپارتمان تا اتمام دوره‌ اقساط، در رهن شرکت یا سازنده آن قرار می‌گیرد. این اقدام، در واقع نوعی ضمانت برای فروشنده آپارتمان است. زیرا به واسطه این قرارداد، مطمئن خواهد بود که تا زمانی که اقساط آپارتمان را پرداخت نکرده‌اید، نمی‌توانید آن را بفروشید.

علاوه براین، ممکن است که شما برای اخذ وام از بانک یا صندوق‌های مالی دیگر، نیاز داشته باشید که وثیقه‌ای ارائه دهید. به همین دلیل تصمیم می‌گیرید آپارتمانی که دارایی شما محسوب می‌شود را در رهن بانک بگذارید. به این صورت، بانک مطمئن خواهد بود که شما مبلغ وام را برمی‌گردانید یا حتی اگر موفق به پرداخت مبلغ وام نشدید، بانک این امکان را خواهد داشت که آپارتمان شما را به جای مبلغ وام مصادره کند. اینگونه معاملات به طور معمول با قرارداد رهن آپارتمان نوشته و امضا می‌شود.

این نوع از نمونه قرارداد رهن آپارتمان در واقع یک نوع قرارداد رهن است. این قرارداد زمانی کاربرد دارد که اشخاص با یکدیگر یک توافق یا معامله مالی داشته باشند که به واسطه آن توافق، یک طرف ملزم باشد که مبلغی را به شخص دیگر پرداخت کند. در این شرایط، آپارتمان به عنوان وثیقه در رهن قرار می‌گیرد.

قانون مربوط به شرایط استیجاری

اگر تمایل دارید که نمونه قرارداد رهن آپارتمان را با شرایط استیجاری در اختیار بگیرید، لازم است که اجاره نامه تنظیم کنید. علاوه براین، این قرارداد باید مطابق با قواعد مربوطه در قانون مدنی در خصوص قرارداد اجاره تهیه و تنظیم شود. در این قرارداد، طرفین موجر و مستاجر هستند و روابط میان آن‌ها، بر این اساس خواهد بود. لازم است که قرارداد دارای مدت مشخص باشد و توسط طرفین امضا شود. همچنین باید دو شاهد آن را امضا کنند تا قرارداد، مشمول قانون روابط میان موجر و مستاجر شود. مدت این نوع قراردادها به طور معمول یک سال است که با توافق طرفین می‌توانند مدت قرارداد را برای چند سال در نظر بگیرند.

قانون مربوط به نمونه قرارداد رهن آپارتمان به صورت وثیقه ضمانت

قانون مرتبط با قرارداد رهن آپارتمان به صورت وثیقه ضمانت ، براساس قواعد مربوط به قرارداد رهن در قانون مدنی خواهد بود. این قانون، رهن را در ماده‌های 771 تا 794 توضیح می‌دهد. همچنین شرایط مختلف رهن آپارتمان به عنوان وثیقه را بیان می‌کند. در ابتدا باید توضیح دهیم که مهمترین ویژگی این قرارداد، تبعی بودن آن است. یعنی اینکه برای امضای این قرارداد، حتما باید قرارداد یا معامله مالی دیگری نیز در میان باشد.

شما می‌توانید به منظور پرداخت دیون یا بدهی خود، آپارتمان خود را در رهن بگذارید. در ادامه، با پرداخت کامل دیون، آپارتمان از رهن خارج می‌شود و در اختیار شما قرار می‌گیرد. اصطلاحا بیان می‌شود که آپارتمان فک رهن شده است. طرفین قرارداد می‌توانند تصمیم بگیرند که در طول دوره رهن، آپارتمان نزد کدام شخص بماند. به همین دلیل است که این امکان وجود دارد که در آپارتمانی که به عنوان وثیقه قرار می‌دهید، سکونت نیز داشته باشید.

محتوای قرارداد رهن آپارتمان

محتوای قرارداد رهن آپارتمان باید حاوی اطلاعات دقیقی از روابط میان طرفین قرارداد باشد و به تمام شروط مورد نظر آن‌ها اشاره کند. آنچه در ابتدا برای نگارش محتوای متن هر قرارداد اهمیت دارد، این است که به خوبی بدانیم چه اشخاصی مسئولیت این قرارداد را به عهده گرفته‌‌اند و موضوع اصلی توافق آن‌ها چیست. در واقع برای نگارش محتوا و متن یک قرارداد، باید به خوبی از موضوع آن و شروط و توافقاتی که طرفین قرارداد، میان یکدیگر مطرح کرده‌اند، مطلع باشید.

نمونه قرارداد رهن آپارتمان در نگاه عموم مردم، قراردادی است که با استفاده از آن، می‌توانند یک آپارتمان را با شرط پرداخت ودیعه یا پول پیش اجاره کنند. به دلیل وجود چنین دیدگاهی نسبت به این قرارداد، ما در این مقاله به حالتی اشاره می‌کنیم که یک آپارتمان اجاره می‌شود. با این حال، این مورد را نیز در نظر داشته باشید که قرارداد رهن در مواقعی بابت ضمانت نیز استفاده می‌شود.
با این حساب، هر تصمیمی که برای استفاده از این قرارداد در نظر دارید، از همان ابتدا باید مشخص شود تا با توجه به شرایط خودتان، بتوانید قراردادتان را نگارش کنید.

مبلغ رهن به چه صورتی معین می‌شود؟

آنطور که در عرف مشخص است، مبلغ رهن یا همان میزان ودیعه‌ای که به موجر پرداخت می‌شود، به عوامل متعددی بستگی دارد. برای مثال، متراژ آپارتمان، شرایط و موقعیت مکانی آپارتمان، امکانات خاص مجموعه و عوامل مهم دیگر، از مواردی هستند که در مبلغ تاثیر گذار خواهند بود. اگرچه در نهایت، توافق میان طرفین معین می‌کند که مبلغ نهایی به چه میزان باشد. طرفین قرارداد می‌توانند در خصوص مبلغ مورد نظر با یکدیگر گفتگو کنند و در نهایت، نتیجه گفتگوی خود را در متن قرارداد بنویسند. با ثبت مکتوب این مبلغ، مستاجر ملزم خواهد بود که همین میزان مبلغ را بپردازد و همچنین موجر نیز ملزم است که در پایان قرارداد، این مبلغ را به مستاجر برگرداند.

مدت قرارداد را تعیین کنید!

تمایل دارید که تا چه زمانی در آپارتمان باشید و از آن استفاده کنید؟ شما تا هر تاریخی که قرارداد داشته باشید، می‌توانید در آپارتمان مورد نظر حضور داشته باشید. به همین منظور در تعیین مدت قرارداد دقت داشته باشید که مدت را مطابق با شرایطی که دارید در نظر بگیرید. شما می‌توانید آپارتمان را برای یک سال یا بیشتر در اختیار بگیرید.

نکته دارای اهمیت این است که به محض امضای قرارداد، موجر باید آپارتمان را برای استفاده و منفعت شما در اختیارتان قرار دهد. شما نیز ملزم خواهید بود که در پایان مدت رهن، آپارتمان را به موجر برگردانید.

پیشنهاد ما

قرارداد رهن آپارتمان ، از قراردادهای کاربردی و پر طرفدار است که برای شرایط مختلف تهیه و امضا می‌شود. برای آگاهی از نکات مهم این قرارداد، لازم است که از قوانین مربوط به آن، مطلع باشید. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما درباره این قرارداد با مشاور حقوقی گفتگو کنید. شما می‌توانید به منظور استفاده از این قرارداد، از خدمات مشاور حقوقی تلفنی و همچنین از خدمات تنظیم قرارداد بهره ببرید. در کنار شما هستیم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات