نمونه قرارداد خرید و فروش محصولات کشاورزی و نکات نحوه نوشتن این قرارداد!

-
بروزرسانی:1401/06/27
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید محصولات کشاورزی

قرارداد خرید محصولات کشاورزی یکی از انواع قرارداد خرید کالا است. با توجه به پراکندگی‌های جمعیتی و تنوع آب و هوای نقاط گوناگون، لزوم پخش و توزیع محصولات کشاورزی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. نمونه قرارداد خرید و فروش محصولات کشاورزی برای رسیدن به این هدف به توزیع کنندگان کمک می‌کند و دسترسی مردم سایر نقاط را به آن محصولات ساده‌تر می‌کند. در ادامه متن حاضر به شما کمک خواهیم کرد که چگونه متن قرارداد فروش محصولات کشاورزی را تنظیم کنید و تمامی موارد حقوقی در آن رعایت شود.

نوع نمونه قرارداد خرید محصولات کشاورزی

این معامله از انواع عقود مربوط به خرید و فروش است. در زمان تنظیم نمونه قرارداد فروش محصولات کشاورزی ، به خاطر داشته باشید که این عقد از جمله عقود مربوط به حقوق خصوصی است، یعنی عقودی که مطابق توافق و رضایت طرفین نوشته می‌شود و البته باید مطابق چارچوب‌های قانونی قرارداد بِیع باشد. معاملاتی مثل نمونه قرارداد خرید و فروش محصولات کشاورزی بعد از امضا توسط طرفین، دیگر قابل فسخ نیستند، مگر اینکه اختیارات قانونی برای فسخ قرارداد وجود داشته باشد.

متن قرارداد فروش محصولات کشاورزی

در زمان نوشتن قرارداد و در فرم خام آن، بخش‌هایی قرار دارد که حتما باید با دقت و مطابق توافق طرفین تکمیل شود. ما در ادامه این مطلب، نکات ضروری مرتبط با این قرارداد را بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مشخصات طرفین

در تکمیل این قسمت نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، کد پستی، آدرس محل سکونت و شماره تماس طرفین را بنویسید. طرفین معامله می‌توانند اشخاص حقیقی (افراد عادی) و اشخاص حقوقی (شرکت‌ها، موسسات و نهادها) باشند؛ اگر طرفین یا یکی از آن‌ها شخص حقوقی است در این صورت نام نماینده شخص حقوقی را به همراه سمت او در این قسمت بنویسید.

موضوع مورد معامله

در نمونه قرارداد خرید محصولات کشاورزی حتما کالایی را که مورد معامله است به طور دقیق تشریح کنید. نام کالا، وزن و سایر مشخصاتی که مورد نظر خریدار است را بنویسید. فروشنده موظف است کالایی را تحویل خریدار دهد که در نمونه قرارداد خرید محصول کشاورزی ذکر شده است. کالای مورد معامله باید در زمان امضای قرارداد محصولات کشاورزی ، موجود و معین باشد و اگر موجود نیست، فروشنده باید صفات و ویژگی‌های آن را به دقت برای خریدار بازگو کند. البته اگر خریدار بعد از دریافت محصولات متوجه شود مطابق اوصاف ذکر شده در قرارداد نیست می‌تواند معامله را فسخ کند یا آن را به همان شکل که هست بپذیرد.

ثمن معامله و نحوه پرداخت آن

وجه معامله به اشکال مختلف به فروشنده پرداخت می‌شود و پرداخت آن به طور کامل مطابق با توافق طرفین خواهد بود. به عبارت دیگر خریدار موظف است وجه معامله را در زمان و مکان و در صورت پرداخت اقساطی، طی اقساط مشخص شده، به فروشنده پرداخت کند. در مورد این بخش از نمونه قرارداد خرید محصولات کشاورزی به دو نکته زیر دقت کنید:

قرارداد پیش خرید محصولات کشاورزی

یکی از انواع این قرارداد از نظر روش پرداخت ثمن و نحوه تسلیم محصول به خریدار، نمونه قرارداد پیش خرید محصولات کشاورزی است. اگر خریدار و فروشنده توافق کنند که خریدار، وجه معامله را برای خرید محصولات کشاورزی سال آینده به فروشنده بپردازد، در واقع در مورد نمونه قرارداد پیش خرید محصولات کشاورزی به توافق رسیده‌اند که در حقوق مدنی به نام بِیع سَلَف یا سَلَم از آن یاد می‌شود. این قرارداد هیچ تفاوتی با قرارداد پیش فروش محصولات کشاورزی ندارد و هردو در یک معنی به کار می‌رود.

قرارداد فروش نقدی

نوع دیگر رابطه پرداخت وجه معامله و تسلیم مبیع در نمونه قرارداد فروش محصولات کشاورزی ، فروش نقد است و به این صورت انجام می‌شود که خریدار مبلغ قرارداد را همزمان با تنظیم قرارداد به فروشنده پرداخت می‌کند.

قرارداد پیش خرید محصولات کشاورزی

مرجع حل اختلاف در متن قرارداد فروش محصولات کشاورزی و تعداد نسخ‌ها

مرجع حل اختلاف معمولا با توافق طرفین در نمونه قرارداد فروش محصولات کشاورزی تعیین می‌شود. زمان بروز اختلافات، طرفین سعی می‌کند ابتدا از طریق سازش و دیگر راه‌های مسالمت‌آمیز، مسئله را حل کنند و اگر به هر دلیلی موفق نشوند و مرجعی نیز در نمونه قرارداد فروش محصولات کشاورزی تعیین نشده باشد، می‌توانند به دادگاه محل امضای قرارداد یا محل اقامت فروشنده یا محل اقامت خریدار مراجعه کنند. در مورد مرجع حل اختلاف، می‌توانید یک یا چند شخص یا یک موسسه داوری را به عنوان مرجع حل اختلاف تعیین کنید. در این صورت، دیگر نمی‌توانید به دادگاه مراجعه کنید. به عبارت دیگر، اگر مرجع حل اختلاف قرارداد را داور تعیین کنید و یکی از طرفین بخواهذ بدون جلب نظر سایر طرفین، برای حل اختلاف به دادگاه مراجعه کند، دادگاه رسیدگی به این قرارداد را نمی‌پذیرد و اعلام می‌کند که به داور مذکور در قرارداد مراجعه کنید.

در خصوص تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد خرید محصولات کشاورزی نیز باید گفت که به طور کامل مطابق با نظر هر دو طرف است. توجه کنید که حتما تمام نسخه‌ها متحدالشکل و به یک صورت تکمیل شده باشند. معمولا تعداد نسخه‌های قرارداد به تعداد طرف‌های قرارداد و یک عدد بیشتر برای روز اختلاف است. یعنی یک نسخه بیشتر از تعداد طرفین تهیه می‌شود که در زمان اختلاف به مرجع حل اختلاف قرارداد داده شود.

نکات حقوقی برای نوشتن نمونه قرارداد خرید و فروش محصولات کشاورزی

  1. هر یک از طرفین نمونه قرارداد خرید محصولات کشاورزی می‌تواند شروطی را برای طرف مقابل در متن قرارداد تعیین کند، اما این شروط باید دارای سه ویژگی مهم باشند: اول اینکه قابل انجام باشند، دوم اینکه مشروع باشند و سوم اینکه سود و منفعت عقلی داشته باشند.
  2. شروطی که هر یک از طرفین تعیین می‌کند باید با فلسفه قرارداد محصولات کشاورزی همراه باشد، برای مثال خریدار نمی‌تواند شرط کند که فروشنده از وجه معامله استفاده نکند.
  3. اگر بعد از امضای نمونه قرارداد خرید محصولات کشاورزی مشخص شود که آن محصول معیوب بوده است، مشتری می‌تواند آن را به همان شکلی که هست بپذیرد یا از فروشنده خسارت دریافت کند یا قرارداد را فسخ کند.
  4. تصور کنید که فروشنده برای فریب خریدار، عملیاتی را انجام می‌دهد، خریدار پس از علم به آن، می‌تواند فورا نمونه قرارداد فروش محصولات کشاورزی را فسخ کند.
  5. در خرید محصولات کشاورزی ممکن است مشتری بعضی از آن‌ها را دیده باشد و بعضی دیگر را با توجه به نمونه‌های رویت شده، از فروشنده خریداری کند و پس از دریافت محصولات، متوجه شود که آن‎ها مطابق نمونه رویت شده نیستند؛ در این حالت می‎تواند تمام محصولات کشاورزی را رد کند یا تمام آن‌ها را به همان شکل قبول کند.
  6. خریدار و فروشنده در هنگام امضای نمونه قرارداد خرید محصولات کشاورزی باید به طور کامل هوشیار باشند.
  7. پرداخت هزینه‌های معامله مانند هزینه حمل و نقل، انبارداری، بیمه و سایر هزینه‌ها در زمان تنظیم نمونه قرارداد محصولات کشاورزی به عهده طرفی است که عرف آن محل تعیین می‌کند.

نکاتی درباره موضوع این معامله

اگر در بخش موضوع مورد معامله، وزن محصولات کشاورزی به طور دقیق مشخص شود و خریدار بعد از دریافت آن متوجه شود که وزن آن کمتر یا بیشتر از مقدار تعیین شده است، در حالت اول می‌تواند از فروشنده مبلغ آن مقدار را دریافت کند یا معامله را فسخ کند و در حالت دوم باید آن مقدار زیادی را به فروشنده تحویل دهد و یا مبلغ آن را بپردازد.

اگر محصولات کشاورزی قبل از تسلیم به خریدار و بدون تقصیر و کوتاهی از طرف فروشنده تلف شوند، نمونه قرارداد خرید محصولات کشاورزی از اعتبار خارج شده است و اگر فروشنده وجه معامله را دریافت کرده باشد، باید آن را به خریدار برگرداند.

محصولات کشاورزی باید در همان محل امضای قرارداد، به خریدار تحویل داده شوند، مگر اینکه مطابق عرف و یا توافقی که بین دو طرف انجام شده است، محل دیگری برای تحویل محصولات کشاورزی تعیین شده باشد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، به عنوان مرجع تخصصی تنظیم قرارداد، سفارشات تنظیم قرارداد را توسط کادر مجرب و حقوقی خود تنظیم می‌کند. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد خرید محصولات کشاورزی روی لینک بزنید و درخواستتان را ثبت کنید. ضمن آنکه می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی نیز ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا یک قرارداد کامل تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

قرارداد سلف محصولات کشاورزی

سلف محصولات کشاورزی از معاملات متداول میان کشاورزان و خریداران محصولات است. برای تهیه قرارداد مناسب آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد سلف محصولات کشاورزی
دانلود نمونه قرارداد سلف محصولات کشاورزی

نمونه قرارداد فروش محصولات کشاورزی

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد فروش محصولات کشاورزی
دانلود نمونه قرارداد فروش محصولات کشاورزی
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
مسعود کریمی
thumb_up_alt
سلام سه تن بار پیش فروش کردم پارسال به قیمت هر کیلو ۲۰۰۰۰ هزار تومان ولی امسال قیمت به بالای ۲ برابر رسید و محصولم از سرما و یخبندان شدید آسیب دید و نتوانستم بار خریدار را تحویل دهم الان شاکی شده و درخواست مبلغ بروز کرده من چکار کنم؟
07:51
19 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در صورتی که این امر ناشی از قصور یا تقصیر شما باشد علاوه بر عودت وجه، موظف به جبران خسارات خواهید بود. تقویم خسارات از سوی مرجع قضایی انجام خواهد شد.
10:40
20 شهریور 1401