آنچه باید در مورد نمونه قرارداد کمپین تبلیغاتی بدانید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/03/20
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کمپین تبلیغاتی

نمونه قرارداد کمپین تبلیغاتی ، قراردادی است که با هدف اجرای تبلیغات هدفمند در قالب یک کمپین تنظیم می‌شود. هرچند ماهیت این قرارداد، یک قرارداد پیمانکاری است ولی در مواقعی نیز ممکن است به صورت یک قرارداد شراکت تنظیم شود. ملاک اصلی برای تنظیم این قرارداد، رابطه طرفین است. طراحی، آماده سازی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی، نیازمند خلاقیت و تجربه کاری مرتبط با تبلیغات و تجارت است. به طور معمول وظیفه طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی به شرکت‌های تبلیغاتی بزرگ سپرده می‌شوند. اما بسیاری از اشخاص خلاق و مستقل نیز هستند که با ایده‌های جذاب و کاربردی، در زمینه برگزاری کمپین فعالیت می‌کنند.

تولید کنندگان، ارائه دهنگان خدمات، شرکت‌ها و موسسات مختلف برای جذب بیشتر مخاطب و مشتری به بودجه مخصوصی را برای تبلیغات و به خصوص کمپین‌های تبلیغاتی اختصاص داده اند. حتی کارخانه‌های نوپا نیز برای معرفی تولیدات خود، از کمپین‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند. البته نمی‌توانیم تبلیغات را به تبلیغات محصولات و کالا محدود کنیم.

بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی، در مرحله‌ای از فعالیت‌های خود ملزم به استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی هستند. به غیر از این موارد، هر روز شاهد کمین‌های تبلیغاتی در حوزه مسائل اجتماعی، فرهنگ عمومی، بهداشت و موارد دیگری از این قبیل هستیم. هدف ما از نگارش این مطلب، صحبت درباره کمپین‌های تبلیغاتی تجاری و اقتصادی است. در این مقاله درباره اهمیت و مسائل قانونی مرتبط با نمونه قرارداد کمپین تبلیغاتی صحبت می‌کنیم.

اهمیت کمپین تبلیغاتی

بدون شک هر کسب و کار باید با مخاطبان خود در ارتباط باشد. از متداول ترین شیوه‌های برقراری ارتباط، تبلیغات است. تبلیغات از مهمترین مسائل در حوزه اقتصاد و تجارت است. تبلیغات هدفمند با افزایش میزان درآمد ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل است که بسیاری از صاحبان کسب و کارها و فعالان در حوزه تجارت، برای تبلیغات، بودجه قابل توجهی را هزینه می‌کنند. یکی از موثرترین روش‌های تبلیغاتی، راه اندازی یک کمپین است.

کمپین در لغت، به معنی عملیات است. عملیات شامل سیاست‌های کاری و طراحی روش و فنون تبلیغاتی است. طراح کمپین تبلیغاتی، به خوبی از شرایط بازار و نوسانات اقتصاد و تجارت آگاه است، مخاطب هدف را می‌شناسد و می‌داند که لازم است برای جلب توجه چه گروهی از جامعه فعالیت می‌کند. آگاهی از هدف تبلیغات و آگاهی از طیف مخاطبان یک محصول یا یک جریان فکری، در طراحی کمپین و نتیجه بخش بودن آن بسیار موثر است. از متداول ترین قراردادها در زمینه انجام تبلیغات، قرارداد تبلیغات در فضای مجازی است. امروزه فضای مجازی به محل مناسبی برای اجرای انواع تبلیغات و به خصوص برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی شده است.

نمونه قرارداد کمپین تبلیغاتی چگونه قراردادی است؟

قرارداد کمپین تبلیغاتی ، یک سند مکتوب است که اعتبار قانونی دارد. در این قرارداد، یک طرف خواهان آن است که شخص یا شرکتی مسئولیت تبلیغات و طراحی کمپین تبلیغاتی او را به عهده بگیرد. طرف دیگر قرارداد، شخصی است که می‌پذیرد فرآیند اجرا و طراحی کمپین را انجام دهد. قرارداد حاضر به صورت جامع و صریح روابط میان این دو شخص را شرح می‌دهد، درباره مسئولیت‌ها و وظایف آن‌ها توضیح می‌دهد و حدود اختیارات هر شخص را مشخص می‌کند.

متن نمونه قرارداد کمپین تبلیغاتی حاوی اطلاعاتی است که درباره هدف اصلی اجرای کمپین توضیح می‌دهد. علاوه بر این درباره نحوه اجرا، مدت زمان، هزینه‌ و بودجه مورد نیاز و موارد مهم دیگر نیز در متن قرارداد توضیحاتی نوشته شده است. در حقیقت قرارداد نوشته‌ای است که مراحل اجرایی پروژه، براساس آن پیش می‌رود. محتوای قرارداد باید به اندازه‌ای جامع باشد که اگر در فرآیند اجرای کمپین اختلاف یا مشکلی ایجاد شد، با مراجعه به قرارداد بتوانید درباره چگونگی رفع مشکل تصمیم بگیرید.

انواع نمونه قرارداد کمپین تبلیغاتی

براساس روش‌هایی که برای اجرای تبلیغات استفاده می‌شود، می‌توانیم مدل‌های مختلفی از قرارادهای تبلیغاتی تنظیم کنیم. شرکت‌های تبلیغاتی با سابقه، در ابتدا زمینه کاری و حوزه فعالیت شرکت متقاضی کمپین تبلیغاتی را بررسی می‌کنند. آگاهی از بازار ، سیاست تجاری کسب و کار و مخاطبان هدف هر مجموعه، از تاثیرگذارترین مواردی است که در طراحی یک کمپین تبلیغاتی باید به آن توجه کنیم. طراح باهوش با بررسی این عوامل، برای طراحی کمپین ایده می‌گیرد. بررسی جامعه هدف و در نظر گرفتن اهداف اصلی سازمان از برگزاری کمپین تبلیغاتی، به شرکت تبلیغاتی و طراح‌های مستقل کمک می‌کند که با صرف هزینه کمتر، ایده بهتری ارائه دهند و بستر مناسب برای اجرای کمپین را انتخاب کنند.

انتخاب بستر و جایگاه مناسب برای اجرای کمپین، از ملاک‌های مهم در نتیجه بخش بودن کمپین تبلیغاتی است. رسانه‌های مختلف مانند رادیو، تلوزیون، نشریه و مجله، نرم افزارهای ارتباطی در فضای اینترنت مانند اینستاگرام و تلگرام و حتی استفاده از قابلیت تبلیغات پیامکی، از انواع روش‌های کاربردی برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی هستند. مشاوران تبلیغاتی باهوش و طراح‌های کمپین با سابقه، با بررسی نوع کسب و کار اشخاص یا شرکت‌ها، روش مناسب برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی را انتخاب می‌کنند.

بدون شک اجرای کمپین‌های تبلیغاتی موفق، به اعتبار شرکت‌های تبلیغاتی می‌افزاید و کسب و کار آن‌ها را نیز رونق می‌دهد. اگر خودتان به خوبی به بازار کسب و کارتان آشنایی دارید، می‌توانید مشخص کنید که شرکت تبلیغاتی در چه رسانه‌ای برای شما کمپین تبلیغاتی برگزار کند. اگر درباره تبلیغات و مخاطب هدف محصول یا کالا و خدمات خود آگاهی ندارید، می‌توانید صفر تا صد اجرای کمپین تبلیغاتی را به مشاوران و طراحان تبلیغاتی بسپارید. قرارداد مشاور تبلیغاتی گزینه مناسبی برای اشخاصی است که درباره شیوه تبلیغ و کمپین‌های تبلیغاتی آگاهی ندارند. مشاوران تبلیغاتی سعی می‌کنند ابهامات ذهنی افراد را از بین ببرند و به سوالات آن‌ها پاسخ دهند.

نمونه قرارداد کمپین تبلیغاتی در قانون

معمولا کمپین‌های تبلیغاتی به صورت قرارداد پیمانکاری تنظیم و اجرا می‌شود. به همین دلیل، می‌توانیم این قرارداد را در حوزه قراردادهای منطبق با قانون مدنی در نظر بگیریم. نمونه قرارداد کمپین تبلیغاتی با استناد به ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود. به شرط رعایت قانون ایرادی در تنظیم این قرارداد نیست. فعالان در حوزه تبلیغات علاوه بر قانون مدنی، باید به قوانین مربوط به تبلیغات نیز توجه کنند. مهمترین آیین نامه در خصوص قوانین تبلیغاتی، آیین نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی است. این آیین نامه در شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و در سال 1358 تصویب شد. پیشنهاد این آیین نامه از طرف وزارت ارشاد ارائه شده بود. براساس این آیین نامه، تمامی شرکت‌های تبلیغاتی باید در زمینه مشاوره، طراحی و اجرای تبلیغات به مقررات این آیین نامه متعهد باشند.

کمپین تبلیغاتی سیاسی

یکی از انواع کاربردی کمپین‌های تبلیغاتی، کمپین‌هایی هستند که برای انتخابات سیاسی طراحی و برگزار می‌شوند. در کشور ما برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یا انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کمپین‌های تبلیغاتی برگزار می‌شود. این کمپین‌ها با هدف معرفی نامزدها و جلب نظر رای دهندگان فعالیت می‌کنند. کمپین‌ها با نظارت ستادهای انتخاباتی فعالیت می‌کنند. فعالیت و تبلیغ در این زمینه باید مطابق با قوانین و مقررات تبلیغات انتخاباتی باشد. این قوانین براساس آیین نامه اجرایی قانون انتخابات تعیین می‌شود.

اقدامات پیش از عقد قرارداد کمپین تبلیغاتی

پیش از تنظیم هر نوع قرارداد، دو طرف باید به توافق برسند. توافق و تفاهم درخواست کننده کمپین و پیمانکاری که مسئولیت طراحی و اجرای آن را می‌پذیرد، در مذاکرات و گفتگو‌های ابتدایی آن‌ها مشخص می‌شود. این مرحله از مهمترین اقداماتی است که پیش از تنظیم قرارداد انجام می‌شود. متن قرارداد، براساس توافقات و مذاکرات ابتدایی نوشته می‌شود. البته باید به این مساله توجه کرد که توافقات و شروط باید مطابق با قانون باشد.

متن نمونه قرارداد کمپین تبلیغاتی با عنوان مناسب آغاز می‌شود. در ادامه، سفارش دهنده و شرکت تبلیغاتی معرفی می‌شوند. موضوع، مدت قرارداد، میزان حق الزحمه، شروط و تعهدات از اساسی‌ترین مواردی هستند که در متن قرارداد درباره آن‌ها توضیح داده می‌شود. نکته مهم در تنظیم این قرارداد، رضایت طرفین از انجام کار و مشروعیت موضوع کمپین است. طرفین قرارداد باید با تمایل و توافق، قرارداد را امضا کنند. موضوع قرارداد نیز باید واضح و معین باشد. از طرف دیگر، موضوع کمپین باید مشروعیت داشته باشد و از نظر قانونی ایرادی به آن وارد نشود. در این شرایط، قرارداد کمپین تبلیغاتی معتبر و صحیح است.

تعهدات و وظایف طرفین در این قرارداد

بدون شک امضا قرارداد کمپین تبلیغاتی ، باعث به وجود آمدن وظایف و تعهداتی برای هر کدام از طرفین قرارداد خواهد شد. به این صورت که هر کدام از آن‌ها موظف می‌شوند به تمام مسئولیت‌هایی که در متن قرارداد نوشته شده است، عمل کنند.

اگر هر کدام از طرفین در انجام وظایف و تعهدات خود کوتاهی کنند، براساس شروط و ضمانت اجرایی که در متن قرارداد در نظر گرفته شده است، جریمه می‌شوند و ملزم خواهند بود که به طرف دیگر قرارداد، خسارت معینی را بپردازند. البته در مواردی نیز عدم انجام تعهدات، می‌تواند یکی از شروط مطرح شده برای فسخ قرارداد باشد. به این صورت که طرفین می‌توانند در بخش شروط فسخ قرارداد به این مساله اشاره کنند و این مورد را به عنوان یکی از شروط فسخ قرارداد در نظر بگیرند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید از خدمات مجموعه حقوقی رکلا، شامل خدمات تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. برای دریافت هر یک از این خدمات، روی لینک مرتبط به آن بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات