قرارداد طراحی سه بعدی و بخش‌های مهم آن!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/26
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی سه بعدی

قرارداد طراحی سه بعدی یک قرارداد کاربردی و مهم در حوزه مدلسازی و تولید انیمیشن‌ است که برای انجام طراحی‌هایی در زمینه‌های مختلف عمرانی، ساخت قطعه، طراحی سازه و انواع متنوع دیگر استفاده می‌شود. اشخاص متخصص در حوزه طراحی سه بعدی یا تری دی با استفاده از این قرارداد، با متقاضیانی که انجام این پروژه‌ها را سفارش می‌دهند؛ قرارداد امضا می‌کنند. به واسطه این توافق، طراح متعهد می‌شود که با توجه به موضوع قرارداد، مسئولیتی که به او سپرده شده است را انجام دهد و پروژه طراحی سه بعدی را به اتمام برساند و همچنین متعهد خواهد بود که در زمان مقرر پروژه را به متقاضی تحویل دهد.

نمونه قرارداد طراحی سه بعدی در واقع یک نوع از قرارداد پیمانکاری محسوب می‌شود. اگرچه با توجه به شرایط خاصی که اینگونه پروژه‌ها دارند، در اغلب موارد، لازم است که از قرارداد پیمانکاری تک نفره استفاده کنیم. اگر برای انجام پروژه طراحی سه بعدی خود با شرکت‌ها و موسسات فعال در این حوزه، قرارداد امضا می‌کنید، قرارداد شما، قرارداد پیمانی خواهد بود و لازم است که حتما در خصوص مسئولیت پرداخت حقوق و مزایای پرسنل شرکت یا موسسه مورد نظر، توضیحاتی را در قرارداد بیان کنید. باید به این مساله تاکید شود که تمام مسئولیت‌های مربوط به حقوق و مزایای پرسنل به عهده موسسه یا شرکت است و شما به عنوان سفارش دهنده، تعهدی را در این زمینه نمی‌پذیرید.

از طرف دیگر، اگر با یک طراح مستقل فعالیت می‌کنید، می‌توانید از قرارداد پیمانکاری به صورت تک نفره بهره ببرید که در این قرارداد، به دلیل عدم وجود رابطه کارگری و کارفرمایی، تعهدی در خصوص مزایا، بیمه و سایر موارد به عهده شما نخواهد بود. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی درباره نمونه قرارداد طراحی سه بعدی توضیح خواهیم داد.

ارکان اصلی نمونه قرارداد طراحی سه بعدی و قانون ناظر بر آن

همانطور که توضیح دادیم، نمونه قرارداد طراحی 3d یک قرارداد پیمانی است. این قرارداد با خواست و رضایت طرفین برقرار می‌شود و به واسطه این توافق، موضوعی مطرح خواهد شد که طرفین متعهد هستند که به آن عمل کنند. نمونه قرارداد طراحی سه بعدی دارای سه رکن اصلی است. متقاضی طراحی سه بعدی، طراح متخصصی که این پروژه را می‌پذیرد و طرح مورد نظر، سه رکن اصلی این قرارداد هستند. نکته دارای اهمیت این است که، در ازای انجام این کار و اتمام پروژه مورد نظر، مبلغی به عنوان حق الزحمه به طراح پرداخت می‌شود. این شیوه از توافق، اصطلاحا پیمانکاری نامیده خواهد شد که از قانون مدنی پیروی می‌کند.

نمونه قرارداد طراحی سه بعدی در گروه انواع قرارداد نامعین قرار می‌گیرد. یعنی اینکه تعریف مشخص یا قاعده و ضوابط خاصی برای تنظیم این نوع قراردادها بیان نشده است اما به صورت کلی، از قانون مدنی و شرایط عمومی صحت قرارداد تعبیت می‌کنند. ماده 10 قانون مدنی ، در خصوص تنظیم قراردادهای خصوصی میان اشخاص، اینطور توضیح می‌دهد که قراردادهای میان اشخاص به شرط رعایت قانون، صحیح و معتبر هستند. بنابراین، برای اطمینان از صحت قرارداد، کافی است به این مساله توجه شود که محتوای قرارداد مغایر با قانون مدنی یا سایر قوانین نباشد.

موارد مهمی که باید حتما در قرارداد طراحی سه بعدی نوشته شود!

اگر تمایل دارید که با یک طراح حرفه‌‎ای نمونه قرارداد طراحی سه بعدی امضا کنید یا اگر در زمینه طراحی سه بعدی مشغول به فعالیت هستید و به یک قرارداد مناسب برای توافق‌ با مشتریان خود نیاز دارید، ابتدا و پیش از امضای قرارداد، لازم است که به خوبی درباره محتوای این نوع قراردادها اطلاعاتی داشته باشید. از طرف دیگر، آگاهی از ابعاد حقوقی این نوع از توافق نیز برای شما بسیار کاربردی خواهد بود. در ادامه به چند مورد از نکات مهمی که حتما باید در متن قرارداد شما نوشته شود، اشاره خواهیم کرد:

توضیحات دقیق درباره طرفین قرارداد و موضوع آن

اولین و مهمترین مواردی که باید در متن نمونه قرارداد طراحی 3d نوشته شود، اطلاعات و مشخصات هویتی طرفین قرارداد است. لازم است که طراح و سفارش دهنده در متن قرارداد و با ذکر اطلاعات دقیق، معرفی شوند. علاوه براین، باید به صراحت و با جزئیات درباره ابعاد پروژه مورد نظر نیز توضیح داده شود. شما می‌توانید برای جلوگیری از اختلافات احتمالی و همچنین برای امکان بهتر سنجش کیفیت پروژه؛ مشخصات فنی، دستورالعمل‌ها و حدود و اندازه‌های لازم را در متن قرارداد بنویسید. این اقدام باعث می‌شود که طراح با دقت بیشتری پروژه شما را انجام دهد و در آخر نیز می‌توانید مطابق با مشخصات فنی که به طراح ارائه کرده‎‌اید، توقع داشته باشید که طراحی سه بعدی نهایی نیز به همان صورت در اختیار شما قرار بگیرد.

بازه زمانی نمونه قرارداد طراحی 3d

نمونه قرارداد طراحی 3d باید حتما دارای مدت باشد. بازه زمانی قرارداد، در واقع تاریخ شروع و پایان پروژه است که با توافق طرفین و با توجه به موضوع پروژه، معین می‌شود. طراح در این قرارداد متعهد خواهد بود که از تاریخ شروع قرارداد، فعالیت‌های مرتبط با پروژه را انجام دهد. همچنین طراح متعهد است که تا تاریخی که برای اتمام قرارداد در نظر گرفته می‌شود، پروژه را به پایان برساند و نسخه نهایی طراحی را تحویل دهد.

نکته مهم: معمولا توجه به تاریخی که برای اتمام پروژه و تحویل نهایی طرح سفارش داده شده در نظر گرفته شده است، اهمیت بسیار زیادی دارد. بدون شک برای کارفرما مهم است که دقیقا در تاریخ معین، نتیجه نهایی پروژه به دست او برسد. برای اینکه طراح نسبت به تحویل به موقع طراحی 3D متعهد‌تر باشد، می‌توانید برای دیرکرد یا تاخیر در تحویل پروژه، ضمانت اجرا و جریمه در نظر بگیرید. برای مثال می‌توانید در متن قراردادتان بنویسید که در ازای هر روز تاخیر از تاریخ معین برای تحویل پروژه، باید مبلغ مشخصی به عنوان جریمه به کارفرما پرداخت شود.

مبلغ نمونه قرارداد طراحی 3d

بدون شک یکی از مهمترین معیارها برای همکاری میان سفارش دهنده و طراح سه بعدی، مبلغ حق الزحمه خواهد بود. شما برای انتخاب طراح مورد نظرتان، حتما به حق الزحمه او نیز توجه خواهید کرد. بنابراین، لازم است که مبلغ حق الزحمه از جمله مسائلی باشد که حتما در مذاکرات ابتدایی میان طرفین درباره آن گفتگو می‌شود. شما می‌توانید مشخص کنید که مبلغ کلی قرارداد چه میزانی باشد. علاوه براین، این امکان وجود دارد که شیوه پرداخت مبلغ حق الزحمه را نیز معین کنید.

برای مثال ممکن است که با توجه به پیشرفت پروژه، حق الزحمه را به صورت اقساط مشخص و مرحله به مرحله بپردازید یا اینکه اینطور مشخص شود که مبلغ حق الزحمه بعد از تحویل نهایی پروژه پرداخت خواهد شد. برای تصمیم درباره مبلغ حق الزحمه، توافق و نظر طرفین، مورد توجه قرار می‌گیرد.

عمل به تعهدات قراردادی ، به خصوص پرداخت به موقع حق الزحمه معین در قرارداد، اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل، طرفین می‌توانند برای این مساله ضمانت اجرا یا جریمه نیز در نظر بگیرند. به این صورت که اگر حق الزحمه مطابق با تاریخ معین در قرارداد پرداخت نشده باشد، بتوانند خسارت یا جریمه آن را مطالبه کنند.

امکان فسخ نمونه قرارداد طراحی سه بعدی

نمونه قرارداد طراحی سه بعدی یک قرارداد لازم است. به این معنی که طراح و شخصی که انجام یک پروژه طراحی را سفارش می‌دهد، ملزم خواهند بود که برای انجام تعهدات خود در این قرارداد باقی بمانند و نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند. البته این امکان وجود دارد که طراح و مشتری او، به موجب شرایطی که در قانون برای فسخ بیان شده است، قرارداد را فسخ کنند یا اینکه با توافق یکدیگر، شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند. به این صورت که شروط خاصی را معین می‌‎کنند که اگر هر کدام از طرفین، آن شروط را انجام دهند، طرف دیگر بتواند قرارداد را فسخ کند.

البته شرایطی نیز وجود دارد که طرفین می‌توانند با خواست و رضایت همدیگر، قرارداد را اقاله کنند. اقاله قرارداد به این معنی خواهد بود که به طور کلی فرض بر این می‌شود که قراردادی میان طرفین امضا نشده است.

پیشنهاد ما

برای در اختیار داشتن یک قرارداد حرفه‌ای و بی نقص، نیاز دارید که با مشاوران حقوقی مجرب و وکلای پایه یک دادگستری گفتگو کنید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید. علاوه براین، ممکن است بخواهید که قرارداد مورد نظرتان به صورت اختصاصی برای شما تنظیم شود. در این زمینه به شما پیشنهاد می‌کنم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و خدمات تنظیم قرارداد بهره ببرید. تیم حقوقی رکلا در کنار شما است.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات