به این یازده نکته مصاحبه استخدام خیلی توجه کنید!

-
بروزرسانی:1401/08/28
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مصاحبه استخدام مصاحبه استخدامی مصاحبه شغلی مصاحبه کاری

مصاحبه استخدام یکی از بزرگ ترین چالش های مدیران شرکت ها و به طور کلی تمامی کسانی است که قصد جذب نیروی جدید دارند تا در کوتاه ترین زمان ممکن، اقدام به جذب نیرو ی کار حرفه ای نمایند.

از طرف دیگر، اگر شما در جستجوی کاری برای خود هستید و آن کار، مرحله ی مصاحبه استخدامی دارد، ممکن است نگرانی از این که، مصاحبه کننده به چه نکانی در زمان مصاحبه استخدام توجه می نماید، نظر شما را به این صفحه جلب نموده است.

البته پیش از این در خصوص نکات قرارداد کار موقت ( قرارداد کار معین ) به صورت مفصل هم صحبت شدیم.

همچنین در خصوص حق بیمه کارگر و حق بیمه کارفرما نیز جوانب حقوقی را به طور کامل بررسی کردیم.

در هر حال، چه مصاحبه کننده یا مدیر کسب و کار هستید و چه شخصی که قرار است به یک مصاحبه استخدامی بروید، ما عمده ترین نکات مصاحبه استخدام را با شما در میان خواهیم گذاشت. پس با رکلا همراه باشید.

اگر نیروی کار هستید و تمایل دارید از روش‌های کاربردی برای موفقیت در مصاحبه‌های استخدامی خود آگاه شوید، به شما مطالعه مقاله اصول مصاحبه شغلی موفق را پیشنهاد می‌کنیم. برای دسترسی به این مقاله روی لینک بزنید و به صفحه اختصاصی آن وارد شوید. همچنین از دیگر مقالات مرتبط با این موضوع در مجله حقوقی رکلا که می‌تواند راهنمای اشخاصی باشد که در جست و جوی فرصت استخدامی مورد نظر خود هستند، مقاله مصاحبه موفق است. دسترسی به این مقاله و مطالعه آن نیز با زدن روی لینک مربوط به آن، به سهولت میسر می‌شود.

اهمیت مصاحبه استخدام نیروی موثر

یکی از چالش های همیشگی سازمان ها، شرکت‌ها و حتی شرکت های نوپا و استارت آپی منابع انسانی و جذب نیروی کارآمد است. از این رو استخدام یکی از مهمترین فرایند ها و دغدغه هر سازمانی است که در صورت کم توجهی به آن تبعات غیر قابل جبرانی از جمله هدر رفت زمان ، منابع مالی و… گریبانگیر سازمان میشود.

اما نکته قابل توجه دیگر که اغلب مورد کم توجهی سازمان ها و گروه ها قرار می‌گیرد انتخاب فرد مناسب برای گزینش افراد است چرا که بطور مثال برای کسب و کارهایی که در ابتدای مسیر بیزینس قرار دارند فرصتی برای اشتباه نیست و هدر رفت منابع مساوی با نابود شدن کسب و کار است و در صورت گزینش افراد مناسب بنا کار محکم و درست ساخته خواهد شد.

پس اگر شما در صدد جذب نیرو یا استخدام هستید با ما همراه باشید.

نکات مهم و شاخص برای مصاحبه استخدام ( مصاحبه کاری ) :

اولاً) روحیه آموزش پذیری

ادوین فلیپو، نویسنده‌ی کتاب‌های مدیریتی، روحیه را این چنین تشریح می‌کند، “نگرش یا شرایط روانی افراد یا گروه‌ها که اراده‌ی‌شان را برای همکاری تعیین می‌کند.”

این که فرد مورد استخدام تمایلی به یاد گیری و پیشرفت سطح فنی خود، در طول کار، داشته باشد نکته مهمی است زیرا این روحیه در بلند مدت باعث پیشرفت و ارتقا خود فرد، گروه و در نتیجه کسب و کار خواهد شد. کما اینکه در سازمان ها و شرکت ها اهداف بلند مدت و تداوم پیشرفت از نکات بسیار مهم است.

این نکته را میتوانید در زمان مصاحبه استخدامی با مطرح کردن سوالاتی پیرامون رشته تحصیلی، مهارت ها وعلاقه به ارتقا آن متوجه شوید.

ثانیاً) جاه طلبی

این روحیه که در ارتباط و مکمل نکته قبل است باعث جدیت افراد در کار میشود.

برخی مصاحبه کنندگان به اشتباه تصور میکنند در صورت وجود این روحیه در فرد، جایگاه خودشان به خطر میافتد در صورتی که مصمم بودن و پشتکاری در نتیجه این روحیه است کل سازمان ازجمله فرد مصاحبه کننده را به موفقیت نزدیک تر می کند.

ثالثاً) روحیه تعامل گروهی و حل مشکلات

همکاری تیمی به فرد کمک می‌کند که عملکرد خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

کار گروهی فرد را به تفکر وا می‌دارد تا به توانایی‌های خود پی ببرند.

این تفکر می‌تواند باعث شود که فرد نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کند.

اما آیا فردی که برای استخدام آمده، دارای این روحیه است؟

در صورت بروز خطا یا مشکل از طرف هم تیمی و همکار خود چه عکس العملی نشان میدهد؟

در صورت مواجه شدن با انتقاد از سوی هم تیمی خود چگونه برخورد میکند؟

پاسخ به سوالاتی از این دست به شما کمک میکند با روحیه تعامل پذیری فردی که قصد استخدام او را دارید آشنا شوید.

رابعاً) متعهد و صادق و مشتاق بودن

صداقت و تعهد از نکات مهم دیگر به منظور جذب نیرو است . فردی با بالاترین استعداد ها در صورت نداشتن صداقت و تعهد به کار سازمان و هدف های آن را به مخاطره میکشاند. دمدمی مزاجی و یا عدم صداقت فرد را میتوان از سوابق وی متوجه شد. سوابق کوتاه مدت مکرر، تغییر مسیر و رسته کاری و … میتواند از نشانه های این مشکل باشد. کما اینکه ارتباط با مدیران سابق و پرسش درباره قابلیت های فرد همچنین دلیل ترک کار قبل نیز میتواند کمک کننده باشد، هرچند وحی منزل نیست.

همچنین رفتار فردی که در حین مصاحبه استخدامی ساکت و بی اعتنا باشد یا بخواهد به سرعت محل مصاحبه را ترک کند، نشان دهنده این موضوع است که او میل چندانی به کار مورد نظر شما ندارد. از طرف دیگر، مطرح کردن سوال از جانب وی نشان از راغب بودن شخص به شناخت کار دارد. به علاوه از بین این سوال ها می توانید شخصیت طرف مقابل تان را نیز بشناسید.

خامساً) دیسیپلین کاری و منظم بودن

نظم نکته بعدی و مورد اهمیت در زمان مصاحبه استخدام ، نظم فرد میباشد که اولین نشانه آن حضور به موقع او برای مصاحبه است. در طی مصاحبه های بعدی و در تمام مدت می توان این موضوع را محک زد.

در این مورد نظر شما را به خاطره ای جالب از آقای برایان تریسی (سخنران معروف انگیزشی) در زمینه نظم و انضباط شخصی جلب می کنیم:

من (برایان تریسی) چند سال قبل در یک سمینار شرکت کردم.

در زمان ناهار به یکی از رستوران های نزدیک محل برگزاری سمینار رفتم.

رستوران شلوغ بود و به زحمت توانستم یک میز برای خودم پیدا کنم.

چند دقیقه بعد یک مرد مسن در حالی که سینی غذایش دستش بود به من نزدیک شد.

من بلافاصله بلند شدم و از او خواستم که سر میز من و کنارم بنشیند.

ضمن ناهار با او شروع به صحبت کردم.

متوجه شدم که او کاپ کاپ مه یر است. او در امر موفقیت یک فرد بزرگ بود.

چهار کتاب پر فروش نوشته بود که در هر یک از کتابهایش به ۲۵۰ اصل برای موفق شدن اشاره کرده بود.

من کتابهای او را نه یک بار بلکه چند بار مطالعه کرده بودم. پس از مدتی صحبت از او سوالی کردم:

از جمع ۱۰۰۰ اصلی که در این چهار کتاب برای موفقیت ارائه کردید، به نظرتان کدامش از همه مهمتر است؟

کاپ کاپ مه یر تبسمی زد. انگار بارها این سوال از او پرسیده شده بود. بدون مکث پاسخ داد:

مهمترین اصل موفقیت، نظم و انضباط شخصی است. نظم و انضباط شخصی توانایی انجام دادن کاری است که باید بکنید. چه آن را دوست داشته باشید و چه نداشته باشید.

قرارداد استخدام

در آخر:­

  • ارزش ها و اولویت های شرکت و سازمان خود را بدانید.
  • انتظارات خود را مشخص کنید .

قبل از هر چیز مشخص کنید هر فرد را برای انجام چه کاری برای مصاحبه استخدام دعوت می نمایید و انتظارتان از فرد چیست.

به این ترتیب در ارزیابی های خود عملکرد صحیح تری خواهید داشت و نفرات را با توجه به وظایف آنها انتخاب خواهید کرد.

  • به وظایف شغلی که برای آن از قصد استخدام دارید، اشراف کامل داشته باشید.

شرح وظایف به معنای کارهایی است که فرد پس از استخدام شدن باید به صورت روزانه و روتین انجام دهد. لذا برای اینکه بتوانیم حداقل ها و حداکثرهای مورد نیاز خود را در مورد نیروی جدید درست تشخیص دهیم به شرح شغل و شرح وظایف نیاز داریم.

  • شرایط حقوقی و پرداختی را بطور کامل برای مصاحبه شونده شرح دهید .

قبل از این که وارد فرایند مصاحبه استخدامی شوید بهتر است که در مورد شرایط دریافتی و قراردادی نیرویی که می خواهید استخدام کنید فکر کنید و سناریو های مختلف آن را بررسی کنید.

  • فرصت شرکت در مصاحبه استخدامی خود را با استفاده روش های مختلف از جمله آزمون های اولیه در سایت، با امکان شرکت همگان، به اکثریت افراد بدهید.

بیاد داشته باشید هرچه افراد بیشتری شانس شرکت در رقابت را داشته باشند شانس بیشتری برای پیدا کردن افراد نخبه در فرایند مصاحبه استخدام خواهید داشت.

نکته مهم پس از مصاحبه استخدام

آن چه که پس از مصاحبه استخدامی و در نهایت پس از انتخاب شدن مصاحبه شونده ، بایستی مورد توجه قرار دهید، تنظیم قرارداد کار موقت یا قرارداد کار با مدت معین است. در صورتی هم که قصد دارید آن شخص یا اشخاص را به صورت دائمی و اصطلاحاً رسمی ، پس از مصاحبه استخدام ، جذب نمایید، نیازمند یک قرارداد کار دائمی هستید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رُکلا از اهمیت و نیاز قابل توجه ای که به تنظیم قرارداد کار موقت وجود دارد با خبر است.

بر همین اساس یک قرارداد با میزان دقت بالا آماده سازی کرده ایم که می تواند تمامی دغدغه های شما را در این خصوص پاسخ گو باشد.

نمونه قرارداد کار موقت | نمونه قرارداد کار با مدت معین

علاوه براین، اگر تمایل دارید که برای استخدام پرسنل خود یک قرارداد اختصاصی داشته باشید، این امکان برای شما فراهم است که با ثبت درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ، تنظیم و نوشتن قرارداد خود را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. همچنین اگر در خصوص مسائل حقوقی روابط کاری خود نیز دچار تردید هستید یا سوالاتی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.

قرارداد کار موقت

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود قرارداد

قرارداد کارمند

برای دریافت این قرارداد روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد کارمند
دریافت قرارداد
ابراهیم زارع مویدی
«ابراهیم زارع مویدی» بنیان گذار مجموعه حقوقی رکلا و کارشناس ارشد حقوقی است. نظر به اهمیت مسائل حقوقی و به ویژه قراردادها، «ابراهیم» بخشی از مقالات موجود در رکلا را شخصا نگارش کرده و در اختیار علاقه مندان به این حوزه قرار داده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات