مصاحبه شغلی روشی تضمینی برای گزینش افراد خبره در سازمان

-
بروزرسانی:1402/04/11
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مصاحبه شغلی

در همه مشاغل از جمله در شغل‌های خصوصی که بودجه مورد نیاز از طریق خودِ شرکت تأمین می‌شود، مدیر باید با استفاده از مصاحبه شغلی ، به پذیرش کارمندان خبره اقدام کند تا به این منظور، پیشبرد اهداف سازمانی تضمین شود چرا که بهره‌ گیری از افراد، بدون در نظر گرفتن مهارت‌ و تخصص آن‌ها، ضررهای زیادی اعم از هزینه‌های مالی و زمانی را به شرکت تحمیل می‌کند. در این مقاله در مورد اصول مصاحبه شغلی موفق توضیحاتی می‌دهیم که لازم است افراد در زمان مصاحبه به این موارد توجه کنند.

موفقیت در مصاحبه استخدام  (برای مطالعه بیشتر روی لینک بزنید. در یک مقاله اختصاصی به 11 نکته مهم آن اشاره کرده‌ایم.) نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا اهمیت دارد زیرا نیروی انسانی ماهر یا غیر ماهر، برای ورود به بازار کسب و پیشه و ادامه مسیر رشد حرفه‌ای خود، نیاز دارد که بتواند در برهه‌های زمانی مختلف، در مصاحبه‌های شغلی موفق شود. به این منظور پیشنهاد می‌کنیم که مقاله مصاحبه کاری موفق را نیز در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید. برای ورود به صفحه اختصاصی این مقاله، روی عبارت بزنید.

مصاحبه شغلی چیست؟

مصاحبه، روش رایج برای گزینش افراد است. اشخاص مختلف به واسطه موفقیت در این جلسه، امکان فعالیت در موقعیت شغلی مورد نظر خود را خواهند داشت. این جلسه، معمولا بین دو نفر مصاحبه کننده و مصاحبه شونده برگزار می‌شود. مصاحبه کننده یا کارفرما با طرح سوالات مختلفی به ارزیابی متقاضیان و شناخت بیشتر این افراد می‌پردازد. همچنین ویژگی‌ها و توانایی‌های آن‌ها را بررسی می‌کند و در نهایت تصمیم می‌گیرد که شخص را در جایگاه شغلی مورد نظر منصوب کند یا خیر؟ فرد متقاضی در صورتی که این مذاکره شغلی را با موفقیت پشت سر بگذارد، این امکان برایش فراهم می‌شود که در شرکت یا سازمان مورد نظر فعالیت کند.

معمولا کارفرمایان پیش از امضای قرارداد کار با پرسنل خود، آن‌ها را از طریق مصاحبه شغلی گزینش و انتخاب می‌کنند. در حال حاضر ورود به هر سازمان یا شرکت، با گذر از مرحله مصاحبه امکان پذیر می‌شود.

هدف از مصاحبه شغلی چیست؟

چنانچه هر سازمانی، کارمندان مورد نیاز خود را بر اساس رابطه و بدون بهره گیری از ضوابط خاصی مانند مصاحبه، گزینش کند، طبیعتا با اتلاف وقت و ضررهای مالی زیادی مواجه خواهد شد. هدف از مصاحبه، گزینش افرادی است که با جایگاه شغلی مورد نظر، تناسب داشته باشند. این جلسه با هدف تأیید اطلاعاتی خواهد بود که قبلا توسط فرد در قالب رزومه ارسال شده است و همچنین بررسی رزومه متقاضیان مختلف به صورت پیوسته انجام می‌شود. از طرفی، متقاضیان نیز به اطلاعات مفیدی در مورد شرکت و جایگاه شغلی مزبور دست می‌یابند. بعد از این جلسه، افرادی که از مهارت و انگیزه کافی برخوردار باشند و توسط کارفرما نیز تأیید شوند، امکان فعالیت در سازمان ذیربط را دارند و در راستای رونق و تحقق اهداف سازمان، نهایتِ تلاش خود را می‌کنند.

نکات مصاحبه شغلی موفق قبل از مصاحبه

مصاحبه شغلی مثل هر فعالیت دیگری، آداب مخصوص به خود را دارد. به منظور راحتی و فهم بهتر مطالب، در این قسمت به نکات مصاحبه شغلی موفق قبل از حضور در جلسه گفت و گوی شغلی می‌پردازیم:

  1. در ابتدا بایستی به تکمیل رزومه و بررسی ارتباط آن با شغل مورد نظر بپردازید. در واقع خلاصه‌ای از توانمندی‌ها، تجربیات، سوابق شغلی و مدارک تحصیلی خود را به صورت خوانا بنویسید. سپس آن را با وظایفی که برای شغل مورد نظر تعریف شده است، مطابقت دهید. به موجب این امر، نقاط ضعف و قوت خود را بهتر می‌شناسید و با صداقت و اعتماد به نفس بیشتری خود را به کارفرما معرفی می‌کنید.
  2. در مرحله بعد، در مورد شرکت و عملکرد همه جنبه‌های آن، مطالعه کاملی داشته باشید. زمانی که شما اطلاعات مفیدی در مورد عملکرد شرکت، اهداف، آخرین اخبار، اطلاعات مربوط به آن و حتی رقبای شرکت داشته باشید، این موضوع برای کارفرما قابل ستایش است و این حس را به او القا می‌کنید که فرد متعهد و مسئولیت پذیری هستید.
  3. در نهایت، بهتر است که از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، اینستاگرام و غیره به روحیات و تخصص شخص مصاحبه کننده پی ببرید و نسبت به او، شناخت بهتری پیدا کنید. به موجب این امر، واکنش‌های مناسب و معقول‌تری به سوالات و رفتارهای او خواهید داشت. در این مرحله، سوالاتی که قصد دارید از کارفرما بپرسید را آماده کنید و با خود به این جلسه ببرید.

مصاحبه شغلی چه مراحلی را در بر می‌گیرد؟

در صورتی که  تمایل دارید در سازمان یا شرکت خاصی فعالیت کنید، باید مراحل ذیل را پشت سر بگذارید:

  1. رزومه خود را براساس اطلاعات شخصی، توانمندی‌ها، تخصص و سوابق شغلی برای شرکت ارسال کنید. کارفرما بعد از بررسی رزومه همه متقاضیان، با توجه به انطباق رزومه افراد با جایگاه شغلی مورد نظر، تصمیم می‌گیرد که چه کسانی را به این جلسه دعوت کند.
  2. در این مرحله متقاضیان به صورت حضوری یا تماس تصویری به مصاحبه دعوت می‌شوند و در جلسه‌ای که برقرار خواهد شد راجع به تخصص، مهارت‌های ارتباطی، روحیه فعالیت تیمی و غیره صحبت می‌کنند. در این مرحله هر دو طرف، به شناختی نسبی از هم می‌رسند و می‌توانند برای ادامه روند امور، تصمیم ‌گیری کنند.
  3. در نهایت، نوبت به تصمیم‌ گیری در مورد انتخاب متقاضیان واجد شرایط و اعلام نتیجه نهایی به آن‌ها می‌شود. در واقع کارفرما با بررسی رزومه و بازخوردهایی که در حین جلسه از افراد دریافت کرده‌ است، فردی را انتخاب می‌کند که با جایگاه شغلی مورد نظر تناسب دارد. لازم به ذکر است انتخاب نادرست افراد، اتلاف وقت و هزینه مالی زیادی را برای شرکت در پی خواهد داشت.

چند نکته مهم برای روز مصاحبه شغلی

هر فردی در طول زندگی خود در مصاحبه‌های زیادی شرکت می‌کند که شرایط این جلسات در موقعیت‌های مختلف با هم متفاوت است. در این بخش به موارد مهم در روز مصاحبه اشاره می‌کنیم که لزوم توجه به آن‌ها، یک مصاحبه شغلی موفق را برای شما به ارمغان می‌آورد:

  1. پوشیدن لباس مناسب، اولین موردی است که نظر کارفرما را به خود جلب می‌کند. می‌توانید قبل از این جلسه با تحقیق در مورد محیط شرکت و نحوه پوشش دیگر کارکنان، برای آن محیط، لباس مناسب بپوشید. اگر در خصوص پوشیدن لباس مناسب تردید دارید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله لباس مصاحبه کاری را مطالعه کنید.
  2. حضور به موقع در محل، تعهدپذیری شما را به مدیرتان نشان می‌دهد.
  3. با رعایت مواردی از قبیل پرهیز از گزافه گویی، حاشیه‌سازی، بدگویی از کارفرمای قبلی و خودستایی بی‌جا از خود، می‌توانید ارتباط مناسبی با کارفرما برقرار کنید و او را تحت تأثیر قرار دهید.
  4. در کمال صداقت در مورد نقاط ضعف و قوت خود صحبت کنید.
  5. ترجیحا از جملات کوتاه و ارزشمند بهره بگیرید و اشتیاق و علاقه خود را برای فعالیت در آن شرکت اثبات کنید.
  6. به زبان بدن خود توجه کنید و رفتارهایی از قبیل نحوه برخورد با کارفرما، کسب اجازه برای ورود به اتاق، نحوه نشستن و راه رفتن، تکان دادن دست و پا و غیره را مورد بررسی قرار دهید.
  7. آرامش خود را حفظ کنید و میزان اضطراب خود را تحت کنترل قرار دهید.
  8. تشکر و قدردانی از کارفرما، حسن ادب و آداب معاشرت شما را می‌رساند.

از جمله موارد مهم دیگر در یک مصاحبه شغلی موفق ، ابراز انگیزه و انرژی بالای شما است چرا که از دید کارفرما، فرد بی حوصله، نیروی خوبی برای سازمان به حساب نمی‌آید. همچنین مطالعه در خصوص مصاحبه افراد موفق نیز برایتان در ایجاد انگیزه، نقش مهمی خواهد داشت.

در پایان گفتگو چه باید کنید؟

بعد از اتمام مصاحبه شغلی ، مواردی که در طول جلسه به آن‌ها پرداخته شد، اعم از سوالاتی که از شما پرسیده‌اند و مواردی که شما، موفق به گفتن آن‌ها نشده‌اید را به طور کامل مرور و بررسی کنید. به موجب این امر، خودتان را برای جلسات بعدی آماده خواهید کرد و نقاط ضعف و قوت خود را بهتر می‌شناسید.

از آنجایی که پیگیری نتیجه جلسه رایج نیست ولی به منظور عدم سردرگمی و تصمیم گیری برای ادامه مسیر، می‌توانید در قالب ایمیل یا تماس تلفنی با کارفرما ارتباط برقرار کنید و ضمن تشکر از او، اشتیاق و قابلیت‌های خود را مجددا به او گوشزد کنید. در این حالت، شانس شما برای پذیرش در آن شرکت، بیشتر خواهد شد چرا که از نظر کارفرما، شما فردی پیگیر و قوی به نظر می‌آیید.

توصیه می‌کنیم

در هر سازمانی، کارفرما از مصاحبه به عنوان روش تضمینی و با هدف پذیرش افراد در سازمان مربوطه بهره‌ می‌گیرد. از طرفی، متقاضیانی که به دنبال شغل هستند به منظور موفقیت در این جلسه و فعالیت در سازمان، باید اصول مصاحبه شغلی موفق را بدانند اما لازم است که هم مصاحبه کننده و هم مصاحبه شونده از جنبه‌های حقوقی روابط شغلی خود نیز آگاه باشند. در این راستا می‌توانید به وب سایت رکلا مراجعه کنید و در زمینه تنظیم قرارداد اختصاصی و خدمات مشاوره تلفنی حقوقی از آن بهره بگیرید. همچنین در صورتی که در رابطه با مسائل حقوقی این حوزه سوالی دارید، در زیر این مقاله با ما به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

قرارداد کار موقت

قرارداد استخدامی برای شروع همکاری در یک سازمان، قرارداد کار است. فرم خام این قرارداد را با زدن روی تصویر دریافت کنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دریافت نمونه قرارداد کار موقت
زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات