چگونه مصاحبه کاری موفق داشته باشیم؟ فرآیند انجام مصاحبه کاری چگونه است؟

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/09/12
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مصاحبه کاری

منابع و سرمایه اصلی هر سازمانی غالبا کارکنان آن هستند و میزان موفقیت و توسعه یک کسب و کار تا حدود زیادی به نحوه کارکرد عوامل انسانی آن بستگی دارد. بنابراین این پرسنل باید با دقت زیادی انتخاب شوند. مدیران سازمان‌ها نیز معمولا سعی می‌کنند از طریق یک الی دو جلسه حضوری، میزان توانایی و قابلیت‌های افراد مورد نیاز شرکت خود را مورد ارزیابی قرار دهند. پیرو این توضیحات، در مقاله حاضر قصد داریم مباحثی کلیدی و کاربردی را شرح دهیم که لازم است افراد مصاحبه شونده هنگام مصاحبه کاری ، مورد توجه قرار دهند. ضمن اینکه نکاتی درباره چگونگی گفتگوی مصاحبه کنندگان با افراد متقاضی نیز ارائه شده است.

با مطالعه این مقاله، در آخر به خوبی از فرآیند مصاحبه کاری مطلع خواهید شد و همچنین از مهمترین نکات و تکنیک‌های لازم برای موفقیت در این مصاحبه نیز آگاه می‌شوید. این نوع مصاحبه‌ها اغلب به منظور موافقت کارفرما و نیروی کار انسانی برای امضای انواع قرارداد کار استفاده می‌شوند.

مصاحبه کاری چیست؟

مصاحبه کاری به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن، سوالات و انتظارات مصاحبه کننده به فرد متقاضی کار انتقال داده خواهد شد. در آخر، بر اساس اطلاعات به دست آمده، شخص مورد نظر، تایید یا رد صلاحیت می‌شود. در واقع، افرادی که جویای کار هستند، به محض ارسال رزومه و اطلاعات شخصی خود، باید در یک مصاحبه کاری حضور پیدا کنند تا بعد از انجام پرسش و پاسخ‌ در مصاحبه، اظهارنظر نهایی کارفرما را در خصوص صلاحیت خود دریافت کنند.

مصاحبه کاری چگونه انجام می‌شود؟

مصاحبه یکی از روش‌های مهم و کاربردی است که نقشی تعیین کننده‌ در شناخت دیدگاه، عقاید، مهارت‌ها و اهداف یک متقاضی دارد. به عبارت دیگر، مصاحبه کاری نخستین گامی است که یک مدیر باید در راستای اهداف سازمان خود بردارد چرا که نیروهای انسانی در هر نوع کسب و کار، همواره نقش مهم و حیاتی دارند. از این رو انتخاب آگاهانه و دقیق کارکنان می‌تواند تاثیر چشمگیری در نحوه عملکرد یک شرکت داشته باشد. لذا یک کارفرما برای اینکه بتواند فرد مورد نظر خود را به راحتی انتخاب کند باید در زمان مصاحبه، حتما خصوصیات، درخواست‌ها و همچنین میزان توانایی فرد را با شرایط و محیط کار، مورد ارزیابی قرار دهد. از جمله محتوای سوالاتی که در حین یک مصاحبه کاری مطرح می‌شوند عبارتند از:

  1. نقاط قوت و ضعف شما؛
  2. نحوه برقرار کردن ارتباط با رئیس و همکاران؛
  3. علت ادامه ندادن کار سابق خود؛
  4. انگیزه شما از کار کردن در شرکت و موقعیت مورد نظر؛
  5. توصیف خودتان در یک کلمه؛
  6. شرح کلی درباره تجربیات و خصوصیات اخلاقی و رفتاری شما؛
  7. میزان حقوق درخواستی شما و نحوه پرداخت آن؛
  8. چگونگی مدیریت شرایط بحرانی و حساس؛
  9. ویژگی‌ها و مهارت‌های منحصر به فرد شما؛
  10. و در نهایت، پرسش‌هایی درباره اوقات فراغت، علاقمندی‌ها، درخواست‌ها، سرعت عمل و روحیات شما با کارهای تیمی مطرح می‌شوند.

چگونه مصاحبه کاری موفق داشته باشیم؟

همانگونه که در مطالب قبل نیز اشاره کردیم، مذاکره کاری از جمله اقدامات مهمی محسوب می‌شود که نتیجه آن علاوه بر کارفرما، برای افراد متقاضی نیز اهمیت زیادی دارد. از این رو افرادی که قصد دارند یک مصاحبه کاری موفق داشته باشند، باید ابتدا نکات مهم مربوط به این مصاحبه را بدانند. اشخاصی که جویای کار هستند، در صورت تایید اولیه، باید خود را برای جلسه حضوری آماده کنند که این امر در وهله اول، به تحقیق و مطالعه در مورد شرکت مورد نظر نیاز دارد. البته لازم است که در هنگام گفتگو، مصاحبه کننده نیز مواردی را مدنظر قرار دهد. در ادامه، نکاتی ارائه شده است که مناسب است از سوی افراد مصاحبه کننده و مصاحبه شونده مورد توجه قرار گیرد.

یک مصاحبه کننده در زمان مصاحبه کاری چه باید کند؟

فردی که مسئولیت مصاحبه و گزینش نیروهای یک شرکت را بر عهده دارد، باید هنگام گفتگو با متقاضی، نکاتی را در نظر داشته باشد تا در نتیجه، بتواند فردی مفید و کارآمد را برای شرکت خود انتخاب کند. از جمله نکاتی که افراد مصاحبه کننده قبل از ورود به جلسه یا در حین مصاحبه باید مورد توجه قرار دهند، مواردی از قبیل فراهم کردن یک محیط و فضای مناسب، تدوین سوالات مورد نظر، داشتن برخوردی محترمانه و با انگیزه، ارائه توضیحاتی شفاف و واضح درباره اهداف و انتظارات شرکت از فرد متقاضی، توجه دقیق به صحبت‌های کارجو، ثبت و ضبط کامل گفتگو و موارد مهم دیگر هستند.

پس از آن که جلسه خاتمه یافت، فرد مصاحبه کننده باید بعد از اتمام مکالمه، کلیه اطلاعات ثبت شده را به صورت دقیق تحلیل و ارزیابی کند و در نهایت، بر اساس میزان توانایی، رزومه، تحصیلات فرد و همچنین متناسب با مقررات و چهارچوب آیین نامه شرکت، اظهارنظر نهایی خود را به کارجو اعلام کند. بهتر است مصاحبه کننده بعد از بررسی رزومه و قابلیت‌های تمام متقاضیان، گزینش قطعی خود را انجام دهد چرا که در این صورت، مطمئنا فردی شایسته‌تر را انتخاب می‌کند.

چند نکته ضروری برای مصاحبه شونده هنگام مصاحبه کاری

افرادی که در شرکت مورد نظر خود، به عنوان کارپذیر، قصد اشتغال دارند در ابتدای امر، باید از طریق یک یا چند جلسه حضوری، مورد ارزیابی قرار گیرند و در صورت داشتن اطلاعات تخصصی لازم و همچنین رعایت سایر نکات مربوطه، می‌توانند مصاحبه‌ای موفق داشته باشند. موارد زیر، نکات مهمی هستند که باید متقاضیان کار هنگام مصاحبه، مورد توجه قرار دهند:

تحقیقات لازم در مورد شرکت مورد نظر

بهتر است قبل از ورود به جلسه مصاحبه حضوری، تحقیقاتی اجمالی درباره شرکت مورد نظر داشته باشید. به عنوان مثال، می‌توانید از طریق ورود به وب سایت سازمان، با نوع کسب و کار، شرایط و مقررات، کارکنان آن سازمان و مسئولیت‌های مرتبط با تخصص خود آشنا شوید. به عبارت دیگر، آشنایی شما با جمیع جهات و جزئیات ساختار سازمانی شرکت مورد نظر، این فرصت را به شما خواهد داد که با آمادگی بیشتر و احتمالا با استرس کمتری، در جلسه حاضر شوید. این آمادگی قبلی، شما را به عنوان یک شخص آگاه معرفی خواهد کرد و مهم بودن سازمان در ذهن شما را به اذهان مصاحبه کنندگان منتقل می‌کند.

ارائه رزومه و سابقه کار؛ از نکات مهم مصاحبه کاری

یکی از مواردی که باعث می‌شود کارجویان یک مصاحبه کاری موفق داشته باشند، تنظیم و ارائه یک رزومه از تجربیات، سوابق و میزان توانایی خود در زمینه مورد نظر است که در حقیقت، به فرد مصاحبه کننده کمک می‌کند در گفتگوی حضوری، سوالات و انتظارات خود را به صورت شفاف و واضح مطرح کند. به عبارت دیگر، ارائه یک رزومه کامل و صادقانه، روند مصاحبه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است مساوی با پذیرش شما در آن سِمت کاری باشد.

تمرین و آماده کردن خود برای حضور در مصاحبه کاری

در یک مصاحبه و مذاکره کاری معمولا پرسش‌های ثابت و مشخصی مطرح می‌شوند. نظیر انگیزه شما برای انتخاب این موقعیت چیست؟ تخصص و مهارت شما به چه میزان است؟ از روحیات و شخصیت خود بگویید و سوالات دیگری از این قبیل. بنابراین اگر قبل از حضور در جلسه، در مورد اینگونه سوالات به خوبی تامل کنید، این امکان برای شما فراهم می‌شود که در روز مصاحبه، پاسخ‌های مناسب و دقیقی ارائه دهید.

چند اقدام مهم و تاثیرگذار

از جمله موارد دیگری که می‌تواند یک مصاحبه کاری موفق را برای شما به همراه داشته باشد، عبارتند از:

  1. مطالعه دقیق و جزئی مقررات شرکت و همچنین مسئولیت‌های مرتبط با حوزه کاری خود؛
  2. آماده کردن لیست معرف‌ها در صورت نیاز؛
  3. تدوین سوالات مورد نظر خود؛
  4. منفعت طلب نبودن؛
  5. ظاهر مناسب و آراسته؛
  6. داشتن روحیه‌ای با انگیزه و شاد؛
  7. حضور به موقع؛
  8. بیان ایده‌، خلاقیت و انتظارات خود به صورت واضح؛
  9. بحث نکردن با مصاحبه کننده؛
  10. برقرار کردن ارتباطی محترمانه و مودبانه با فرد مصاحبه کننده؛
  11. ارائه پاسخ‌های مختصر و مفید؛
  12. توضیحاتی شفاف و صادقانه از سوابق کاری خود.

پیشنهاد ما

در این مقاله سعی کرده‌ایم مطالبی را شرح دهیم که در نهایت، با اطلاع از آن‌ها بتوانید یک مصاحبه کاری مفید داشته باشید. با این حال، پیشنهاد می‌کنیم درباره مسائل دیگری همچون مقررات و مسائل حقوقی محل کار مورد نظر خود نیز آگاهی لازم را کسب کنید. برای این منظور می‌توانید از خدمات وب سایت رکلا بهره‌مند شوید. در واقع، رکلا یک پلتفرم ارائه دهنده خدمات حقوقی است. تیم حقوقی رکلا به ارائه خدماتی مانند مشاوره حقوقی تلفنی و خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی می‌پردازد. تمام تمرکز ما بر روی امور قراردادی شما است. در واقع، با وجود آنکه، دنیای حقوق، جهان بزرگی است اما ما تمرکز خودمان را صرفا بر روی تنظیم قرارداد و ارائه انواع نمونه قرارداد، قرار داده‌ایم.

قرارداد کار موقت

استخدام پرسنل خود را با امضای این قرارداد نهایی کنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات