راهکارهای مؤثر برای گذراندن یک مصاحبه موفق | نشانه‌های مصاحبه موفقیت آمیز چیست؟

-
بروزرسانی:1401/05/24
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مصاحبه موفق

به منظور گزینش و انتخاب اشخاص متخصص و ماهر در هر حرفه‌ای، از مصاحبه به عنوان روش رایجی برای ارزیابی و گزینش افراد بهره می‌گیرند. در اکثر شرکت‌های خصوصی و دولتی از روش فوق برای انتخاب افراد مورد نیاز سازمان و سنجش میزان کارایی کارکنان فعال در آن سازمان استفاده می‌شود تا از این طریق، جایگاه آن‌ها را ارتقاء دهند. هر متقاضی در مصاحبه جدید، با چالش‌های متفاوتی نسبت به دفعات قبل مواجه است زیرا با افراد جدیدی آشنا می‌شود، در مورد مهارت‌های خود صحبت می‌کند و به تبع، بازخوردهای جدیدی درباره خودش از مصاحبه کنندگان دریافت خواهد کرد. به منظور برخورداری از یک مصاحبه موفق و فعالیت در سازمان دلخواه خود، پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

به طور معمول شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف پیش از تایید پرسنل خود و امضای قرارداد استخدام با آن‌ها، ترجیح می‌دهند نیروی متخصص مورد نظر خود را به واسطه برقراری جلسه مصاحبه گزینش کنند.

پیش از ارائه ادامه مطلب، پیشنهاد می‌کنیم برای گذراندن یک مصاحبه کاری موفق ، مقالات مرتبط دیگری که پیش‌تر در مجله حقوقی رکلا منتشر شده‌اند را نیز مطالعه کنید:

  1. مقاله مصاحبه استخدامی (روی لینک بزنید)، به ذکر 11 مورد از مهمترین مسائل در مصاحبه‌های کاری می‌پردازد که دانستن آن‌ها در ادامه مطالب این مقاله بسیار برای شما کارآمد خواهد بود.
  2. اگر برای پوشیدن لباسی که مناسب جلسه مصاحبه کاری باشد تردید دارید و نمی‌دانید که باید با چه ظاهری در این جلسه حاضر شوید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله لباس مصاحبه کاری (روی لینک بزنید) را نیز مطالعه کنید.

برای یک مصاحبه موفق باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

یکی از دغدغه‌های افراد در مصاحبه‌های کاری، تلاش برای اثبات توانایی‌ها و مهارت‌های خود به مصاحبه کننده است. قطعا یک مصاحبه موفق ، در روحیه افراد و افزایش اعتماد به نفس آن‌ها تأثیر بسزایی دارد زیرا دریافت بازخوردهای مثبت، دالِ بر اثبات توانایی‌ها و تأیید شما است. در ادامه به فوت و فن‌های یک مصاحبه موفق می‌پردازیم.

اقداماتی برای موفقیت در جلسه گزینش

  1. در مورد زمینه کاری شرکت مطالعه کنید تا از وظایف خود در حوزه مورد نظر مطلع شوید. با این کار، مسئولیت پذیری شما به کارفرما ثابت خواهد شد. همچنین باعث می‌شود در زمان مصاحبه، سوالات هدفمندی نیز از او بپرسید؛
  2. حضور به موقع و حتی چند دقیقه زودتر در محل جلسه، یک اطمینان نسبی به کارفرما می‌دهد که در صورت پذیرش شما، کارهایتان را به موقع و سر موعد مقرر به انجام می‌رسانید؛
  3. ظاهر و پوشش مناسب و متناسب با موقعیت کاری مزبور در تصمیم گیری مسئولان برای به کارگیری شما در شرکت، نقش عمده‌ای دارد و از نظر سازمان، شخصی حرفه‌ای به حساب می‌آیید؛
  4. به دلیل عدم آشنایی با فرهنگ سازمان، هنگام حضور در آنجا با هیچ یک از پرسنل و متقاضیانِ کار صحبت نکنید. چون قادر به پیش بینی عواقب این کار نیستید؛
  5. فرم درخواست همکاری و رزومه را به صورت کامل و در کمال صداقت پر کنید زیرا از دیدگاه کارفرما عدم انجام این کار، به معنی بی کفایتی شما برای فعالیت در آن سازمان یا شرکت محسوب می‌شود؛
  6. آرامش خود را حفظ کنید و زبان بدنتان را تحت کنترل قرار دهید. حالت شانه، سر و برداشتن قدم‌هایتان باید به گونه‌ای باشد که کاملا با اعتماد به نفس به نظر برسید؛
  7. صحبت‌های فرد سوال کننده را قطع نکنید. چون نوعی بی ادبی و خود پسندی به شمار می‌آید؛
  8. از گزافه‌ گویی و صحبت‌های بی ربط بپرهیزید؛
  9. در صورت امکان، کوتاه و در عین حال از جملات ارزشمند استفاده کنید.

آخرین نکته در یک مصاحبه موفق این است که از کارفرما و موقعیت کاری پیشین خود بدگویی نکنید. با این کار، کارفرمای فعلی شما گمان می‌برد که به حاشیه سازی و بدگویی از مدیرتان عادت دارید.

نشانه‌های یک مصاحبه موفقیت آمیز چه چیزهایی هستند؟

یکی از دغدغه‌های افراد بعد از مصاحبه‌های کاری این است که آیا یک مصاحبه موفق را پشت سر گذاشته‌اند یا خیر و اینکه آیا کارفرما از این افراد برای فعالیت در سازمان مربوطه بهره می‌گیرد؟ به منظور پاسخ به این سوالات، در این قسمت به ذکر نشانه‌های یک مصاحبه موفقیت آمیز می‌پردازیم:

  1. خطاب قرار دادن شما در حین شرح وظایف سازمان؛
  2. واکنش به پاسخ‌های شما با نشانه‌های غیر کلامی مانند لبخند و تکان دادن سر؛
  3. گفت و گوی صمیمانه به دلیل اطمینان مصاحبه کننده از توانایی‌های شما و علاقمندی به شناخت شخصیتتان؛
  4. تمایل به شنیدن صحبت‌های شما حتی بعد از اطمینان از توانایی‌هایتان؛
  5. مطرح کردن بحث حقوق و مزایای دریافتی؛
  6. معرفی شما به سایر کارکنان.

مصاحبه افراد موفق به چه صورت پیش می‌رود؟

هر مصاحبه کاری از شرایط خاصی برخوردار است اما در همه مصاحبه‌ها یک قاعده کلی وجود دارد. در این قسمت به مواردی می‌پردازیم که در مصاحبه افراد موفق مد نظر قرار می‌گیرد. در واقع این نکات، راهکارهای اصولی هستند که به موجب آن‌ها، هر شخصی می‌تواند از یک مصاحبه موفق برخوردار باشد:

  1. معرفی خود به عنوان فردی با اقتدار و با اعتماد به نفس کامل؛
  2. به همراه داشتن مدارک مورد نیاز و ارائه آن‌ها در صورت درخواست؛
  3. کسب اطلاعات لازم در مورد زمینه کاری شرکت مزبور؛
  4. ارائه دلایل کافی به منظور اثبات واجد شرایط بودن برای فعالیت در آن سازمان؛
  5. همخوانی اهداف شما با فعالیت کاری مورد نظر و مطرح کردن آن با فرد سوال کننده؛
  6. معرفی خود به عنوان فردی مشتاق و علاقمند به قبول مسئولیت‌های جدید؛
  7. انتقاد سازنده از وضعیت موجود و ارایه ایده برای بهبود و رفع مسایل موجود؛
  8. ارائه پاسخی معقول درباره میزان حقوق دریافتی؛
  9. طرح سوالات مناسب و به جا از کارفرما در پایان جلسه به منظور کسب دیدگاه مناسب از شرکت؛
  10. تشکر و قدردانی به منظور در اختیار گذاشتن زمانی برای شما.

بعد از اتمام مصاحبه کاری چه کارهایی باید انجام دهیم؟

پایان جلسه از مسئول پذیرش در قالب یک نوشته کتبی، بابت وقتی که در اختیار شما گذاشته است، تشکر کنید و مجددا اشتیاق خود را برای فعالیت در آن سازمان به او نشان ‌دهید. در ادامه نیز به موارد دیگری در این رابطه اشاره می‌کنیم:

  1. برخورداری از صبر تا زمان اعلام نتایج؛
  2. عدم وسواس ذهنی و مثبت اندیشی در مورد پاسخ‌های ارائه شده به مسئول پذیرش؛
  3. روحیه‌ دهی و دادن زمان مناسب به منظور استراحت به خودتان بعد از مصاحبه‌های سنگین؛
  4. کسب تجربه جدید به واسطه عدم قبولی در کار مورد نظر و بهره‌ گیری از این تجارب در موقعیت‌های کاری پیش رو؛
  5. تلاش و پشتکار زیاد و مستحق و مستعد دانستن خود به منظور شرکت در فرصت‌های کاری بعدی در صورت عدم قبولی در شرکت مزبور؛
  6. پیگیری برای یافتن موقعیت‌های کاری در روزنامه، اینترنت و غیره؛
  7. مشخص کردن تاریخ مصاحبه‌های بعدی در تقویم و اولویت‌بندی آن‌ها.

ویژگی‌های مصاحبه کننده در یک مصاحبه موفق

در یک مصاحبه موفق علاوه بر رزومه، سابقه کاری، نحوه رفتار و برخوردتان و نحوه رفتار کارفرما با شما تاثیر زیادی در موفقیت یا عدم موفقیتتان در جلسه مزبور دارد. رفتار منصفانه و توأم با احترام، حس خوبی را به فرد جویای کار منتقل می‌کند. در این قسمت، برخی از ویژگی‌های کارفرما یا مصاحبه کننده را به اختصار شرح می‌دهیم:

  1. دارای پوششی آراسته و مرتب؛
  2. القای حس ارزشمندی به متقاضیان با خوش‌ آمد گویی به افراد به همراه ذکر نام آن‌ها در ابتدای جلسه؛
  3. برخورداری از شخصیت منعطف و برخورد دوستانه با متقاضیان؛
  4. گوش دادن موثر به صحبت‌های افراد؛
  5. ارائه قاطعانه جنبه‌های مثبت حرفه مورد نظر و شرکت خود؛
  6. ارائه پاسخ مناسب به سوالات متقاضیان؛
  7. آگاه‌ نمودن متقاضی از روند تصمیم‌ گیری در مورد فرآیند گزینش؛
  8. اعلام نتیجه مذاکره کاری به متقاضیان در سریع‌ترین زمان ممکن.

پیشنهاد می‌کنیم

یک روش متداول برای بررسی و گزینش افراد در هر موقعیت کاری، مصاحبه است. در این مقاله در مورد مصاحبه موفق و آداب آن به طور کامل صحبت شد. از این رو هر یک از طرفین اعم از کارفرما و کارمند در این جلسه، علاوه بر اینکه باید تجربه، دانش و تخصص کافی در حوزه کاری خود را داشته باشند، لازم است در رابطه با نکات حقوقی و قانونی حیطه مذکور، اطلاعات لازم را کسب کنند. بدین منظور وب سایت رکلا در حوزه تنظیم قرارداد اختصاصی و خدمات مشاوره حقوقی تلفنی به شما کمک شایان توجهی خواهد کرد. همچنین در زیر همین مقاله، می‌توانید سوالات حقوقی خود در این رابطه را مطرح کنید تا در اسرع وقت، پاسخگوی سوالات شما باشیم.

قرارداد کار موقت

رابطه استخدامی شما به یک قرارداد جامع و قانونی نیاز دارد. نمونه قرارداد مناسب را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد کار موقت
دریافت نمونه قرارداد کار موقت
زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات