قرارداد اجاره لوکیشن فیلمبرداری و نکات مهم در مورد این نوع از نمونه قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/12
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره لوکیشن فیلمبرداری

اگر علاقه‌مند به فیلم‌های سینمایی یا سریال‌ها باشید، احتمالا به خوبی از این مساله آگاه هستید که مکان یا محل فیلمبرداری، نقش بسیار تاثیر گذاری در نتیجه نهایی فیلم سینمایی یا سریال‌ها دارد. این تاثیر به اندازه‌ای است که ممکن است تصویری از یک فیلم محبوب، برای مدت‌ها در حافظه شما باشد. علاوه بر فیلم‌ها و سریال‌هایی که به صورت تجاری ساخته می‌شوند، ساخت فیلم‌های خاطره انگیز مراسم ازدواج یا تولد‌ها نیز با استفاده از یک لوکیشن مناسب، با کیفیت بیشتری تهیه می‌شوند. قرارداد اجاره لوکیشن فیلمبرداری ، قراردادی است که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوکیشن، به مکانی گفته می‌شود که برای فیلمبرداری استفاده شود. لوکیشن ممکن است یک خانه، بخشی از یک باغ یا حتی بخش وسیعی از بافت شهری یا روستایی باشد. انتخاب لوکیشن به پروژه شما مربوط است. اگر برای ساخت کلیپ تولد یا مراسم ازدواج، باغ یا عمارت خاصی را در نظر دارید، می‌توانید با استفاده از قرارداد اجاره لوکیشن فیلمبرداری ، آن مکان را برای مدت مشخص اجاره کنید. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد اجاره است. بنابراین، با پذیرش و توافق طرفین و با توجه به قواعد قانون مدنی تنظیم می‌شود.

آیا نمونه قرارداد اجاره لوکیشن فیلمبرداری ضروری است؟

بسیاری از لوکیشن‌های انتخابی شما ممکن است ملک شخصی باشد. بدون شک برای استفاده از ملک شخص دیگر، به کسب اجاره، موافقت و تایید مالک نیاز دارید. در این میان مالکان نیز می‌توانند از این شرایط برای درآمدزایی استفاده کنند. یعنی با اجاره ملک و اخذ اجاره بها، درآمد کسب کنند.

از طرف دیگر ممکن است که شما تمایل داشته باشید مدت مشخصی را در آن مکان اقامت کنید یا اینکه پروژه فیلمبرداری را در چند روز یا چند ماه انجام دهید. بدون شک توقع دارید که ملک برای مدت مشخص در اختیار شما باشد و برای اجرای پروژه مشکلی ایجاد نشود. اجرای صحیح این تعهدات به واسطه تنظیم اجاره نامه انجام می‌شود. قرارداد اجاره لوکیشن فیلمبرداری ، مشخص می‌کند که موجر و مستاجر به واسطه قرارداد به یکدیگر متعهد هستند و میان آن‌ها یک رابطه حقوقی برقرار است. تنظیم قرارداد باعث می‌شود که حدود وظایف، اختیارات و تعهدات طرفین مشخص شود و احتمال بروز خطا به حداقل برسد.

علاوه براین، قرارداد یک سند و مدرک معتبر است که در صورت بروز تخلف یا شکایت طرفین، قابل استناد و ارائه به دادگاه یا مراجع قضایی دیگر است.

قرارداد اجاره لوکیشن فیلمبرداری در قانون معتبر است؟

نمونه قرارداد اجاره لوکیشن فیلمبرداری از نگاه قانون ایرادی ندارد. چه شخصی باشید که به دلایل مختلف تصمیم به اجاره لوکیشن دارد و چه شخصی که قصد دارد ملک خود را به عنوان لوکیشن اجاره دهد، می‌توانید از این قرارداد استفاده کنید و مشکلی برای شما نخواهد داشت. این قرارداد مانند سایر قراردادهای اجاره تنظیم می‌شود و در بخش‌هایی جزئی، ویژگی‌ها و تفاوت خاص دارد.

برای نوشتن قرارداد و تنظیم بخش‌های مختلف آن، باید به قانون مدنی رجوع شود. قانون مدنی در باب اجاره درباره شرایط مختلف تنظیم قرارداد صحبت می‌کند. قانون مدنی، قرارداد اجاره را با عنوان عقد اجاره معرفی می‌کند و برای آن قواعدی در نظر گرفته است. رعایت این قواعد و قوانین ضروری است و اعتبار قرارداد را مشخص می‌کند. برای اطمینان از اعتبار قرارداد، باید مطمئن شوید که اصل صحت و لزوم قراردادها رعایت شده باشد و متن این قرارداد، مطابق قانون مدنی تنظیم شود. موجر و مستاجر باید این قرارداد را امضا کنند و برای آن مدت در نظر بگیرند.

ویژگی‌های قانونی قرارداد

قرارداد اجاره لوکیشن فیلمبرداری ، یک عقد معین و لازم است. معین بودن این قرارداد به این دلیل است که قانون مدنی به صراحت درباره عقد اجاره توضیح داده است. بنابراین معین شده است که به چه شیوه‌ای باید تنظیم و اجرا شود. لازم بودن نمونه قرارداد اجاره لوکیشن فیلمبرداری ، موجب آسودگی خاطر مستاجر می‌شود و به او اطمینان خاطر می‌دهد که محل اجاره شده برای او محفوظ باقی می‌ماند و موجر نمی‌تواند پیش از پایان قرارداد، او را از ملک خارج کند.

قانون مدنی در ماده 466 اجاره نامه را تعریف می‌کند. در این تعریف آمده است که اجاره عقدی است که به واسطه آن مستاجر برای مدت مشخص، در ازای پرداخت اجاره بها، از منافع ملک موجر استفاده می‌کند. به این معنی که می‌تواند در مکان یا ملک لوکیشن اقامت داشته باشد، ابزار و تجهیزات بیاورد و از محیط و امکانات لوکیشن استفاده کند. مهمترین تعهدات و توافقات در هنگام نوشتن قرارداد، توافقاتی درباره مبلغ اجاره بها، مدت قرارداد و نحوه استفاده از امکانات و تجهیزات لوکیشن است. اگر مالک، مکان را با شرط خاص اجاره داده باشد، موجر ملزم است که به آن شرط عمل کند. زیرا که با علم و آگاهی از شرط موجر، قرارداد را پذیرفته است.

تغییرات لوکیشن در قرارداد اجاره

استفاده از یک مکان برای فیلمبرداری، عکاسی یا اجرای یک پروژه سینمایی، دلیل اصلی تنظیم قرارداد اجاره لوکیشن فیلمبرداری است اما نکته دارای اهمیت این است که گاهی لوکیشن یا ملک اجاره شده برای لوکیشن، به طور کامل برای اجرای پروژه سینمایی یا فیلمبرداری مناسب نیست. در این شرایط، احتمالا مستاجر تمایل دارد که تغییراتی ایجاد کند تا مکان را هرچه بیشتر به لوکیشن دلخواه تبدیل کند.

در متن قانون مدنی نیز اشاره شده است که مستاجر ملزم است که ملک را به همان طریق که اجاره کرده است، به موجر برگرداند. بنابراین اعمال تغییرات به چه صورتی انجام خواهد شد؟

شما به عنوان مستاجر پیش از تنظیم و امضای قرارداد ، باید درباره تغییرات احتمالی ملک یا مکان لوکیشن با موجر صحبت کنید. در مذاکرات و توافقاتی که میان شما به عنوان مستاجر و مالک ملک انجام می‌شود، درباره این مساله تصمیم خواهید گرفت و به توافق می‌رسید. برای مثال ممکن است که موجر محدودیت‌هایی را برای شما در نظر بگیرد و با دیگر تغییراتی که انجام می‌دهد موافق باشد.

ممکن است که موجر شرط بگذارد و بخواهد که در زمان تخلیه، تغییرات ایجاد شده را برطرف کنید و ملک را به حالت اول برگردانید. البته در مواردی ممکن است که مالک از تغییرات استقبال کند و ملک را به همان طریق از شما تحویل بگیرد. برای جلوگیری از هرگونه اختلافات احتمالی درباره این مساله، شروط و توافقات در متن قرارداد اجاره لوکیشن فیلمبرداری نوشته می‌شود.

اهمیت تعیین مدت قرارداد اجاره لوکیشن

یک ماده از این قرارداد به تعیین مدت آن اختصاص پیدا می‌کند. این ماده از بخش‌های مهم قرارداد محسوب می‌شود که باید حتما در آن درج شده باشد. در واقع تعیین تاریخ، تنها ملاک معتبری است که مشخص می‌کند یک لوکیشن را برای چه مدتی اجاره می‌دهند. تاریخ دقیق شروع و پایان مدت قرارداد، بازه زمانی اجاره لوکیشن را معین می‌کند. تعیین مدت قرارداد، اهمیت زیادی دارد. میزان اهمیت آن به اندازه‌ای است که قانون مدنی، قراردادهای اجاره بدون مدت را باطل اعلام می‌کند و معتقد است که قرارداد اجاره بدون مدت اعتبار ندارد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم قرارداد ، در کنار شما است. می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
هلالی
thumb_up_alt
سلام. وقت بخیر. من می‌خواستم آپارتمان خودم را که در طبقه چهارم است برای لوکیشین فیلم برداری روزانه اجاره دهم، ساختمان ۴ واحد است. آیا همسایگان می‌توانند به چنین اجاره‌ای معترض شوند از نظر قانونی؟
16:27
16 مهر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. به اصل قرارداد اجاره خیر. اما در صورتی که عملیات فیلمبرداری مسبب ایجاد مزاحمت برای آن‌ها شود می‌توانند به دلیل مزاحمت ایجاد شده اقدام کنند.
14:05
17 مهر 1400