قرارداد طراحی شهری و چگونگی همکاری با مهندس طراحی شهری

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1403/01/15
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی شهری

طراحی فضاهای شهری نیازمند دانش تخصصی و تجربه مهندس طراح است. به همین دلیل خواهد بود که سابقه کار مهندسان طراح و پروژه‌هایی که در گذشته انجام داده‌اند، در انتخاب آن‌ها برای شروع همکاری اهمیت زیادی دارد. نمونه قرارداد طراحی شهری یک قرارداد مهم است که برای شروع همکاری میان صاحب پروژه و مهندس طراح شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. یعنی قراردادی خواهد بود که میان کارفرما و مهندس طراح تنظیم و امضا می‌شود.

رسیدگی به فضا‌های شهری، در مسئولیت شهرداری‌ها است. یعنی اینکه به طور معمول برای انجام پروژه‌های مربوط به محیط شهری، باید با سازمان شهرداری قرارداد امضا کنید. گاهی تنظیم نمونه قرارداد طراحی شهری بدون واسطه انجام می‌شود و مهندس طراح، مستقیم با سازمان شهرداری قرارداد امضا می‌کند. از طرف دیگر، در مواقعی نیز تنظیم این قرارداد میان مهندس طراح و یک پیمانکار از جانب شهرداری، انجام خواهد شد. آن چیز که در این میان اهمیت دارد، این است که در هر صورت نمونه قرارداد طراحی شهری یک نوع از قرارداد پیمانکاری است و مطابق با قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود.

اگر یک مهندس طراح هستید که به صورت اختصاصی در زمینه طراحی شهری فعالیت می‌کند یا اگر شخصی هستید که تمایل دارد با یک متخصص طراحی شهری قرارداد امضا کند، برای شما مناسب خواهد بود که در یک قرارداد مشخص درباره پروژه مورد نظر توضیح دهید. در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی در خصوص این قرارداد توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد.

نمونه قرارداد طراحی شهری چگونه قراردادی است؟

نمونه قرارداد طراحی شهری یک قرارداد پیمانی است. اگر تصمیم دارید که این قرارداد را با یک طراح مستقل امضا کنید، قرارداد پیمانکاری تک نفره برای شما مناسب خواهد بود و در صورتی که با شرکت یا موسسه اختصاصی در زمینه طراحی شهری همکاری می‌کنید، بهتر است که در یک قرارداد پیمانی به صورت دقیق در خصوص این همکاری توضیح دهید و همچنین مشخص کنید که مسئولیت‌های هر کدام از طرفین تا چه حدودی خواهد بود. یک نکته بسیار مهم در همکاری با موسسات و شرکت‌هایی که دارای تعداد مشخصی پرسنل هستند، این مساله است که باید تاکید شود که تمام مسئولیت‌های مربوط به حقوق و مزایای پرسنل به عهده شرکت یا موسسه مورد نظر خواهد بود و مسئولیتی به عهده کارفرما قرار ندارد.

برای نوشتن نمونه قرارداد طراحی شهری باید به این مساله توجه داشته باشید که این قرارداد یک توافق خصوصی میان اشخاص است و باید مطابق با قانون مدنی تنظیم شود. قانون مدنی از اینگونه قراردادها حمایت می‌کند و در ماده 10 اینطور توضیح می‌دهد که اگر قراردادهای خصوصی مطابق با قانون مدنی تنظیم شوند و مغایر با سایر قوانین نباشند، صحیح و معتبر خواهند بود و ایرادی برای تنظیم آن‌ها وجود ندارد.

شرایط فسخ نمونه قرارداد طراحی شهری

زمانی که نمونه قرارداد طراحی شهری توسط کارفرما و مهندس طراح امضا می‌شود، هر دو طرف قرارداد متعهد خواهند بود که مطابق با محتوای قرارداد و همچنین با توجه به شروط و تعهداتی که در قرارداد نوشته شده است، به مسئولیت‌هایی که پذیرفته‌اند عمل کنند. طرفین باید تا زمانی که برای اتمام قرارداد در نظر گرفته شده است به این قرارداد متعهد باشند و نمی‌توانند اعلام کنند که قرارداد را فسخ خواهند کرد یا اینکه از انجام این قرارداد منصرف شده‌اند.

در واقع، با توجه به این مساله که قرارداد حاضر یک قرارداد لازم محسوب می‌شود، حق فسخ قرارداد از طرفین سلب شده است. با این حال، کارفرما و مهندس طراح این حق را دارند که شروطی را برای فسخ این قرارداد در نظر بگیرند. با در نظر گرفتن شروط فسخ قرارداد، این امکان وجود دارد که در صورت بروز رفتاری مغایر با آن شروط، هر کدام از طرفین بتوانند قرارداد را فسخ کنند. بنابراین، برای تنظیم نمونه قرارداد طراحی شهری ، تعیین شروط فسخ قرارداد بسیار مهم است و پیشنهاد می‌کنیم که حتما با توافق همدیگر، به تمام شروطی که برای شما اهمیت دارند، اشاره کنید.

تاریخ قرارداد را مشخص کنید!

برنامه زمانبندی انجام موضوع قرارداد باید به صورت دقیق و معین در متن قرارداد نوشته شود. اگر پروژه مورد نظر شما دارای چند مرحله است، باید به طور دقیق به هر کدام از مراحل اشاره شود و درباره آن توضیح دهید و همچنین لازم است که تاریخ دقیقی را برای انجام هر مرحله در نظر بگیرید. به این صورت که ابتدا یک تاریخ کلی برای قرارداد معین می‌شود. در ادامه مهندس طراح متعهد خواهد بود که پروژه نهایی را تا آن تاریخ به شما تحویل دهد. در حالت دیگر، ابتدا مراحل پروژه طراحی شهری مشخص می‌شود و معین خواهید کرد که هر مرحله باید در چه زمانی به اتمام برسد.

لازم به ذکر است که طرفین باید به این زمانبندی متعهد باشند و برای رعایت بیشتر و دقیق‌تر بازه زمانی قرارداد، می‌توانند ضمانت یا جریمه در نظر بگیرند. این نوع ضمانت با عنوان شرط ضمانت دیرکرد پروژه معرفی می‌شود و در واقع به این صورت که است که مهندس طراح را ملزم می‌کند که در ازای هر روز دیرکرد در تحویل پروژه، مبلغ مشخصی بابت خسارت پرداخت شود.

مبلغ قرارداد به چه میزانی خواهد بود؟

مبلغ قرارداد یا حق الزحمه، مبلغی است که در ازای انجام موضوع قرارداد به مهندس طراح پرداخت می‌شود. این مبلغ با توافق طرفین معین خواهد شد و باید حتما به صورت مکتوب در متن قرارداد نوشته شود. به خوبی می‌دانیم که تعیین مبلغ قرارداد، با موضوع پروژه ارتباط نزدیکی دارد. بدون شک طراحی‌های شهری پیچیده‌تر، مشمول حق الزحمه بیشتری خواهند بود در حالی که در طراحی‌هایی با پیچیدگی کمتر، می‌توانید حق الزحمه کمتری را در نظر بگیرید. با این حال، معیار اصلی تعیین مبلغ حق الزحمه، توافق میان کارفرما و مهندس طراح است.

علاوه بر تعیین مبلغ قرارداد، شما می‌توانید شیوه پرداخت حق الزحمه طراح شهری را مشخص کنید. به این صورت که معین شود حق الزحمه طراح شهری به چه صورتی پرداخت خواهد شد. حتی این امکان نیز وجود دارد که مشخص کنید حق الزحمه به چه شماره حسابی واریز ‌شود.

مشخصات فنی پروژه را بنویسید!

یک نکته بسیار مهم در خصوص انجام موضوع این قرارداد، ارائه توضیحات دقیق در خصوص مشخصات فنی پروژه است. لازم است که مشخصات فنی پروژه را به دقت در متن قرارداد بنویسید. هر چقدر که مشخصات فنی با جزئیات بیشتری باشد و اطلاعات دقیق‌تر و صریح‌تری را بیان کند، به همان نسبت، انجام موضوع پروژه نیز با دقت بیشتری انجام خواهد شد و ایراد و اختلاف کمتری خواهد داشت. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که حتما به تفصیل درباره مشخصات فنی این پروژه توضیح دهید.

در بخش مشخصات فنی به آن دسته از مسائلی که در فرآیند انجام موضوع قرارداد طراحی شهری، پیمانکار ملزم به رعایت و انجام آن است نیز به دقت اشاره کنید. توافقات، چهارچوب‌ها، انتظارات و توقعات شما از ابعاد فنی پروژه در این بخش تعریف خواهد شد. ثبت مکتوب این موارد، به منزله تهیه و در اختیار داشتن سند و مدرکی مکتوب است که در انتهای پروژه و زمان تحویل آن، می‌توانید به آن استناد کنید و معیاری برای بررسی کیفیت نهایی پروژه باشد.

تعهدات طراح در قرارداد طراحی شهری چه هستند؟

در ادامه بعضی از تعهدات مهم طراح در این قرارداد را بیان می‌کنیم:

  1. طراح باید یک طرح کاربردی و خلاقانه ارائه دهد که در آن قوانین و مقررات مربوطه رعایت شده باشند؛
  2. طراح باید فضاها و ابعاد آنها را به دقت تعیین کند و برای این منظور، به متراژ مورد نظر کارفرما نیز توجه داشته باشد؛
  3. در طول فرآیند طراحی، باید به شرایط اقتصادی و محیطی شهر نیز توجه شود؛
  4. تحلیل و بررسی دقیق شرایط تردد و عبور در خیابان‌ها و فضاهای عمومی به همراه ارائه‌ی راهکارهایی جهت بهبود آنها، از اولویت‌هایی هستند که در دستور کار طراح قرار می‌گیرند؛
  5. طراح باید مستندات مربوط به طراحی شهری از جمله نقشه‌های اجرایی و جزئیات ساختمانی را به اطلاع کارفرما برساند؛
  6. در فرآیند طراحی و اجرای پروژه باید استفاده بهینه از منابع طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر طراح باشند.

پیشنهاد ما

تنظیم قرارداد مرحله بسیار مهمی برای شروع توافق و همکاری میان شما است. بنابراین، لازم است که با آگاهی کامل این مرحله را انجام دهید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات تنظیم قرارداد و همچنین با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی این امکان را برای شما ایجاد کرده است که بتوانید قراردادهای مورد نظرتان را در اختیار داشته باشید و علاوه براین، بتوانید سوالاتتان را در خصوص این قراردادها، با مشاوران مجرب در میان بگذارید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات