چگونه با اپراتورهای تلفن همراه قرارداد اجاره دکل مخابراتی امضا کنیم؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/02/03
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره دکل

دکل‌های مخابراتی یکی از مهم‌‍‌‌ترین انواع برجک‌ها هستند که برای مقاصد مختلفی مانند نصب دیش‌های ماکروویو، آنتن‌های رادیو، تقویت آنتن‌های موبایل، آنتن‌های بیسیم و دیگر موارد، از آن‌ها استفاده می‌شود. برخی از دکل‌های مخابراتی را روی زمین و در خیابان‌ها نصب می‌کنند و به دور آن‌ها فنس می‌کشند. نوع دوم، دکل‌هایی هستند که بر روی پشت بام ساختمان‌ها نصب می‌شوند. اپراتورهای تلفن همراه باید به صاحب ساختمانی که قصد دارند دکل را روی آن نصب کنند، بابت نصب این دکل‌ها اجاره بها بپردازند. نمونه قرارداد اجاره دکل مخابراتی ، قراردادی است که میان مالک ساختمان محل نصب دکل و اپراتورهای تلفن همراه تنظیم می‌شود.

لازم به ذکر است که این قرارداد در راستای اجاره محل نصب و استقرار دکل تنظیم و امضا خواهد شد. مبلغی که اپراتورهای تلفن همراه بابت نصب برجک بر روی پشت ساختمان‌ها پرداخت می‌کنند، بسته به هر شهر و منطقه متفاوت است. توافق نامه‌ای که بابت اجاره محل نصب و استقرار دکل تنظیم شده است نیز از قواعد قانون مدنی تبعیت می‌کند.

در این نوشته، از شرایط و ضوابط تنظیم و اجرای توافق نامه‌ای که برای اجاره محل استقرار تنظیم شده است، صحبت خواهیم کرد. این قرارداد را می‌توانیم از انواع قرارداد اجاره در نظر بگیریم.

مهم‌ترین عناصر قانونی تشکیل دهنده نمونه قرارداد اجاره دکل مخابراتی

توافق نامه‌ای که برای اجاره محل استقرار برجک مخابراتی تنظیم شده است، از قواعد عقد اجاره قانون مدنی تبعیت می‌کند و باید مطابق با مواد 468 الی 506 قانون مدنی تنظیم و اجرا شود.

این توافق نامه از چهار رکن اصلی تشکیل شده است:

  1. موجر: در این قرارداد، منظور از موجر در واقع همان مالک ساختمان محل نصب برجک است؛
  2. مستاجر: منظور از مستاجر، همان شرکت مخابراتی است که محل نصب برجک را اجاره می‌کند؛
  3. عین مستاجره: محل نصب و استقرار دکل مخابراتی، عین مستاجره محسوب می‌شود؛
  4. مال الاجاره: همان مبلغی است که شرکت تلفن همراه باید به مالک محل نصب و استقرار دکل مخابراتی پرداخت کند.

این قرارداد به وسیله توافق میان موجر و مستاجر تحقق پیدا می‌کند. موجر و مستاجر می‌توانند این توافق نامه را به صورت شفاهی یا مکتوب تنظیم کنند. با این حال، قرارداد شفاهی که میان شرکت اپراتور تلفن همراه و مالک ساختمان تنظیم می‌شود، از اعتبار زیادی برخوردار نیست و احتمال بروز اختلاف میان آن‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین اگر مالک ساختمان و اپراتور تلفن همراه با یکدیگر اختلاف پیدا کردند، با استناد به نمونه قرارداد اجاره دکل ایرانسل ، می‌توانند ادعاها و دلایل خودشان را ثابت کنند.

این توافق نامه در صورتی معتبر و قانونی است که موجر و مستاجر با رضایت و اختیار خودشان، آن را امضا کرده باشند.

میزان اجاره بها در نمونه قرارداد اجاره دکل مخابراتی

تعیین مبلغی که اپراتور شرکت تلفن همراه باید به مالک ساختمان پرداخت کند، به توافق میان آن‌ها بستگی دارد. این مبلغ برحسب محل نصب برجک مخابراتی، متفاوت است. ممکن است عدم تعیین مبلغ دقیق این توافق نامه، باعث بروز اختلاف میان موجر و مستاجر شود. به همین دلیل، بهتر است که طرفین این توافق نامه در هنگام تنظیم آن، مبلغ دقیق اجاره بها را مشخص کنند.

تاریخ و نحوه پرداخت مبلغ مقرر در این قرارداد نیز به توافق طرفین آن بستگی دارد. طرفین این توافق نامه می‌توانند در خصوص پرداخت اقساطی مبلغ این توافق نامه نیز با یکدیگر توافق کنند. در این حالت، مستاجر باید اقساط اجاره بها را در فواصل زمانی مشخصی بپردازد. اگر موجر و مستاجر در خصوص پرداخت اقساطی مبلغ این قرارداد با یکدیگر به توافق نرسیده باشند، مستاجر باید اجاره بها را به صورت نقدی پرداخت کند.

موجر در راستای پرداخت به موقع مبلغ مقرر در این توافق نامه، می‌تواند مبلغی به عنوان ودیعه، قرض الحسنه و تضمین از مستاجر بگیرد. مبلغی که مستاجر به عنوان ودیعه، قرض الحسنه و تضمین از مستاجر گرفته است را باید پس از به پایان رسیدن این قرارداد به او بازگرداند.

نمونه قرارداد اجاره دکل مخابراتی تا چه زمانی اعتبار دارد؟

توافق نامه‌ای که موجر و مستاجر برای ایجاد رابطه استیجاری تنظیم می‌کنند، یک قرارداد موقت محسوب می‌شود و تعیین مدت، از شرایط صحت آن است. عدم تعیین مدت برای این توافق نامه، باعث باطل شدن آن می‌شود. مدت این قرارداد، بازه زمانی محدود و مشخصی است که به وسیله توافق میان طرفین آن مشخص خواهد شد. توافق نامه‌ای که میان اپراتور تلفن همراه و صاحب ساختمان محل استقرار دکل تنظیم شده است، به محض تمام شدن مدت مقرر در آن به پایان می‌رسد. موجر و مستاجر می‌توانند مدتی که در این توافق نامه مشخص شده است را با توافق یکدیگر تمدید کنند. مستاجر پس از به پایان رسیدن مدت این توافق نامه باید دکل مخابراتی را از آن ساختمان ببرد.

در اغلب موارد، مدتی که در نمونه قرارداد اجاره دکل مخابراتی تعیین شده، طولانی است و تمدید خواهد شد.

مهم‌ترین تعهدات موجر در این قرارداد

امضای این توافق نامه باعث ایجاد تعهداتی برای موجر می‌شود. در ادامه، مهم‌ترین تعهدات موجر را بررسی می‌کنیم:

  1. موجر پس از امضای این توافق نامه متعهد خواهد بود که محل مورد نیاز برای نصب و استقرار دکل مخابراتی را در اختیار شرکت اپراتور تلفن همراه قرار بدهد؛
  2. پس از امضای این توافق نامه، موجر نباید تغییری در ساختمان به وجود بیاورد که مانع از نصب و استقرار دکل مخابراتی در آن شود؛
  3. هزینه تعمیرات محل نصب و استقرار دکل مخابراتی بر عهده موجر است.

مهم‌ترین تعهدات مستاجر در نمونه قرارداد اجاره دکل مخابراتی

اپراتور تلفن همراهی که این قرارداد را به عنوان مستاجر امضا می‌کند، موظف به اجرای تعهداتی است که به موجب قانون بر عهده او گذاشته می‌شوند. در ادامه، مهم‌ترین تعهدات مستاجر را بررسی می‌کنیم:

  1. مستاجر باید به صورت متعارف از محل استقرار و نصب دکل مخابراتی استفاده کند و باعث خرابی و آسیب زدن به آن نشود؛
  2. شرکت تلفن همراهی که این قرارداد را به عنوان مستاجر امضا می‌کند باید از محل نصب دکل مخابراتی به گونه‌ای استفاده کند که موجر شرط کرده است؛
  3. مستاجر باید اجاره بهای محل نصب برجک را مطابق با شرایط و تاریخ مقرر در این توافق نامه پرداخت کند؛
  4. شرکت تلفن همراه نمی‌تواند مانع از تعمیرات ضروری و فوری ساختمان محل استقرار برجک مخابراتی شود.

انحلال نمونه قرارداد اجاره دکل مخابراتی با توافق میان طرفین آن

نمونه قرارداد اجاره دکل ایرانسل را باید یک قرارداد لازم الاجرا و غیر قابل انحلال در نظر بگیریم. علی الاصول طرفین این قرارداد، حق بر هم زدن آن را ندارند. مگر از طریق شرایطی که در قانون مدنی پیش بینی شده است. فسخ قرارداد و اقاله از مهم‌ترین موارد قانونی هستند که انحلال این توافق نامه را امکان پذیر می‌کنند. فسخ به معنای انحلال این توافق نامه از سوی موجر یا مستاجر است. شرایطی که فسخ این توافق نامه را امکان پذیر می‌کنند در فصل اجاره قانون مدنی و ماده 396 آن پیش بینی شده‌اند.

اقاله قرارداد نیز به معنای انحلال یک توافق نامه لازم الاجرا با تراضی و توافق طرفین آن است. بنابراین، موجر و مستاجر با توافق یکدیگر می‌توانند توافق نامه‌ای که برای نصب برجک مخابراتی تنظیم شده است را فسخ کنند.

اقاله و فسخ نمونه قرارداد اجاره دکل مخابراتی باعث از بین رفتن ماهیت حقوقی و اعتبار آن می‌شوند.

پیشنهاد ما برای تنظیم این قرارداد

اجاره نامه باید به گونه‌ای تنظیم شود که منافع قانونی و حقوق موجر و مستاجر را تامین کند. بهتر است برای تنظیم اجاره نامه از وکلا و مشاورانی راهنمایی بگیریم که به قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستاجر آشنایی کامل دارند. تیم حقوقی رکلا، انواع متعددی از اجاره نامه‌ها را تهیه کرده و در دسترس شما قرار داده است. برای دسترسی آسان‌ به آن‌ها می‌توانید به بخش نمونه قرارداد بروید. این اجاره نامه‌ها مطابق با قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستاجر و با در نظر گرفتن تمام منافع قانونی و حقوق مستاجر و موجر تنظیم شده‌اند. علاوه براین، در موارد خاص مانند موضوع این مقاله نیز، تیم حقوقی رکلا، خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی را ارائه می‌دهد که برای بهره مندی از آن، می‌توانید درخواستتان را در این بخش ثبت کنید.

اجاره نامه سندی است که توافق میان موجر و مستاجر را به اثبات می‌رساند و باید با دقت و توجه زیادی تنظیم شود. تنظیم و امضای اجاره نامه آثار حقوقی زیادی را برای موجر و مستاجر به دنبال دارد که بهتر است با آن‌ها آشنایی داشته باشید. خدمات مشاوره تلفنی حقوقی رکلا از جمله خدماتی است که در راستای نیاز به مشاوره حقوقی، به صورت آنلاین و بدون محدودیت مکانی، ارائه می‌شود. با استفاده از این خدمات، راهنمایی‌های لازم را برای تنظیم اجاره نامه و آثار قانونی آن دریافت کنید.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(5 نظر)
account_circle
حسن ایزدی مرام
thumb_up_alt
چگونگی رهن و خرید ملک توسط شرکت برای انجام امور کارهای شرکت.
15:44
23 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد، با شرکت مخابراتی مورد نظر، در تماس باشید.
16:45
24 مرداد 1401
account_circle
حامد پیامنی
thumb_up_alt
سلام خسته نباشید ما زمین خودمون رو به شرکت رایتل اجاره دادیم بعد کسی که نماینده رایتل هست ازش درخواست پرداخت ودیعه کردیم که میگه تمام قراردادها فقط اجاره بهای خالی هست و چیزی به اسم ودیعه نداریم، حالا خواستم بدونم امکان داره این شخص از شرکت ودیعه رو برای خودش برداره و به ما نده چون ما که اطلاعات حقوقی کافی هم نداریم اگه میشه راهنمایی کنید ممنون
01:02
05 دی 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
باید در این مورد، قرارداد شما مطالعه شود. موضوع تعلق یا عدم تعلق ودیعه به موجر، موضوعی است که با توافق طرفین مشخص خواهد شد. بر همین اساس هم، باید به متن قرارداد مراجعه کرد و دید که توافق میان طرفین به چه صورت بوده است و آیا ودیعه نیز وجود داشته است یا خیر.
17:14
05 دی 1401
account_circle
علی ایزدی
thumb_up_alt
سلام. خسته نباشید. 30 متر از حیاط خانه‌‎ام را به ایرانسل اجاره دادم (با تعیین موقعیتی که برای ایشان تعیین کردم و عکس‌هایی که با تلگرام برایم فرستادند) ولی حالا پس از انعقاد قرارداد بر خلاف توافق از وسط حیاط جای دکل را کنده‌اند و کل حیاط من رو که به عنوان باغچه استفاده می‌کردم اشغال کردند و درختان آن را از بین برده‌اند حالا من می‌توانم قرارداد فسخ کنم؟ متراژ باغچه ۶۰ متر است.
19:16
24 آذر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
امکان یا عدم امکان فسخ قرارداد مستقیما به متن قرارداد شما و حدود اختیارات هریک از طرفین بستگی دارد. علاوه بر این، تعیین حدود دقیق مختصات دکل نیز باید در متن قرارداد یا در پیوست آن به عمل آمده باشد. در مجموع مفاد قرارداد شما ملاک پاسخ به تمام سوالاتی است که با ما در میان گذاشته‌اید و باید ابتدا آن متن مطالعه شود.
14:16
25 آذر 1402
account_circle
طاهره خسروانی
thumb_up_alt
سلام وقتتون بخیر. من یه قسمت از زمین رو به شرکت دکل اجاره دادم که الان یه سال هست که اجاره رو واریز نکردن من باید چه کار کنم هر چی هم بهشون میگم میگن صبر کن واریز میشه و الان یه سال میشه که اجاره رو واریز نمیکنن. لطفا راهنماییم کنید که چیکار کنم؟
16:22
29 آذر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
اگر در متن قرارداد اجاره شما در این خصوص، ضمانت اجرایی وجود دارد که خیلی خوب است. یعنی به ازای هر روز تاخیر در انجام این تعهد، مشمول ضمانت اجرای نقض تعهد قراردادی باشند. اما در هر حال، شما می‌توانید از طریق ارسال اظهارنامه رسمی، تکلیف ایشان را به انجام این تعهد یادآور شوید و چنانچه این رویه به نتیجه منتهی نشد می‌توانید دادخواست الزام به انجام تعهد بدهید.
10:02
01 دی 1402
account_circle
محمدشاکری
thumb_up_alt
سلام مبلغ اجاره برای دکل مخابرات همراه اول چقدر است؟ با کجا باید ارتباط بگیرم ممنون اگر توضیح بدین.
09:28
04 دی 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
مبلغ قرارداد در خصوص هر قرارداد اجاره، بر اساس اراده طرفین تعیین می‌شود. در خصوص سوال دوم باید بیان کنیم که رکلا مرجع تخصصی تنظیم قرارداد و انواع نمونه قرارداد است و در خصوص اجاره دکل، خدماتی ارائه نمی‌کند.
14:30
04 دی 1402