نمونه قرارداد شراکت کامیون ؛ آیا شراکت نامه کامیون باعث انتقال مالکیت خودرو هم می‌شود؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/07
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شراکت کامیون

قرارداد شراکت کامیون یک نوع قرارداد مشارکت مدنی بسیار کاربردی برای کامیون‌داران و رانندگان است. در میان رانندگان و افراد شاغل در باربری‌ها قراردادهای مشارکتی بسیار متداول است. قیمت بسیار بالای ماشین‌های سنگین و کامیون‌ها، به هرکسی اجاره نمی‌دهد که به صورت مستقل اقدام به خرید آن کند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد به شراکت روی می‌آورده‌اند. همچنین کار باربری و رانندگی در جاده‌ها، با توجه به زمان محدود برای رساندن هر بار، جز کارهایی با حساسیت بالا به شمار می‌رود. برای مثال بارهایی که مربوط به محصولات خوراکی، میوه و سبزیجات هستند، باید در مدت زمانی مشخص به مقصد برسند تا دچار خسارت و زیان نشوند.

این شرایط و حساسیت‌ها باعث شده است که کامیون‌داران به فکر شراکت در انجام کار باشند. کامیون‌داری و باربری یکی از راه‌های درآمدزایی و اشتغال است که برای شاغلان در این حرفه درآمد بسیار مطلوبی دارد، اما همانطور که اشاره کردیم این کار سختی‌هایی هم دارد که با شراکت و تنظیم قرارداد شراکت کاری متعادل‌تر می‌شود.

از طرف دیگر، صرف داشتن سرمایه برای خرید ماشین یا در اختیار داشتن یک کامیون برای مالک آن درآمد ایجاد نمی‌کند. کامیون باید کار کند و این موضوع، نیازمند یک راننده با تجربه و ماهر است. رانندگی و داشتن گواهی‌نامه برای ماشین‌های سنگین و باربری، یک حرفه و مهارت بسیار کاربردی محسوب می‌شود که می‌تواند، به عنوان سرمایه غیر نقدی یک شخص، برای ورود به شراکت کاری کامیون باشد. بنابراین در اینجا شما یا صاحب و مالک کامیون هستید یا راننده‌ای با تجربه که همکاری شما با یکدیگر، با کمک نمونه قرارداد شراکت کامیون امکان پذیر می‌شود.

نمونه قرارداد شراکت کامیون چیست؟

شراکت نامه کامیون قراردادی است که میان دو یا چند شخص به قصد همکاری در کار با کامیون تنظیم و امضا می‌شود. طرفین قرارداد می‌توانند دو شخص یا بیشتر باشند. قرارداد براساس قانون مدنی تنظیم می‌شود. در در ماده 571 قانون مدنی به طور مستقیم به شراکت اشاره شده است. در این قانون آمده است که شرکت یا مشارکت یعنی ”درآمیختن سهم الشرکه نقدی یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به نحو مشاع، به منظور انتفاع، طبق قرارداد.”

براساس این تعریف، دو یا چند شخص با روی هم ریختن سرمایه نقدی یا غیر نقدی و به صورت شراکتی، برای منافع مشترک با یکدیگر همکاری می‌کنند. سود حاصل از کار با کامیون و ضرر و خسارت احتمالی میان شرکا تقسیم خواهد شد.

می‌خواهیم به صورت شریکی، کامیون بخریم!

در مورد شما، قرارداد شراکت کامیون مناسب نیست. شما باید بین خودتان یک مبایعه نامه (قولنامه) تنظیم کنید و مالک مشاع کامیون شوید. در حقیقت اگر دو یا چند نفر به صورت مشارکتی اقدام به خرید یک کامیون کنند، عقدی که تنظیم می‌شود بیع نامه است، زیرا عقد بیع صورت گرفته و خرید و فروش اتفاق افتاده است. البته چون به صورت شراکتی خریداری شده است، مال مشاع محسوب می‌شود و شرکا در زیان و سود آن مال سهیم هستند. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با ابعاد قانونی و حقوقی خرید و فروش ماشین و چگونگی نوشتن مبایعه نامه آن، حتما مقاله قرارداد خرید و فروش ماشین آلات سنگین را مطالعه کنید. در این مقاله به مطالب مهمی اشاره کرده‌ایم که می‌توانند در فرآیند انجام این معامله، برای شما کاربردی باشند.

در ادامه، اگر قرار باشد با کامیون خریداری شده کار کنید، برای رسیدگی بهتر و بیشتر به امور، می‌توانید از قرارداد شراکت کاری کامیون استفاده کنید.

متن نمونه قرارداد شراکت کامیون متن مکتوبی است که درباره وظایف و تعهدات و حقوق طرفین صحبت می‌کند. قرارداد مشارکت کامیون ، یک سند معتبر قانونی است که در زمان بروز اختلاف یا شکایت، در دادگاه قابل استناد است. این مساله، در مورد قرارداد مشارکت خودرو نیز، صادق است.

نمونه قرارداد شراکت کامیون

عقد شراکت در نمونه قرارداد شراکت کامیون ، جایز یا لازم است؟

جایز بودن یک عقد به این معنی است که طرفین آن قرارداد می‌توانند هر زمان که بخواهند از ادامه قرارداد انصراف دهند و همکاری را قطع کنند. اما در قراردادهای لازم این کار امکان ندارد. در قراردادهای لازم، طرفین ملزم به انجام تعهدات خود هستند و تا زمانی که مدت قرارداد تمام نشود، قرارداد به پایان نمی‌رسد. البته شرایط خاصی نیز وجود دارد که اگر محقق شود می‌توانید قرارداد را فسخ کنید. که در بخش فسخ قرار توضیح خواهیم داد. بنابر تعریفی که ارائه شد، نمونه قرارداد شراکت کامیون ، یک قرارداد لازم است و طرفین ملزم به پایبندی به آن هستند.

نحوه نوشتن و تنظیم نمونه قرارداد شراکت کامیون

آگاهی از نحوه تنظیم قرارداد شراکت کامیون ، به شما کمک می‌کند که با آگاهی بیشتر اقدام به امضای قرارداد کنید. با دانستن چگونگی تنظیم و اجرای قرارداد، از حقوق و وظایف و تعهدات خود آگاه می‌شوید و همین موضوع، در تعاملاتتان با شریک‌ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود. از طرفی، امضای قرارداد، سندی معتبر و قانونی در اختیار شما می‌گذارد که به راحتی می‌توانید در مراجع قضایی به آن استناد کنید و حقوق خود را مطالبه کنید. در ادامه به شرح یک نمونه از قرارداد مشارکت کامیون می‌پردازیم و درباره بخش‌های مختلف آن صحبت می‌کنیم.

آورده‌ها و سرمایه شرکا در نمونه قرارداد شراکت کامیون

از مباحث مهم شراکت نامه کامیون ، تعیین میزان آورده و سرمایه هرشریک است در این بخش توضیح داده می‌شود که هر کدام از طرفین چه چیزی به همراه دارد. ممکن است یک طرف، مالک کامیون و طرف دیگر، راننده باشد. همچنین راننده می‌تواند از گواهینامه پایه یک و مهارت و تجربه رانندگی خود به عنوان سرمایه غیر نقدی در شراکت کاری استفاده کند. در هر صورت، میزان و نوع آورده هر شریک در متن قرارداد ثبت می‌شود. در ادامه، با توجه به همین آورده‌ها، میزان سهم هرشریک مشخص می‌شود.

تعیین سهم هرشریک در شراکت نامه کامیون

تعیین سهم هر شریک براساس میزان آورده او و میزان مسئولیتی که در قرارداد شراکت کامیون به عهده دارد، تعیین می‌شود. برای سرمایه‌های غیر نقدی، سعی بر این است که به درستی معادل آن به مبلغ نقدی در نظر گرفته شود. طرفین قرارداد از سود حاصل از شراکت، به میزان سهم خود، بهره مند می‌شوند. همچنین زیان حاصل از شراکت نیز، به نسبت سهم شرکا، بین آن‌ها تقسیم می‌شود.

تعهدات و وظایف شرکا در نمونه قرارداد شراکت کامیون

هر شراکتی تعهدات و وظایفی را برای طرفین ایجاد می‌کند که در این بخش از نمونه قرارداد شراکت کامیون ، درباره آن توضیح داده می‌شود. برای مثال:

  1. هر شریک بدون اطلاع سایر شرکا نمی‌تواند کار یا ماشین را به شخص دیگر واگذار کند.
  2. هر شریک باید حافظ منافع خود و شریک‌های دیگر باشد و برای حفاظت از کامیون تلاش کند.
  3. سود و خسارت حاصل از کامیون، مربوط به تمام شرکا است.
  4. و غیره.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، متن این قرارداد را به صورت کامل تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات آن شوید. همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد شراکت کامیون خود را به ما بسپارید. درخواست تنظیم قرارداد یا مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

قرارداد شراکت خودرو

مشارکت در کار با خودرو یکی از شیوه‌های همکاری متداول میان صاحبان ماشین و رانندگان حرفه‌ای است. با استفاده از این نمونه قرارداد می‌توانید برای شروع این شراکت اقدام کنید.

نمونه قرارداد شراکت خودرو
دانلود نمونه قرارداد شراکت خودرو

قولنامه کامیون (نقدی)

ما همیشه در تلاش هستیم که نمونه قرارداد مناسب شما را به سهولت در اختیارتان قرار دهیم. با زدن روی عکس، می‌توانید به سرعت به قولنامه کامیون دسترسی داشته باشید.

نمونه قولنامه کامیون (نقدی)
دانلود نمونه قولنامه کامیون (نقدی)
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات