نمونه قرارداد مشارکت خودرو و نکات مهم متن شراکت نامه خودرو و قرارداد شراکت ماشین سنگین

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/07
زمان مطالعه: 12 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت خودرو

قرارداد مشارکت خودرو یک نوع از قرارداد مشارکت است که در میان رانندگان و دارندگان خودروهای سواری و ماشین‌های سنگین، متداول است. قرارداد مشارکت خودرو مانند قرارداد شراکت کامیون ، با توجه به قانون مدنی نوشته می‌شود و تابع آن است. می‌دانیم که شراکت زمانی به وجود می‌آید که حضور شخص واحد به تنهایی کافی نباشد یا سرمایه‌ و تخصص کافی وجود نداشته باشد. به هر صورت، یک نقص و کاستی وجود دارد که شراکت، آن را برطرف می‌کند. در کسب و کار نیز به همین شکل است. ایرادی وجود دارد که با شراکت برطرف می‌شود و موتور کسب و کار روشن می‌شود.

خودروها و ماشین‌های سنگین از منابع درآمد بسیاری از اشخاص هستند و در کسب و کار بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. اما شرایط برای هر کدام از آن‌ها کمی متفاوت است.

نمونه قرارداد مشارکت خودرو چیست؟

نمونه قرارداد مشارکت خودرو قرارداد مشارکتی است که به واسطه آن، راننده و صاحب ماشین، تصمیم به همکاری و شراکت می‌گیرند. سود و درآمد حاصل از قرارداد شراکت ماشین میان طرفین قرارداد تقسیم می‌شود و اگر خسارت یا زیانی برسد، شامل هر دو طرف می‌شود. برای این کار نیاز به نمونه قرارداد شراکت خودرو یا قرارداد شراکت ماشین سنگین است. در متن شراکت نامه خودرو ، موضوع مشارکت مشخص و معلوم است و هر دو طرف قرارداد، هدف واحدی را دنبال می‌کنند که همان کسب در آمد است. برای برقراری این شراکت، طرفین سرمایه نقدی یا غیر نقدی خود را روی هم ریخته و به قصد رسیدن به درآمد، همکاری می‌کنند.

نمونه قرارداد مشارکت خودرو از نظر قانونی نیز، همانطور که در ماده 571 قانون مدنی آمده، موجه است و ایرادی در آن نیست. قانون مدنی شراکت یا مشارکت را در ماده 571 اینگونه تعریف می‌کند:

قرارداد شراکت یا مشارکت یعنی: «درآمیختن سهم‌‎الشرکه نقدی و یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به نحو مشاع، به منظور انتفاع، طبق قرارداد»

البته قرارداد شراکت ماشین دارای حالت‌های مختلفی است.

انواع قرارداد شراکت ماشین

شراکت در ماشین و کار با ماشین به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه به چند نوع از آن اشاره می‌کنیم:

  1. مالکیت مشاع: در این نمونه از نمونه شراکت نامه ماشین ، یک ماشین واحد و مشخص به صورت شراکتی خریداری شده است. هر دو طرف حق مالکیت دارند و بنا به قانون می‌توانند از حقوق مالکیت خود استفاده کنند. از آنجایی که ماشین مانند زمین یا چیز دیگری نیست که بشود آن را تقسیم کرد، این مالکیت به شکل مشاع باقی می‌ماند و هر دو طرف قرارداد، درباره آن حقی دارند. این شراکت زمانی اتفاق می‌افتد که شرکا برای خرید ماشین و خودرو مورد نظر سرمایه و مبلغ کافی در اختیار نداشته باشند. در این زمان با توافق و شراکت یک دیگر و با روی هم ریختن سرمایه‌شان، اقدام به خرید یک ماشین می‌کند. در اینجا باید از نمونه قولنامه ماشین استفاده شود.
  2. نوع دیگری نمونه شراکت نامه خودرو به این گونه است که شما خودرو سواری در اختیار دارید، که توانایی کار با آن را ندارید، در این زمان شما با شخصی قرارداد مشارکت می‌نویسید. او روی ماشین کار می‌کند و درآمد حاصل میان شما تقسیم می‌شود. در این قرارداد، هزینه های جاری ماشین از درآمد مشترک تامین می‌شود.

دو نوع دیگر از قرارداد مشارکت خودرو

  1. نوعی نمونه شراکت نامه ماشین نیز وجود دارد که مربوط به ماشین‌های سنگین و ماشین‌های باربری و یخچالدار است که در زمینه حمل و نقل و پخش محصول و مواد فعالیت می‌کنند. ماشین‌های سنگین به دلیل شرایط به خصوصی که دارند، ممکن است حالت‌های مختلفی نیز برای کار روی آن‌ها پیش بیاید. ممکن است صاحب ماشین، یک راننده را استخدام کند و در ازای مبلغی از او بخواهد که همراهش باشد. در حالت دیگر، ممکن است صاحب ماشین، سرمایه دار باشد و گواهی نامه‌ پایه یک نداشته باشد، در این زمان صاحب ماشین با شخصی شریک شده و از او می‌خواهد روی ماشین کار کند و مسئولیت رانندگی با او باشد و در انتها درآمد میانشان تقسیم شود. در زمینه کار ماشین سنگین نیز، هزینه‌های جاری ماشین از درآمد مشترک هزینه می‌شود.
  2. انواع دیگری از ماشین‌های بابری وجود دارد که اندازه ماشین‌های سنگین بزرگ و پر درآمد نیستند و در خارج از شهر نیز خیلی فعالیت نمی‌کنند و در بخش پخش مواد در سطح شهر فعالند. این دسته از ماشین‌ها نیز می‌توانند به صورت شراکتی فعالیت کنند.
  3. نوع دیگری از قرارداد شراکت ماشین ، مربوط به آن دسته از افراد است که ماشین‌ها و ابزارهای کاربردی در زمینه کشت زمین و ساخت و ساز دارند. اشخاص برای کار روی این ماشین‌ها نیز، می‌توانند قرارداد مشارکت خودرو تنظیم کنند.

چه اشخاصی از نمونه قرارداد مشارکت خودرو استفاده می‌کنند؟

خودروهای سواری در سطح شهر اقدام به جابه جایی و حمل و نقل اشخاص و پیک‌ها و بسته‌های کوچک می‌کنند. ماشین‌های سنگین نقش بسیار تاثیر گذاری در حمل و نقل مواد و محصولات و پخش آن‌ها در سطح کشور و حتی خارج از مرز‌ دارند. همانطور که واضح است میان استفاده و میزان درآمدی که از آن‌ها به دست می‌آید بسیار تفاوت است. اما در هر دو مورد، حمل و نقلی صورت می‌گیرد و بابت آن هزینه‌ای دریافت می‌شود. جدای از بحث ماشین داشتن یا نداشتن، افرادی هستند که راننده نامیده می‌شوند. این افراد گواهی نامه و سابقه کار دارند و به صورت حرفه‌ای راننده ماشین سنگین هستند.

البته به رانندگان خودروهای سواری در شهر نیز، راننده می‌گویند. اما به دلیل عمومیت این شغل در میان مردم، چندان حرفه‌ تخصصی‌ای به نظر نمی‌آید. بسیاری از دارندگان خودروهای سواری به نوعی از ماشین خود درآمد ثانویه کسب می‌کنند. با توجه به این توضیحات، نمونه قرارداد شراکت خودرو و قرارداد شراکت ماشین سنگین ، در میان این قشر از اشخاص متداول است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است شما یک خودروی سواری داشته باشید ولی توانایی کارکردن با آن را نداشته باشید یا ممکن است که راننده خوبی باشید ولی خودرو نداشته باشید و تمایل داشته باشید که خودرویی داشته باشید و بتوانید کار کنید.

در این میان، نمونه شراکت نامه خودرو یک پل ارتباطی و عامل پیوند و شراکت است که نیاز هر دو طرف قرارداد را تامین می‌کند. در این شراکت شرط می‌شود که سرمایه از یک شخص و کار از شخص دیگری باشد و در نهایت در آمد کسب شده را میان خود تقسیم کنند.

در مورد ماشین سنگین چطور؟

در زمینه کار با ماشین سنگین نیز همچین احتمالاتی وجود دارد. ماشین‌های سنگین منابع درآمد خوبی هستند و سود و بازده خوبی به همراه دارند. مالک ماشین سنگین می‌تواند به عنوان یک سرمایه گذار عمل کند. یعنی ماشین را در اختیار یک راننده پایه یک و حرفه‌ای قرار دهد و شرط کند که سود و درآمد حاصل از کار، میانشان تقسیم شود. از طرفی، رانندگان نیز مشتاق این نوع از مشارکت هستند. زیرا داشتن ماشین سنگین، سرمایه زیادی می‌خواهد و هر کسی توانایی خرید آن را ندارد. نمونه شراکت نامه ماشین یا بهتر بگویم، قرارداد شراکت ماشین سنگین، در میان رانندگان و ماشین داران مرسوم است و این قرارداد پل ارتباطی میان رانندگان و ماشین داران است.

نحوه نوشتن متن شراکت نامه خودرو

حالا که درباره حالت‌های مختلف نمونه شراکت نامه خودرو صحبت کردیم، خوب است که کمی درباره نحوه نوشتن نمونه قرارداد شراکت خودرو صحبت کنیم. متن شراکت نامه خودرو نیز مانند سایر شراکت ‌نامه‌ها براساس قانون مدنی نوشته می‌شود. تشابه زیادی با شراکت‌ نامه‌های دیگر دارد. اما در جزئیاتی متفاوت است. در ادامه به شرح یک نمونه قرارداد مشارکت خودرو می‌پردازیم.

عنوان

می‌دانیم عنوان از اصلی‌ترین بخش‌های یک قرارداد است. عنوان باید نزدیک‌ترین ارتباط را با موضوع داشته باشد. بهترین حالت در نوشتن عنوان این است که به موضوعی که مورد نظرمان است به خوبی اشاره کنیم. عنوان باید معرف محتوای کلی قرارداد باشد.

در عنوان است که مشخص می‌شود قرارداد پیش رو درباره چه موضوعی نوشته شده است. هرچند عنوان یک عبارت کوتاه است، اما اگر با دقت نوشته شود، می‌تواند در عین کوتاهی و مختصر بودن، شامل اطلاعات خوبی باشد. اگر می‌خواهید در یک ماشین سنگین سهیم شوید، می‌توانید از عنوان قرارداد شراکت ماشین سنگین استفاده کنید. اگر تمایل در شراکت کاری با یک خودرو سواری را دارید، می‌توانید از عنوان نمونه قرارداد مشارکت خودرو استفاده کنید. مدل‌های دیگری از ماشین‌های سواری و بابری نیز وجود دارد که بنا به موقعیت و شرایط می‌توانید از آن‌ها هم نام ببرید.

مشخصات و اطلاعات طرفین در متن شراکت نامه خودرو

لازم است اطلاعات کاملی از تمامی اشخاصی که در نمونه قرارداد شراکت خودرو حضور دارند، در این بخش نوشته شود. اگر شخص حاضر در نمونه قرارداد مشارکت خودرو ، شخص حقیقی باشد اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس در قرارداد ثبت می‌شود. اگر شخص حقوقی در نمونه قرارداد مشارکت خودرو حاضر باشد، اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده در قرارداد نوشته می‌شود. لازم است که طرف اول و دوم قرارداد نیز مشخص شود. برای مثال با نوشتن عنوان مالک (شریک اول) و راننده (شریک دوم)، طرفین و سمت آن‌ها مشخص می‌شود.

نمونه قرارداد مشارکت خودرو

موضوع نمونه قرارداد مشارکت خودرو

موضوع، دلیلی است که قرارداد مشارکت خودرو به خاطر آن شکل گرفته است. در این بخش از قرارداد به طور دقیق از نوع مشارکتی که میانتان اتفاق می‌افتد می‌گویید. توضیح می‌دهید که شراکت چگونه شکل گرفته است. از ماشین چه استفاده‌ای می‌شود و قرار است چه کاری با آن کنید. شراکت کاری به چه صورت است و شراکت به چه صورت انجام می‌شود. همه این موارد باید در موضوع قرارداد مشارکت خودرو پاسخ داده شود. نوع ماشین و امکانات آن در این بخش توضیح داده می‌شود.

مدت نمونه قرارداد مشارکت خودرو

این که مدت نمونه قرارداد مشارکت خودرو در چه بازه زمانی تنظیم شده است، کاملا به توافق شما و شریکتان و نوع کاری که انجام می‌دهید بستگی دارد. ممکن است شما یک قرارداد یک ساله تنظیم کرده باشید و یا حتی یک قرارداد 6 ماهه بنویسید. حتی ممکن است بخواهید این قرارداد طولانی مدت باشد و قصد تمدید آن را در سال‌های پیاپی داشته باشید. به طور معمول، نمونه قرارداد مشارکت خودرو به صورت سالانه تنظیم می‌شود. پیشنهاد ما به شما نیز همین است. اما توافق شما نیز محترم است. هر چیز که توافق شما باشد، در قرارداد مشارکت خودرو نوشته می‌شود.

آورده‌ها و سرمایه طرفین

آورده و سرمایه در نمونه قرارداد مشارکت خودرو به دو دسته سرمایه نقدی و غیر نقدی تقسیم می‌شود. سرمایه نقدی، همان ماشین و خودرو مورد نظر است که شراکت روی آن اتفاق می‌افتد و دیگری داشتن مهارت و تخصص و داشتن گواهینامه پایه یک رانندگی است.

تعهدات شرکا در نمونه قرارداد مشارکت خودرو

بدون شک اشخاص نسبت به قرارداد مشارکت خودرو ، دارای وظایف و مسئولیت‌هایی هستند. در این بخش از قرارداد مشارکت خودرو ، تعهدات و وظایف شرکا نوشته می‌شود. به محض امضای قرارداد، طرفین موظف هستند که به این تعهدات عمل کنند و در راستای هدف مشارکت شروع به فعالیت کنند.

فسخ قرارداد در نمونه قرارداد مشارکت خودرو

می‌توانیم موارد خاصی را که در نظر داریم، به عنوان عواملی که موجب فسخ قرارداد مشارکت خودرو می‌شوند، در این بخش توضیح دهیم. مواردی که در این بخش نوشته می‌شوند ، اگر محقق شوند، می‌توانند دلیلی برای فسخ قرارداد باشند. از طرف دیگر، ممکن است هیچ شرطی برای فسخ قرارداد مشارکت خودرو وجود نداشته باشد و طرفین بتوانید با چند ماه اطلاع قبلی، قرارداد را فسخ کنند.

داوری

می‌توانید یک داور مشخص را برای حل دعواهای احتمالی معرفی و مشخص کنید. در صورت بروز اختلاف، این داور میان شما و شریکتان داوری کرده و رای می‌دهد.

توجه داشته باشید که اگر در قرارداد مشارکت خودرو ، مرجع حل اختلاف را داوری تعیین نکنید، باید به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه کنید. البته تعدادی از اشخاص، خودشان تمایل دارند که رسیدگی به اختلافات مربوط به قرارداد را به شورای حل اختلاف یا دادگاه بسپارند. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که رسیدگی به دعاوی در این مراجع، کمی زمانبر است و گاهی مجبور خواهید شد که هزینه‌هایی را پرداخت کنید. به همین دلیل، داوری به عنوان گزینه‌ای که به سرعت به اختلاف میان طرفین رسیدگی می‌کند و از نظر زمانی و مالی، هزینه کمی دارد، مورد توجه قرار گرفته است.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، انواع قرارداد مشارکت را تنظیم کرده است. برای دسترسی به این قراردادها به بخش نمونه قرارداد سایت وارد شوید و قرارداد مورد نیاز خود را جست و جو کنید. شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم نمونه قرارداد مشارکت خودرو را به ما بسپارید. برای این کار، روی لینک تنظیم قرارداد بزنید و درخواستتان را در صفحه مربوط به آن ثبت کنید. ضمن آنکه می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

قرارداد شراکت خودرو

برای شروع یک همکاری با موضوع شراکت خودرو، می‌توانید از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد شراکت خودرو
دانلود نمونه قرارداد شراکت خودرو
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(8 نظر)
account_circle
مکرمی
thumb_up_alt

با عرض سلام و وقت بخیر. من یک دستگاه خودرو سواری جهت سرمایه گذاری و معامله با یکی از دوستام خریداری کردم که نصف من پول دادم و نصف دوستم بصورت سه دانگ سه دانگ. ولی قولنامه به اسم دوستم نوشته شده الان می‌خوام بین خودمون متنی بنویسیم یا پشت همون قولنامه متنی اضافه کنیم که مشخص باشه من هم توی خودرو سهم دارم و بدون اطلاع هم اقدام به واگذاری و فروش خودرو نکنیم در ضمن خودرو با کلیه مدارک بصورت امانت تحویل دوستم هست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید چه متنی رو بنویسیم.

17:12
08 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

در مورد چنین حالتی قرارداد مشارکت خودرو مناسب شما نیست. شما باید تعداد دانگ‌های خود را با قولنامه ماشین از دوست خود دریافت کنید. در واقع، باید تعداد دانگ‌های شما، از طریق یک قرارداد خرید ماشین به شما منتقل شود. برای دسترسی به قولنامه ماشین روی اینجا بزنید.

16:16
09 آبان 1399
account_circle
خشنود
thumb_up_alt
سلام خسته نباشید. ما یک دنگ ماشین سنگین شریک هستیم و خودم نیز راننده پایه هستم برای حساب آخر ماه لطفا راهنمایی بفرمایید.
15:55
09 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. در صورتی که مالک مشاع خودروی سنگین هستید لازم است نسبت یک دانگ از شش دانگ درآورده شود و با لحاظ دریافتی یک راننده پایه، سهم هریک از طرفین از هزینه‌ها و سود محاسبه گردد.
20:10
10 شهریور 1400
account_circle
احمدی مقدم
thumb_up_alt
سلام. با شخصی خودرویی را 3 دانگ 3 دانگ شریک هستیم. ایشان بعد از چند سال، میگه خودرو را بفروشیم جدا بشیم. من نه توان خرید سهم ایشان را دارم و نه راضی به فروش کل خودرو به غیر هستم. ایشان تکلیفش چیست؟
13:35
12 دی 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اصولا ایشان می‌تواند سهم خود را ابتدا به شما و در صورت عدم تمایل شما، به شخص ثالث منتقل کند. اصولا امکان جلوگیری از ایشان وجود ندارد مگر آنکه بتوانید ورود ضرر به خودتان را ثابت کنید که در فرض سوال شما، چنین چیزی رویت نشد.
10:36
13 دی 1400
account_circle
م استادیان
thumb_up_alt
با سلام و احترام. اینجانب تصمیم به خرید خودرو کلاسیک دارم اما به دلیل نبود سرمایه کافی میخوام با یک نفر شریک بشم و نصف به نصف سرمایه جهت خرید و تعمیر بذاریم. لازم به ذکر است این ماشین جهت اجاره مجالس عروسی و کلیپ خریداری می‌کنیم که بتونیم باهاش کار کنیم به دلیل اینکه من خانم هستم نمی‌تونم به عنوان راننده مجالس حضور داشته باشم. قرار شد شریکم راننده باشد و الان اگر بخوایم قانونی کاری بکنیم ممنون میشم راهنمایی کنید که دو طرف ضرر و زیان و سود یکسانی داشته باشیم.
13:35
16 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در خصوص خریدِ خودِ ماشین، باید قولنامه مشاع میان شما و فروشنده تنظیم شود و هریک از شما و طرف دیگر این معامله، مالک سه دانگ از خودرو شوید. در خصوص همکاری برای کار در مجالس نیز، یک قرارداد شراکت تنظیم کنید و آورده هریک از طرفین، سه دانگ از خودرو باشد.
10:47
17 خرداد 1401
account_circle
هاشمی
thumb_up_alt
با عرض سلام و خسته نباشید. سه دانگ از شش دانگ کامیونی شریک هستم و خودم هم راننده همان هستم الان 6 ماه هست که همه دریافتی ماشین صرف تعمیر ماشین شده و سودی نداشته. بابت حقوق بنده به عنوان راننده در این شش ماه باید چطور محاسبه کنیم؟ ممنون میشم راهنمایی کنین.
11:57
26 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. این مبلغ با توافق طرفین مشخص خواهد شد. در صورت عدم توافق با نظر مرجع حل اختلاف قرارداد یا مرجع قضایی، حل اختلاف می‎‌شود.
13:54
28 شهریور 1401
account_circle
ز جیرفتی
thumb_up_alt
سلام اگر یک خودرو سواری برای کار در اسنپ به فردی بدهیم چند درصد از درآمد متعلق به راننده و چند درصد متعلق به صاحب ماشین هست؟
10:40
08 آذر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. تعیین سهم هریک از طرفین توافقی است. در واقع طرفین باید در این خصوص، با هم به توافق برسند و همان توافق نیز از نظر قانونی، قابل دفاع خواهد بود.
15:19
08 آذر 1401
account_circle
صادق کریمی
thumb_up_alt
سلام وقت بخیر. من یک خودروی قرعه کشی رو شریک شدم و از حق من برای ثبت نام ماشین استفاده شد. مبلغ آورده شریک من به نسبت کل مبلغ ماشین 2.61 سهم هست. غیر از برگردوندن اصل پول، مقدار سودی که ایشون باید بگیرن از من بابت شراکت با توجه به استفاده از حق ثبت نام من چقدر خواهد بود؟ آیا یکسانه یا متفاوت؟
16:56
08 خرداد 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
چنین مواردی باید از قبل و از طریق تنظیم یک قرارداد کامل، میان طرفین سر و سامان پیدا کند. در واقع، شما باید از طریق یک قرارداد کامل، در خصوص بازگشت اصل سرمایه و در عین حال، سهم هریک از طرفین از سود مشارکت صحبت کنید در غیر این صورت، باعث ایجاد اختلافات بعدی میان خودتان و ایشان خواهید شد. این موضوع که ایشان درصد مشخصی از سرمایه را به این همکاری وارد کرده است به خودی خود به معنای مشخص بودن سهم سود ایشان نیست و باید در این مورد نیز در قرارداد اظهار نظر میشد.
22:09
09 خرداد 1402
account_circle
مهلا
thumb_up_alt
سلام. بنده دو دانگ از ماشین سنگین رو شریکی خریداری نموده‌ام. پلاک و سند به نام شریکم هست. آیا تنظیم قولنامه برای من فایده‌ای دارد؟
18:57
05 فروردین 1403
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
بله. برای اینکه سهم خودتون رو مشخص کنید ضرورت داره که با شریک‌تون یک قولنامه تنظیم کنید و ایشون بخشی از دانگ‌های خودرو رو به شما منتقل کنه.
15:50
06 فروردین 1403