نمونه قرارداد جعاله پیگیری و نکات اصلی و مهم نمونه قرارداد جعاله پیگیری و اجرای امور ثبتی

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/18
زمان مطالعه: 14 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد جعاله پیگیری

قرارداد جعاله پیگیری یکی از انواع قرارداد جعاله است که با توجه به ماده‌های فصل هفتم قانون مدنی نوشته می‌شود.

به دلیل اشاره مستقیم قانون مدنی به این نوع قرارداد، جز عقدهای معین است. این قرارداد از قانون اسلامی، فقه و قانون مدنی تبعیت می‌کند و یک عقد جایز است. به این معنی که ماندن طرفین در قرارداد الزامی نیست و طرفین نمونه قرارداد جعاله پیگیری می‌توانند هر زمان از قرارداد خارج شوند. اما قانون در این موضوع، حقوق و شرایطی در نظر گرفته است که حق طرفین ضایع نشود.

این قرارداد از قراردادهای کاربردی و پر استفاده در امور دفتری، بانکی، حقوقی و از این قبیل موارد است. موضوع این قرارداد معمولاً به مشاور حقوقی، وکیل یا شخص آگاهی که بر روی مسئله خاص قرارداد تخصص دارد، سپرده می‌شود. این شخص حتی می‌تواند شخصی مورد اعتماد، آشنا یا از دوستان و بستگان نیز باشد.

احتمالاً تا به حال پیش آمده است که درگیر سازمان‌‌ها و ادارات شده باشید و به دنبال پیگیری مطالبه خاصی باشید. مثلاً به دنبال جواز، پروانه کسب ، ثبت‌های دفتری، وام و… باشید. می‌دانیم که رسیدگی و پیگیری این امور، هم زمانبر است و هم وقت و حوصله زیادی را می‌طلبد. برای اینکه بتوانید همزمان هم به کارهای خودتان برسید و هم این پیگیری‌های حقوقی را دنبال کنید، نیاز به کسی دارید که انجام این امور را به دست بگیرد. در این زمان شما می‌توانید از نمونه قرارداد جعاله پیگیری استفاده کنید.

تعریف نمونه قرارداد جعاله پیگیری

ماده 561 قانون مدنی جعاله را اینگونه تعریف می‌کند:

«جعاله عبارت است از التزام شخصی به ادای (پرداخت) اجرت معلوم در مقابل عملی اعم از این که طرف معین باشد یا غیر معین.»

قرارداد جعاله، قراردادی است که در آن کاری به شخصی واگذار می‌شود و آن شخص در ازای انجام کار، حق الزحمه ‌ای دریافت می‌کند. در تعریف بالا نیز این موضوع صدق می‌کند. قرارداد جعاله را می‌توانیم شبیه به قرارداد کارگزاری بدانیم. البته این دو قرارداد تفاوت‌هایی با هم دارند. نمونه قرارداد جعاله پیگیری نیز همین کاربرد را دارد. شما در این قرارداد پیگیری امور دفتری، کاری، بانکی و… خود را به شخصی واگذار می‌کنید و متعهد می‌شوید که در ازای انجام آن کار، حق الزحمه‌ای را به آن شخص بپردازید.

فرم قرارداد جعاله پیگیری بنا به هدف و موضوعی که قرارداد برای انجام آن بسته می‌شود، به شکل‌های متفاوت تنظیم می‌شود. برای مثال: نمونه قرارداد جعاله پیگیری و اجرای امور ثبتی و نمونه قرارداد جعاله پیگیری امور بانکی از مهمترین نمونه قراردادهای جعاله پیگیری هستند. برای نوشتن این قرارداد به ارکان و شرایط خاصی نیاز است که قرارداد با آن‌ها معنی و اعتبار پیدا می‌کند. در ادامه به توضیح این موارد می‌پردازیم.

اگر قصد تنظیم این قرارداد را دارید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

ارکان اصلی جعاله

برای تنظیم فرم قرارداد جعاله پیگیری باید به دقت به ارکان اصلی آن توجه کرد. جعاله دارای سه رکن است که قرارداد بر اساس آن‌ها تنظیم می‌شود. ماده 562 قانون مدنی این سه رکن را اینگونه معرفی می‌کند:

«در جعاله ملتزم را جاعل، طرف را عامل و اجرت را جُعل می‌گویند.»

بنابراین این سه رکن عبارتند از: جاعل، عامل و جُعل

جاعل

یکی از طرفین این قرارداد، جاعل است. جاعل شخصی خواهد بود که انجام امور موضوع قرارداد و پیگیری آن را درخواست می‌کند. از مهمترین شروطی که برای حضور جاعل در قرارداد مطرح می‌شود، عاقل و بالغ بودن و همچنین برخورداری از حق تصرف در اموال خود است. در واقع، جاعل باید نسبت به سپردن مسئولیت پیگیری امور به عامل رضایت داشته باشد و با خواست و اراده خود، این مسئولیت را به عامل بسپارد. به همین ترتیب نیز، باید نسبت به پرداخت حق الزحمه عامل تعهد دهد. جاعل باید شخصاً اجازه ورود به امور دفتری و بانکی و اداری را داشته باشد تا بتواند از جانب خود شخصی را برای این کار مسئول کند.

مساله مهم دیگر در خصوص این قرارداد این است که اموری که پیگیری آن از جانب جاعل به عامل سپرده می‌شود، باید قانونی و شرعی باشند. توافق در خصوص انجام امور غیر قانونی و غیر شرعی، دارای ایراد است.

عامل

عامل آن شخصی است که درخواست ارائه شده را می‌پذیرد و در ازای دریافت اجرت و مزد متعهد می‌شود که آن را انجام دهد. براساس ماده 561 این شخص می‌تواند معین یا غیرمعین باشد. شروطی که برای جاعل وجود دارد برای عامل وجود ندارد. شرط اصلی توانایی عامل است. اگر عامل توانایی انجام آن کار را داشته باشد، می‌تواند به عنوان عامل یا کننده کار در قرارداد حضور داشته باشد. کمترین شرط این است که به سن تشخیص خوب از بد رسیده باشد و توانایی انجام کار را داشته باشد.

بدون شک برای انجام کارهایی چون رسیدگی به امور بانکی و… شخص باید ویژگی‌هایی مثل تحصیلات و سابقه کار داشته باشد. به هرحال تشخیص این مساله به عهده عامل است که قرارداد را می‌پذیرد. زیرا شرط دریافت حق الزحمه‌اش انجام و به اتمام رساندن کار است. بنابراین باید توانایی لازم را داشته باشد.

جُعل

مزد و حق الزحمه‌ای است که به عامل در ازای انجام کار پرداخت می‌شود.

سه رکنی که نام برده شد لازمه ایجاد یک قرارداد جعاله است. در فرم قرارداد جعاله پیگیری نیز وجود این سه رکن لازم و ضروری است.

نمونه قرارداد جعاله پیگیری و اجرای امور ثبتی

شرایط مساله مورد پیگیری در نمونه قرارداد جعاله پیگیری

در مورد کارها و موارد بیشماری می‌توان از این قرارداد استفاده کرد اما مورد جعاله باید غیر قانونی نباشد. قانون مدنی نیز در ماده 570 به این موضوع اشاره کرده‌ است:

«جُعاله بر عمل نامشروع یا بر عمل غیر عقلائی باطل است.»

قانون مدنی درباره «مورد جعاله» شروطی را عنوان می‌کند. در ادامه به شرح این شروط می‌پردازیم:

  1. این قرارداد برای عمل نامشروع باطل است. انجام عمل خلاف شرع و خلاف قانون باطل و خلاف است.
  2. هدف از این قرارداد باید منطقی باشد. این قرارداد نباید درباره یک مورد بیهوده و پوچ باشد. اگر هدف واقعی و منطقی در امور پیگیری وجود نداشته باشد و دلیل موجهی برای انجام مورد جعاله نباشد، قرارداد باطل است.
  3. اگر پیگیری موردی، نیازمند حضور خود جاعل و امر واجب و ضروری باشد که مسئولیت و وظیفه آن تنها به عهده جاعل است، عقد این قرارداد صحیح نیست و عامل نمی‌تواند آن مورد را پیگیری کند و به انجام برساند. زیرا انجام آن کار تنها از خود جاعل قابل قبول خواهد بود و نمی‌تواند به غیر سپرده شود.

انواع نمونه قرارداد جعاله پیگیری

جعاله از آن جهت که عامل آن چه کسی باشد، به دو دسته جعاله عام و جعاله خاص تقسیم می‌شود.

قرارداد جعاله پیگیری عام

در این قرارداد، جاعل تنها انجام امور و پیگیری آن را می‌خواهد. جاعل تنها به دنبال شخصی است که کار را پیگیری کند و آن را به نتیجه برساند و برای او مهم نیست که آن شخص، چه کسی است.

قرارداد جعاله پیگیری خاص

در این قرارداد جاعل انجام کار را تنها از یک شخص خاص یا از اشخاص خاصی می‌خواهد. برای مثال تنها می‌خواهد که یک وکیل انجام امور بانکی او را به عهده بگیرد. در این قرارداد تنها شخص خاصی که مورد توجه جاعل است می‌تواند پیگیری امور را به‌ عهده بگیرد. حضور شخص دیگر در قرارداد صحیح نیست . گاهی هم جاعل تنها از بستگان و فرزندان خودش می‌خواهد که پیگیری کارهای دفتری او را به عهده بگیرند. در این شرایط نیز شخصی خارج از دایره بستگان و نزدیکانش نمی‌تواند عامل قرارداد باشد. اگر عاملی ادعا کند که شرایط خاص مورد توجه جاعل را دارد ولی در حقیقت آن شرایط را نداشته باشد، خطا کرده است و قرارداد باطل است.

دانستن این تقسیمات و آشنایی با شرایط جعاله خاص و عام، این آگاهی را به ما می‌دهد که در انتخاب عامل دقت کافی داشته باشیم زیرا انتخاب عاملی که عام باشد برای جعاله خاص صحیح نیست و باعث باطل بودن قرارداد می‌شود. البته این مورد کاملا به توافق بین جاعل و عامل بستگی دارد و لازم است که حتماً بعد از توافقات نهایی، برای تنظیم و عقد قرارداد اقدام کنند.

نمونه قرارداد جعاله پیگیری خاص از نگاه قانون

فصل هفتم قانون مدنی به جعاله اختصاص داده شده است و از ماده 561 تا ماده 570 درباره جعاله صحبت می‌کند. قرارداد جعاله از نظر قانون مدنی موجه و جایز است و بنا به ماده‌های قانون مدنی تنظیم، عقد و اجرا می‌شود.

نحوه نوشتن متن قرارداد جعاله پیگیری

در ادامه به شرح یک نمونه از فرم قرارداد جعاله پیگیری می‌پردازیم.

عنوان فرم قرارداد جعاله پیگیری

عنوان فرم قرارداد جعاله پیگیری به نوعی به کاری که شما می‌خواهید بستگی دارد. برای مثال اگر پیگیری امور ثبتی را در نظر دارید، باید از عنوان قرارداد جعاله پیگیری و اجرای امور ثبتی استفاده کنید. یا اگر برای انجام امور بانکی نیاز به عاملی دارید، باید از قرارداد جعاله پیگیری امور بانکی استفاده کنید. در مجموع پیگیری هر امری که در نظر شما است، باید در عنوان قرارداد نوشته شود. با اینکه عنوان عبارت مختصر و کوتاهی است، اما باید محتوای اصلی قرارداد را در برداشته باشد.

مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد جعاله پیگیری

طرفین در متن قرارداد جعاله پیگیری ، شخص جاعل و عامل هستند. در این بخش از قرارداد در ابتدا مشخصات و اطلاعات جاعل را می‌نویسیم. و اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامتگاه شخص ، کد پستی و شماره تماس او، از مواردی است که باید در قرارداد ثبت شود. بعد از جاعل نوبت به عامل می‌رسد، همانند جاعل، مشخصات و اطلاعات کامل عامل نیز باید در متن قرارداد جعاله پیگیری نوشته شود. اگر طرفین این قرارداد اشخاص حقوقی باشند، لازم است که اطلاعاتی مانند مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده را در قرارداد ثبت کنیم.

مورد جعاله در متن قرارداد جعاله پیگیری

مورد جعاله همان کاری است که جاعل تقاضای انجام آن را دارد و عامل می‌پذیرد که در ازای دریافت مزد  و حق الزحمه آن کار را انجام دهد. لازم است که مورد جعاله در متن قرارداد به دقت بیان شود تا مشخص شود که عامل دقیقاً باید چه کاری را انجام دهد.

حق الجعاله در متن قرارداد جعاله پیگیری

برای عقد قرارداد جعاله سه رکن واجب بود: عامل، جاعل و جُعل یا اجرت.

جعل یا اجرت همان حق الزحمه و مزدی است که عامل برای انجام کار دریافت می‌کند. میزان و مبلغ این حق الزحمه با توافق طرفین تعیین می‌شود. این مبلغ باید در متن قرارداد جعاله پیگیری نوشته شود. جعل یا اجرت هم می‌تواند وجه نقد باشد و هم می‌تواند به صورت یک مال مشخص یا تعهدی برای انجام یک کار تعیین شود. یعنی جاعل می‌تواند متعهد کند که در ازای انجام شدن موضوع قرارداد، اموری را برای عامل انجام می‌دهد یا اینکه مالکیت مال مشخصی را به او انتقال خواهد داد. بنابراین، محدودیتی برای تعیین نوع و میزان حق الجعاله وجود ندارد و این مورد با توافق طرفین مشخص می‌شود. البته پیشنهاد می‌کنیم حتما توافقات طرفین در خصوص این مورد را به صورت مکتوب در متن قرارداد شرح دهید.

نحوه پرداخت حق الجعاله

قانون مدنی در این مورد و در ماده 567 توضیح داده است:

«عامل وقتی مستحق جُعل می‌گردد که متعلق جعاله یعنی عمل پیگیری را انجام داده باشد.»

بنابراین مورد جعاله حتما باید به اتمام و به نتیجه برسد تا عامل مستحق دریافت حق الزحمه باشد.

مدت نمونه قرارداد جعاله پیگیری

در این بخش باید، مدت نوشته می‌شود. با اشاره به تاریخ دقیق روز و ماه و سال، مشخص می‌شود که تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد، در چه بازه زمانی است و عامل تا چه زمانی باید کار را به اتمام برساند.

تعهدات طرفین در نمونه قرارداد جعاله پیگیری

بنا به نوع کاری که قرار است انجام شود، تعهداتی میان طرفین شکل می‌گیرد. لازم است تعهدات و مسئولیت‌های طرفین در این بخش از قرارداد نوشته شود. با امضای قرارداد ، طرفین موظف به انجام تعهدات قرارداد می‌شوند.

شرایط در نمونه قرارداد جعاله پیگیری

اگر برای انجام کار، شرایط خاصی وجود داشته باشد، این شرایط در این بخش از قرارداد نوشته می‌شود. البته این بخش باید با توجه به جریان قرارداد و مورد جعاله تعیین شود و به توافق طرفین قرارداد برسد. اگر هر کدام از طرفین قرارداد شرط خاصی داشته باشند می‌توانند در این بخش به آن اشاره کنند. شرایط نیز مانند تعهدات بعد از امضا و عقد قرارداد لازم الاجرا است.

وجه التزام در نمونه قرارداد جعاله پیگیری

اگر عامل نتواند مورد جعاله را تا زمان مشخص شده در قرارداد به انجام برساند، مستحق جریمه و خسارت می‌شود. میزان جریمه و خسارت به ازای هر روز تاخیر در این بخش تعیین می‌شود. این مقدار یا از عامل دریافت می‌شود یا از حق الزحمه‌اش کم می‌شود.

فسخ قرارداد جعاله پیگیری

ماده ۵۶۵ قانون مدنی در مورد فسخ جعاله می‌گوید:

«جعاله تعهدی است جایز و مادامی که عمل به پایان نرسیده است هر یک از طرفین می‌توانند رجوع کنند ولی اگر جاعل در اثنای عمل، ‌رجوع کند باید اجرت‌ المثل عمل عامل را بپردازد.»

پیش از عقد قرارداد و حتی پس از شروع آن، طرفین می‌توانند قرارداد را فسخ کنند. عامل تنها درصورت اتمام کار، مزد خواهد گرفت و جاعل نیز اگر در وسط قرارداد، آن را فسخ کند مجبور است که اجرت المثل عامل را بپردازد.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد جعاله پیگیری

در این بخش از قرارداد، برای رسیدگی به اختلافات و مشکلاتی که احتمال دارد پیش بیاید، شخصی را به عنوان داور انتخاب می‌کنند. این شخص می‌تواند یک مرجع فقهی، یک مشاور حقوقی، یک وکیل یا حتی شخصی باشد که هر دو طرف قرارداد به او اعتماد دارند و موافق هستند که در زمان بروز مشکل یا اختلاف، میان آن‌ها داوری کند. این مساله بسیار اهمیت دارد که طرفین قرارداد حتما نسبت به انتخاب شخص داور، توافق داشته باشند و رضایت خود را مطرح کنند. بهتر است شخصی به عنوان داور انتخاب شود که با هیچ یک از طرفین این قرارداد، رابطه سببی یا نسبی نداشته باشد. شخص داور باید به صراحت در متن قرارداد معرفی شود. مشخصات هویتی داور از اطلاعات مهمی است که در متن قرارداد نوشته می‌شود تا در صورت بروز اختلاف، طرفین به او مراجعه کنند.

اگر برای این قرارداد، شخصی را به عنوان داور در نظر نگرفته‌اید، در زمان بروز مشکل در اجرای موضوع قرارداد، می‌توانید به سایر مراجع حل اختلاف مانند شورای حل اختلاف مراجعه کنید و با مطرح کردن دعوی خود، بخواهید که دادگاه و قاضی درباره روابط میان شما تصمیم گیری کنند و حکم دهند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد جعاله خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، روی همین عبارت بزنید و در صفحه اختصاصی آن، مشخصات خود و اطلاعات مختصری از قراردادی که در نظر دارید را بنویسید. به این ترتیب، دپارتمان حقوقی رکلا در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیرد و در خصوص قراردادی که در نظر دارید، گفتگو خواهید کرد.

مشاوره حقوقی تلفنی نیز از دیگر خدماتی است که توسط مجموعه رکلا ارائه می‌شود. این سرویس به شما امکان می‌دهد که به سهولت با مشاوران حقوقی مجرب و وکلای با تجربه ارتباط بگیرید.

دانلود نمونه قرارداد جعاله انجام کار

دسترسی به جدیدترین نسخه از قرارداد جعاله انجام کار به عنوان قرارداد مناسب پیگیری امور اداری و ثبتی از همین جا امکان پذیر است. برای دسترسی به این قرارداد، روی دکمه زیر بزنید و وارد توضیحات شوید.

نمونه قرارداد جعاله انجام کار
دانلود نمونه قرارداد جعاله انجام کار
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
کاربر رکلا
thumb_up_alt
سلام. من مدیر موسسه هستم. فعالیت در خصوص پرونده‌های تامین اجتماعی و اداره کار و مالیات و چند عدد پرونده را با توجه به قرارداد جعاله انجام دادیم. اما متاسفانه حالا موکل از پرداخت حق الجعاله خودداری می‌کند. آیا در صورت طرح دعوا موفق به دریافت حق خود خواهم شد؟
17:42
02 آذر 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. بله. شما بر مبنای تعهدات موجود در قرارداد خود می‌توانید الزام به انجام تعهدات قراردادی طرف مقابل را از دادگاه درخواست کنید.
22:14
13 دی 1399