قرارداد اپراتور تاور کرین را به چه شیوه‌ای تنظیم کنیم؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/08
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اپراتور تاور کرین

قرارداد اپراتور تاور کرین را می‌توانیم یکی از انواع قرارداد کار در نظر بگیریم. زیرا به واسطه این توافق می‌توانید یک شخص متخصص در این سمت شغلی را استخدام کنید. تاور کرین یا جرثقیل برجی، از انواع ماشین‌های سنگین و بزرگ است که برای انجام پروژه‌های عمرانی مانند پل سازی، سد سازی، سیلو سازی یا ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاور کرین می‌تواند بارها و ابزار سنگین را تا ارتفاع معینی بالا ببرد و همچنین می‌تواند آن ابزار و وسایل را در شعاع‌های گوناگون بچرخاند و به این شیوه انجام کار را در آن مکان ساده‌تر کند.

توضیح دادیم که تاور کرین از جمله ماشین آلات بزرگ و سنگینی است که امکان انجام پروژه‌های سنگین و در ارتفاع را فراهم می‌کند. به همین ترتیب، برای استفاده از این ماشین نیز نیاز به حضور یک شخص متخصص است که بتواند تاور کرین را هدایت کند. اصطلاحا به این شخص، اپراتور تاور کرین می‌گویند. از مهمترین ویژگی‌های این اشخاص داشتن قدرت بدنی مناسب برای این سمت شغلی است. علاوه براین، اشخاصی که به این کار علاقه‌مند هستند، نیاز دارند که گواهی‌نامه‌ها و مدارک مرتبط را کسب کنند و دوره‌های مشخصی که برای این سمت شغلی در نظر گرفته شده است را بگذرانند.

در ادامه این مقاله، نمونه قرارداد اپراتور تاور کرین را از دیدگاه یک قرارداد استخدام مورد بررسی قرار می‌دهیم و درباره آن صحبت خواهیم کرد.

نمونه قرارداد اپراتور تاور کرین چه شرایطی دارد؟

نمونه قرارداد اپراتور تاور کرین یک توافق برای شروع همکاری میان کارفرما و نیروی متخصص است. در این قرارداد شخص متخصص در کنترل کردن تاور کرین، برای مدت مشخصی متعهد به همکاری با صاحب تاور کرین می‌شود. صاحب تاور کرین نیز به عنوان کارفرما متعهد است که با اپراتور همکاری کند و تعهدات مالی که نسبت به اپراتور به عهده او گذاشته شده است را در زمان مقرر پرداخت کند.

این شیوه از توافق با استناد به قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود و از این قانون تبعیت می‌کند. اپراتور تاور کرین یک نیروی کار انسانی است که برای انجام امور مشخصی استخدام شده است. همین مساله این قرارداد را در گروه قراردادهای تابع قانون کار قرار می‌دهد.

در این قرارداد یک طرف کارفرما است و طرف دیگر کار پذیر خواهد بود. علاوه بر قانون کار، لازم است که برای انجام این توافق به قانون تامین اجتماعی نیز توجه داشته باشیم. با رعایت این دو قانون، قراردادی که میان طرفین انجام می‌شود صحیح و معتبر خواهد بود. نمونه قرارداد اپراتور تاور کرین را می‌توانیم یک نوع از قرارداد استخدام راننده نیز در نظر بگیریم. زیرا اپراتور تاور کرین مالکیت ماشین را در اختیار ندارد و بیشتر از میزان حقوقی که برای او معین شده است، از میزان کارکرد تاور کرین نیز منفعت بیشتری کسب نمی‌کند. یعنی برای این سمت شغلی از جانب کارفرما، حقوق ثابتی در نظر گرفته خواهد شد و در هر صورت اپراتور تاور کرین در ازای ساعات کاری خود، آن میزان حقوق را دریافت می‌کند.

اهمیت تنظیم قرارداد و پرداخت بیمه

قانون کار چه در خصوص این قرارداد و چه در خصوص سایر قراردادهایی با این مضمون، اینطور بیان می‌کند که هر زمانی که رابطه کارگری و کارفرمایی میان طرفین مطرح باشد، لازم است که حتما از قانون کار و قانون تامین اجتماعی تبعیت شود. بنابراین، اگر کارفرما هستید و تمایل دارید که یک اپراتور تاور کرین را استخدام کنید، لازم است به این مساله توجه داشته باشید که حتما باید اپراتور تاور کرین نزد بیمه تامین اجتماعی بیمه شود و حتما لازم است که با او یک توافق مکتوب امضا کنید.

اهمیت تنظیم قرارداد بر هیچکس پوشیده نیست. علاوه براین، مساله بیمه نیز از قوانین آمره در قانون است که تحت هر شرایطی ملزم به رعایت آن هستید. گاهی کارفرمایان و صاحبان تاور کرین اینطور تصور می‌کنند که اگر با اپراتور قرارداد نداشته باشند، مسئولیتی نیز در برابر تعهدات قانون کار و تامین اجتماعی نخواهند داشت. در این خصوص باید بگوییم که عدم تنظیم قرارداد با اپراتور تاور کرین به این معنی نیست که میان طرفین قراردادی منعقد نشده است. بلکه با شروع همکاری آن‌ها، قرارداد میان طرفین به صورت شفاهی برقرار می‌شود و هر دو طرف ملزم هستند که تعهدات خود را نسبت به یکدیگر انجام دهند.

علاوه براین، این امکان وجود دارد که در صورت عدم تنظیم قرارداد، قرارداد شفاهی را نیز در گروه قراردادهای دائم در نظر بگیرند و به این صورت مسئولیت بیشتری به عهده کارفرما باشد. به همین دلیل تاکید می‌کنیم که حتما با اپراتور تاور کرین، نمونه قرارداد اپراتور تاور کرین امضا کنید.

محتوای نمونه قرارداد اپراتور تاور کرین

محتوای نمونه قرارداد اپراتور تاور کرین حاوی اطلاعات و مشخصاتی است که رابطه میان طرفین را مشخص می‌کند و توضیح می‌دهد که کارفرما و اپراتور تاور کرین به چه صورتی با یکدیگر همکاری می‌کنند. این قرارداد با اطلاعات و مشخصات طرفین آغاز می‌شود. یعنی در ابتدای قرارداد لازم است که مشخصات هویتی کارفرما و اپراتور تاور کرین را به دقت بنویسید تا مشخص شود که چه اشخاصی در این قرارداد حضور دارند.

بعد از معرفی کارفرما و نیروی متخصص، نوبت به موضوع قرارداد می‌رسد. لازم است که موضوع قرارداد را با صراحت و بدون ابهام توضیح دهید. موضوع قرارداد شما اشتغال یک شخص برای سمت اپراتور تاور کرین است. البته کارفرما می‌تواند در این بخش اضافه کند که با توجه به تخصص اپراتور تاور کرین، این امکان وجود دارد که امور مرتبط دیگری نیز به او سپرده شود.

مدت قرارداد، میزان حق الزحمه، ساعت کار، شروط طرفین و دیگر موارد مهم نیز از جمله موضوعاتی هستند که در متن قرارداد اپراتور تاور کرین درباره آن توضیح داده می‌شود.

اپراتور تاور کرین تا چه زمانی با شما کار می‌کند؟

اپراتور تاور کرین را برای چه بازه زمانی استخدام می‌کنید؟ تمایل دارید که بازه زمانی قرارداد شما به چه میزان باشد؟ در متن محتوای نمونه قرارداد اپراتور تاور کرین شما، باید درباره این مسائل توضیح داده شود. لازم است که حتما تاریخ دقیق شروع و پایان مدت استخدام  اپراتور تاور کرین را مشخص کنید و آن تاریخ را به صورت مکتوب ثبت کنید. ممکن است که شما تمایل داشته باشید اپراتور تاور کرین را به صورت دائم استخدام کنید یا اینکه یک قرارداد کار موقت داشته باشید. در هر صورت، لازم است که به طور دقیق تاریخ شروع و پایان قرارداد را معین کنید.

لازم به یادآوری است که این قرارداد، یک قرارداد لازم است که کارفرما و اپراتور تاور کرین نمی‌توانند آن را فسخ کنند. در این خصوص تنها در مواردی که در قانون کار بیان شده است، امکان فسخ قرارداد وجود دارد.

مبلغ حق الزحمه اپراتور تاور کرین

اپراتور تاور کرین به عنوان یک نیروی کار انسانی، محق است که حقوق، مزایا، سنوات و بیمه دریافت کند. مبلغ پایه حقوق و مزایا هر ساله توسط اداره کار اعلام می‌شود. کارفرما برای تعیین مبلغ حقوق ملزم است که به حداقل حقوق پایه توجه داشته باشد و مبلغی کمتر از آن را پرداخت نکند اما برای توافق در خصوص مبلغ بیشتری از حقوق پایه ایرادی وجود ندارد و کارفرما و اپراتور تاور کرین می‌توانند در این خصوص با یکدیگر توافق کنند. لازم است که در متن قرارداد مبلغ دقیق حقوق و مزایای اپراتور را بنویسید. حتی برای اطمینان بیشتر می‌توانید در متن قرارداد به این نکته اشاره کنید که حقوق و مزایا به کدام حساب واریز می‌شود.

ساعت کاری اپراتور تاور کرین

کارفرما می‌تواند برای انجام فعالیت اپراتور تاور کرین، ساعت کاری در نظر بگیرد. ساعت کاری هر نیروی کار انسانی یا همان ساعت کار کارگر مطابق با قانون کار ، روزانه هفت ساعت و بیست دقیقه و هفته‌ای 44 ساعت است. بنابراین، میزان ساعت کاری اپراتور تاور کرین نیز باید معادل هفت ساعت و بیست دقیقه باشد اما کارفرما می‌تواند با صلاحدید خود، زمان شروع و پایان کار را مشخص کند.

یک نکته دارای اهمیت دیگر در خصوص ساعت کاری اپراتور تاور کرین، مساله اضافه کاری است. به این صورت که اگر اپراتور تاور کرین ساعات بیشتری از ساعت کاری روزانه مشغول به کار باشد، کارفرما ملزم می‌شود که به میزان آن ساعات، برای او اضافه کاری محاسبه کند و حق الزحمه اضافه کاری را نیز به اپراتور بپردازد.

پیشنهاد ما

تنظیم قرارداد یک مرحله بسیار مهم در انجام توافقات کاری است. زیرا قرارداد شما، می‌تواند حدود روابط میان کارفرما و نیروی کار انسانی را مشخص کند. علاوه بر شروطی که طرفین در نظر دارند، قوانینی نیز ناظر بر قراردادها هستند که لازم است درباره آن‌ها اطلاعات مناسبی داشته باشید. برای این منظور می‌توانیم به شما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد کنیم. با استفاده از این خدمات، هم اطلاعات مناسبی را کسب خواهید کرد و هم می‌توانید قرارداد مناسبتان را در اختیار داشته باشید.

البته ما یک قرارداد کامل برای شما تنظیم کرده‌ایم که از طریق تصویر زیر قابل دسترسی است.

نمونه قرارداد کامل

برای دسترسی به این قرارداد کامل، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد اپراتور تاور کرین
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات