خرید لپ تاپ استوک با در نظر گرفتن نکات خرید لپ تاپ دست دوم

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1403/07/09
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نکات خرید لپ تاپ دست دوم

لپ تاپ استوک به لپ‌تاپ‌های دسته دومی گفته می‌شود که مدت مشخص یا نامشخصی توسط اشخاص دیگر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. لپ تاپ‌های استوک در اغلب موارد وارداتی هستند. این نوع از لپ تاپ‌ها صفحه کلید فارسی ندارند و به صورت عمده وارد کشور می‌شوند. در چند سال اخیر واردات لپ تاپ استوک به داخل کشور افزایش پیدا کرده است. لپ‌تاپ های استوک از قیمت و کیفیت مناسبی برخوردار هستند اما در کشور ما، مردم دید خوبی نسبت به خرید کالاهای دسته دوم و به خصوص لپ تاپ‌های استوک ندارند. اغلب مردم فکر می‌کنند که لپ تاپ‌های استوک، ناقص و بی‌کیفیت هستند و ضمانتی برای سالم بودن آن‌ها وجود ندارد اما آشنایی با نکات خرید لپ تاپ دست دوم به خریداران این نوع از لپ تاپ‌ها کمک می‌کند که خریدی به صرفه را تجربه کنند.

افزایش بی‌رویه نرخ ارز در داخل کشور باعث افزایش روزانه قیمت کالاهای دیجیتال و به خصوص لپ تاپ شده است و از سوی دیگر اغلب افراد جامعه و به خصوص دانش آموزان و دانش جویان به این لپ تاپ‌ها نیاز دارند. لپ‌ تاپ‌های استوک وارداتی این امکان را برای مردم فراهم کرد که لپ مورد نیاز خودشان را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنند اما یکی از نکات مهم هنگام خرید لپ تاپ دست دوم در نظر گرفتن این موضوع است که تمام لپ تاپ‌های دسته دوم استوک و وارداتی نیستند.

بنابراین در هنگام خرید لپ تاپ ‌های دسته دومی که در داخل کشور مورد استفاده قرار گرفته نیز لازم است که با نکات مهم در خرید لپ تاپ دست دوم آشنایی داشته باشیم. در این نوشتار، مسائل قانونی و نکاتی در مورد خرید لپ تاپ دست دوم را بررسی می‌کنیم. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد خرید کالای دست دوم است.

آیا احراز هویت شخص انتقال دهنده، مساله مهمی از نکات خرید لپ تاپ دست دوم است؟

یکی از اولین و مهم‌ترین نکات خرید لپ تاپ دست دوم مطمئن شدن از مسروقه نبودن آن است. سرقت لپ تاپ یکی از جرم‌هایی است که به کرات در جامعه اتفاق می‌افتد. بنابراین پیش از اقدام برای خرید، باید مطمئن شوید که انتقال دهنده، مالک واقعی یا نماینده قانونی مالک لپ تاپ باشد.

در اغلب موارد، خریدار و انتقال دهنده لپ تاپ هیچ شناختی از یکدیگر ندارند. در این موارد، خریدار لپ تاپ دسته دوم باید مشخصات هویتی انتقال دهنده آن را با مشخصات مالک واقعی لپ تاپ تطبیق بدهد. تطبیق مشخصات هویتی انتقال دهنده لپ تاپ دسته دوم با مالک آن به وسیله مطابقت دادن اوراق شناسایی انتقال دهنده با مدارکی مانند فاکتور خرید و اطلاعات روی جعبه آن انجام می‌شود.

خریداران لپ دسته دوم برای اطمنان خاطر از مسروقه نبودن آن می‌توانند به سامانه همیاب 24 نیز مراجعه کنند.

همچنین مشخصات و شماره سریال لپ‌ تاپ‌های مسروقه به اتحادیه فناوران تهران اعلام می‌شود. شماره سریال و مشخصات لپ‌تاپ‌های مسروقه در سایت اتحادیه فن‌آوران قرار داده خواهد شد. خریداران لپ تاپ دسته دوم با مراجعه به این سایت نیز می‌توانند نسبت به مسروقه نبودن لپ تاپ مطمئن شوند.

فردی که با اطلاع از مسروقه بودن لپ تاپ آن را خریداری کرده است به عنوان مال‌خر شناخته می‌شود. فردی که به عنوان مال‌خر لپ تاپ دسته دوم مسروقه را خریداری کند، به عنوان معاون سارق لپ تاپ محسوب می‌شود و به مجازات معاونت در جرم سرقت محکوم خواهد شد.

مطابق با ماده 662 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)، فردی که لپ تاپ دسته دوم را با علم و اطلاع از مسروقه بودن آن خریداری کرده است به حبس از شش ماه تا سه سال و به شلاق تعزیری تا 74 ضربه محکوم می‌شود.

نکات خرید لپ تاپ دست دوم در رابطه با پرداخت بهای آن

بهای لپ تاپ دسته دوم به وسیله توافق میان خریدار و انتقال دهنده آن مشخص می‌شود. خریدار و انتقال دهنده لپ تاپ استوک بهای آن را با توجه به مشخصات فنی و کیفی آن مشخص می‌کنند. خریدار لپ تاپ دسته دوم می‌تواند قبل از دیدن لپ تاپ نیز بهای آن را پرداخت کند اما بهتر است که خریدار، لپ تاپ را مشاهده و بررسی کند و سپس بهای آن را به انتقال دهنده بپردازد.

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات خرید لپ تاپ دست دوم این است که از پرداخت هرگونه ودیعه و حواله تا پیش از مشاهده و بررسی لپ تاپ خودداری کنید.

بررسی مهم‌ترین نکات خرید لپ تاپ دست دوم از فروشگاه‌های اینترنتی

یکی از نکات مهم در رابطه با خرید از فروشگاه‌های اینترنتی این است که آن فروشگاه‌ها، نماد اعتماد الکترونیک داشته باشند. نماد اعتماد الکترونیک نشانه‌ای است که از سوی مرکزی به نام توسعه تجارت الکترونیک، به فروشگاه‌های اینترنتی داده می‌شود. این نشانه به عنوان تاییدیه فروشگاه‌های اینترنتی محسوب می‌شود. خرید لپ دسته دوم از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد الکترونیک ، این اطمینان خاطر را برای خریدار لپ تاپ فراهم می‌کند که در هنگام بروز اختلافات قانونی بتواند به مراجع قضایی مراجعه کند.

رعایت شرایط و ضوابط قانون تجارت الکترونیکی یکی دیگر از نکات خرید لپ تاپ دست دوم از فروشگاه‌های اینترنتی است. امکانات لازم برای انجام این معاملات، به واسطه قرارداد فروش اینترنتی کالا ممکن می‌شود.

وجود عیب و نقص در لپ تاپ خریداری شده

قرارداد خرید لپ تاپ به صورت لازم الاجرا و غیر قابل انحلال تنظیم و امضا می‌شود. هیچ یک از انتقال دهنده و خریدار پس از امضای این قرارداد نمی‌توانند آن را منحل کنند. قانونگذار در برخی موارد به خریدار و انتقال دهنده لپ تاپ دسته دوم اجازه داده است که قرارداد خرید لپ تاپ دسته دوم را به وسیله فسخ منحل کنند. به موارد فسخ قرارداد در اصطلاح، خیار گفته می‌‎شود. یکی از خیارهای فسخ این قرارداد، خیار عیب است. لایحه خیار عیب، برای رسیدگی به موضوع این نوع توافقات، تهیه می‌شود و به دادگاه ارائه خواهد شد.

مطابق با ماده 422 قانون مدنی، اگر خریدار پس از انعقاد قرارداد متوجه شود که لپ تاپ ناقص و معیوب است، از حق فسخ برخوردار می‌شود. خریدار در این حالت، به وسیله خیار عیب می‌تواند قرارداد را فسخ کند. وجود عیب در لپ تاپ دسته دوم زمانی باعث به وجود آمدن خیار عیب می‌شود که خریدار در هنگام تنظیم و امضای قرارداد از وجود عیب بی‌اطلاع باشد و بعد از امضای قرارداد و تحویل گرفتن لپ تاپ متوجه وجود عیب در آن شود. از دیگر شرایط به وجود آمدن خیار عیب این است که عیب و نقص لپ تاپ پنهان باشد.

عیب و نقص آشکار و واضح لپ تاپ باعث به وجود آمدن خیار عیب برای خریدار آن نمی‌شود. در برخی موارد، عیب و نقص لپ تاپ دسته دوم آشکار و واضح بوده اما خریدار متوجه آن نشده است. در این مورد نیز خریدار لپ تاپ دسته دوم از حق فسخ قرارداد به استناد خیار عیب برخوردار می‌شود.

یکی از مهم‌ترین نکات خرید لپ تاپ دست دوم ، فوری بودن خیار عیب است. بنابراین، خریدار به محض اطلاع از وجود عیب و نقص در لپ تاپ دسته دوم باید نسبت به فسخ قرارداد اقدام کند.

آیا خریدار می‌تواند مابه تفاوت قیمت لپ تاپ دسته دوم سالم از لپ تاپ معیوب را بگیرد؟

در مطالب بالا نیز توضیح دادیم که وجود عیب و نقص در لپ تاپ دسته دوم باعث به وجود آمدن خیار عیب برای خریدار آن می‌شود.

خریدار لپ تاپ دسته دوم معیوب و ناقص، می‌تواند قرارداد را فسخ نکند اما مابه‌ تفاوت قیمت لپ تاپ دسته دوم سالم نسبت به حالت معیوب آن را از مالک لپ تاپ دریافت کند. در اصطلاح به مابه تفاوت قیمت لپ تاپ دسته دوم سالم و عیوب، اَرش گفته می‌شود.

نکته: مابه تفاوت قیمت لپ تاپ دسته دوم سالم از معیوب، به واسطه نظر کارشناسان این حوزه مشخص خواهد شد.

برخی موارد وجود عیب و نقص در لپ تاپ دسته دوم باعث به وجود آمدن خیار فسخ قرارداد نمی‌شود. در این موارد، خریدار فقط می‌تواند مابه تفاوت لپ تاپ دسته دوم سالم و معیوب را از انتقال دهنده آن مطالبه کند. در ادامه به چند حالت مختلف اشاره می‌کنیم که در آن، خریدار لپ تاپ دسته دوم نمی‌توند قرارداد را فسخ کند اما می‌تواند مابه تفاوت قیمت لپ تاپ سالم و معیوب را از انتقال دهنده آن مطالبه کند:

  1. در صورتی که لپ تاپ دسته دوم بعد از تحویل دادن آن به خریدار از بین برود؛
  2. اگر خریدار، مالکیت لپ تاپ دسته دوم را پس از تحویل گرفتن آن به شخص دیگری منتقل کند؛
  3. در صورتی که خریدار، پس از تحویل گرفتن لپ تاپ در آن تغییری سخت افزاری یا نرم افزاری به وجود بیاورد؛
  4. زمانی که پس از تحویل لپ تاپ دسته دوم به خریدار، عیب دیگری نیز در آن به وجود بیاید.

نکته: یکی دیگر از نکات خرید لپ تاپ دست دوم معیوب و ناقص، دریافت ارش آن است که با در نظر گرفتن و مقایسه مبلغ مابه تفاوت قیمت لپ دسته دوم سالم و معیوب محاسبه می‌شود.

به یاد داشته باشیم:

چنین معاملاتی حتما به ثبت مکتوب نیاز دارند تا مدرکی از انجام شدن آن‌ها در اختیار طرفین باشد. امضای توافق نامه مکتوب، حقوق طرفین را محفوظ نگه می‌دارد. بنابراین، بهترین اقدام در این شرایط، در اختیار گرفتن یک سند مکتوب است که مطابق با توافقات و شروط طرفین تهیه و تنظیم شده باشد و میان آن‌ها به امضا برسد. برای این منظور، استفاده از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

شما پیش از انجام این معامله نیز، می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، از مسائل حقوقی و قانونی مرتبط با این معامله، آگاهی کسب کنید.

قرارداد خرید اقساطی لپ تاپ دست دوم

با امضای این نمونه قرارداد، طرفین قرارداد می‌توانند در خصوص شرایط خرید اقساطی لپ تاپ استوک توافق کنند.

نمونه قرارداد خرید اقساطی لپ تاپ دست دوم
دانلود نمونه قرارداد خرید اقساطی لپ تاپ دست دوم

قرارداد خرید لپ تاپ دست دوم (نقدی)

معامله خرید لپ تاپ استوک را با امضای این نمونه قرارداد انجام دهید.

نمونه قرارداد خرید لپ تاپ دست دوم
دانلود نمونه قرارداد خرید لپ تاپ دست دوم
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.