نمونه قرارداد خرید لپ تاپ و نکات مهم قرارداد خرید و فروش لپ تاپ

-
بروزرسانی:1402/02/30
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید لپ تاپ

قرارداد خرید لپ تاپ یکی از انواع قرارداد خرید کالا است. لپ تاپ به رایانه سبک شخصی و قابل حمل گفته می‌شود که از ۱ تا ۷ کیلوگرم وزن دارد. فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی استفاده از واژه رایانه جیبی را به جای لپ تاپ پیشنهاد داده است. لپ تاپ انواع متفاوتی دارند که افراد با توجه به نیاز خود آن را انتخاب می‌کنند. اگر شما جز افرادی هستید که قصد انعقاد نمونه قرارداد خرید لپ تاپ را دارید، در ادامه مطلب به شما کمک خواهیم کرد که معامله خود را به شکل بهتری تنظیم کنید.

نوع نمونه قرارداد خرید و فروش لپ تاپ

لپ تاپ از جمله کالاهایی است که به راحتی و بدون آسیب زدن به مکان استقرار آن قابل جابجایی است، این ویژگی باعث می‌شود لپ تاپ را جز اموال منقول به حساب بیاوریم. اموال منقول در حقوق دارای شرایط تعیین شده برای انتقال مالکیت هستند و لپ ‌تاپ نیز از این قاعده مستثنی نیست. از طرف دیگر، خرید و فروش نیز در علم حقوق شکل و شیوه کاملا مشخصی دارد که در نزد مراجع پذیرفته شده است؛ بنابراین جهت صحت نمونه قرارداد خرید لپ تاپ حتما از آن شرایط پیروی کنید. توجه داشته باشید که عقد بیع یا قرارداد خرید و فروش از جمله اموری است که هیچ یک از طرفین نمی‌تواند به تنهایی و به صورت یکجانبه آن را فسخ کنند مگر آنکه چنین حقی در متن قرارداد داده شود یا یکی از اختیارات قانونی فسخ ایجاد شود.

نحوه تنظیم نمونه قرارداد خرید و فروش لپ تاپ

در این بخش، نکات مهم تنظیم این قرارداد را به عنوان یک قرارداد فروش کالا بررسی می‌کنیم و شرایط مهمی را که باید رعایت شود توضیح خواهیم داد. توجه داشته باشید که شرایط زیر در هر قرارداد خرید و فروش وجود دارد.

مشخصات طرفین قرارداد

در متن نمونه قرارداد فروش لپ تاپ حتما باید مشخصات طرفین شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، آدرس محل سکونت و کد پستی درج شود. افراد می‌توانند خود شخصا یا به نمایندگی از فرد دیگری نمونه قرارداد خرید لپ تاپ را امضا کنند که البته در این صورت باید نام ونام‌خانوادگی وی در متن قرارداد ذکر شود.

طرفین معامله خرید می‌توانند اشخاص حقیقی یعنی انسان های عادی و اشخاص حقوقی (شرکتها و موسسات و ادارات) باشند و از طرف قانون من برای امضا نمونه قرارداد خرید لپ تاپ، از طرف هیچ یک از این دو منعی در نظر گرفته نشده است.

در خصوص مشخصات طرفین حتما توجه کنید که با افراد و اشخاص ممنوع المعامله قرارداد را امضا نکنید، امضا آن‌ها در پایین نمونه قرارداد خرید لپ تاپ تا زمانی که ولی یا قیم آن‌ها، آن معامله را تایید نکند، اثر حقوقی ندارد. اشخاص ممنوع المعامله (مانند تاجر ورشکسته که حکم ورشکستگی‌ او اعلام شده است) افرادی هستند که اجازه دخل و تصرف در امور مالی خود را ندارند.

موضوع نمونه قرارداد خرید لپ تاپ

در این قسمت حتما موضوع مورد معامله را به طور دقیق شرح دهید. توجه کنید که مورد معامله نباید مبهم باشد و یا جز اقلامی باشد که معامله آن توسط قانون ممنوع اعلام شده است. در متن نمونه قرارداد خرید لپ تاپ ، حتما مارک، مدل و سایر مشخصاتی که سبب تمایز آن از لپ تاپ های مشابه می‌شود را قید نمایید.

مبلغ معامله و نحوه پرداخت

در نمونه قرارداد فروش لپ تاپ می توانید لپ تاپ را به صورت نقد و یا اقساطی معامله کنید. توجه فرمایید که هریک از روش‌های پرداخت را که در معامله استفاده می‌کنید، حتما در نمونه قرارداد ذکر کنید؛ برای مثال اگر از چک عادی برای پرداخت اقساط لپ تاپ استفاده می‌کنید حتما شماره چک، تاریخ و مبلغ آن را در متن قرارداد بنویسید.

تمامی مطالبی که در این بخش نوشته می‌شود خریدار را موظف می‌کند که طبق آن عمل کند و بخشی از تعهدات او محسوب می‌شود. در صورت تخلف از آن، فروشنده حق فسخ یا مطالبه خسارت را خواهد داشت.

نمونه قرارداد خرید و فروش لپ تاپ

تعهدات طرفین در نمونه قرارداد خرید لپ تاپ

ممکن است هر یک از طرفین قرارداد، طرف مقابل را متعهد به انجام عملی کند یا او را از انجام عملی در ارتباط با قرارداد باز دارد. در صورت تخلف هریک از طرفین از این موارد، طرف مقابل می‌تواند آن معامله را فسخ کند یا از او مطالبه خسارت کند. البته اگر طرفی که به هر دلیل به تعهد خود عمل نکرده است، به هر شکل ثابت کند که مقصر نبوده، شخصی که تعهد به نفع او انجام شده نمی‌تواند ضرر و زیان مطالبه کند.

طرفین باید شروطی را برای یکدیگر قرار دهند که مشروع، قابل انجام و دارای منفعت منطقی باشد، در غیر اینصورت، شرطی که در متن نمونه قرارداد خرید لپ تاپ آورده می‌شود باطل خواهد بود.

مرجع حل اختلاف و تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد خرید لپ تاپ

در زمان انعقاد قرارداد، مطابق با ماده ۴۵۴ و ۴۵۵ آیین دادرسی مدنی، طرفین قرارداد می‌توانند مرجعی را جهت حل اختلافات احتمالی بعدی خود تعیین کنند. البته در هنگام بروز اختلاف، ابتدا سعی می‌شود که از طریق سازش و روش‌های مسالمت آمیز اختلاف را حل کنند؛ در غیر این صورت، با مراجعه به مرجعی که در متن قرارداد نوشته شده است، می‌توانند اختلافات خود را حل کنند.

اگر طرفین در متن قرارداد مرجعی را تعیین نکرده باشند، باید به دادگاه مراجعه نمایند.

در خصوص تعداد نسخه‌های این قرارداد، تعداد مشخصی تعیین نشده است و به هر تعداد نسخه که لازم باشد، تهیه می‌شود. نکته مهم این است که حتما تمامی نسخه‌ها باید کاملا مطابق یکدیگر تنظیم و تکمیل شوند.

نکاتی حقوقی نمونه قرارداد خرید لپ تاپ

  1. اگر کالا مورد نظر خود را بیمه می‌کنید باید توجه داشته باشید که بیمه در صورتی پاسخگوی ضرر و زیان خواهد بود که کالا را برای آن حادثه بیمه کرده باشید. برای مثال اگر لپ تاپ شما در جریان زلزله از بین برود و شما آن را بیمه آتش سوزی کرده باشید، بیمه پاسخگوی خسارت نخواهد بود. ضمن اینکه حادثه، حتما باید بعد از نوشتن قرارداد رخ دهد؛
  2. اگر خریدار مبلغ را در نمونه قرارداد خرید لپ تاپ متعهد شده باشد و پس از مدتی از پرداخت آن ناتوان شود فروشنده می‌تواند از تحویل لپ تاپ به او خودداری کند و اگر لپ تاپ را به او تحویل داده است، می‌تواند آن را پس بگیرد؛
  3. اگر خریدار لپ تاپ را ندیده باشد و فقط بر اساس اوصافی که فروشنده به او گفته است، اقدام به خرید کند و پس از تحویل لپ تاپ متوجه شود که دارای آن ویژگی‌ها نیست، می‌تواند قرارداد را فسخ کند؛
  4. توجه کنید که اگر اختیاراتی برای هریک از طرفین یا شخص ثالث در قرارداد تعیین می‌کنید، حتما زمان شروع آن اختیارات را در متن قرارداد تعیین کنید؛ در غیر اینصورت، تاریخ شروع آن از زمان انعقاد عقد به حساب می‌آید؛
  5. اگر بعد از امضای نمونه قرارداد خرید لپ تاپ مشخص شود که مبیع معیوب بوده است، خریدار می‌تواند آن مبیع معیوب را قبول کند یا طلب خسارت کند یا معامله را فسخ کند؛
  6. اگر مشخص شود که فروشنده به قصد فریب خریدار عملی را انجام داده است، مشتری حق فسخ معامله را خواهد داشت؛
  7. اگر لپ تاپ بعد از انعقاد قرارداد و قبل از تسلیم به خریدار، بدون تقصیر و کوتاهی از سمت فروشنده به صورت جدی آسیب ببیند یا از بین برود، نمونه قرارداد خرید لپ تاپ باطل و بهای معامله باید به مشتری برگردانده شود؛
  8. اگر فروشنده لپ‌ تاپ را به علت ترس از تهدید خریدار بفروشد، معامله باطل است زیرا شرط اصلی یعنی قصد و رضایت طرفین رعایت نشده است اما اگر فروشنده بداند که خریدار نمی‌تواند تهدیدات خود را عملی کند و متن قرارداد را امضا نماید، در این حالت معامله صحیح خواهد بود؛
  9. لپ تاپ و بها آن، هر دو باید در زمان مقرر شده به طرف مقابل تسلیم شوند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد اینجا بزنید و وارد صفحه مربوط به آن شوید. ضمن آنکه می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. از طرف دیگر، ما چند نمونه از این قرارداد را تنظیم کرده‌ایم. برای دسترسی به این نمونه قراردادها، می‌توانید به بانک قرارداد رکلا بروید و قرارداد مورد نظر خود را جستجو و تهیه کنید.

قرارداد فروش لپ تاپ (نقدی)

اگر برای خرید لپ تاپ به صورت نقدی به دنبال متن قرارداد هستید، روی تصویر زیر بزنید و این نمونه قرارداد را تهیه کنید.

نمونه قرارداد فروش لپ تاپ
دانلود نمونه قرارداد فروش لپ تاپ

قرارداد خرید لپ تاپ دست دوم (نقدی)

این نمونه قرارداد زمانی استفاده می‌شود که لپ تاپ دست دوم را معامله می‌کنید.

نمونه قرارداد خرید لپ تاپ دست دوم
دانلود نمونه قرارداد خرید لپ تاپ دست دوم
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.