قرارداد فروش اینترنتی چه قراردادی است و میان چه اشخاصی تنظیم می‌شود؟!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/16
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش اینترنتی

فروش اینترنتی، یک جهش یا حتی یک انقلاب در شیوه معاملات کالا، محصولات و خدمات بود. اگرچه مدت زمان زیادی به طول انجامید که اعتماد عمومی در خصوص فروش اینترنتی افزایش پیدا کند، اما به محض تجربه لذت بخش این نوع خرید و فروش، علاقه‌مندان زیادی به این شیوه از خرید و فروش کالا جذب شدند. فروشندگان یا خدمات دهندگان، تمایل دارند که با استفاده از این امکان، با تعداد بسیار زیادی از مشتریان و مراجعان خود در ارتباط باشند و از طرف دیگر، خریداران نیز با دسترسی ساده به تنوع زیادی از محصولات، می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن، کالای مورد نظر خود را خریداری کنند. قرارداد فروش اینترنتی قراردادی است که این امکان را برای شما به وجود خواهد آورد.

صحبت امروز ما در این مقاله، درباره خدمات و امکاناتی است که به واسطه نمونه قرارداد فروش اینترنتی کالا در اختیار فروشندگان و صاحبان کالا قرار می‌گیرد. در ادامه تلاش می‌کنیم که قرارداد فروش اینترنتی را از نگاه تولید کنندگان یا صاحبان کالا و سایت‌های معتبر فروش اینترنتی مورد بررسی قرار دهیم.

اهمیت و کاربرد قرارداد فروش اینترنتی

شناخته شده‌ترین پایگاه فروش اینترنتی که در میان مردم ما بسیار مورد اعتماد است و خرید‌های زیادی از آن انجام می‌شود، دیجی کالا است. این سایت را به طور حتم می‌شناسید و ممکن است که از آن خرید کرده باشید. با مراجعه به این سایت، متوجه خواهید شد که انواع متنوعی از کالا و محصولات برای خرید در اختیار شما قرار گرفته‌اند. اجناس و کالاها مربوط به برندهای مختلف و همچنین تولیدی‌های گوناگون هستند. بسیاری از این برندها، حتی ممکن است که پایگاه‌های فروش مجزا داشته باشند و به شیوه‌های دیگری نیز کالا یا محصولات خود را به فروش برسانند.

بنابراین، دلیل و کاربرد همکاری با سایت فروش کالا چیست؟ چه چیزی آن‌ها را مجاب می‌کند که برای همکاری با سایت‌های تخصصی فروش آنلاین، با آن‌ها نمونه قرارداد فروش اینترنتی کالا امضا کنند؟

پاسخ به این سوال، روشن و واضح است. اعتبار سایت، اطمینان مردم، میزان بازدید مشتریان و تبلیغات وسیعی که در این سایت‌ها انجام می‌شود، می‌تواند فروش شما را دگرگون کند. به همین دلیل است که صاحبان کالا و محصولات تمایل دارند که با چنین سایت‌هایی همکاری کنند. بدون شک از این فروش، درصد مشخصی به سایت‌های فروش کالا تعلق می‌گیرد اما این میزان به نسبت هزینه بازاریابی‌ به شیوه‌های دیگر و سایر تبلیغات بسیار مناسب خواهد بود.

علاوه براین، میزان بازدهی و درآمدی که از ثبت خرید‌های این سایت‌ها حاصل خواهد شد، به اندازه‌ای زیاد است که می‌تواند به خوبی منافع صاحبان کالا را تامین کند.

قرارداد فروش اینترنتی چگونه قراردادی است؟

تنظیم قرارداد خرید اینترنتی با سایت‌های تخصصی فروش، یک نوع قرارداد همکاری است. زمانی که این قرارداد میان طرفین قرارداد امضا می‌شود، آن‌ها متعهد می‌شوند که در راستای فروش کالا یا محصول مورد نظر، با یکدیگر همکاری کنند. این توافق بسیار دو جانبه خواهد بود، زیرا فروش بیشتر محصولات یک کارخانه، برای سایت مورد نظر نیز منفعت ایجاد می‌کند. بنابراین امکان خرید و فروش به واسطه قرارداد خرید اینترنتی ، یک توافق برای همکاری است.

این توافق نامه، میان سایت تخصصی فروش و صاحب کالا تنظیم می‌شود. براساس نمونه قرارداد فروش اینترنتی کالا ، صاحب کالا به عنوان تامین کننده، متعهد می‌شود که به تمام سفارشات و ثبت خریدهایی که توسط سایت انجام شده است، کالا و محصول ارائه دهد. همچنین متعهد خواهد بود که در ازای فروش هر محصول، درصدی از درآمد حاصل را به سایت متخصص فروش اختصاص دهد.

این توافق همکاری، یک قرارداد خصوصی میان طرفین است که به تعهدات متقابل آن‌ها در مقابل یکدیگر اشاره می‌کند.

قرارداد فروش اینترنتی با استناد به کدام قانون نوشته می‌شود؟

اگر بخواهیم قرارداد فروش اینترنتی را از نگاه قانون بررسی کنیم، لازم است به این مساله اشاره کنیم که این قرارداد، یک قرارداد خصوصی است که مطابق با قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود. بنابراین، لازم است که مطابق با قانون باشد و از قواعد آن پیروی کند. نمونه قرارداد فروش اینترنتی کالا براساس ماده 10، ماده 190 و 219 قانون مدنی تنظیم می‌شود و توسط طرفین امضا خواهد شد.

براساس ماده 10 قانون مدنی ، قراردادهای خصوصی میان اشخاص نافذ است و طرفین با رعایت قوانین می‌توانند انواع قرارداد را تنظیم کنند. علاوه براین، در ماده‌های قانونی دیگر، اینطور بیان می‌شود که اگر قرارداد میان دو طرف امضا شده باشد، بر آن‌ها واجب است که به آن متعهد باشند و موضوع قرارداد را انجام دهند.

صاحب کالا به عنوان شخص یا شرکت و همچنین مدیریت سایت فروش آنلاین، می‌توانند با یکدیگر قرارداد خرید اینترنتی تنظیم کنند. یعنی اینکه برای فروش اینترنتی محصولات و کالاها با یکدیگر همکاری کنند. البته لازم به ذکر است که کالا یا محصول نباید نامشروع باشد و همچنین به طور کلی، نباید موضوع قرارداد نامشروع باشد. طرفین قرارداد با صلاحیت کامل عقلی و همچنین با خواست و رضایت خودشان این قرارداد را امضا می‌‌کنند و با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

موضوع قرارداد

روابط کاری طرفین و تعهدات آن‌ها، موضوع قرارداد را مشخص می‌کند. برای مثال؛ موضوع قرارداد فروش اینترنتی ، ارائه محصولات و کالا در سایت تخصصی فروش، انجام تبلیغات حرفه‌ای و مناسب، استفاده از برند و اعتبار سایت فروش، ارتباط با مشتریان و ثبت درخواست آن‌ها از جانب سایت تخصصی فروش است. طرف مقابل نیز متعهد می‌شود که بخشی از درآمد حاصل از فروش را به سایت اختصاص دهد.

این قرارداد از یک طرف می‌تواند یک قرارداد شراکت باشد. از جنبه دیگر نیز ممکن است که تیپ قرارداد بازاریابی محسوب شود. لازم است که موضوع قرارداد به صراحت و روشنی نوشته شود و مشخص باشد که میان طرفین چه توافق و تعهدی برقرار شده است. فرقی نمی‌کند که چه نوع قراردادی را در نظر دارید، مهم است که موضوع قرارداد را به صراحت توضیح دهید.

مبلغ کالا و تخفیف‌ها در قرارداد فروش اینترنتی

یک اقدام کاربردی و مهم که باعث می‌شود میزان فروش کالا در یک پایگاه اینترنتی افزایش پیدا کند، برگزاری جشنواره‌های تخفیفی یا اعمال تخفیف روی محصولات فروشگاه اینترنتی در مناسبت‌های مختلف است. حال اگر فروشگاهی با یک سایت، در خصوص فروش محصولاتی همکاری و شراکت داشته باشند، مدیر آن سایت فروش اینترنتی، نمی‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد که یک کالا یا محصول را با قیمت کمتر بفروشد یا در بازه‌های زمانی مختلف، برای آن محصول تخفیف در نظر بگیرد.

در واقع برای اعمال تخفیف روی یک کالا، لازم است که میان تولید کننده یا مالک محصول و مدیر سایت فروش، گفتگوها و توافقاتی شکل بگیرد و هماهنگی‌های لازم انجام شوند. علاوه براین، بسیار مهم است که قیمت یک کالا یا محصول در پایگاه‌های مختلف فروش آنلاین، مشابه یکدیگر باشند. بنابراین، سایت فروش آنلاین، نمی‌تواند بدون اعمال نظر صاحب کالا، مبلغ محصول را تعیین کند یا اینکه مبلغی کمتر یا بیشتر از مبلغ اصلی برای آن محصول در نظر بگیرند.

برای مدیریت بهتر این موضوع لازم است که لیستی از قیمت کالا و محصولات در اختیار سایت تخصصی فروش قرار بگیرد و تغییرات بعدی نیز به اطلاع طرفین برسند.

پیشنهاد ما برای تنظیم قرارداد

اگر تمایل دارید که یک قرارداد فروش اینترنتی تنظیم کنید، ابتدا لازم است که درباره شرایط همکاری با یکدیگر آگاهی داشته باشید. شما می‌توانید پیش از انجام مذاکرات و یا در حین آن، با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، با یک مشاور حقوقی مجرب گفتگو کنید و همچنین می‌توانید برای تنظیم قرارداد از خدمات رکلا استفاده کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
محمد احمدی
thumb_up_alt
سلام. وقت بخیر. ما واسه سایت‌مون می‌خوایم قبل از واریز وجه یه قراردادی رو تایید کنن. می‌خوام ببینم اون قرارداد رو چجوری میشه تهیه کرد؟
12:22
20 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. درخواست خودتون رو در بخش تنظیم قرارداد ثبت کنید. با شما تماس خواهیم داشت و شرایط همکاری رو بیان می‌کنیم.
18:29
21 شهریور 1400
account_circle
سید مرتضی ساداتیان
thumb_up_alt
سلام آیا شما می‌توانید قرارداد فروش اینترنتی ما را که در قالب مارکت پلیس بین فروشگاه اینترنتی و تامین کنندگان تنظیم شده است را کنترل و اصلاح نمایید؟
16:26
05 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. درخواست شما را ثبت کردیم و در اسرع وقت تماس خواهیم داشت.
16:30
06 شهریور 1401