بازاریاب تلفنی شخصی متخصص و ماهر در امر تبلیغات و ارائه محصول از طریق تماس تلفنی است که امروزه توسط بسیاری از کسب و کارهای تجاری و شرکتهای مختلف به خدمت گرفته میشوند. بازاریابی تلفنی شیوهای موثر برای تبلیغ و به دنبال آن، فروش محصولات است. این روش علیرغم اینکه در گذشته به عنوان یکی از روشهای کارآمد عرضه محصولات شناخته میشد، در حال حاضر نیز برای شرکتها از اهمیت ویژهای برخوردار است و به عبارتی از جمله منابع اصلی عرضه، تبلیغات و بازاریابی است که تاثیر قابل توجهی در افزایش میزان درآمد شرکتها، موسسات و واحدهای تولیدی دارد.
شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که فروش تلفنی چه سودی برای سازمانهای تجاری خواهد داشت؟ یا سوالات مشابه دیگری را بپرسید. برای پاسخ به این سوالات، پیشنهاد میکنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید چرا که در مقاله حاضر قصد داریم تمام فعالیتهای یک نماینده فروش تلفنی اعم از مسئولیتها، تواناییها، اصول و همچنین راهکارهای موثر برای موفقیت بازاریاب در این حرفه را به صورت کاملا تخصصی بیان کنیم.
واحدهای تولیدی، ارائه دهندگان خدمات و شرکتها و سازمانهای مختلف، بازاریابهای تلفنی خود را به واسطه امضای یک قرارداد استخدام بازاریاب به خدمت میگیرند. این نوع توافق، از جمله متداولترین نوع قراردادی است که میان این اشخاص امضا میشود. در مقاله مربوط به آن، میتوانید درباره چهارچوبهای قانونی این قرارداد بخوانید. البته لازم به ذکر است که هر نوع قرارداد در این حوزه کاری، در گروه انواع قرارداد بازاریابی قرار میگیرد.
بازاریابی از طریق تلفن یکی از روشهای مفیدی است که هنوز هم با وجود پیشرفتهای چشمگیر در حوزه ارتباطات و خلق شیوههای نوین، بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. افرادی که به این روش خدمات و محصولات یک شرکت را تبلیغ میکنند، ابتدا آموزشهای مربوطه را به صورت تخصصی فرا میگیرند و سپس با تکیه بر مهارتهایی که کسب کردهاند، به واسطه تماس تلفنی با مشتریان، اعتماد آنها را برای خرید محصولات جذب میکنند. این شیوه بازاریابی در چگونگی عملکرد و بازدهی یک شرکت نقش بسیار مهمی دارد و در واقع، سازمانهایی که از این روش بهره میبرند معمولا به نتایج مطلوبی خواهند رسید.
قرارداد بازاریابی تلفنی توافق نامهای میان بازاریاب و کارفرمای او است که چهارچوب قانونی این همکاری را مشخص میکند. مطالعه مقاله آن برای شما کارآمد خواهد بود.
در فروش تلفنی به فردی که به عنوان نماینده یک سازمان یا شرکت، این مسئولیت را میپذیرد که محصولات و خدمات تولید شده آن شرکت را به فروش برساند، بازاریاب یا نماینده تلفنی گفته میشود. البته بنابر قوانین داخلی شرکت مربوطه، این امکان نیز وجود دارد که در برخی مواقع بازاریابی به صورت حضوری انجام گیرد. با این حال، این نوع بازاریابی غالبا به دو روش زیر ارائه میشود:
اگر بخواهیم برای پیشرفت شغلی فعالان حرفه بازاریابی تلفنی، یک ویژگی بسیار کاربردی و تاثیرگذار نام ببریم، بدون شک این ویژگی برخوردار بودن از مهارتهای برقراری روابط اجتماعی موثر و برخورداری از روابط عمومی بالا خواهد بود. فعالان این حرفه، این ویژگیها را پایههای اساسی و اصلی موفقیت در بازاریابی میدانند. به همین دلیل است که علاقهمندان به این شغل یا اشخاصی که به صورت اتفاقی در مسیر بازاریابی تلفنی قرار گرفتهاند و حتی اشخاصی که سالها در این حیطه فعالیت میکنند، به خوبی میدانند که باید به صورت پیوسته روی مهارتهای فن بیان و شیوههای تاثیرگذار گفتگو تمرین کنند.
در ادامه به قابلیتهای مهمی که میتواند شما را به یک بازاریاب تلفنی موفق تبدیل کند، اشاره میکنیم. این موارد عبارتند از:
اگرچه فروش محصولات به واسطه برقرار کردن تماس با مشتریان از سایر روشهای بازاریابی به صرفهتر است اما این در حالی است که نمایندگان فروش با توجه به اصول و نکات تعریف شده برای این حرفه، فعالیتهای خود را انجام دهند. در واقع، فروش تلفنی اگر مطابق اصول مربوطه نباشد بسیار سخت و دشوار خواهد و در این شرایط فعالان این حوزه به نتایج مطلوب و دلخواه خود نخواهند رسید. بنابراین از جمله اصول اساسی برای یک بازاریاب تلفنی موفق را میتوان مواردی نظیر ایجاد علاقه از طریق نحوه ارتباط گیری صحیح و هدفمند و همچنین توجه و شناخت دقیق نیازهای مشتری دانست که در نهایت به درخواست و اقدام او برای خرید محصول منجر میشود.
یک بازاریاب تلفنی موفق برای اینکه در کمترین زمان، بهترین نتیجه را کسب کند، باید ابتدا تکنیکها و روشهای مربوط به شغل خود را به صورت کامل آموزش ببیند و سپس با پیروی از راهکارهای ارائه شده و همچنین اصول مورد نیاز این حرفه، ارتباط تلفنی خود را با مشتریان برقرار کند. در ادامه برخی از راهکارهای شغل بازاریابی را ارائه خواهیم کرد و توضیح میدهیم که مهمترین اصول و روشی که این اشخاص از آن استفاده میکنند، چه مواردی هستند.
با وجود اینکه روشهایی نوینی برای بازاریابی و ارائه محصولات و خدمات به وجود آمده است اما در اغلب شرکتها و موسسات، نمایندگی فروش به شیوه تلفنی، هنوز هم نقشی مهم و اساسی دارد. در واقع، این شیوه از بازاریابی از جمله ارکان اصلی تبلیغات در هر شرکت محسوب میشود. با این حال، موفقیت در این حرفه اندکی دشوار است و نیروی متخصص این حوزه باید حتما از توانمندیهای قابل توجهی برخوردار باشد تا بتواند مسئولیتهای محول شده را به خوبی اجرا کند. حال، در ادامه جهت شناخت بیشتر شما، شرح وظایف بازاریاب تلفنی را بیان خواهیم کرد.
ما در این مقاله تلاش کردیم شغل بازاریابی و نمایندگی فروش را به تفصیل توصیف کنیم. این حرفه یک شغل چالش برانگیز است که تنها در صورت برخوردار بودن از مهارتهایی همچون شنونده خوبی بودن، نفوذ کلام داشتن و همچنین توانایی جلب اعتماد مشتریان برای خرید محصولات میتوان در آن به جایگاه و موقعیت منحصر به فردی رسید. از این رو به افراد علاقمند به این فرصت شغلی، توصیه میکنیم ابتدا دانش لازم این شغل را به صورت تخصصی کسب کنند.
آگاهی از نکات حقوقی شغل مورد نظر برای افراد شاغل در آن بسیار کارآمد است. در وب سایت رکلا این امکان برقرار است که در صورت نیاز از خدمات مشاوره تلفنی حقوقی و همچنین درخواست تنظیم قرارداد بهرهمند شوید. علاوه براین، اگر سوال خاص یا تجربه مشابهی از فعالیت در زمینه شغلی در نظر دارید میتوانید در قسمت نظرات و دیدگاهها، آنها را با ما به اشتراک بگذارید.
قرارداد استخدام بازاریاب تلفنی
بازاریاب تلفنی را با امضای این قرارداد استخدام کنید. این نمونه قرارداد را از اینجا بگیرید.