معرفی فرصت شغلی بازاریاب تلفنی و نقش آن در افزایش میزان فروش شما

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/07/10
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
بازاریاب تلفنی

بازاریاب تلفنی شخصی متخصص و ماهر در امر تبلیغات و ارائه محصول از طریق تماس تلفنی است که امروزه توسط بسیاری از کسب و کار‌های تجاری و شرکت‌های مختلف به خدمت گرفته می‌شوند. بازاریابی تلفنی شیوه‌ای موثر برای تبلیغ و به دنبال آن، فروش محصولات است. این روش علیرغم اینکه در گذشته به عنوان یکی از روش‌های کارآمد عرضه محصولات شناخته می‌شد، در حال حاضر نیز برای شرکت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به عبارتی از جمله منابع اصلی عرضه، تبلیغات و بازاریابی است که تاثیر قابل توجهی در افزایش میزان درآمد شرکت‌ها، موسسات و واحدهای تولیدی دارد.

شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که فروش تلفنی چه سودی برای سازمان‌های تجاری خواهد داشت؟ یا سوالات مشابه دیگری را بپرسید. برای پاسخ به این سوالات، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید چرا که در مقاله حاضر قصد داریم تمام فعالیت‌های یک نماینده فروش تلفنی اعم از مسئولیت‌ها، توانایی‌ها، اصول و همچنین راهکارهای موثر برای موفقیت بازاریاب در این حرفه را به صورت کاملا تخصصی بیان کنیم.

واحدهای تولیدی، ارائه دهندگان خدمات و شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، بازاریاب‌‌های تلفنی خود را به واسطه امضای یک قرارداد استخدام بازاریاب به خدمت می‌گیرند. این نوع توافق، از جمله متداول‌ترین نوع قراردادی است که میان این اشخاص امضا می‌شود. در مقاله مربوط به آن، می‌توانید درباره چهارچوب‌های قانونی این قرارداد بخوانید. البته لازم به ذکر است که هر نوع قرارداد در این حوزه کاری، در گروه انواع قرارداد بازاریابی قرار می‌گیرد.

بازاریاب تلفنی چیست؟

بازاریابی از طریق تلفن یکی از روش‌های مفیدی است که هنوز هم با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه ارتباطات و خلق شیوه‌های نوین، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. افرادی که به این روش خدمات و محصولات یک شرکت را تبلیغ می‌کنند، ابتدا آموزش‌های مربوطه را به صورت تخصصی فرا می‌گیرند و سپس با تکیه بر مهارت‌هایی که کسب کرده‌اند، به واسطه تماس تلفنی با مشتریان، اعتماد آن‌ها را برای خرید محصولات جذب می‌کنند. این شیوه بازاریابی در چگونگی عملکرد و بازدهی یک شرکت نقش بسیار مهمی دارد و در واقع، سازمان‌هایی که از این روش بهره می‌برند معمولا به نتایج مطلوبی خواهند رسید.

قرارداد بازاریابی تلفنی توافق نامه‌ای میان بازاریاب و کارفرمای او است که چهارچوب قانونی این همکاری را مشخص می‌کند. مطالعه مقاله آن برای شما کارآمد خواهد بود.

بازاریاب تلفنی کیست و به چه صورت فعالیت می‌کند؟

در فروش تلفنی به فردی که به عنوان نماینده یک سازمان یا شرکت، این مسئولیت را می‌پذیرد که محصولات و خدمات تولید شده آن شرکت را به فروش برساند، بازاریاب یا نماینده تلفنی گفته می‌شود. البته بنابر قوانین داخلی شرکت مربوطه، این امکان نیز وجود دارد که در برخی مواقع بازاریابی به صورت حضوری انجام گیرد. با این حال، این نوع بازاریابی غالبا به دو روش زیر ارائه می‌شود:

  1. بازاریاب تلفنی بیرونی: در این روش، فهرستی از مشتریان و افرادی که به احتمال بسیار زیاد با معرفی محصولات مربوطه به خرید آن‌ها اقدام می‌کنند، تهیه و سپس به شخص بازاریاب تحویل داده می‌شود تا با آموزش‌ها و مهارت‌هایی که فرا گرفته است، با این مشتریان تماس برقرار کند و مراحل تبلیغات، فروش و عرضه محصول را انجام دهد.
  2. بازاریاب تلفنی درونی: فروش محصولات به روش درونی به این صورت است که شرکت یا سازمان مربوطه، تبلیغاتی از محصولات خود را به همراه شماره شرکت در قالب‌های مختلف به رسانه‌های اجتماعی و مجازی ارائه می‌دهد و در نهایت، خود مشتریان با مشاهده تبلیغات از طریق تماس تلفنی به خرید محصول اقدام می‌کنند.

توانایی‌های ضروری و لازم برای یک بازاریاب تلفنی

اگر بخواهیم برای پیشرفت شغلی فعالان حرفه بازاریابی تلفنی، یک ویژگی بسیار کاربردی و تاثیرگذار نام ببریم، بدون شک این ویژگی برخوردار بودن از مهارت‌های برقراری روابط اجتماعی موثر و برخورداری از روابط عمومی بالا خواهد بود. فعالان این حرفه، این ویژگی‌ها را پایه‌های اساسی و اصلی موفقیت در بازاریابی می‌دانند. به همین دلیل است که علاقه‌مندان به این شغل یا اشخاصی که به صورت اتفاقی در مسیر بازاریابی تلفنی قرار گرفته‌اند و حتی اشخاصی که سال‌ها در این حیطه فعالیت می‌کنند، به خوبی می‌دانند که باید به صورت پیوسته روی مهارت‌های فن بیان و شیوه‌های تاثیرگذار گفتگو تمرین کنند.

در ادامه به قابلیت‌های مهمی که می‌تواند شما را به یک بازاریاب تلفنی موفق تبدیل کند، اشاره می‌کنیم. این موارد عبارتند از:

  1. شفاف و واضح صحبت کردن؛
  2. توانایی پرسیدن سوالات مرتبط و حرفه‌ای؛
  3. به خوبی گوش دادن به صحبت‌های مشتری؛
  4. تسلط کامل به اطلاعات و مشخصات محصولات؛
  5. ارائه برخورد و رفتاری صمیمی و دوستانه.

اصول بازاریابی تلفنی چیست؟

اگرچه فروش محصولات به واسطه برقرار کردن تماس با مشتریان از سایر روش‌های بازاریابی به صرفه‌تر است اما این در حالی است که نمایندگان فروش با توجه به اصول و نکات تعریف شده برای این حرفه، فعالیت‌های خود را انجام دهند. در واقع، فروش تلفنی اگر مطابق اصول مربوطه نباشد بسیار سخت و دشوار خواهد و در این شرایط فعالان این حوزه به نتایج مطلوب و دلخواه خود نخواهند رسید. بنابراین از جمله اصول اساسی برای یک بازاریاب تلفنی موفق را می‌توان مواردی نظیر ایجاد علاقه از طریق نحوه ارتباط گیری صحیح و هدفمند و همچنین توجه و شناخت دقیق نیازهای مشتری دانست که در نهایت به درخواست و اقدام او برای خرید محصول منجر می‌شود.

راهکارهای بازاریابی تلفنی موفق

یک بازاریاب تلفنی موفق برای اینکه در کمترین زمان، بهترین نتیجه را کسب کند، باید ابتدا تکنیک‌ها و روش‌های مربوط به شغل خود را به صورت کامل آموزش ببیند و سپس با پیروی از راهکارهای ارائه شده و همچنین اصول مورد نیاز این حرفه، ارتباط تلفنی خود را با مشتریان برقرار کند. در ادامه برخی از راهکارهای شغل بازاریابی را ارائه خواهیم کرد و توضیح می‌دهیم که مهمترین اصول و روشی که این اشخاص از آن استفاده می‌کنند، چه مواردی هستند.

متخصصان این حوزه از چه روش‌هایی استفاده می‌کنند؟

  1. برنامه‌ ریزی برای تماس‌های مورد نظر، ساعات، تعداد آن‌‌ها و تصویر سازی نحوه صحبت کردن؛
  2. بررسی و ارزیابی بازار محصولات، رقبا، فرصت موجود و همچنین تبلیغات مورد نیاز؛
  3. ضبط تماس‌های تلفنی و تحلیل و بررسی آن‌ها جهت بهبود و ارتقاء نحوه بازاریابی؛
  4. با لحن و صدای پر انرژی و صمیمانه حرف زدن؛
  5. اشراف کامل به اطلاعات و مشخصات محصولات؛
  6. به روز کردن دانش و مهارت‌های بازایابی؛
  7. در دسترس بودن ایمیل و سایر راه‌های ارتباطی جهت خرید محصولات؛
  8. مطمئن شدن از سالم بودن تلفن قبل از برقراری تماس؛
  9. نفوذ و فن بیان قوی داشتن جهت حرفه‌ای نشان دادن فرد؛
  10. به همراه داشتن یک دفترچه برای ثبت کردن قرار ملاقات‌ها؛
  11. آغاز گفتگو به صورت داستان محور و جلب مشتری به خود و در نتیجه بیان هدف اصلی؛
  12. صبور بودن در شنیدن و برقرار کردن ارتباطات؛
  13. توجه و دقت زیاد داشتن به صحبت‌های مشتری؛
  14. ایجاد ارتباط تلفنی با انگیزه و اعتماد به نفس زیاد و بالا؛
  15. و در نهایت، استفاده از روش‌های تبلیغاتی نوین و کارآمد از جمله راهکارهای بازاریابی تلفنی موفق شناخته می‌شوند.

شرح وظایف بازاریاب تلفنی

با وجود اینکه روش‌هایی نوینی برای بازاریابی و ارائه محصولات و خدمات به وجود آمده است اما در اغلب شرکت‌ها و موسسات، نمایندگی فروش به شیوه تلفنی، هنوز هم نقشی مهم و اساسی دارد. در واقع، این شیوه از بازاریابی از جمله ارکان اصلی تبلیغات در هر شرکت محسوب می‌شود. با این حال، موفقیت در این حرفه اندکی دشوار است و نیروی متخصص این حوزه باید حتما از توانمندی‌های قابل توجهی برخوردار باشد تا بتواند مسئولیت‌های محول شده را به خوبی اجرا کند. حال، در ادامه جهت شناخت بیشتر شما، شرح وظایف بازاریاب تلفنی را بیان خواهیم کرد.

لیست مسئولیت‌های این نیروی متخصص

  1. پاسخگویی مناسب و درست به سوالات و نظرات مشتریان درباره محصولات؛
  2. تعیین جلسات لازم برای معرفی کردن خدمات شرکت به مشتریان جدید؛
  3. ضبط و نگهداری کلیه تماس‌های تلفنی یکی از وظایف بازاریاب تلفنی؛
  4. تهیه و ثبت گزارشات تماس‌های خود و ارائه آن‌ها به مسئول مربوطه؛
  5. برقرار کردن تماس با مشتریان بالقوه و فعلی جهت تبلیغ محصولات جدید شرکت؛
  6. در آخر، ارائه راهنمایی‌ها و آموزش‌های مورد نیاز به نمایندگان فروش تازه وارد و جدید از دیگر وظایف بازاریاب تلفنی محسوب می‌شود.

خوب است بدانید

ما در این مقاله تلاش کردیم شغل بازاریابی و نمایندگی فروش را به تفصیل توصیف کنیم. این حرفه یک شغل چالش برانگیز است که تنها در صورت برخوردار بودن از مهارت‌هایی همچون شنونده خوبی بودن، نفوذ کلام داشتن و همچنین توانایی جلب اعتماد مشتریان برای خرید محصولات می‌توان در آن به جایگاه و موقعیت منحصر به فردی رسید. از این رو به افراد علاقمند به این فرصت شغلی، توصیه می‌کنیم ابتدا دانش لازم این شغل را به صورت تخصصی کسب کنند.

آگاهی از نکات حقوقی شغل مورد نظر برای افراد شاغل در آن بسیار کارآمد است. در وب سایت رکلا این امکان برقرار است که در صورت نیاز از خدمات مشاوره تلفنی حقوقی و همچنین درخواست تنظیم قرارداد بهره‌مند شوید. علاوه براین، اگر سوال خاص یا تجربه مشابهی از فعالیت در زمینه شغلی در نظر دارید می‌توانید در قسمت نظرات و دیدگاه‌ها، آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید.

قرارداد استخدام بازاریاب تلفنی

بازاریاب تلفنی را با امضای این قرارداد استخدام کنید. این نمونه قرارداد را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد استخدام بازاریاب تلفنی
دانلود نمونه قرارداد استخدام بازاریاب تلفنی
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات