نمونه قرارداد اعزام دانشجو و موارد مهم در متن این قرارداد!

-
بروزرسانی:1402/09/13
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اعزام دانشجو

قرارداد اعزام دانشجو یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است. این قرارداد همچنان برای کسانی که می‌خواهند تحصیل در دانشگاه‌های پیشرفته‌تر را تجربه کنند و از علم به روز دنیا بهره مند شوند، قراردادی جذاب به حساب می‌آید که می‌تواند آن‌ها را به رویاهایشان نزدیک‌تر کند. تکمیل این قرارداد برای طرفین تعهداتی را به دنبال می‌آورد. در واقع نقطه آغاز نمونه قرارداد اعزام دانشجو ، درج مشخصات آن شرکت خصوصی و فرد متقاضی است.

آغاز نمونه قرارداد اعزام دانشجو

در ابتدای این قرارداد معمولاً نام شرکت خصوصی، شماره ثبت، شماره مجوز اعطایی از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، نشانی و نام نماینده شرکت نوشته می‌شود. بعد از نوشتن مشخصات شرکت، نوبت به نوشتن مشخصات متقاضی می‌رسد. در این قسمت از نمونه قرارداد اعزام دانشجو نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، محل تولد، آدرس، تلفن همراه، تلفن ثابت، ایمیل، نام کشور مورد درخواست، رشته، مقطع و گرایش تحصیلی نوشته می‌شود. بنابراین این قرارداد میان یک شخص حقیقی (افراد عادی) و شخص حقوقی (شرکت یا موسسه) منعقد می‌شود.

نمونه قرارداد اعزام دانشجو در قانون مدنی ایران جز قراردادهای خصوصی به حساب می‌آید؛ یعنی قراردادی است که یک طرف آن دولت یا دستگاه دولتی نیست. این قراردادها برای دو طرف به طور کامل الزام آور است. طرفین می‌توانند آن را مطابق میل خود و توافقات انجام شده تکمیل کنند. البته توجه کنید که این قراردادها نباید مخالف قوانین حاکم بر جامعه باشد.

موضوع فرم قرارداد اعزام دانشجو

موضوع این قرارداد، ارائه خدمات مربوط به پذیرش دانشجو در یکی از دانشگاه‌های کشوری است که خود او تعیین می‌کند. لازم است جزئیات دقیق موضوع قرارداد را در این قسمت ذکر کنید.

مدت قرارداد اعزام دانشجو

با توجه به نامعلوم بودن زمان دریافت پذیرش دانشگاه در کشور مد نظر متقاضی، آغاز تاریخ قرارداد از زمان امضای آن توسط طرفین در نظر گرفته می‌شود و تا یک سال ادامه دارد. اگر پذیرش دانشجو زودتر انجام شود و به تعهدات نوشته شده در متن نمونه قرارداد نیز عمل شود، زمان قرارداد زودتر از یک سال به پایان می‌رسد.

مراحل و شرایط پرداخت مبلغ قرارداد اعزام دانشجو

مشاوره، به طور معمول به شکل حضوری یا تلفنی و رایگان انجام می‌شود.

هزینه اخذ پذیرش و انجام پروژه دریافت ویزا برای مقاطع مختلف متفاوت است، برای مثال اگر هزینه برای مقطع دکترا ۶۰ میلیون تومان باشد ممکن است برای مقاطع پایین‌تر ۵۵ میلیون تومان تعیین شده باشد. ضمن اینکه برخی از موسسات، این هزینه را به صورت یکجا و در ابتدای قرارداد دریافت می‌کنند و برخی دیگر پنجاه درصد آن را در زمان امضای نمونه قرارداد اعزام دانشجو و پنجاه درصد دیگر آن را پس از انجام تعهدات موسسه دریافت می‌کنند.

مبلغ هزینه ارزیابی دانشگاه‌های مدنظر فرد متقاضی نیز توسط موسسه به او اعلام می‌شود که به تناسب تعداد دانشگاه‌های مد نظر متغیر است.

وزارت اقتصاد و دارایی نیز مبلغ ۹ درصد از قرارداد را به عنوان مالیات تعیین کرده است که فرد متقاضی باید آن را جداگانه محاسبه و به حساب موسسه پرداخت کند.

اگر در طی روند انجام تعهدات، هزینه‌ دیگری پیش بیاید، موسسه آن را به فرد متقاضی اعلام می‌کند. او موظف است در اولین فرصت نسبت به پرداخت آن اقدام کند، مثل هزینه ترجمه مدارک یا هزینه ارزیابی دانشگاه‌ها.

توجه کنید که اگر فرد متقاضی در پرداخت هزینه‌های مربوط به قرارداد اعزام دانشجو تاخیر کند، بررسی تقاضا و در نتیجه انجام تعهدات نیز به تاخیر خواهد افتاد.

تعهدات و مسئولیت‌های طرفین این قرارداد

در راستای تنظیم قرارداد اعزام دانشجویان توسط موسسه خصوصی و متقاضی، تعهداتی شکل می‌گیرد که هر دو طرف باید به آن عمل کنند:

تعهدات موسسه در قرارداد اعزام دانشجو

  1. موسسه موظف است که در زمان امضای این قرارداد، اطلاعات دقیق، کامل و صحیحی را در خصوص ادامه تحصیل، شرایط هر دانشگاه، بهترین رشته و گرایش متناسب با متقاضی ارائه کند.
  2. موسسه باید در زمان امضای متن قرارداد و بعد از آن، اطلاعات دقیقی را در خصوص شرایط زندگی در کشور مورد نظر، هزینه زندگی و سایر اطلاعاتی لازم در این خصوص ارائه کند.
  3. مسئولیت قانونی صحت مدارک تحویل داده شده با خود فرد متقاضی تنظیم قرارداد است اما هرگونه کوتاهی در بررسی صحت و تناسب مدارک یاد شده با مواد مندرج در متن قرارداد به عهده موسسه خواهد بود.
  4. از وظایف دیگر موسسه این است که به فرد متقاضی، جهت تکمیل فرم قرارداد اعزام دانشجو و سایر فرم‌های دیگر، پیگیری مستمر در خصوص تقاضا و… راهنمایی کاملی ارائه کند.
  5. اطلاع رسانی به متقاضی در خصوص تغییر مدارک مورد نیاز برای پیگیری قرارداد اعزام او، یکی دیگر از وظایف موسسه است.
  6. موسسه باید برای اخذ پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی (در صورت نیاز) یا سایر نهادها بر اساس درخواست کتبی یا شفاهی فرد متقاضی عمل کند.
  7. به خاطر داشته باشید که موسسه‌ها هیچ گونه مسئولیتی در خصوص اعلام زمان پذیرش متقاضی ندارند. بنابراین فرد متقاضی نمی‌تواند دعوایی را در این خصوص مطرح کند. مگر اینکه موسسه زمان دقیق را تضمین کرده باشد.

تعهدات متقاضی در قرارداد اعزام دانشجو

  1. متقاضی باید کلیه مدارکی را که در قرارداد اعزام دانشجو مشخص شده است را به موسسه تحویل دهد. در غیر این صورت مسئولیت تاخیر در انجام امور مربوط به قرارداد اعزام دانشجو با متقاضی خواهد بود؛
  2. معمولاً موسسه تنها اصل مدارک را رویت خواهد کرد و دوباره آن‌ها را به فرد باز می‌گرداند. بنابراین اگر در آینده شخص ادعا کند که مدارک در نزد موسسه باقی مانده است این ادعا از او پذیرفته نخواهد شد. مگر آنکه خلاف این ادعا را ثابت کند؛
  3. فردی که متقاضی تکمیل قرارداد اعزام دانشجو است حتما باید دارای گذرنامه ایرانی بوده و هیچ دلیلی برای ممنوعیت خروج او از کشور وجود نداشته باشد؛
  4. متقاضی پس از امضای قرارداد اعزام دانشجو موظف است تمام تعهدات مالی خود را طبق برنامه به موسسه پرداخت کند، در غیر این صورت موسسه حق دارد قرارداد را فسخ کند. تاخیری که از جانب متقاضی پیش آمده باشد می‌تواند باعث شود که موسسه چند برابر مبلغ قرارداد را به عنوان خسارت طلب کند. البته تمام این موارد باید در متن قرارداد نوشته شود.

دیگر تعهدات متقاضی در این قرارداد

  1. اگر متقاضی از تحصیل انصراف دهد یا تعهداتی که در نمونه قرارداد اعزام دانشجو برای او معین شده است را انجام ندهد، موسسه حق دارد با او برخورد کند؛
  2. رعایت کلیه مسائل حقوقی (انجام ندادن امور خلاف قانون) در کشور پذیرنده، برعهده خود متقاضی است؛
  3. مسئولیت تغییر قوانین آموزشی و یا تغییر قوانین اقامتی بر عهده موسسه نخواهد بود؛
  4. مرجع نهایی پذیرش دانشجو، دانشگاه‌های کشور مورد نظر او هستند و موسسه هیچ تضمینی در این خصوص نخواهد داد؛
  5. متقاضی باید هرگونه تغییری که در مشخصات نوشته شده در متن قرارداد اعزام دانشجو حاصل می‌شود را ظرف مدت ۱۰ روز به موسسه اطلاع دهد؛
  6. متقاضی ملزم خواهد بود اصل تمام مدارکی که در متن قرارداد اعزام از او خواسته شده است را تحویل دهد. هرگاه مشخص شود که او از این امر تخلف کرده و مدارک جعلی تحویل داده است، مسئول تمام عواقب این کار خواهد بود.

پیشنهاد ما

تنظیم این قرارداد در کنار نکاتی که بیان کردیم، نیازمند تجربه و آگاهی از تبعات نوشتن هر کلمه در قرارداد است. به همین دلیل مناسب خواهد بود که مسئولیت نگارش این قراردادها را به کارشناسان و وکلای مجرب بسپارید. تیم حقوقی رکلا شرایطی فراهم کرده است که دسترسی تمام اقشار به خدمات حقوقی به سهولت میسر باشد. برای این منظور شما می‌توانید روی لینک تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

همچنین این امکان را خواهید داشت که برای برقراری ارتباط تلفنی و گفتگو با متخصصان تیم رکلا، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. برای ثبت درخواست در این بخش نیز، لازم است که با زدن روی لینک، به صفحه مربوط به آن منتقل شوید.

فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات