متن قرارداد لوازم یدکی چه بخش‌های مهمی دارد؟

-
بروزرسانی:1402/03/17
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد لوازم یدکی

قرارداد لوازم یدکی از قراردادهای کاربردی برای مصرف کنندگان و فروشندگان قطعات یدکی انواع خودرو است. این قرارداد یک عقد بیع(خرید و فروش) است و نوعی از قرارداد خرید کالا محسوب می‌شود. مالکان خودرو به دلایل مختلف نیازمند خرید لوازم یدکی هستند. تصادفات جاده‌ای یا پوسیدگی و استهلاک قطعات، از دلایلی است که اشخاص را ملزم می‌کند به فروشگاه‌های لوازم یدکی مراجعه کنند. در زمان تنظیم این قرارداد، مانند سایر قراردادهای تنظیم شده، لازم است که ابتدا قانون ناظر بر آن را شناخته و سپس محتوای قرارداد را مطابق با قانون تنظیم کنیم.

علاوه بر قانون اصلی ممکن است این قرارداد قوانین مکملی داشته باشد که برای تامین حقوق هریک از طرفین لازم است به طور کامل نسبت به آن مطلع باشیم. قرارداد فروش قطعات خودرو می‌تواند به صورت صنعتی و در ابعاد گسترده انجام شود یا اینکه در یک مغازه لوازم یکی و میان عمده فروش و خرده فروش باشد.

مهمترین قوانین ناظر به این قرارداد به دو دسته تقسیم می‌شوند. این قوانین عبارتند از:

  1. قانون مدنی ؛
  2. قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان .

قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان

طبق ماده دوم این قانون، فروشنده موظف است قطعاتی را به خریدار بفروشد که از صحت آن‌‌ها کاملا اطمینان دارد. قطعات باید سالم باشند. اگر خریدار قصد دارد که تعداد زیادی لوازم یدکی تهیه کند، علاوه بر تنظیم قرارداد فروش کالا ، تعهداتی برای فروشنده وجود خواهد داشت. براساس قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، اگر برخی از قطعات یدکی فروخته شده، معیوب باشد، فروشنده موظف خواهد بود که آن قطعات را از خریدار تحویل بگیرد و به جای آن‌ها قطعات سالم به خریدار تحویل دهد. همچنین در ادامه بیان شده است که اگر خریدار یک قطعه خریداری کرده باشد و آن یک قطعه معیوب باشد، خریدار می‌تواند معامله را فسخ کنند یا آن که از فروشنده بخواهد به او خسارت پرداخت کند.

در ماده سوم قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان بیان شده است که فروشنده موظف است نوع، کیفیت، کمیت و توضیحات لازم پیش از مصرف لوازم را به صورت شفاف به خریدار اطلاع دهد. در ادامه قانون گذار بیان می‌کند که فروشنده موظف است قطعه نمونه را برای بازدید خریدار در معرض دید قرار دهد. اگر این امکان وجود نداشته باشد، فروشنده موظف است وصف کامل آن را برای خریدار بیان کند. فروشنده حق ندارد اجناسی را به اجبار به خریدار بفروشد. نظارت بر اجرای این قانون طبق ماده ۱۵، توسط بازرسان وزارت بازرگانی انجام می‌شود. در صورت وجود تخلف، بازرسان تخلف فروشنده را به اداره تعزیرات حکومتی اطلاع می‌دهند.

قانون مدنی و قرارداد فروش لوازم یدکی خودرو

زمانی که طرفین قصد انعقاد یک قرارداد لوازم یدکی را دارند با مراجعه به قانون مدنی طریقه‌ی تنظیم، انجام تعهدات و خاتمه قرارداد را به صورت کامل مطلع می‌شوند. نمونه قرارداد فروش لوازم یدکی خودرو از جمله قراردادهای خرید و فروش در قانون مدنی به حساب می‌آید که قانون گذار موادی را به صورت شفاف، برای انجام صحیح این قرارداد در قانون ذکر کرده است. در قانون مدنی قراردادها به انواع متفاوتی تقسیم می‌شوند که بر همین اساس به طرفین حقوق متفاوتی تعلق می‌گیرد.

قرارداد لوازم یدکی از جمله قراردادهایی است که نحوه نوشتن و شروط خاص آن در قانون بیان شده است. به همین دلیل طرفین نمی‌توانند مخالف مفاد قانون قرارداد تنظیم کنند. به همین دلیل است که قرارداد بیع یا قرارداد خرید و فروش، در گروه قراردادهای معین قرار می‌گیرد. زمانی که شما یک قرارداد لوازم یدکی امضا می‌کنید، چه به عنوان خریدار و چه به عنوان فروشنده حق فسخ یک جانبه آن را نخواهید داشت. برای اتمام قرارداد زودتر از موعد توافق، هر دو طرف باید رضایت کامل داشته باشند. با توجه به این ویژگی، قرارداد لوازم یدکی در گروه قرارداد‌های لازم نیز قرار می‌گیرد.

توضیح دقیق روش انجام قرارداد

در هنگام نگارش متن قرارداد، هر دو طرف باید با قصد و رضایت کامل برای امضای قرارداد حاضر شوند. در صورتی که رضایت هر یک از طرفین به صورت کامل جلب نشده باشد، قراردادی که میان آن‌ها امضا می‌شود، معتبر نیست. با توجه به ماده ۱۹۲ و ۱۹۴ قانون مدنی، متوجه می‌شویم که بیان رضایت طرفین الزاما به صورت کتبی نخواهد بود و آن‌ها می‌توانند با استفاده از الفاظ، اشارات و اعمال دیگری که نشان دهنده رضایت آن‌ها باشد، قرارداد را شکل دهند. همچنین طرفین باید برای تنظیم این قرارداد از شایستگی قانونی لازم برخوردار باشند.

زمانی که قصد انعقاد یک قرارداد لوازم یدکی را دارید، لازم است که موضوع مورد معامله را به صورت صریح و شفاف عنوان کنید. با استناد به ماده ۲۱۶ قانون مدنی، مورد معامله باید به صورت شفاف عنوان شده باشد. به خصوص در مورد این قرارداد با توجه به این که خودرو از قطعات متفاوتی تشکیل می‌شود، بیان موضوع قرارداد (اشاره به نوع خاص لوازم یدکی) اهمیت بیشتری دارد.

طرفین قرارداد فروش لوازم یدکی خودرو

قانون گذار برای حضور هیچ گروهی از اشخاص محدودیت و منع قرار نداده است. بنابراین هر یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند در قرارداد لوازم یدکی حضور داشته باشند. به دلیل تفاوت‌هایی که در ماهیت اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد، این دو گروه با اطلاعات و مشخصات خاصی معرفی می‌شوند. بر همین اساس اگر طرف قرارداد شخص حقیقی باشد، باید مشخصاتی مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، نشانی، کد پستی و شماره تماس و آدرس دقیق محل زندگی را در متن قرارداد لوازم یدکی بنویسند. اشخاص حقوقی یا شرکت‌ها و موسسات نیز می‌توانند به عنوان خریدار یا به عنوان فروشنده در قرارداد حضور داشته باشند. مسئولیت امضای قرارداد و توافقات و مذاکرات شخص حقوقی از طریق نمایندگان یا وکلای آن‌ها پیگیری می‌شود. قبل از انعقاد قرارداد لوازم یدکی، لازم است از صلاحیت آن‌ها خریدار و فروشنده مطلع باشید.

موضوع قرارداد لوازم یدکی

موضوع قرارداد، خرید و فروش انواع لوازم یدکی است. لوازم یدکی، قطعاتی از خودرو هستند که می‌توانیم آن‌ها تعویض کنیم. براساس این قرارداد، تعداد مشخصی لوازم یدکی، از طرف فروشنده به خریدار فروخته می‌شود. تعداد قطعات، نام دقیق قطعات، در صورت سایزبندی، سایز دقیق آن‌ها باید در این قسمت نوشته شود. فروشنده موظف است که قطعات را مطابق با این ویژگی‌ها به خریدار تحویل دهد.

مدت انجام تعهدات قرارداد

بازه زمانی تعیین شده برای تحویل و دریافت لوازم یدکی میان خریدار و فروشنده، به عنوان مدت قرارداد نوشته می‌شود.‌ با توجه به حضور خودروهای خارجی و افزایش روز افزون آن‌ها، ممکن است که موضوع قرارداد لوازم یدکی ، تهیه قطعات این خودروها از خارج از کشور باشد. از سوی دیگر ممکن است که مراجع مربوطه برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، واردات آن قطعه را به کشور ممنوع کنند. در این شرایط فروشنده متعهد است که طبق این بند از قرارداد عمل کند. در صورت بروز شرایط خاص که امکان تهیه قطعات مورد نیاز وجود نداشته باشد، فروشنده باید در اسرع وقت به اطلاع به خریدار برساند و به صورت کتبی رضایت او را جلب کند تا بتواند قطعات را از محل دیگری تامین کند.

مبلغ قرارداد

مبلغی که خریدار متعهد می‌شود در ازای نمونه قرارداد فروش لوازم یدکی خودرو به فروشنده پرداخت کند، به عنوان وجه تعیین شده در این قسمت نوشته می‌شود. روش پرداخت نیز می‌تواند به صورت نقد یا اقساط باشد. پرداخت به صورت چک یا پول نقد نیز با توافق طرفین امکان پذیر است. در صورتی که از چک برای پرداخت وجه قرارداد خرید لوازم خودرو استفاده می‌کنید، شماره چک و تاریخ پرداخت آن را در متن قرارداد بنویسید. همچنین پرداخت پول نقد نیز باید با دریافت رسید از از فروشنده انجام شود.

تعهدات

مبنای اصلی شکل گیری قرارداد لوازم یدکی اموری است که طرفین در خصوص موضوع قرارداد و نسبت به یکدیگر متعهد به انجام آن‌ها می‌شوند. این تعهدات بنا به نقش هریک از طرفین در قرارداد متفاوت خواهد بود. برای مثال از جمله تعهدات مهم خریدار، پرداخت به موقع وجه و ذکر مشخصات دقیق قطعاتی است که به آن احتیاج دارد. همچنین در صورتی که فروشنده موظف به تحویل قطعات در مکان مشخصی است، خریدار باید آدرس دقیق را در متن قرارداد بنویسد.

در صورتی که آدرس به اشتباه نوشته شود و فروشنده آن قطعات را به آدرس اشتباهی ارسال کند، مسئولیت این امر با خریدار خواهد بود. از جمله تعهدات فروشنده نیز می‌توان به تحویل قطعات سالم و متناسب با نیاز خریدار اشاره کرد. او وظیفه دارد که در مدت تعیین شده، قطعات را از محلی که مورد نظر خریدار است تهیه و به او تحویل دهد. اگر در ضمن قرارداد متعهد به نصب قطعات شده باشد، باید نصب آن را نیز به صورت دقیق و کامل انجام دهد.

پیشنهاد ما درباره قرارداد لوازم یدکی

تیم حقوقی رکلا مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است. شما می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما ارتباط بگیریم.

از دیگر خدمات حقوقی که با حضور در رکلا می‌توانید از آن بهره‌مند شوید، سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. با استفاده از این سرویس، این امکان را خواهید داشت که به سرعت با یک مشاور حقوقی یا وکیل مجرب ارتباط بگیرید و در خصوص اقدامی که قصد انجام دادن آن را دارید، راهنمایی دریافت کنید.

قرارداد فروش اقساطی کالا

این قرارداد برای معامله کالا با شرط پرداخت اقساطی بهای آن، مناسب است. برای تهیه آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

برای معامله تعداد مشخصی کالا به صورت پرداخت نقدی، می‌توانید از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات