نمونه قرارداد خرید و فروش قطعات خودرو ؛ یک قرارداد مهم در صنعت خودرو سازی!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/01/17
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش قطعات خودرو

قرارداد فروش قطعات خودرو یکی از انواع قرارداد خرید کالا محسوب می‌شود. بسیاری از فعالان در حوزه تولید و وارد کننده قطعات خودرو، از این قرارداد برای فروش محصولات و کالاهای خود استفاده می‌کنند. با افزایش خودروهای شخصی و تنوعی که در ساخت خودروها وجود دارد، تهیه آسان قطعات خودرو از مسائلی است که بسیار مورد استقبال جمعیت زیادی از مردم قرار دارد. همچنین خودرو نیز مانند بسیاری از کالاهای دیگر، ممکن است خراب شود و به تعمیر نیاز داشته باشد. علاوه بر آن، داشتن ماشین، هزینه‌هایی هم دارد که دارنده به طور دائمی باید آن‌ها را پرداخت کند. خودرو چه شخصی و چه مسافربری باشد، نیازمند قطعاتی است که بتواند بهتر عمل کند. تامین نیاز قطعات خودرو به وسیله نمونه قرارداد خرید و فروش قطعات خودرو انجام می‌شود. در ادامه، بیشتر درباره این قرارداد صحبت خواهیم کرد. البته این قرارداد با قرارداد بروکری یا قرارداد کارگزاری متفاوت است.

نمونه قرارداد فروش قطعات خودرو چیست؟

نمونه قرارداد فروش قطعات خودرو متن مکتوبی است که به وسیله آن، تعدادی قطعات خودرو از طرف سازنده، تولید کننده یا وارد کننده به مشتریان و خریداران فروخته می‌شود. متن قرارداد حاوی اطلاعاتی درباره نوع قطعه، جنس آن، وزن، تعداد قطعات مورد نیاز، هزینه و مبلغ، نحوه پرداخت، نحوه تحویل قطعات و سایر اطلاعات است. نمونه قرارداد خرید و فروش قطعات خودرو میان صاحبان کالا و خریداران آن تنظیم می‌شود و درباره چگونگی انجام معامله خرید و فروش توضیح می‌دهد. این قرارداد مانند یک سند قانونی است که در صورت بروز مشکل یا اشکال، می‌توان در مراجع حل اختلاف به آن استناد کرد.

نمونه قرارداد فروش قطعات خودرو از نگاه قانون

نمونه قرارداد خرید قطعات خودرو ، براساس قواعد عقد بیع و با توجه به ماده‌های قانون مدنی تنظیم می‌شود. به عبارت دیگر، عقدی که برای معامله‌های خرید و فروش استفاده می‌شود عقد بیع است. عقد بیع جز عقود معین قانون مدنی است. به این معنی که قانون مدنی، در ماده‌هایی درباره چگونگی تنظیم و اجرای این قرارداد توضیح داده است. بنابراین نمونه قرارداد خرید قطعات خودرو ، زمانی صحیح است که در تنظیم آن به تمامی ماده‌های قانونی عقد بیع توجه شده باشد و متن قرارداد مخالف صریح قانون مدنی نباشد. از طرف دیگر، نمونه قرارداد فروش قطعات خودرو جز عقود لازم است و طرفین قرارداد متعهد می‌شوند در قرارداد باقی بمانند و برای انجام موضوع معامله تلاش کنند. فسخ قرارداد به صورت یک جانبه در عقود لازم، امکان پذیر نیست مگر اینکه در متن قرارداد درباره شرایط فسخ توضیحاتی آمده باشد.

شرایط صحت نمونه قرارداد فروش قطعات خودرو

شرایط صحت قرارداد در قانون مدنی تعریف شده است. بنابراین، نمونه قرارداد فروش قطعات خودرو نیز زمانی صحیح است که این شروط را رعایت کرده باشد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  1. خریدار و فروشنده قطعات خودرو، تمایل، رضایت و قصد این کار را داشته باشند.
  2. خریدار و فروشنده عاقل و بالغ بوده و به منافع مالی خود دسترسی داشته باشند. به بیان دیگر طرفین قرارداد باید دارای اهلیت باشند.
  3. مورد معامله (قطعات مورد نظر معلوم و مشخص باشند و فروشنده و خریدار بدانند که دقیقا چه چیزی را معامله می‌کنند.)
  4. قطعات مورد نظر دارای ارزش باشند و بتوان آن‌ها خرید و فروش کرد.

استاندارد قطعات خودرو و ضمانت محصولات

یکی از مهمترین مسائل پیش از نوشتن قرارداد خرید یا فروش، توجه به استاندارد بودن قطعات است. کارخانه‌های ساخت قطعات خودرو و تولیدی‌ها و وارد کنندگان قطعات خودرو، باید استانداردهای لازم را در زمان تولید رعایت کنند. زیرا معیوب بودن کالا می‌تواند خطرات جانی جبران نشدنی را به همراه داشته باشد.

خریداران باید با آگاهی به استانداردهای لازم، کالا و قطعه مورد نظر خود را خریداری کنند. علاوه بر استاندارد قطعات، ضمانت نیز از مسائل مهم دیگری است که پیش از خرید قطعات ماشین باید به آن توجه کرد. کارخانه‌ها و شرکت‌های تولید قطعات، باید بازه زمانی مشخصی برای ضمانت داشته باشند و در آن بازه زمانی، عیوب و نقص کارخانه‌ای قطعه فروخته شده را پشتیبانی کنند. این ضمانت، امنیت خاطر بیشتری برای خریداران ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که با اطمینان بیشتری، قطعات و کالای مورد نظرشان را خریداری کنند. ضمانت برای خدمات پس از فروش را گارانتی نیز می‌گویند. در عمل، این دو اصطلاح تفاوتی با یکدیگر ندارند و به یک معنا هستند. بنابراین پیش از تنظیم هر قراردادی، لازم است که شرکت تولید کننده بررسی شود و از داشتن استاندارد و گارانتی معتبر محصولاتشان مطمئن شوید.

قرارداد خرید قطعات خودرو

ثمن معامله در نمونه قرارداد فروش قطعات خودرو

ثمن معامله بها و هزینه‌ای است که خریدار در قبال دریافت کالا و قطعات خودرو به فروشنده پرداخت می‌کند. میزان قیمت هر قطعه خودرو با توجه به پروسه تولید آن و مواد مصرفی برای آن محاسبه می‌شود. شرکت و کارخانه تولید قطعات می‌تواند در پایگاه‌های اطلاع رسانی که در اختیار دارد، قیمت هر محصول و هر قطعه را به اطلاع خریداران برساند. در واقع لازم است که خریداران پیش از عقد قرارداد، درباره قیمت قطعات اطلاعات کافی داشته باشند. در متن قرارداد نیز قیمت هر قطعه به صورت جزئی در لیستی آورده می‌شود. علاوه براین، قیمت کل قطعات مورد نظر نیز محاسبه شده و مبلغ کلی در متن قرارداد نوشته می‌شود. براساس قیمتی که در این بخش نوشته می‌شود، خریدار موظف به پرداخت بهای قطعات است.

نحوه پرداخت در نمونه قرارداد فروش قطعات خودرو

بعد از مشخص شدن مبلغ قرارداد، طرفین باید درباره نحوه پرداخت آن نیز توافق کنند. براساس نحوه پرداخت ثمن قرارداد، چند نوع قرارداد بیع ایجاد می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بیع نقد: زمانی است که خریدار به محض دریافت قطعات خودرو، بهای آن را به فروشنده بپردازد.

بیع نسیه: زمانی است که فروشنده، قطعات خودرو را تحویل می‌گیرد و متعهد می‌شود که در آینده نزدیک بهای آن را به فروشنده پرداخت کند. فروشنده می‌تواند برای اطمینان از پرداخت شدن بهای قطعات فروخته شده، از خریدار ضمانت بگیرد. این ضمانت می‌تواند دست نوشته، چک، اوراق بهادار، طلا یا هر چیز ارزشمند دیگری باشد. بیع نقد و بیع نسیه به طور گسترده در میان خریداران و فروشندگان استفاده می‌شود.

بیع سلم یا سلف: زمانی که خریدار قطعاتی را که هنوز موجود نیست یا ساخته نشده را به صورت پیش فروش، خریداری می‌کند و بهای آن را به فروشنده می‌پردازد، از این قرارداد بیع استفاده می‌شود. در مقابل، فروشنده نیز متعهد می‌شود که به محض آماده شدن قطعات خودرو، آن‌ها را به خریدار تحویل دهد.

در این بخش از قرارداد، توافق خریدار و فروشنده بسیار مهم است. طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر مدل‌های دیگری از پرداخت را در نظر بگیرند. حتی ممکن است که فروشنده، قطعات را به صورت اقساط به خریدار بفروشد. به این صورت که در بازه‌های زمانی مشخص، با احتساب میزانی از سود، اقساطی را مشخص کند و از خریدار تعهد بگیرد که آن‌ها را پرداخت کند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت سفارش نوشتن این قرارداد، روی عبارت تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید و در صفحه‌ای که به آن وارد می‌شوید، درخواستتان را ثبت کنید.

علاوه براین، این امکان را نیز خواهید داشت که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز بهره ببرید. برای استفاده از این سرویس نیز، لازم است که درخواستتان را در صفحه مربوط به آن ثبت کنید.

قرارداد فروش اقساطی کالا

یک شیوه متداول برای معامله کالا، فروش اقساطی آن است. اگر به این شیوه توافق می‌کنید، این نمونه قرارداد برای شما مناسب خواهد بود.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دریافت نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

برای دریافت این نمونه قرارداد، اینجا بزنید!

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
علیرضا کمالی
thumb_up_alt
تنظیم قرارداد فروش قطعات یدکی را چگونه به شما بسپارم؟
20:34
10 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. لطفا در منوی سایت، روی «تنظیم قرارداد» بزنید و درخواست تنظیم قرارداد سفارشی خود را ثبت کنید. همکارانم با شما تماس خواهند داشت.
13:59
11 بهمن 1400