اخذ پروانه بهره برداری نرم افزار چه دستور العملی دارد؟ (مراحل صدور پروانه بهره برداری تولید نرم افزار)

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/05/18
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
پروانه بهره برداری نرم افزار

رونق گرفتن دنیای تجارت الکترونیک و افزایش استفاده از این فضا و همچنین ارتقاء کاربرد آن‌ها باعث شده است که تولید نرم افزار به یکی از مشاغل پر طرفدار و پر درآمد تبدیل شود. هر شخص حقیقی یا شخص حقوقی که متقاضی دریافت پروانه بهره برداری نرم افزار هستند، برای دریافت این پروانه باید از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کنند.

دریافت این پروانه، مزایایی مانند امکان استفاده از تسهیلات بانکی و اعطای مجوز برای واردات برخی اقلام سخت افزاری را فراهم می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که تولید کننده نرم افزار در صورتی می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند که موفق به اخذ مجوز شده باشد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که صدور مجوز برای بهره برداری از نرم افزار، تابع شرایط و دستورالعمل صادره از وزارت صنعت است. در این مطلب با دستورالعمل دریافت پروانه برای بهره برداری از نرم افزار و نحوه تمدید آن، آشنا می‌شویم.

علاوه بر مساله پروانه بهره برداری برای نرم افزارها، مساله لایسنس نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یک مقاله اختصاصی در خصوص قرارداد لایسنس در مجله حقوقی رکلا منتشر کرده‌ایم که می‌تواند به بسیاری از سوالات ذهنی شما در این زمینه پاسخ دهد. پیشنهاد می‌کنیم که روی لینک بزنید و این مقاله را مطالعه کنید.

پروانه بهره برداری نرم افزار چیست؟

به سندی که برای شروع فعالیت در خصوص تولید یک کالا یا محصول، به تولید کننده داده می‌شود، پروانه بهره برداری می‌گویند. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که پروانه بهره برداری، یک مجوز تولید است که به تولید کننده داده می‌شود. بنابراین، تولید کننده نرم افزار نیز پیش از بهره برداری و عرضه گسترده آن، باید نسبت به دریافت این مجوز از وزارت صنعت اقدام کند.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که صدور مجوز تولید می‌تواند تاثیر قابل توجهی در توسعه صنعت نرم افزار کشور داشته باشد.

هم اکنون، خدمات مربوط به صدور پروانه بهره برداری تولید نرم افزار ، به صورت آنلاین و از طریق سامانه صدور پروانه بهره برداری تولید نرم افزار ارائه می‌شود. این سامانه به منظور مکانیزه کردن فرآیندهای صدور پروانه بهره برداری راه اندازی شده و از طریق پورتال رسمی وزارت صنعت، معادن و تجارت قابل دسترسی است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که تمام مراحل مربوط به صدور پروانه بهره برداری و تمدید آن، از طریق این سامانه انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که مراحل صدور این پروانه در «دستورالعمل ضوابط صدور پروانه بهره برداری تولید فناوری اطلاعات» مشخص شده و هدف از تدوین این دستورالعمل، ساماندهی، هدایت و کمک به رشد واحدهای صنعتی تولید کننده نرم افزار است.

بررسی مراحل صدور پروانه بهره برداری تولید نرم افزار

تولید کننده نرم افزار برای دریافت پروانه بهره داری آن باید از دستورالعمل‌ها و مراحل قانونی خاصی تبعیت کند. در ادامه، مراحل صدور و دریافت مجوز از سامانه صدور پروانه بهره برداری تولید نرم افزار را بررسی می‌کنیم:

  1. ثبت درخواست تولید کننده در سامانه ثبت پروانه بهره برداری از نرم افزار و دریافت نام کاربری و رمز عبور؛
  2. متقاضی باید فرم‌های موجود در سامانه را به صورت آنلاین و الکترونیک تکمیل کند؛
  3. متقاضی باید مستندات مورد نیاز برای تولید نرم افزار را تهیه و نسبت به رفع نواقص احتمالی آن‌ها اقدام کند؛
  4. کارشناس گروه اطلاعات، نرم افزار و مستنداتی که توسط تولید کننده ارسال شده است را بررسی می‌کند و فهرستی از اشکالات آن‌ها تهیه خواهد کرد؛
  5. کارشناس ثانویه، مدارک و مستندات را مورد بررسی قرار می‌دهد و تایید می‌کند؛
  6. از شرکت تولید کننده نرم افزار بازدید به عمل می‌آید. مدیر عامل شرکت یا جانشین او باید در روز بازدید حضور داشته باشد؛
  7. گزارش بازدید از شرکت تولید کننده برنامه در سامانه ثبت پروانه بهره برداری تولید نرم افزار، درج می‌شود؛
  8. بررسی و بازدید مدارک برای آنکه مطابقت آن‌ها با دستورالعمل، تشخیص داده شود؛
  9. فیش واریزی از تولید کننده نرم افزار دریافت می‌شود؛
  10. نرم افزار توسط دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات تایید می‌شود؛
  11. نرم افزار در دبیرخانه به ثبت می‌رسد؛
  12. برای نرم افزار شناسه کسب و کار صادر می‌کنند؛
  13. و در آخرین مرحله برای نرم افزار، مجوز تولید صادر می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای صادر کردن پروانه بهره برداری نرم افزار

شرکت تولید کننده نرم افزار برای دریافت مجوز تولید آن باید مدارک زیر را در اختیار داشته باشد:

  1. روزنامه رسمی که آخرین تغییرات شرکت در آن قید شده است؛
  2. اظهار نامه مالیاتی دو سال اخیر شرکت که توسط سازمان امور مالیاتی کشور مهر شده و دارای کد رهگیری باشد؛
  3. مستنداتی که تولید نرم افزار توسط شرکت متقاضی صدور مجوز تولید آن را به اثبات می‌رساند.

نحوه تمدید پروانه بهره برداری نرم افزار

در ابتدا لازم به ذکر است که تاریخ اعتبار پروانه‌های بهره برداری که معتبر هستند، به صورت مدام در سامانه صدور پروانه، به روز می‌شود. واحد صنعتی که نرم افزار را تولید کرده است، دو سال پس از صدور مجوز باید درخواست تمدید آن (مجوز) را از طریق سامانه صدور پروانه به همراه سایر مدارک و مستندات لازم ارسال کند.

مرحله به مرحله ثبت درخواست

به صورت کلی می‌توان گفت که مراحل تمدید اعتبار مجوزی که برای بهره برداری از نرم افزار صادر شده، عبارت است از:

  1. گزارش عملکرد نرم افزار توسط متقاضی تمدید مجوز بهره برداری از آن، ثبت می‌شود؛
  2. پرونده مربوط به مجوز بهره برداری از سیستم عامل ، حضورا به دفتر سازمان صنعت، معادن و تجارت داده می‌شود؛
  3. درخواست متقاضی تمدید مجوز در سازمان صنعت، معادن و تجارت، ثبت می‌شود.
  4. مستنداتی که توسط متقاضی پروانه ارسال شده است، توسط کارشناسی اولیه سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد و فهرستی از اشکالات آن تهیه می‌شود؛
  5. کارشناس ثانویه سازمان، مدارک را مورد بررسی قرار می‌دهد و تایید می‌کند؛
  6. از شرکت تولید کننده نرم افزار، بازدید به عمل می‌آید؛
  7. گزارش بازدید از شرکت تولید کننده در سامانه ثبت پروانه بهره برداری درج می‌شود؛
  8. بازدید از مدرک تمدید پروانه و بررسی این مدارک برای آنکه مطابقت آن‌ها با دستورالعمل احراز شود؛
  9. درخواست تمدید پروانه بهره برداری، توسط دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات تایید خواهد شد؛
  10. در آخرین مرحله، اعتبار مجوزی که برای بهره برداری از نرم افزار صادر شده است، تمدید می‌شود.

نکته: گزارش عملکرد نرم افراز، عبارت است از اطلاعات و آمارهای مورد نیاز سازمان صنعت، معادن و تجارت که باید هر شش ماه یکبار مطابق با فرم‌های موجود در سامانه این سازمان ارائه شود.

نحوه صدور المثنی برای این مجوز

در صورتی که دارنده پروانه بهره برداری، مدارک قانونی مستدلی در رابطه با مفقود شدن آن به وزارت صنعت، معادن و تجارت ارائه بدهد، برای او پروانه المثنی صادر می‌شود. شماره، تاریخ صدور و سایر مشخصات پروانه المثنی مطابق با پروانه مفقود شده است اما کلمه «المثنی» نیز در آن قید می‌شود.

نحوه استعلام پروانه بهره برداری نرم افزار

استعلام پروانه بهره برداری نرم افزار به منظور تشخیص اصالت این مجوز و اطلاع از سایر جزئیات آن انجام می‌شود. استعلام از مجوزی که برای نرم افزار صادر شده است نیز از طریق سامانه صدور پروانه بهره برداری نرم افزار امکان پذیر خواهد شد.

در زمان استعلام پروانه بهره برداری نرم افزار به چه مواردی توجه کنیم؟

زمانی که از استعلام یک پروانه بهره برداری صحبت می‌شود، این سوال پیش می‌آید که در زمان استعلام این پروانه باید به چه موارد و نکاتی توجه داشته باشیم؟ پاسخ این سوال، ساده است! مهمترین ویژگی‌های یک پروانه بهره برداری، دقیقا مواردی هستند که باید در زمان استعلام آن، بررسی شوند. برای مثال، شما باید به دقت شماره پروانه را چک کنید. تاریخی که پروانه دریافت شده است و بازه زمانی مشخصی که برای اعتبار پروانه اعلام می‌شود نیز از دیگر موارد مهمی هستند که در زمان استعلام پروانه بهره برداری باید در نظر گرفته شوند.

مزایای پروانه بهره برداری نرم افزار

مطابق با توافق‌هایی که میان وزارت صنعت، معادن و تجارت با صندوق توسعه ملی صورت گرفته است، از سال 1399 به شرکت‌های رایانه‌ای که دارای مجوز هستند، تسهیلات مالی تعلق می‌گیرد. این تسهیلات مالی دارای تخفیف چهار درصدی در نرخ سود خواهند بود.

مزایای پروانه بهره برداری نرم افزار در قالب طرح و سرمایه در گردش در اختیار شرکت‌های نرم افزاری قرار داده می‌شود.

نوع این تسهیلات و همچنین، سهمیه‌های پیش بینی شده در سایت صندوق توسعه ملی به آدرس https://www.ndf.ir/ قابل دسترسی است.

گروه حقوقی رکلا چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

گروه حقوقی رکلا در زمینه تخصصی تنظیم قرارداد فعالیت می‌کند. خدمات تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی از مهمترین خدمات حقوقی ارائه شده توسط این گروه هستند. خدمات تنظیم قرارداد رکلا، این امکان را در دسترس اشخاص قرار داده است که قراردادهای مالی و غیر مالی مدنظر خودشان را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنند.

کارشناسان حقوقی حاضر در بخش خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز پاسخگوی تمام سوالات شما در زمینه شرایط قانونی تنظیم و اجرای قراردادها هستند.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات