آیا استفاده از نمونه امانت نامه مغازه صحیح است؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/16
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
امانت نامه مغازه

تمایل دارید که مغازه خود را به شخص دیگری اجاره دهید اما به شما گفته‌اند که بهتر است از امانت نامه استفاده کنید؟ دست نگه دارید! ابتدا باید قانع شویم آیا نمونه امانت نامه مغازه واقعا برای شما مناسب است؟

تجربه کاری ما نشان می‌دهد که اشخاصی که به دنبال نمونه قرارداد امانت نامه مغازه هستند، به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته از افراد، اشخاصی هستند که تمایل دارند مغازه خود را اجاره دهند ولی تصور می‌کنند که استفاده از عنوان امانت نامه به جای اجاره نامه، برای آن‌ها مفید‌تر است. دسته دوم اشخاصی هستند که تمایل دارند به بستگان، یکی از اعضای خانواده یا یک آشنا، مغازه خود را امانت دهند که این مساله نیز باید بررسی شود. با این حال، به طور کلی، تعدد اشخاصی که تصور می‌کنند نمونه امانت نامه مغازه ، از اجاره نامه موثر‌تر است، به اندازه‌ای است که تصمیم داریم در این مقاله به صورت مفصل درباره این مساله توضیح دهیم.

احتمالا در میان عموم مردم، مطالبی را درباره عقودی مانند اجاره، قرض یا امانت شنیده‌اید و اطلاعاتی درباره آن‌ها دارید. ما در این مقاله ابتدا به تعریف دقیقی از این عقود می‌پردازیم و در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد که چرا استفاده از نمونه امانت نامه مغازه ، می‌تواند اقدامی اشتباه باشد. آگاهی از شروط قانونی و قواعدی که برای هر کدام از عقود در نظر گرفته شده است، به شما می‌کند که در انتخاب قرارداد مناسب، به شیوه صحیحی عمل کنید.

امانت نامه چه نوع عقدی است و چه کاربردی خواهد داشت؟

برای پاسخ به این سوال، بیایید به قانون مدنی رجوع کنیم. ماده 607 قانون مدنی به صراحت توضیح می‌دهد که امانت یعنی؛ شخصی، مال خود را برای محافظت و نگهداری به شخص دیگری بسپارد. در ادامه این ماده نیز اشاره شده است که این توافق یا عقد، به صورت مجانی و رایگان انجام می‌شود. در این قرارداد، شخصی که مغازه خود را به شخص دیگر می‌سپارد، امانت گذار و شخصی که می‌پذیرد از مغازه نگهداری کند، امانت دار است.

با توجه به تعریفی که از امانت نامه و قرارداد امانت مطرح شد، می‌توانیم چنین استنباط کنیم که این قرارداد، زمانی استفاده می‌شود که مالک، به هر دلیلی توانایی نگهداری و محافظت از مال خود را نداشته باشد. در این موقعیت، از شخص دیگری که عموما با او آشنا است یا اینکه از بستگان او خواهد بود، تقاضا می‌کند که از آن مال نگهداری کند. بنابراین، اگر شما بخواهید یک مغازه را به دوست خود بسپارید تا صرفا از آن محافظت کند، می‌توانید از نمونه امانت نامه مغازه استفاده کنید. با اینکه اجباری وجود ندارد اما شما می‌توانید بابت زحمت او، اجرت یا حق الزحمه نیز پرداخت کنید.

از شروط مهمی که در قراردادهای امانت باید به آن توجه کرد، این است که امانت دار، به هیچ وجه حق ندارد که از مالی که امانت داده شده است، استفاده کند. بنابراین، دوست شما اجازه ندارد که از مغازه استفاده کند یا اینکه در آن مکان، مشغول به فعالیت شود. ما استنباط می‌کنیم که این موقعیت برای اشخاص بسیار محدودی پیش می‌آید و منظور و قصد اصلی اکثریت از نمونه قرارداد امانت نامه مغازه ، در این مثال نمی‌گنجد. اگر شما هم شخصی هستید که قصد و نیت دیگری را در نظر دارید، بخش بعدی را هم بخوانید.

با امانت نامه، مغازه را به فرزندانم بسپارم!

در موقعیت دیگر، پدری را در نظر بگیرید که تمایل دارد با استفاده از نمونه امانت نامه مغازه ، یک مغازه را برای مدت مشخصی، به یکی از فرزندان خود بدهد تا آن فرزند مشغول به کار شود. از طرف دیگر، تمایل ندارد که از فرزند خود اجاره بها دریافت کند. آیا در این موقعیت، می‌تواند از نمونه امانت نامه مغازه استفاده کند؟

با خواندن مطالب پیشین، شما چه فکری می‌کنید؟

به نظر من، در این موقعیت نیز، نمونه قرارداد امانت نامه مغازه برای آن‌ها مناسب نیست. زیرا در قرارداد امانت، توضیح می‌دهد که فرزند نباید از مغازه استفاده کند و فقط باید از مغازه محافظت و نگهداری شود. از طرف دیگر، پدر می‌تواند برای او اجرت هم در نظر بگیرد! بدون شک، چنین توافقی مدنظر آن‌ها نخواهد بود.

چرا ترجیح می‌دهیم که به جای اجاره نامه از امانت نامه استفاده شود؟

به نظر شما، چرا اشخاص ترجیح می‌دهند که به جای استفاده از قرارداد اجاره مغازه ، از امانت نامه مغازه استفاده کنند؟ چند باور اشتباه باعث شده است که این باور در میان مردم رایج شود که استفاده از قرارداد امانت برای آن‌ها بهتر است. در ادامه به تفصیل چند دلیل را بررسی می‌کنیم:

استفاده از شکایت کیفری برای تخلیه مغازه

موجر یا مالکان مغازه، ممکن است اینطور در نظر داشته باشند که اگر امانت نامه تنظیم کنند، می‌توانند از شکایت کیفری برای تخلیه مغازه استفاده کنند. این اشخاص باور دارند که اگر مستاجر در زمان مشخص، مغازه را تخلیه نکند، می‌توانند با شکایت خیانت در امانت او را ملزم به تخلیه مغازه و دریافت خسارت کنند.

چنین باوری اشتباه است! چرا؟ به این دلیل که بدون شک، شکایت شما در دادگاه بررسی می‌شود. قاضی با مطالعه پرونده، نه تنها به موضوع قرارداد، بلکه به روابط میان طرفین نیز توجه می‌کند و به راحتی متوجه خواهد شد که رابطه میان شما، در حقیقت اجاره بوده است و مساله امانت مطرح نیست. بنابراین، شما احتمالا نمی‌توانید از این دادگاه رای یا حکم تخلیه بگیرید. علاوه براین، به این دلیل که از قرارداد اجاره هم استفاده نشده است، نمی‌توانید با استفاده از قوانین مربوط به اجاره و قانون روابط میان موجر و مستاجر، دستور تخلیه بگیرید.

در نتیجه نه تنها از امکان شکایت کیفری استفاده نمی‌شود، بلکه شما در استفاده از قوانین مربوط به عقد اجاره نیز محدود خواهید شد.

می‌گویند تمایل داریم هر زمان که بخواهیم، قرارداد را فسخ کنیم!

از دلایل دیگری که برای استفاده از نمونه امانت نامه مغازه به جای استفاده از قرارداد اجاره مطرح می‌شود، مساله امکان فسخ قرارداد است. بعضی از مالکان مغازه می‌گویند که به دنبال توافقی هستند که بتوانند با استفاده از آن، هر زمان که تمایل داشتند، قرارداد را فسخ کنند و مغازه را در اختیار بگیرند. دلیل انتخاب امانت نامه هم به این مساله مربوط می‌شود. زیرا امانت نامه یک قرارداد جایز است و طرفین هر زمان که تمایل داشته باشند، می‌توانند قرارداد را فسخ کنند.

در اینجا باید توضیح دهیم که استفاده از نمونه امانت نامه مغازه باز هم نمی‌تواند توقع این مالکان را برطرف کند. زیرا اگر مستاجر با وجود این قرارداد، مغازه را تخلیه نکند و ملزم به مراجعه به دادگاه باشید، باز هم شروطی که در بخش قبل توضیح دادیم پیش می‌آید. راه ساده‌تری نیز برای دستیابی به این خواسته وجود دارد. شما می‌توانید برای قرارداد اجاره خود، حق فسخ در نظر بگیرید. یعنی شروطی تعیین کنید که به واسطه آن‌ها بتوانید هر زمان که تمایل داشتید، قرارداد را فسخ کنید.

اجاره بها در نمونه امانت نامه مغازه ، آیا دریافت اجاره بها در این قرارداد صحیح است؟

نکته مهمی که در این قرارداد باید به آن توجه کنیم این است که به طور معمول در قرارداد امانت، شخصی که مالک مغازه است، وظیفه‌ای را به عهده شخص دیگر قرار می‌دهد. با اینکه این توافق به صورت رایگان انجام می‌شود اما مالک مغازه می‌تواند با تمایل خود، مبلغی را جهت نگهداری مغازه به امانت دار پرداخت کند. به نظر شما به طور معمول در توافق نامه‌هایی با این موضوع که در عرف انجام می‌شوند، چنین مراوده‌هایی مد نظر طرفین است؟

بدون شک جواب منفی است. ما می‌دانیم مالک مغازه با وجود اینکه می‌خواهد از نمونه امانت نامه مغازه استفاده کند اما قصد دارد برای مدت حضور شخص دیگر در مغازه، مبلغی را از او دریافت کند. این شیوه از توافق با ماهیت امانت در تضاد است و در واقع در قالب عقد اجاره امکان پذیر می‌شود. بنابراین، اگر تصمیم به انجام چنین توافقی دارید، برای شما مناسب‌تر است که برای دریافت بها یا اجاره بها، از قرارداد اجاره استفاده کنید.

چه مواقعی نمونه امانت نامه مغازه صحیح است؟

با اینکه در تمام این مطلب سعی کردیم با مستندات قانونی اثبات کنیم استفاده از نمونه امانت نامه مغازه به منظور اجاره دادن مغازه صحیح نیست اما نمی‌توانیم بگوییم تنظیم قراردادی با عنوان امانت نامه مغازه به صورت کلی اشتباه است و نباید از آن استفاده کرد. حقیقت این است که شما می‌توانید از این عنوان قرارداد استفاده کنید، البته با این شرط که واقعا قصد و نیت شما به امانت سپردن یا به امانت گرفتن یک مغازه باشد. یعنی اینکه بخواهید دقیقا مطابق با قواعد عقد امانت عمل کنید. تنها در این حالت است که قرارداد شما صحیح و معتبر خواهد بود.

پیشنهاد ما

در این مقاله به تفصیل توضیح دادیم که امانت نامه مغازه ، چه زمانی استفاده می‌شود و در چه زمانی، قرارداد مناسبی برای شما نخواهد بود. به همین دلیل، به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از تنظیم قرارداد و انتخاب قرارداد مورد نظرتان، حتما با مشاور حقوقی گفتگو کنید. شما می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، با یک مشاور حقوقی مجرب در ارتباط باشید. در کنار شما هستیم.

قرارداد امانت ملک

برای تهیه این نمونه قرارداد، روی تصویر پایین بزنید.

نمونه قرارداد امانت ملک
دانلود نمونه قرارداد امانت ملک
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(4 نظر)
account_circle
محمود روزبهانی
thumb_up_alt
سلام تشکر از روشنگری خوبتان. خدا خیرتان دهد.
14:41
22 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. از محبت شما ممنونیم. خوشحالیم که این مطلب، برای شما مفید بوده است.
17:36
23 شهریور 1400
account_circle
a.kh
thumb_up_alt
ممنون از راهنمایی شفاف و کامل شما.
15:36
10 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. ممنون از شما که «رکلا» را انتخاب کردید.
11:58
11 خرداد 1401
account_circle
لطیف شیرین زبان
thumb_up_alt
سلام و عرض ادب. مغازه‌ای دارم بطور سرقفلی. به دلیل کهولت سنی قصد دارم آن را در اختیار شخص دیگری قرار دهم و از بابت آن، درآمدی حاصلم گردد از آنجائیکه حق واگذاری یا انتقال به افراد ثالث ندارم میخوام ضمن مشاوره قراردادی در قالب حقوقی به عنوان سرپرست یا شراکت بدون نقص و عواقب و بار حقوقی از هر لحاظ مابین من به عنوان ذینفع و شخص مدنظر تنظیم گردد.
10:30
24 آذر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. درخواست شما نیازمند دریافت توضیحات تکمیلی است. بنابراین لطفا در بخش «تنظیم قرارداد» درخواست خودتان را ثبت کنید تا همکارانم با شما تماس بگیرند. پس از تماس، اطلاعات کامل‌تر و بیشتری دریافت خواهیم کرد.
14:34
27 آذر 1401
account_circle
رضا محمدزاده
thumb_up_alt
سلام . با توجه به اینکه مغازه سرقفلی است و صاحب ملک از امضای اجاره نامه خودداری می‌کند و اجاره بدون اذن اوعواقب دارد ممنون می‌شوم پیشنهادی ارائه کنید.
21:16
28 شهریور 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
توصیه می‌کنیم در این خصوص، ابتدا تصویری از قرارداد سرقفلی منعقد شده، با ما در میان بگذارید تا بتوان در این خصوص اظهار نظر کرد. گاه به دلیل اطلاق مفاد متن قرارداد، بخش عمده‌ای از قراردادها در محدوده آن قرار می‌گیرند و انعقاد آن‌ها، ممکن است به از دست دادن حق سرقفلی منتهی شود. لذا نمی‌توان یک حکم کلی و قطعی را در این خصوص اظهار کرد. لذا ضرورت ایجاب خواهد کرد که در این خصوص، ابتدا متن قرارداد را بررسی کنیم.
18:40
29 شهریور 1402