قرارداد ساخت کشتی ؛ انجام یک معامله تجاری و پیمانی میان سفارش دهنده و سازنده

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1403/01/29
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ساخت کشتی

ساخت کشتی به هزاران سال پیش برمی‌گردد زیرا بیشتر تمدن‌های اولیه در کنار آب‌ها به وجود آمدند و از کشتی به عنوان وسیله‌ای برای حمل و نقل استفاده می‌کردند. شواهد تاریخی حاکی از آن است که اولین کشتی‌ها در کنار خلیج فارس ساخته و بر روی آن نیز شناور شدند زیرا بقایای یک کشتی پخته در خوزستان یافت شده است. امروزه نیز کشتی‌های متنوع و با فناوری‌های نوین ساخته می‌شوند و از آن‌ها به عنوان وسیله‌ای برای حمل و نقل بار و مسافر استفاده می‌‌شود. با هدف ساخت انواع مختلف کشتی‌های مسافری، ماهیگیری، تفریحی و باری، میان سازندگان و سفارش دهندگان کشتی، نمونه قرارداد ساخت کشتی امضا می‌شود. ساخت کشتی و فعالیت در حوزه کشتیرانی در کشور ما از رونق اقتصادی زیادی برخوردار است زیرا ایران در کنار آب‌های مهمی مانند خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر قرار گرفته است.

استفاده از کشتی بسیار متداول است. به اندازه‌ای که در بسیاری از مواقع که اشخاص امکان ساخت کشتی را ندارند، ترجیح می‌دهند که با تنظیم قرارداد اجاره کشتی ، در این حوزه به فعالیت بپردازند. در خصوص این قرارداد، پیش‌تر یک مقاله منتشر کرده‌ایم که می‌توانید با زدن روی لینک درباره آن بخوانید اما اگر از آن دسته از اشخاص هستید که تمایل دارید یک کشتی برای خود داشته باشید، می‌توانید با استفاده از قرارداد خرید کشتی ، یک کشتی را خریداری کنید یا اگر شرایط خاصی مدنظر شما است که کشتی‌های آماده فاقد آن هستند، بهترین انتخاب تنظیم قرارداد پیمانی ساخت کشتی است.

بررسی مختصر نمونه قرارداد ساخت کشتی

قرارداد سفارش و ساخت کشتی، به وسیله توافق میان سفارش دهنده و سازنده کشتی امضا و ایجاد می‌شود. هدف از تنظیم و امضای این قرارداد ساخت و راه‌اندازی انواع مختلف کشتی اعم از مسافرتی، تفریحی، باری و ماهگیری است.

قراردادهای ساخت کشتی به صورت پیمانکاری تنظیم می‌شوند. سفارش دهنده کشتی به عنوان کارفرما و سازنده کشتی نیز به عنوان پیمانکار نمونه قرارداد ساخت کشتی را امضا خواهند کرد.

قرارداد ساخت کشتی و همچنین شرایط مربوط به آن در قوانین ایران مشخص نشده است و براساس اختیاری که اصل آزادی قراردادها به اشخاص می‌دهد، این قرارداد را تنظیم می‌کنند.

لازم به ذکر است که مطابق با بند 10 ماده 2 قانون تجارت، کشتی سازی از معاملات ذاتاً تجاری محسوب می‌شود. بنابراین شخصی که به کار کشتی سازی مشغول است نیز تاجر است و تحت شمول مقررات قانون تجارت قرار می‌گیرد.

سفارش دهنده و سازنده کشتی در هنگام تنظیم و امضای این قرارداد باید قوانین قانون مدنی و همچنین قانون تجارت را مد نظر قرار بدهند.

نکته: شخص تاجری که حکم ورشکستگی او از سوی دادگاه صادر شده است، نمی‌‌تواند به عنوان سازنده یا سفارش دهنده، نمونه قرارداد ساخت کشتی را امضا کند زیرا این قرارداد، یک قرارداد مالی است و  اشخاص ورشکسته نیز حق امضای قراردادهای مالی را ندارند.

فسخ قرارداد و دیگر خصوصیات قرارداد ساخت کشتی

نمونه قرارداد ساخت کشتی به وسیله توافق میان سازنده و سفارش دهنده کشتی و به صورت قرارداد پیمانکاری تنظیم و امضا می‌شوند. قانونی و مشروع بودن قراردادهای پیمانکاری در نظام حقوقی ایران مورد پذیرش قرار گرفته اما تعریفی از قراردادهای پیمانکاری و همچنین شرایط آن‌ها از سوی قانون گذار ارائه نشده است. بنابراین شرایط و ضوابط قرارداد سفارش و ساخت کشتی براساس توافق میان سفارش دهنده و سازنده کشتی مشخص خواهد شد.

سفارش دهنده و سازنده کشتی حق انحلال و فسخ نمونه قرارداد ساخت کشتی را ندارند زیرا قراردادهای پیمانکاری، لازم الاجرا هستند و فسخ آن‌ها فقط در صورتی امکان پذیر است که قانون گذار اجازه داده باشد.

نکته: فسخ به معنای انحلال قرارداد لازم از سوی یکی از طرفین آن است.

سازنده کشتی در مقابل طراحی و ساخت کشتی از سفارش دهنده اجرت می‌گیرد زیرا پیمانکار، مستحق دریافت حق الزحمه است.

موضوع اصلی این قرارداد، تعهد به ساخت کشتی است بنابراین از قراردادهای عهدی به شمار می‌رود اما باید به این نکته توجه داشته باشید که انتقال مالکیت نیز در ضمن این قرارداد صورت می‌گیرد زیرا کشتی پس از آنکه ساخته شد به سفارش دهنده آن فروخته می‌شود.

نکته: قرارداد عهدی به توافقی گفته می‌شود که موضوع اصلی آن تعهد به انجام کار است و قرارداد تملیکی نیز به توافقی گفته می‌شود که انتقال مالکیت موضوع اصلی آن را تشکیل می‌دهد. تمام قراردادهای پیمانکاری عهدی هستند زیرا موضوع اصلی این قراردادها، انجام بی کم و کاست کاری است که به موجب قرارداد بر عهده پیمانکار قرار می‌گیرد.

مشخصات سازنده و سفارش دهنده در قرارداد ساخت کشتی

علاوه بر اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی نیز می‌توانند به عنوان سازنده یا سفارش دهنده کشتی این قرارداد را امضا کنند.

نکته: منظور از اشخاص حقیقی، افراد انسانی و منظور از اشخاص حقوقی، موسسات، نهادها، شرکت‌ها و دیگر ارگان‌های دولتی و خصوصی است.

اشخاص حقیقی باید مشخصات هویتی خود را مطابق با اوراق شناسایی خود در قسمت مربوط به کارفرما یا پیمانکار بنویسند.

فردی که به نمایندگی از شخص حقوقی قرارداد را امضا می‌کند نیز باید مشخصات شخص حقوقی را در سند قرارداد قید کند.

نماینده شخص حقوقی نیز باید مشخصات هویتی خود را در قسمت مربوط به مشخصات نماینده بنویسد. علاوه براین لازم است که کپی برابر با اصل سند نمایندگی خود را نیز به سند قرارداد پیوست کند.

بیان اهداف اصلی از قرارداد ساخت کشتی

طراحی و ساخت کشتی، موضوع این قرارداد است. هدف اصلی سفارش دهنده از تنظیم قرارداد ساخت کشتی و همچنین وظیفه اصلی پیمانکار، طراحی و ساخت کشتی مورد نظر است.

کشتی‌ها با توجه به کاربردهای مختلفی که دارند در انواع گوناگونی ساخته می‌شوند بنابراین لازم است که نوع کشتی در هنگام نوشتن قرارداد مشخص شود. برای مثال، تفریحی یا باری بودن کشتی باید در متن قرارداد ذکر شود زیرا طراحی و امکانات یک کشتی تفریحی بسیار متفاوت از یک کشتی باری است.

سفارش دهنده کشتی باید تمام جزئیات مربوط به کشتی، ابعاد آن و همچنین امکانات مورد نظر خود را به صورت دقیق در متن قرارداد بنویسد تا بدین وسیله سازنده کشتی با آگاهی از این جزئیات، بتواند انتظارات کارفرما را برآورده کند و مقدمات ساخت کشتی مورد نظر او را فراهم کند.

حق الزحمه سازنده چگونه محاسبه و پرداخت می‌شود؟

به مبلغ قرارداد در اصطلاح قانونی، اجرت و حق الزحمه نیز گفته می‌‎‌شود. حق الزحمه سازنده کشتی به وسیله توافق میان او پیمانکار تعیین خواهد شد. حق الزحمه سازنده کشتی شامل هزینه ساخت کشتی و همچنین دستمزد خود او است.

نحوه پرداخت حق الزحمه سازنده کشتی نیز به توافق میان او و سفارش دهنده بستگی دارد و می‌تواند به صورت نقدی یا اقساطی تعیین شود. به صورت معمول در هنگام تنظیم قرارداد ساخت کشتی، قسمتی از مبلغ آن به عنوان پیش پرداخت به سازنده کشتی داده می‌شود و قسمتی از مبلغ قرارداد نیز به عنوان ضمانت حس انجام تعهدات در نزد سفارش دهنده باقی می‎‌ماند که این مبلغ نیز در هنگام تحویل کشتی به پیمانکار (سازنده کشتی) پرداخت خواهد شد.‌

شرایط و تعهداتی که باید در متن قرارداد بنویسید

تعهد اصلی پیمانکار، ساخت کشتی و تعهد اصلی کارفرما نیز پرداخت حق الزحمه پیمانکار است. سفارش دهنده و سازنده کشتی می‌توانند موضوعات و شروطی که مخالف با قانون و شرع نباشد را نیز در ضمن قرارداد پیمانکاری ساخت کشتی بگنجانند.

همانطور که اصل نمونه قرارداد ساخت کشتی لازم الاجرا است، شرایط و تعهداتی که در آن می‌آیند نیز لازم الاجرا هستند. بنابراین هر یک از سفارش دهنده و سازنده کشتی باید تمام وظایف و تکالیفی که به موجب قرارداد بر عهده او قرار گرفته است را به نحو احسن انجام دهد.

هر یک از سازنده و سفارش دهنده کشتی که به تعهدات خود عمل نکند، ملزم است که خسارات طرف دیگر قرارداد را جبران کند.

داوری و حل اختلاف در نمونه قرارداد ساخت کشتی

سفارش دهنده و سازنده کشتی برای حل و فصل کردن اختلافات حقوقی خود باید به شعبه دادگاه عمومی حقوقی یا شورای حل اختلاف محل تنظیم قرارداد، مراجعه و با تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی به حل و فصل اختلاف خودشان اقدام کنند.

دادسرا و دادگاه‌ کیفری 2 نیز مرجع رسیدگی به شکایت‌های کیفری هستند که سازنده و سفارش دهنده نسبت به یکدیگر مطرح می‌کنند. برای مثال اگر سفارش دهنده ادعا ‌کند که سازنده کشتی از او کلاهبرداری کرده است، باید شکایت خود در خصوص این موضوع را در دادسرای دادگاه کیفری 2 مطرح کند.

داوری نیز یکی از مراجع پیش بینی شده در قانون آیین دادرسی مدنی است که به اختلافات حقوقی افراد رسیدگی و آن‌‌ اختلافات را حل و فصل می‌کند. داور فردی است که به واسطه توافق میان سفارش دهنده و سازنده کشتی تعیین می‌شود. در اصطلاح به تعیین داور در ضمن قرارداد، شرط داوری می‌گویند.

بنابراین اگر برای این قرارداد داور انتخاب شده باشد، سازنده و سفارش دهنده کشتی در صورت بروز اختلاف، می‌توانند به آن داور مراجعه کنند و از او بخواهند که میان آن‌ها داوری کند و رای دهد.

پیشنهاد ما

ساخت انواع کشتی، پروژه‌هایی زمانبر و پر هزینه هستند. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که برای اجرای این پروژه قرارداد مناسبی در اختیار داشته باشید. به این منظور تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و خدمات تنظیم قرارداد شرایطی را ایجاد کرده است که هر شخصی بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن با مشاوران حقوقی مجرب ارتباط بگیرد و در خصوص قرارداد مورد نظر اطلاعات کسب کند. در کنار شما هستیم.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات