راهنمای خرید زمین در روستا با امضای قولنامه زمین روستایی به صورت رسمی و دستی

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/01/14
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قولنامه زمین روستایی

قولنامه زمین روستایی یک سند معتبر است که برای نقل و انتقال مالکیت یک زمین مشخص تنظیم و امضا می‌شود. این قرارداد در صورتی از اعتبار و نفوذ قانونی برخوردار می‌شود که توسط طرفین معامله امضا و تایید شده باشد. قانون گذار شرایط تنظیم، امضا و اجرای این سند را مشخص کرده است. بنابراین، سندی که برای نقل و انتقال مالکیت زمین تنظیم می‌شود باید مطابق با شرایط و ضوابط آمره و لازم الاجرای قانون مدنی تنظیم شده باشد.

همچنین لازم به ذکر است که عدم آگاهی از قوانین و شرایط معامله اراضی روستایی می‌تواند ضرر و زیان‌های جبران ناپذیری را به طرفین وارد کند. بنابراین، طرفین معامله در هنگام تنظیم و امضای این سند باید با شرایط و قوانین مربوط به نقل و انتقال زمین‌های روستایی آشنایی کلی داشته باشند. در نوشته پیش رو قصد داریم که شرایط و ضوابط مربوط به نقل و انتقال مالکیت زمین‌های روستایی و نحوه تنظیم سند مربوط به آن را بررسی کنیم. این سند، در واقع یکی از انواع قولنامه است.

قوانین مرتبط با شرایط و قوانین امضا، تنظیم و اجرای نمونه قولنامه زمین روستایی

بِیع به معنای معامله است. در اصطلاح قانون مدنی، به موافقت نامه‌ مکتوب یا شفاهی که برای معامله تنظیم می‌شود، بیع می‌گویند. قانون گذار فصل اول از باب سوم قانون مدنی را به تعیین شرایط تنظیم، امضا و اجرای قرارداد بیع زمین اختصاص داده است. فصل بیع مواد 338 الی 463 قانون مدنی را شامل می‌شود. قولنامه خرید زمین روستایی نیز از شرایط بیع تبعیت می‌کند و به همین دلیل شرایط تنظیم، امضا و اجرای آن را باید در مواد 338 الی 463 قانون مدنی جست و جو کنیم.

قوانین بیع به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که در ادامه هر کدام از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  1. دسته اول، قوانین آمره بیع: قوانین آمره بسیار با اهمیت هستند و اجرای آن‌ها الزامی است. به همین دلیل، سند مربوط به نقل و انتقال مالکیت زمین روستایی که بر خلاف شرایط و ضوابط آمره فصل بیع قانون مدنی تنظیم شده باطل و فاقد اثر است.
  2. دسته دوم، قوانین تکمیلی بیع: قوانین تکمیلی در صورتی لازم الاجرا هستند که طرفین معامله با یکدیگر، بر خلاف آن‌ها توافق نکرده باشند. بنابراین طرفین معامله در هنگام تنظیم، امضا و اجرای متن قولنامه زمین در روستا می‌توانند بر خلاف شرایط و ضوابط تکمیلی بیع با یکدیگر توافق کنند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که طرفین معامله اگر بر خلاف شرایط و ضوابط تکمیلی بیع با یکدیگر توافق نکرده باشند، باید قوانین تکیملی بیع را اجرا کنند.

این قولنامه باید حاوی چه بندهایی باشد؟

نمونه قولنامه فروش زمین روستایی یک سند معتبر است که انتقال مالکیت زمین مورد معامله به خریدار را ثابت می‌کند. همچنین قولنامه یک سند محکمه پسند است که قاضی به استناد آن می‌تواند حکم صادر کند. این سند، مرجع مناسبی برای حل و فصل اختلافات پدید آمده میان طرفین معامله خواهد بود. بنابراین، قولنامه‌ای که برای نقل و انتقال مالکیت زمین روستایی امضا می‌شود باید به دقت و با ذکر کوچک‌ترین جزئیات تنظیم شده باشد. در ادامه مهم‌ترین موضوعاتی که باید در قولنامه اراضی روستایی به آن‎‌ها پرداخته شود را بررسی می‌کنیم:

  1. مشخصات هویتی و اطلاعات مربوط به طرفین معامله؛
  2. تعیین مساحت، موقعیت مکانی و نوع کاربری زمین روستایی مورد معامله؛
  3. بهای زمین روستایی مورد معامله، تاریخ و شرایط پرداخت آن‌؛
  4. تاریخ و شرایط تحویل زمین روستایی مورد معامله به مشتری؛
  5. تاریخ تنظیم سند رسمی مربوط به نقل و انتقال مالکیت اراضی روستایی و دفتر اسناد محل تنظیم آن؛
  6. شرایط و تعهدات اصلی و فرعی طرفین معامله؛
  7. شرایط فسخ؛
  8. مرجع حل اختلاف میان طرفین معامله؛
  9. تعداد نسخه‌های سند مربوط به نقل و انتقال مالکیت اراضی؛

آیا اشخاص حقوقی می‌توانند فرم خام قولنامه زمین روستایی را تکمیل و امضا کنند؟

اشخاص حقوقی؛ شرکت‌ها، نهادها و موسسات دولتی یا غیر دولتی هستند که مطابق با شرایط قانونی تشکیل شده‌اند. منظور از اشخاص حقیقی نیز افراد انسانی است. مطابق با ماده 588 قانون تجارت، شخص حقوقی می‌تواند از تمام حقوق و تکالیفی برخوردار شود که در قانون مشخص شده است مگر حقوق و وظایفی که به انسان اختصاص دارند.

به همین ترتیب، حق تملک یکی از حقوق پیش بینی شده در قانون است که اشخاص حقوقی نیز از آن برخوردار می‌شوند. بنابراین، اشخاص حقوقی می‌تواند مالک اراضی شوند. همچنین اشخاص حقوقی به وسیله تنظیم قولنامه می‌توانند مالکیت اراضی خودشان را به دیگران منتقل کنند. بنابراین به صورتی کلی می‌توان گفت که اشخاص حقوقی نیز می‌توانند متن قولنامه زمین در روستا را تکمیل و امضا کنند. لازم به ذکر است که در قولنامه باید مشخصات هویتی و اطلاعات نماینده شخص حقوقی طرف معامله نیز نوشته شود. لازم به ذکر است که این موارد، در اسناد دیگری مانند مبایعه نامه زمین روستایی نیز باید رعایت شوند.

آیا نمونه قولنامه دستی زمین روستایی از اعتبار قانونی لازم برخوردار می‌شود؟

مطابق با شرایط و ضوابط قانون مدنی، بیع به وسیله ایجاب و قبول تحقق پیدا می‌کند. ایجاب به معنای اعلام اراده و رضایت از سوی فروشنده است. یعنی؛ فروشنده به وسیله ایجاب، اعلام می‌کند که اراضی فروخته شده را در ازای دریافت بهای آن‌ها به خریدار واگذار کرده است. قبول نیز به معنای اعلام اراده و رضایت از سوی مشتری است. مشتری با قبول معامله رضایت و اراده خودش را نسبت به خریداری زمین روستایی اعلام می‌کند اما مطابق با شرایط و ضوابط قانون ثبت، ایجاب و قبول به تنهایی برای نقل و انتقال مالکیت اراضی کفایت نمی‌کند بلکه این معامله باید به صورت رسمی و در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.

مطابق با ماده 22 قانون ثبت، شخصی به عنوان مالک قانونی اراضی شناخته می‌شود که نام او در دفاتر اداره ثبت نوشته شده است. بنابراین، نام مشتری باید در دفاتر اداره ثبت به عنوان مالک قانونی اراضی روستایی مورد معامله نوشته شود. نام مشتری زمانی در دفاتر اداره ثبت نوشته خواهد شد که نمونه قولنامه دستی زمین روستایی به صورت رسمی و در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد. متن قولنامه دستی زمین روستایی یک سند غیر رسمی است زیرا توسط طرفین معامله تنظیم و امضا می‌شود. بهتر است که طرفین معامله قولنامه اراضی روستایی را به صورت رسمی و در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و امضا کنند.

اگر در خصوص این معامله نگرانی‌هایی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله نکات خرید زمین در روستا که پیش‌تر در مجله حقوقی منتشر کرده‌ایم را مطالعه کنید. در آن مقاله، به صورت اختصاصی‌تر درباره نکات مهم این معامله توضیح می‌دهیم.

در فرم خام قولنامه زمین روستایی ، مبلغ باید چگونه مشخص شود؟

منظور ما از مبلغ قولنامه در واقع همان بهایی است که مشتری باید بابت اراضی مورد معامله پرداخت کند. قانون گذار در فصل بیع قانون مدنی شرایط تعیین بهای مال مورد معامله را مشخص نکرده و تعیین مبلغ و شرایط پرداخت آن را به اراده طرفین معامله واگذار کرده است. بنابراین، طرفین معامله با توافق یکدیگر باید بهای اراضی مورد معامله را مشخص کنند.

قاعدتاً؛ مشتری باید بهای اراضی مورد معامله را به صورت نقد و پس از تنظیم این سند پرداخت کند اما قانون گذار در فصل بیع قانون مدنی به طرفین معامله اجازه داده است که در خصوص پرداخت نسیه یا مدت دار بهای اراضی مورد معامله نیز با یکدیگر توافق کنند. خریدار باید بهای اراضی مورد معامله را مطابق با تاریخ و شرایط مقرر در نمونه قولنامه فروش زمین روستایی پرداخت کند.

اهمیت گفتگو با مشاور حقوقی را جدی بگیرید!

نکته مهمی که باید در خصوص انجام این معامله و سایر فعالیت‌های قانونی و حقوقی خود، در نظر داشته باشید؛ این است که حتما به تمام جنبه‌های قانونی اقداماتی که انجام می‌دهید، توجه کنید و با در نظر گرفتن قوانین ناظر بر اموری که انجام می‌دهید، اطمینان کسب کنید که فعالیت شما مطابق با قانون انجام می‌شود. همچنین با دریافت این اطلاعات، می‌توانید به خوبی از حقوق قانونی که از آن برخوردار هستید نیز مطلع شوید. بدون شک برای کسب این اطلاعات، لازم است که از مشاوران حقوقی یا وکلای پایه یک دادگستری کمک بگیرید. برای این منظور پیشنهاد ما به شما استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است.

از طرف دیگر، برای اطمینان بیشتر از انجام صحیح موضوع این معامله، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد استفاده کنید. با ثبت درخواست در این بخش، مشاوران حقوقی و وکلای مجرب مجموعه با شما ارتباط می‌گیرند و برای تنظیم قولنامه مدنظر، در کنار شما خواهند بود.

قرارداد فروش زمین مسکونی

زمین مسکونی خود در روستا را با امضای این قرارداد معامله کنید.

نمونه قرارداد فروش زمین مسکونی
دانلود نمونه قرارداد فروش زمین مسکونی

قرارداد فروش زمین کشاورزی

این قرارداد برای اشخاصی مناسب است که تمایل دارند زمین کشاورزی خریداری کنند یا اینکه زمین کشاورزی خود را در ازای دریافت مبلغ مشخصی به شخص دیگر بفروشند.

نمونه قرارداد فروش زمین کشاورزی
دانلود نمونه قرارداد فروش زمین کشاورزی
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات