مبایعه نامه زمین روستایی را با آگاهی از نکات خرید زمین در روستا امضا کنید

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/02/21
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نکات خرید زمین در روستا

خرید زمین روستایی از مهم‌ترین و پر سود‌ترین سرمایه‌ گذاری‌ها به حساب می‌آید. سرمایه گذاری در خصوص خرید زمین روستایی، به خصوص اگر در مناطق شمالی ایران باشد، مزایای بسیار زیادی را برای خریدار به دنبال خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین مزایای خرید زمین‌های روستایی، قیمت پایین آن‌ها در مقایسه با دیگر زمین‌ها است. همراه با پیشرفت و توسعه مناطق، ارزش زمین‌های روستایی نیز بیشتر می‌شود. بنابراین، خرید زمین روستایی یکی از بهترین گزینه‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری است. سرمایه گذاران کلان، زمین‌های روستایی را با هدف ساخت شهرک‌های تفریحی خریداری می‌کنند. شخصی که می‌خواهد در این زمینه سرمایه گذاری کند باید با نکات خرید زمین در روستا آشنایی داشته باشد.

سرمایه گذاری که با قوانین و ضوابط خرید زمین روستایی آشنایی ندارد به سود مد نظر خودش دست پیدا نمی‌کند. این سرمایه گذار ممکن است که متحمل ضرر و زیان‌های مالی و غیر مالی جبران ناپذیری نیز شود. در این نوشته مهم‌ترین شرایط قانونی و نکات خرید زمین در روستا را بررسی می‌کنیم. این نکات برای امضای قرارداد بیع زمین کاربردی خواهند بود.

آیا بررسی کاربری یکی از نکات خرید زمین در روستا است؟

کاربری زمین به معنای شیوه استفاده انسان از زمین است. نوع کاربری زمین، چگونگی استفاده از آن را مشخص می‌کند. شخصی که قصد خرید زمین روستایی را دارد در اولین قدم باید نوع کاربری آن را بررسی کند. نوع کاربری زمین روستایی توسط شهرداری و سازمان‌های مربوطه مشخص می‌شود. معمولاً نوع کاربری یک زمین روستایی را پیش از نقل و انتقال آن مشخص می‌کنند. نوع کاربری یک زمین روستایی در سند آن نوشته می‌شود. بنابراین برای تشخیص نوع کاربری یک زمین روستایی باید سند آن را بررسی کنیم.

ممکن است که کاربری زمین روستایی زراعی باشد. زمین روستایی که کاربرد زراعی دارد باید به کشت و زرع اختصاص داده شود. بنابراین یکی از مهم‌ترین نکات خرید زمین در روستا ، تشخیص نوع کاربری زمین است زیرا تغییر کاربری این نوع زمین‌ها پیچیدگی‌ها و مراحل قانونی زیادی دارد. خریدار برای تشخیص نوع کاربری زمین کشاورزی می‌تواند اسناد و مدارک مربوط به آن را بررسی کند.

نکته: استفاده از زمین کشاورزی در غیر از موارد کاربری آن ممنوع است. برای مثال، نمی‌توان در زمین روستایی که کاربرد زراعی دارد، ساخت و ساز کرد. در برخی موارد مراجع قانونی، ساختمان‌هایی که در زمین‌های روستایی با کاربرد زراعی ساخته شده‌اند را تخریب می‌کنند.

آیا احراز هویت انتقال دهنده زمین، از نکات خرید زمین در روستا است؟

یکی از مهم‌ترین شرایط قانونی و نکات خرید زمین در روستا ، احراز هویت انتقال دهنده آن است. به موجب امضای قرارداد خرید زمین ، مالکیت زمین روستایی به خریدار منتقل می‌شود. انتقال دهنده مالکیت زمین روستایی باید مالک قانونی آن نیز باشد. وکیل مالک قانونی زمین روستایی نیز می‌تواند مالکیت آن را به خریدار منتقل کند. وکیل، مبایعه نامه زمین روستایی را به نمایندگی از مالک قانونی آن، امضا می‌کند.

مبایعه‌نامه‌‌ای که توسط مالک قانونی زمین روستایی یا وکیل او امضا نشده باشد، فاقد هرگونه نفوذ و اعتبار قانونی است. خریدار به استناد این مبایعه نامه نمی‌تواند مدعی مالکیت زمین روستایی شود. بنابراین یکی از نکات مهم در خرید زمین روستایی ، احراز هویت انتقال دهنده است. خریدار، پیش از تنظیم و امضای مبایعه نامه باید هویت انتقال دهنده زمین روستایی را احراز کند. خریدار برای احراز هویت انتقال دهنده باید مدارک شناسایی او را با اسناد زمین روستایی مطابقت دهد. به این ترتیب، خریدار به وسیله استعلام گرفتن از اداره ثبت اسناد نیز می‌تواند هویت انتقال دهنده زمین روستایی را احراز کند.

انتقال دهنده‌ای که ادعا می‌کند وکیل مالک قانونی زمین روستایی است باید وکالت نامه رسمی داشته باشد. در وکالت نامه رسمی باید قید شود که وکیل حق انتقال مالکیت زمین روستایی را دارد. بنابراین، یکی دیگر از نکات خرید زمین در روستا ، بررسی وکالت نامه شخصی است که می‌خواهد مبایعه نامه را به نمایندگی از مالک قانونی زمین کشاورزی امضا کند. اگر انتقال دهنده، مالک قانونی زمین روستایی یا وکیل او نباشد، خریدار باید از امضای مبایعه نامه خودداری کند. امضا کردن این مبایعه نامه می‌تواند دردسرهای قانونی زیادی را برای خریدار زمین روستایی به دنبال داشته باشد.

بررسی سند؛ از نکات خرید زمین در روستا

سند زمین روستایی یک سند رسمی است که از سوی سازمان ثبت اسناد صادر می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکات خرید زمین در روستا بررسی سند آن است زیرا نوع کاربری زمین روستایی در سند آن قید می‌شود. مشخصات واقعی زمین روستایی باید با اطلاعات نوشته شده در سند آن، مطابقت داشته باشد. همچنین، شخصی به عنوان مالک قانونی زمین روستایی شناخته می‌شود که نام او در آن قید شده است. سند رسمی زمین روستایی می‌تواند، بنچاقی، منگوله دار، یا تک برگ باشد.

  1. سند بنچاقی زمین روستایی: این سند‌ها مربوط به قبل از تاسیس سازمان ثبت اسناد هستند. سند بنچاقی توسط خریدار و انتقال دهنده زمین روستایی تنظیم و امضا می‌شدند و یکی از علمای سرشناس روستا نیز آن را امضا می‌کرد. سند بنچاقی زمین روستایی در صورتی معتبر است که صحت آن توسط مراجع قانونی تایید شده باشد.
  2. سند منگوله دار زمین روستایی: این سند به صورت دفترچه‌ای و چند برگ بوده و یک منگوله نیز به آن آویزان است. اداره ثبت اسناد، سند منگوله دار را به وسیله سرب پلمپ می‌کند. این پلمپ، صحت سند منگوله دار سند زمین روستایی را اثبات می‌کند. سند منگوله داری که پلمپ شده یک سند رسمی است.
  3. سند تک برگ زمین روستایی: این سندها از سال 1390 جایگزین سندهای منگوله دار شده‌اند. هر سند تک برگ برای یک مالک صادر می‌شود. بنابراین، پس از خرید زمین روستایی باید سند تک برگ جدیدی به نام خریدار صادر شود.

شرایط قانونی و نکات مهم در خرید زمین روستایی به صورت قولنامه‌ای چیست؟

قولنامه یک سند عادی است که میان خریدار و انتقال دهنده زمین روستایی تنظیم می‌شود. خریدار به موجب تنظیم و امضای قولنامه متعهد خواهد بود که در آینده زمین روستایی را بخرد. مالک زمین روستایی نیز به موجب امضای قولنامه متعهد می‌شود که در آینده مالکیت زمین روستایی را به خریدار منتقل کند.

برای نقل و انتقال زمین روستایی باید قرارداد بیع نامه تنظیم شود. به موجب تنظیم و امضای مبایعه نامه، مالکیت زمین روستایی به خریدار منتقل خواهد شد. منظور ما از خرید قولنامه‌ای زمین روستایی در واقع خرید آن به وسیله تنظیم و امضای مبایعه نامه است. ما در این نوشته از اصطلاح قولنامه استفاده کردیم زیرا در عرف به جای اصطلاح مبایعه نامه از قولنامه استفاده می‌کنند.

مالکیت زمین روستایی در صورتی به وسیله تنظیم و امضای قولنامه منتقل می‌شود که سند رسمی (بنچاقی، منگوله دار و تک برگ) نداشته باشد یا طرفین بخواهند در آینده نسبت به تنظیم سند رسمی اقدام کنند.

وضعیت سند شورایی در انجام این قرارداد

تعداد زیادی از زمین‌های روستایی سند شورایی دارند. سند شورایی یک سند عادی است زیرا از سوی سازمان ثبت اسناد صادر نمی‌شود. این نوع سند، یک سند عادی است زیرا از سوی شورای محل روستا مهر می‌شود. سند شورایی زمین روستایی، اعتبار سند رسمی را ندارد و باید در اداره ثبت اسناد به ثبت برسد. مالکیت زمین روستایی که سند شورایی دارد نیز به وسیله تنظیم و امضای قولنامه به خریدار منتقل می‌شود.

در مطالب پیشین نیز گفتیم که وضعیت حقوقی یک سند رسمی در سند آن منعکس می‌شود اما زمین روستایی که به صورت قولنامه‌ای خریداری می‌شود، سند رسمی ندارد. بنابراین، خریدار برای اطلاع از وضعیت حقوقی زمین روستایی که می‌خواهد به صورت قولنامه‌ای خریداری کند، باید از مراجع ذی ربط روستایی استعلام بگیرد. تحقیقات محلی از اهالی روستا نیز می‌تواند به روشن شدن وضعیت حقوقی زمین روستایی قولنامه‌ای کمک کند.

یکی از مهم‌ترین نکات خرید زمین در روستا ، دریافت کد رهگیری است. خریدار و انتقال دهنده برای دریافت کد رهگیری باید قولنامه زمین روستایی را در بنگاه تنظیم کنند.

آیا تنظیم رسمی مبایعه نامه یکی از نکات خرید زمین در روستا است؟

مبایعه نامه قرارداد مکتوبی است که میان خریدار و انتقال دهنده زمین روستایی تنظیم می‌شود. مبایعه نامه زمین روستایی می‌تواند به صورت عادی یا رسمی تنظیم شود.

مبایعه‌‌نامه‌ عادی زمین روستایی توسط خریدار و انتقال دهنده تنظیم و امضا می‌شود. مبایعه‌ نامه زمین روستایی که در بنگاه تنظیم شده نیز عادی است.

مبایعه نامه رسمی زمین روستایی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود و مامور رسمی نیز آن را امضا می‌کند. از نظر قانونی، مبایعه نامه عادی برای نقل و انتقال زمین روستایی کفایت می‌کند. بنابراین، تنظیم و امضای مبایعه نامه رسمی زمین روستایی الزامی نیست.

مبایعه نامه، سندی قانونی است که نقل و انتقال زمین روستایی را به اثبات می‌رساند. یکی از نکات خرید زمین در روستا ، امضای مبایعه نامه توسط خریدار و انتقال دهنده زمین روستایی است. این مبایعه نامه در صورتی از اعتبار قانونی برخوردار می‌شود که خریدار و انتقال دهنده زمین روستایی، آن را امضا کرده باشند.

در مبایعه نامه عادی زمین چه مواردی باید حتما قید شوند؟

  1. مشخصات خریدار و انتقال دهنده زمین روستایی؛
  2. مشخصات زمین روستایی مانند مساحت و حدود اربعه آن؛
  3. مبلغ زمین روستایی، شرایط و تاریخ پرداخت آن؛
  4. تعهدات خریدار و انتقال دهنده زمین روستایی؛
  5. شرایط فسخ مبایعه نامه زمین روستایی.

خدمات حقوقی مرتبط:

تیم حقوقی رکلا سعی بر این دارد که با اطلاع رسانی در رابطه با نکات صحیح انجام معاملات، بروز خطا یا مشکل در قراردادهای میان اشخاص را به میزان زیادی کاهش دهد. در راستای این هدف، امکان ثبت درخواست تنظیم قرارداد و همچنین امکان ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی برقرار شده است. در این مجموعه، مشاوران حقوقی مجرب و وکلای پایه یک دادگستری به درخواست‌های شما رسیدگی خواهند کرد و تلاش می‌کنیم که در سریع‌ترین زمان، پاسخگوی شما باشیم.

قرارداد فروش زمین مسکونی

اگر زمینی که در روستا معامله می‌کنید، یک زمین مسکونی است، می‌توانید از این فرم قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش زمین مسکونی
دانلود نمونه قرارداد فروش زمین مسکونی

قرارداد فروش زمین کشاورزی

شما می‌توانید برای معامله خرید و فروش زمین کشاورزی در روستا، از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش زمین کشاورزی
دریافت نمونه قرارداد فروش زمین کشاورزی
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات