نمونه قرارداد کارگر رستوران و جزئیات و شرایط مهم تنظیم این قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/02/17
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگر رستوران

قرارداد کارگر رستوران نمونه‌ای از قرارداد استخدام است که برای به کار گرفتن کارگران رستورانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رستوران‌ها برای ارائه‌ خدمات و جلب رضایت مشتری نیازمند مجموعه‌ای منسجم در آشپزخانه خود هستند. این مجموعه شامل سرآشپز، صندوقدار، گارسون، نظافتچی، کارکنان آشپزخانه و… است. کارفرما یا صاحب رستوران برای داشتن مجموعه‌ای هماهنگ باید در جذب نیرو نهایت دقت و ظرافت را به کار گیرد و در برابر کارکنان و کارگران خود مسئولیت پذیر و حمایتگر باشد. برای تنظیم فرم قرارداد کار رستوران شرایطی وجود دارد که کارگر و کارفرما باید از آن‌ها مطلع باشند. در مطالب قبلی درباره انعقاد قرارداد آشپز توضیح داده شد و در این مطلب نمونه قرارداد کارگر رستوران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

موقعیت شغلی کارگر رستوران را در مقاله‌ای با همین عنوان شرح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم اگر برای استخدام شدن در این شغل، قرارداد امضا می‌کنید یا اگر تمایل دارید اشخاصی را برای این سمت شغلی گزینش و استخدام کنید، حتما پیش از امضای قرارداد، به صفحه مقاله معرفی این سمت شغلی بروید و مقاله مربوط به آن را بخوانید. آگاهی از شرایط عرفی و قانونی کار در این حرفه، از مواردی که کارگران و کارفرمایان باید نسبت به آن مطلع باشند. به همین منظور این مقاله در مجله حقوقی رکلا گردآوری و منتشر شده است.

نمونه قرارداد کارگر رستوران چیست؟

نمونه قرارداد کارگر رستوران ، قراردادی قابل ملاحظه برای کارفرما یا صاحب رستوران است. توجه به کارگران و کارکنان رستوران منجر به کسب نتایج بهتر خواهد شد. همچنین فرم قرارداد کار رستوران نیز همانند دیگر قراردادهای کار تنظیم می‌شود و تابع قانون اداره کار است.

کارفرمایان در تنظیم فرم قرارداد کار رستوران باید به موارد قانونی توجه داشته باشند زیرا عدم رعایت این موارد تخلف محسوب می‌شود و پیگیری‌های قانونی در مراجع ذی صلاح را به دنبال دارد. از سوی دیگر قشر کارگر از اقشار زحمتکش و از پایه های اقتصادی جامعه هستند و در نتیجه توجه و حمایت از آن‌ها به منزله‌ی حمایت از جامعه است.

بنابراین کارگران و کارکنان رستوران‌ها نیز با تنظیم قرارداد و آگاهی از حقوق و مزایای خود می‌توانند با ‌آسودگی بیشتری کار کنند.

فرم قرارداد کار رستوران با توجه به ماده 7 قانون کار تنظیم می‌شود. براساس ماده 7 قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

ماده 2 قانون کار نیز کارگر را اینگونه تعریف می‌کند: کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

کلیه دریافت های قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کارگر رستوران اعم از مزد یا حقوق، کمک عایله مندی، هزینه‌های مسکن، خواربار، ایاب وذهاب، مزایای غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و نظایر آن‌ها دریافت می نماید را حق السعی می‌نامند.

در تنظیم نمونه قرارداد کارگر رستوران چه شرایطی باید رعایت شود؟

در این نوع قرارداد نیز مانند سایر قرارداد‌های کار، علاوه بر مشخصات دقیق طرفین، باید نوع کار، حقوق و ساعات کار، تعطیلات و مرخصی‌های کارگران، محل انجام کار و نوع قرارداد نیز ذکر شود.

این قرارداد ممکن است به صورت دائمی یا موقت باشد. امروزه با توجه به شرایط کنونی که درخواست برای جذب نیروی دائمی کاهش یافته است، در اکثر موارد کارفرمایان به انعقاد قرارداد کار موقت تمایل دارند. در قرارداد موقت باید زمانی که به توافق طرفین رسیده است ذکر شود.

علاوه بر مطالبی که مورد اشاره قرار گرفت، صحت نمونه قرارداد کارکنان رستوران منوط به معین بودن و مشروعیت موضوع نمونه قرارداد کارگر رستوران است. همچنین توجه داشته باشید که بیان وظایف و تعهدات کارگران و کارمندان رستوران در فرم قرارداد کار رستوران الزامی است.

نمونه قرارداد کارکنان رستوران

وظایف کارگران وکارکنان در قرارداد کارگر رستوران

هر یک از کارکنان رستوران و همچنین شخص کارفرما وظایف و مسئولیت‌هایی را به عهده دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

وظایف کارکنان نمونه قرارداد کارگر رستوران

رستوران‌ها به علت تامین نیاز‌های غذایی مردم باید کنترل دقیقی بر رعایت بهداشت در محیط و کارکنان خود داشته باشند. به همین دلیل رعایت بهداشت فردی و عمومی از سوی کارکنان در حین کار الزامی است. قید رعایت بهداشت در نمونه قرارداد کارگر رستوران باعث می‌شود تا کارگران رستوران متوجه اهمیت این موضوع شوند و بصورت جدی‌تر به آن عمل کنند. کارفرما نیز موظف است وسایل و امکانات لازم برای رعایت بهداشت رستوران را برای کارکنان خود فراهم نماید.

علاوه بر رعایت نکات بهداشتی ، مطابق قانون و دستورالعمل‌های صادره از سوی وزارت بهداشت، داشتن کارت بهداشت معتبر برای کارکنان و کارگران مراکر تهیه و توزیع مواد غذایی الزامی است. در حقیقت این کارت نشان دهنده تایید صلاحیت فرد از نظر عدم ابتلا به بیماری‌های واگیردار و مسری است. مدت اعتبار این کارت برای اشخاصی که به طور مستقیم با مواد غذایی در ارتباط هستند 6 ماه و برای اشخاصی که به صورت مستقیم در تماس با مواد غذایی نیستند یک سال است.

برخورد مناسب با مشتریان، ظاهر مرتب و آراسته، حضور مستمر در ساعات کاری، انجام تعهدات و مسئولیت‌های تعیین شده در نمونه قرارداد کارکنان رستوران از دیگر وظایف کارگران در رستوران است.

وظایف کارفرما نمونه قرارداد کارگر رستوران

کارفرما ملزم است کارگران و کارکنان خود را طبق ماده 148 قانون کار بیمه تامین اجتماعی کنند و حق بیمه کارگر باید در نمونه قرارداد کارگر رستوران ذکر شود.

همچنین کارفرما ملزم است دستمزد کارکنان رستوران را در زمان مقرر و مطابق با حقوق توافق شده و مبلغ تعیین شده از سوی وزارت کار پرداخت کند.

مرخصی‌ها و تعطیلات در قرارداد کارگر رستوران

کارگران قرارداد کارگر رستوران نیز حق استفاده از روزهای تعطیل مثل جمعه را دارند.

علاوه بر تعطیلات رسمی، طبق ماده 63 قانون کار روز کارگر (11 اردیبهشت) نیز از تعطیلات رسمی کارگران به حساب می‌آید.

البته کارگران رستوران‌ها که در روزهای تعطیل با افزایش تعداد مشتریان و حجم کار مواجه می‌شوند، بهتر است دراین باره با کارفرمای خود توافق نمایند. به هر حال تعطیلی یک روز در هفته برای کارگران الزامی است.

در صورتی که کارگران موظف به کار در روز جمعه شوند، می‌توانند علاوه بر حقوق روز جمعه 40 درصد از حقوق روزانه خود را نیز مطالبه کنند.

مرخصی استحقاقی سالیانه کارگر با احتساب چهار جمعه جمعا یک ماه است. برای کار کمتر از یک سال مرخصی استحقاقی نسبت به مدت تعیین شده محاسبه می‌شود. همچنین کارگران می‌توانند حداکثر 9 روز از مرخصی استحقاقی خود را ذخیره کنند. بعد از فسخ یا خاتمه نمونه قرارداد کارکنان رستوران ، در صورت بازنشستگی یا از کار افتادگی کلی کارگر، مطالبات مربوط به مرخصی استحقاقی کارگر به او و در صورت فوت به وراث او پرداخت می‌شود.

در صورت ازدواج دائم، فوت همسر، پدر، مادر و فرزندان، کارگران حق استفاده از 3 روز مرخصی با حقوق را دارند.

شرایط کار کارگران زن

ماده 75 قانون کار بیان می‌کند: انجام کارهای سخت و سنگین و زیان آور برای کارگران زن ممنوع است. همچنین ماده 76 به کارگران زن موضوع نمونه قرارداد کارگر رستوران این اجازه را می‌دهد که از مرخصی بارداری و زایمان که 90 روز است استفاده کنند. حد الامکان 45 روز از این مرخصی باید پس از زایمان مورد استفاده قرار گیرد و کارگر زن پس از پایان مرخصی می‌تواند به کار خود در رستوران بازگردد و این مدت با تایید سازمان تامین اجتماعی جزء سوابق وی محسوب می‌شود. حقوق ایام این مرخصی نیز باید طبق قانون تامین اجنماعی توسط کارفرمای طرف قرارداد کارگر رستوران پرداخت شود.

موارد بیشتر درباره شرایط کار زنان در حقوق ایران را در مقاله مربوط به آن مطالعه کنید. برای رفتن به صفحه مقاله، روی لینکی که مشخص شده است، بزنید.

شرایط کار کارگران نوجوان

طبق ماده 79، استفاده از کارگر کمتر از 15 سال برای عمل به تعهدات مندرج در قرارداد کارگر رستوران ممنوع است. کارگری که سنش بین 15 تا 18 سال تمام باشد کارگر نوجوان نامیده می‌شود و در بدو استخدام باید توسط سازمان تامین اجتماعی مورد آزمایشات پزشکی قرار گیرد.

ماده 82 بیان می‌کند: ساعت کار کارگر نوجوان نیم ساعت کمتر از ساعت کار دیگر کارگران است. ترتیب استفاده از این امتیاز با توافق میان کارگر و کارفرما تعیین خواهد شد.

انجام کارهای اضافه، سخت و خطرناک، حمل بار بیش از حد مجاز به وسیله دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی، برای کارگر نوجوان ممنوع است.

شرایط کار اتباع بیگانه در نمونه قرارداد کارگر رستوران

ماده 120 قانون کار اینطور بیان می‌کند که اتباع بیگانه فقط در صورتی می‌توانند در ایران مشغول به کار شوند که دارای روادید ورود یا حق کار مشخص باشند یا مطابق با قوانین و آیین نامه‌های مربوطه، پروانه کار داشته باشند. پس جذب اتباع بیگانه‌ای که فاقد روادید ورود یا پروانه کار باشند در رستوران ها و دیگر مشاغل غیر‌ قانونی است.

ساعات کاری و مبلغ دریافتی کارگران در فرم قرارداد کار رستوران

ساعت کار شامل مدت زمانی می‌شود که کارگر طبق نمونه قرارداد کارگر رستوران وقت یا نیروی خود را در اختیار کارفرما قرار می‌دهد.

کارکنان رستوران‌ها نیز مانند سایر مشاغل مستحق دریافت دستمزد هستند. کارفرما با توجه به ساعات کاری مبلغی که در نمونه قرارداد کارکنان رستوران تعیین شده را پرداخت می‌کند. معمولا مبلغ پرداختی دستمزد تعیین شده از سوی اداره کار است.

ساعات کار کارگران باید در طول روز حداکثر 8 ساعت باشد و مجموع کار کارگران در هفته نباید از 44 ساعت عبور کند.

مطابق ماده 59 در شرایطی ارجاع کار اضافی به کارگر مجاز است:

  1. موافقت کارگر؛
  2. پرداخت 40% اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی.

ساعات کاری ارجاعی به کارگر نباید از 4 ساعت در روز تجاوز نماید. (مگر در موارد استثنایی با توافق طرفین)

دوره آزمایشی کارگران

قانون‌‌گذار در ماده 11 شرایطِ مدتی را که کارگر ممکن است به صورت آزمایشی در رستوران مشغول به کار شود بیان کرده است. مدت دوره آزمایشی باید در نمونه قرارداد کارگر رستوران مشخص شود. حداکثر مدت دوره آزمایشی برای کارگران ساده یک ماه و برای کارگران متخصص سه ماه است. در مدت آزمایشی، کارگر مستحق دریافت دستمزد است.

البته هریک از طرفین می‌توانند در طول دوره آزمایشی، بدون اخطار قبلی و بدون آنکه نیازی به پرداخت خسارت باشد، رابطه کاری را قطع کنند. در صورتی که قطع رابطه از طرف کارفرما باشد، ایشان ملزم است تمام حقوق دوره آزمایشی را پرداخت کند و اگر کارگر رابطه را قطع کند ایشان فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد کارگر رستوران

اگر اختلافاتی میان طرفین قرارداد در حین کار ایجاد شود بهتر است در ایتدا با صلح و سازش برطرف گردد. اما اگر برطرف نشد کارگر و کارفرما باید به هیات تشخیص اداره کار مراجعه کنند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا این قرارداد را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

همچنین شما می‌توانید تنظیم قرارداد کارگر رستوران خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. شما همچنین می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کارگر رستوران
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(9 نظر)
account_circle
ساراخاتمی
thumb_up_alt
سلام. از ۲۸ دی، در رستوران مشغول به کار شدم. نیم شیفت ۶ تومن با هزینه برگشت شیفت عصر. داره یک ماه هم تموم میشه. توی این مدت کارفرما هی امروز فردا می‌کرد و قرارداد تنظیم نمی‌کنه. روزهای اول گفت مدتی از ساعت ۱۲ بیا. چون جابه جایی داریم. بعد از اون، از ۴ تا ۱۱ که ساعتی‌هایی که زود اومدی رو حساب می‌کنم. الان کلا میزنه زیر حرفش. درحالیکه آگهی‌های دیوارش رو اسکرین گرفتم که نیم شیفت عصر ۶ تومن. الان چکار باید بکنم؟ منتظر بمونم ماه تموم بشه یا اقدام بکنم؟
22:41
20 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. شما می‌توانید در هر زمانی برای مطالبه حقوق و مزایای معوق خود اقدام کنید. تصمیم نهایی را باید شخصا اتخاذ کنید.
19:26
21 بهمن 1400
account_circle
آرمین
thumb_up_alt
میخواستم قانون کار کارگر خانم، ۱۲ ساعت کار حقوق ۳۵۰۰ رو بدونم. مگه ماه اول ۳ تومن از حقوق بر نمیدارن بعد از ماه بعد حقوق رو کامل بدن؟ یا هر ماه ۲ تومن برمیدارن این تا چه قیمت باید برداشته شه؟
12:58
09 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
کاربر گرامی! منظور شما را در خصوص «برداشته شدن حقوق» متوجه نشدیم. به صورت کلی، کارگر اعم از زن یا مرد، از همان روز اول مستحق دریافت مجموع حقوق روزانه خود خواهد بود که در اکثر موارد به صورت ماهیانه و به صورت تجمیعی تسویه خواهد شد. لذا کارفرما حق برداشت مبلغی از حداقل حقوق اداره کار و مبلغ مذکور در متن قرارداد را نخواهد داشت.
15:02
10 اسفند 1400
account_circle
رضا تیموریان
thumb_up_alt
من مدت 10سال است در رستوران کار می‌کنم ولی هنوز من را بیمه نکرده و سنوات هم نگرفته‌ام آیا شکایت کنم چیزی عایدم می‌شود؟
09:44
16 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. بله. شما می‌توانید برای دریافت مطالبات قانونی خود از طریق ادارات ذیربط اقدام کنید.
09:02
17 اردیبهشت 1401
account_circle
منا بیات
thumb_up_alt
سلام من صندوقدار رستوران هستم تقریبا یک سال و نیم دو شیفت از ساعت 12 تا 1 شب بدون استراحت و مزایا کار کردم. الان ما باید چند ساعت توی رستوران کار کنیم طبق وزارت کار؟ حقوق چقد میشه هر شیفت؟
19:28
10 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. تفاوتی میان شما و سایر کارگران نیست. کار روزانه هشت ساعت است و دستِ کم، حداقل حقوق اداره کار در سال جاری به انضمام کلیه مزایای قانونی به شما تعلق خواهد گرفت. برای اطلاع از حقوق سال جاری، به آخرین مصوبه شورای عالی کار مراجعه کنید.
12:01
11 خرداد 1401
account_circle
حانیه
thumb_up_alt
سلام. ۱۷ سالمه. می‌خوام جایی رو پیدا کنم تا استخدام بشم و فقط شناسنامه همراهم هست می‌خوام بدونم حداقل حقوق برای تمیز کاری چقدر هست؟
21:18
14 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. مطابق با آخرین مصوبه امسال از سوی شورای عالی کار تعیین شده است. در واقع همان مبالغ مصوب اداره کار است.
09:12
15 تیر 1401
account_circle
مهدی مصطفایی
thumb_up_alt
سلام ببخشید یه سوال دارم جایی که من کار میکنم اگر مثلا نیم ساعت تاخیر کنی به جای نیم ساعت سه برابر کم میکنه یعنی یک و‌ نیم ساعت ولی اگه اضافه کاری انجام بدی هیچی بهت نمیده اگر هم انجام ندی کلی اعتراض میکنه که چرا کار رو تموم نکردی و رفتی و دوباره جریمت میکنه. میشه بگید چجوریه؟ این عادلانست؟ و روزی که مثلا بدون هماهنگی نیای سرکار سه روز از حقوقت کم میکنه.
22:40
13 اسفند 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. تاخیر شما، می‌تواند مصداق تخلف از دستورالعمل اجرایی کارگاه باشد. اما اینکه مازاد بر ساعات تاخیر شما، به عنوان تاخیر محاسبه شود صحیح نیست. ضمن آنکه شما در خصوص اضافه کاری‌های انجام شده، مستحق دریافت حق الزحمه اضافه کاری خواهید بود. علاوه بر این‌ها، مرخصی قانونی و استحقاقی دارید و باید بتوانید از آن استفاده کنید.
15:55
14 اسفند 1401
account_circle
امیر سلیمانی
thumb_up_alt
سلام سمت کاری من در لیست بیمه گارسون قید شده است آیا گارسون جزء کارگری حساب می‌شود و در آینده حقوق بازنشستگی خوبی دارد ممنون جواب بدهید.
03:18
13 اردیبهشت 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
از نظر ماهیت، تفاوتی با سایر کارگران ندارید. لذا مستمری بازنشستگی شما با سایر کارگران مشابه است. میزان حق بیمه‌ای که توسط کارفرمای شما پرداخت می‌شود در این خصوص موثر خواهد بود و این میزان نیز مستقیما با حداقل حقوق دریافتی شما از جانب ایشان مرتبط است.
19:19
13 اردیبهشت 1402
account_circle
محمد طاها
thumb_up_alt
سلام من توی یک رستوران شروع به کار کردم به عنوان صندوقدار و یک روز در هفته استراحت دارم و روزهای پنج شنبه و جمعه و روزهای تعطیل، تمام وقت کار می‌کنم. از ساعت ۱۱ تا 23. وقت‌های دیگه از ساعت ۱۱ تا ۱۸. به من گفتند که برای من اضافه کاری لحاظ نمی‌کنند و درصورت استفاده نکردن از روز استراحت اضافه کاری لحاظ میشه با حقوق وزارت کار هم هستش آیا مورد قبوله؟
20:18
12 تیر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
ایشان در حال نقض مفاد قانون کار هستند. کارفرمای شما در هر حال حتی اگر توافقی بین شما و ایشان شکل بگیرد، موظف است که اضافه کاری شما و سایر حقوق و مزایای قانونی را پرداخت کند. این موضوع بیشتر از آنکه به لزوم ایفای تعهد مربوط باشد، مستقیما با تکالیف قانونی ایشان مرتبط است. ضمن آنکه این نوع از تکالیف قانونی، امکان نقض ندارد و در هر حال، ایشان موظف است نسبت به پرداخت اضافه کاری شما اقدام کند.
14:29
13 تیر 1402
account_circle
مهدی مردانی
thumb_up_alt
سلام من با یک کارفرما قرارداد دستی نوشتیم و بخاطر عدم آگاهی خود بنده، شماره سفته‌ای که دادم به ایشون رو ننوشتیم و الان که میخوام استعفا بدم میگه میذارم اجرا و میگم که ازم طلا خریدی و اذیتت میکنم. می‌تونم شکایت کنم بخاطر باج گیری درسته؟ و اگه برم از مغازه و بذاره اجرا چطور میتونم ثابت کنم که سفته رو برای ضمانت کار گذاشتم؟
20:18
23 اسفند 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
اساسا سفته به عنوان یک سند تجاری، به وجود بدهی به عهده صادر کننده دلالت دارد. لذا اصل بر این است که وقتی شما سفته‌ای در اختیار کارفرما قرار داده‌اید، یعنی به ایشان بدهکار هستید. معمولا مرجع حقوقی، فارغ از رابطه قبلی که میان شما و کارفرما شکل گرفته است در این خصوص تصمیم می‌گیرد و ممکن است شما بتوانید از طریق عناوین مجرمانه‌ای مانند خیانت در امانت به نتیجه برسید که مقداری اثبات این موضوع نیز دشوار است.
13:18
26 اسفند 1402