مهارت‌هایی که یک کارگر رستوران به آن نیاز دارد و شرح وظایف تعریف شده برای کارگر

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/02/29
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
کارگر رستوران

رستوران داری یکی از مشاغل پر درآمد و در عین حال محبوب است که همواره اشخاص زیادی تمایل دارند بخشی از زمان خود را برای صرف غذا در این‌گونه مکان‌ها سپری کنند. یکی از مهمترین دلایل انتخاب رستوران‌ها توسط مردم، کیفیت ارائه خدمات، کیفیت محیط و تنوع غذایی آن‌ رستوران است. بنابراین، جهت جذب مشتریان بیشتر، تمامی نیروها و پرسنلی که در این محیط فعالیت می‌کنند، موظف هستند عملکردی مناسب و مطلوب داشته باشند. در این راستا، در مقاله حاضر قصد داریم نقش، اهمیت، وظایف و مهارت‌های لازم قشری از پرسنل رستوران‌ها‌، تحت عنوان کارگر رستوران را شرح دهیم.

البته ذکر این نکته در همین ابتدا ضروری است که کارگران رستوران مطابق با قوانین کار استخدام می‌شوند. از این رو افرادی که قصد دارند در این حیطه فعالیت کنند، باید از طریق تنظیم قرارداد کار به خدمت گرفته شوند.

علاوه براین، اگر تمایل دارید در رابطه با قرارداد کارگر رستوران (روی لینک بزنید) اطلاعات بیشتری داشته باشید، مطالعه مقاله‌ مرتبط با آن در مجله حقوقی رکلا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مدرک تحصیلی لازم برای یک کارگر رستوران

افرادی که به عنوان کارگر رستوران ، استخدام می‌شوند معمولا در بخش‌های مختلفی فعالیت دارند. در واقع، شاغلین این حوزه کاری، بیشتر از دانش یا تخصص آکادمیک، به مهارت و توانایی‌های فردی و احتماعی نیازمند هستند. البته ناگفته نماند که افراد حسابدار و به اصطلاح صندوقدار، موظف هستند از دانش محاسباتی و همچنین حداقل مدرک کارشناسی حوزه مربوطه برخوردار باشند. با این حال، اشخاصی که در سمت‌های نظیر نیروهای خدماتی، نظافتی و گارسون، فعالیت دارند، بیشتر از دانش تحصیلاتی، باید از مهارت‌های رفتاری و گفتاری مطلوب و همچنین تجربیات لازم در زمینه انجام صحیح وظایف محول شده برخوردار باشند.

میزان اهمیت و کارایی موقعیت شغلی کارگر رستوران

قطعا وجود هر موقعیت شغلی برای رفع نیازهای عموم جامعه، متناسب با نیازهای کسب و کار مربوطه، ضروری و مهم است. از این رو بالطبع، وجود یک نیروی رستوران نیز مطابق با نیازمندی‌های آن محیط، امری لازم الاجرا است چرا که هر کار و فعالیتی نیاز به تخصص و توانایی‌های مرتبط با آن حوزه کاری دارد و به همین جهت، حضور نیروهای خدماتی در یک محیط غذاخوری به همان میزان اهمیت دارد که وجود یک حسابدار یا مدیر داخلی دارای اهمیت است. در واقع، باید گفت پرسنل و نیروهای خدماتی رستوران، نقشی کاملا مستقیم با میزان کیفیت غذایی و کیفیت خدمات دهی محیطی یک رستوران دارند که در صورت عدم وجود آن‌ها، به احتمال بسیار زیاد، نتایج نامطلوب و نارضایتی‌هایی از سرویس خدمات دهی رستوران گزارش می‌شود.

مهارت‌ها و توانایی‌های ضروری برای یک کارگر رستوران

همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم، رستوران یک محیط تقریبا اجتماعی است که در آن افراد زیادی با سلایق و عقاید مختلف، رفت و آمد می‌کنند. از این رو تمامی نیروهای این حوزه کاری باید در کنار صحیح انجام دادن وظایف محول شده به آن‌ها، از مهارت‌های کلامی و رفتاری منعطف برخوردار باشند. بنابراین تسلط به این مهارت‌ها برای یک کارگر رستوران ، مخصوصا در هنگام مواجه با مشتریان، امری حیاتی و بسیار مهم است.

به این صورت که افراد فعال در این حوزه، باید علاوه بر به درستی اجراء کردن مسئولیت‌های خود، در ارتباط با همکاران و همینطور مشتریان نیز تعاملاتی خوشایند و سازنده داشته باشند. به طور کلی، کارگران یک محیط غذاخوری باید از توانایی‌هایی همچون منعطف بودن در شنیدن انتقادات و پیشنهادات مشتریان؛ توجه و احترام به نیازها و درخواست مشتریان؛ روحیه اجتماعی بالا؛ نظم و انضباط در انجام وظایف؛ خوش اخلاق بودن و صفات مهم دیگر برخوردار باشند.

کارگر رستوران دارای چه مسئولیت‌ها و اختیارتی است؟

همانطور که می‌دانید کار در رستوران همانند بسیاری از مشاغل دیگر، یک نوع فعالیت گروهی و تیمی محسوب می‌شود. در واقع، می‌توان گفت نحوه عملکرد هر یک از پرسنل یک رستوران، بی‌شک تاثیراتی عمیق بر چگونگی بازدهی کاری سایر پرسنل خواهد داشت. بنابراین تمامی کارکنان یک محیط غذاخوری، اعم از مدیران، حسابدارها، نیروهای خدماتی و پرسنل دیگر، موظف هستند که در راستای اهداف خود، بستری را فراهم کنند که علاوه بر رفع مطلوب نیاز مشتریان، موجب کسب رضایت و جذب آن‌ها به عنوان مشتریان دائمی نیز شده باشند. در ادامه برخی از وظایف مهم یک کارگر رستوران را شرح می‌دهیم.

میزبان رستوران کیست؟

میزبان رستوران یکی از سمت‌هایی است که تحت عنوان کارگر رستوران ، شناخته می‌شود.

فردی که در سمت میزبان یک رستوران قرار دارد با توجه به قوانین و مقررات وضع شده غذاخوری مربوطه، وظیفه دارد که در کنار در ورودی بایستد و در هنگام وارد یا خارج شدن مشتریان از سالن غذاخوری، تشریفات لازم را انجام دهد. همچنین میزبان موظف است اقداماتی دیگر مانند رزرو میز، پاسخگویی به تماس و هماهنگی با مشتریان را نیز انجام دهد.

سر پیشخدمت یا مسئول داخلی؛ یکی از انواع کارگر رستوران

سر پیشخدمت از دیگر کارکنان محیط‌های غذاخوری است که به عنوان مدیر داخلی رستوران نیز شناخته می‌شود. از جمله مسئولیت‌های شاغلین این حیطه، انجام عواملی نظیر بررسی و ارزیابی مواد و امکانات و تهیه لیست لازم از امکانات مورد نیاز رستوران برای مسئول خرید است. از دیگر اختیارات این نوع سمت شغلی، بازرسی بهداشت محیط و افراد و همچنین نظارت بر نحوه عملکرد گارسون‌ها و کارکنان سالن دار است.

پیشخدمت‌ها؛ از انواع کارگر رستوران

پیشخدمت‌ها از اعضای مهم هر رستوران محسوب می‌شوند. در واقع، بهتر است بگوییم از جمله مهمترین نیروهای یک محیط غذاخوری، پیشخدمت‌های آن هستند چرا که به طور مستقیم با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند و همین نحوه تعامل و رفتار آن‌ها است که می‌تواند در جذب یک مشتری موثر باشد. بنابراین افراد فعال در این حیطه، باید از مهارت‌‎های ارتباطی و اخلاق حرفه‌ای برخوردار باشند. گارسون یا پیشخدمت وظیفه دارد که با ظاهری آراسته بر میز مشتریان حاضر شود و سفارشات آن‌ها را دریافت کند و در کمترین زمان، سفارش آن‌ها را تحویل دهد. او همچنین موظف است که به محض نیاز، پاسخگوی سوالات مشتریان درباره غذاهای درج شده در منو نیز باشد. از این رو لازم است که از جزئیات فهرست نیز شناخت و اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند در صورت لزوم، به خوبی مشتریان را راهنمایی کند.

نیروهای خدماتی از پرسنل ارائه دهنده خدمات

افراد دیگری که در محیط‌های غذاخوری تحت عنوان کارگر رستوران ، فعالیت می‌کنند نیروهای نظافتی هستند که برخی از آن‌ها به عنوان مسئول میز شناخته می‌شوند چرا که مطابق با وظایفی که برای آن‌ها تعریف شده است، وظیفه دارند بعد از تمام شدن غذای مشتری، میز را تمیز کنند. البته در برخی از غذاخوری‌ها، این افراد همچنین باید به طور مرتب در دسترس مشتریان باشند تا در صورت لزوم، در کمترین زمان نیازهای آن‌ها را برطرف کنند.

در آخر به این نکته توجه داشته باشید

فعالیت در مشاغلی همچون کارگر رستوران ، نیازمند شناخت لازم از این نوع موقعیت شغلی و همچنین میزان حقوق و مزایای معین برای آن است چرا که عدم آگاهی از این موارد، ممکن است در برخی مواقع، با توجه به محیط کاری و همینطور شخصی که برای او کار می‌کنید، به زیان شما باشد. بنابراین در صورت تمایل به فعالیت در این حیطه، توصیه می‌کنیم جهت اطمینان بیشتر، ابتدا از تجربیات و اصول موجود در این زمینه بهره ببرید. البته شایان توجه است که در رکلا علاوه بر امکان تنظیم قرارداد اختصاصی ، این شرایط نیز برای شما فراهم است که از خدمات مشاوره تلفنی حقوقی نیز بهره‌ مند شوید.

قرارداد کارگر رستوران

فرم کامل قرارداد با کارگر رستوران را اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد کارگر رستوران
دانلود نمونه قرارداد کارگر رستوران
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات