ویژگی‌هایی که شما را به یک مدیر داخلی رستوران موفق تبدیل کند!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/02/24
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مدیر داخلی رستوران

یکی از فعالیت‌های اقتصادی رایج در جامعه امروز، فعالیت در حوزه ارائه خدمات مربوط به صنایع غذایی است. این شاخه از خدمات رسانی، توجه سرمایه گذاران زیادی را به خود جذب کرده است. با وجود اینکه شغل رستوران داری یکی از مشاغل درآمدزا و سودمند جامعه است اما موفقیت در آن در وهله اول به داشتن دانش، مهارت و همچنین تجربه زیاد نیازمند است. در واقع، اگر یک مدیر رستوران قصد داشته باشد که رستوران او در آینده کوتاه مدت، به یک برند مرغوب و مشهور تبدیل شود، ابتدا باید در زمینه هدایت پرسنل، رسیدگی به امور طبخ غذا، بهداشت و همچنین نیاز سنجی مشتریان، دانش کافی را کسب کند. جهت آشنایی بیشتر با مقام مدیر داخلی رستوران ، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

در مقاله حاضر، مواردی مانند کارایی مدیر رستوران، وظایف او و همچنین راهکارهای بسیار مفیدی برای موفق شدن در سمت شغلی مدیریت داخلی رستوران را ارائه خواهیم داد.

برای به کارگری یک مدیر داخلی در رستوران خود، باید با او قرارداد استخدام امضا کنید. بنابراین، می‌توانیم اینطور بگوییم که فعالیت در این سمت شغلی به امضای یک قرارداد استخدام رستوران نیاز دارد و خود نیز یک نمونه از قرارداد مدیر داخلی محسوب می‌شود. می‌توانید درباره هر کدام از این قراردادها در مقالاتی مجزا مطالعه کنید.

مدیر داخلی رستوران کیست؟

قطعا رسیدگی به تمامی امور رستورانی که مشتریان زیادی دارد، برای ریاست آن اندکی دشوار خواهد بود؛ مخصوصا اگر رستوران مورد نظر نسبتا مشهور باشد. بنابراین در چنین موقعیت‌هایی، به یک فرد دیگر نیاز است که با مهارت و توانایی خود، امورات مربوطه را به خوبی هدایت کند. در واقع، شخص شاغل در این سمت شغلی، با انجام وظایفی نظیر نظارت و آموزش دیگر کارکنان، برنامه ریزی و ارائه دستورالعمل‌های لازم به سایر پرسنل و همچنین به واسطه رهبری و مدیریت بر تمامی کارکنان، نقش مهم و کارآمدی در رشد و توسعه یک رستوران خواهد داشت.

چه افرادی می‌توانند به عنوان مدیر داخلی رستوران انتخاب شوند؟

مدیریت داخلی رستوران نیز مانند هر حوزه‌ کاری دیگر، نیازمند تخصص و همچنین مهارت مختص به خود است. به عبارتی دیگر، افرادی که قصد دارند در این زمینه فعالیت مداوم و موفق داشته باشند، علاوه بر تحصیلات و دانش مربوطه، لازم است از تجربه و سوابق کافی نیز برخوردار باشند. به عنوان مثال اگر شخصی به انتخاب این شغل تصمیم دارد یا در آن مشغول به کار است، باید به این مساله توجه داشته باشد که آیا روحیات، قابلیت و مهمتر از همه، علاقه او با این موقعیت شغلی همسو است؟ سپس برای اینکه در این زمینه به یک مدیر حرفه‌ای و موفق تبدیل شود، از طریق تعامل با مدیران موفق این حوزه تجربیات و مهارت‌های کاربردی دیگری نیز کسب کند.

از جمله دیگر ویژگی‌های مدیر داخلی رستوران

  1. دارای روحیه اجتماعی و توانایی ایجاد تعامل؛
  2. خلاق و علاقمند به نوآوری در کار؛
  3. توانایی رهبری و هدایت موثر؛
  4. سخت کوش و تعهد پذیر؛
  5. انعطاف پذیر و برخوردار از نظم کاری.

وظیفه مدیر داخلی رستوران چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز به صورت اجمالی اشاره کردیم، وظیفه مدیر داخلی رستوران که در واقع، به نوعی جانشین مدیر ارشد محسوب می‌شود، رسیدگی به تمام امور داخلی اعم از بررسی و نظارت بر عملکرد کارکنان آشپزخانه؛ رعایت بهداشت گارسون‌ها و محیط داخلی رستوران؛ برنامه ریزی مناسب و کاربردی برای سایر پرسنل و موارد مهم دیگر است. در ادامه شرح وظایف مدیر داخلی رستوران را بیان می‌کنیم:

  1. مدیر داخلی می‌تواند برای جذب مشتریان بیشتر و شناخته شدن رستوران تبلیغات و بازاریابی انجام دهد؛
  2. استخدام و آموزش افراد متخصص متناسب با نوع کار؛
  3. ارزیابی و تحلیل کارکرد نیروها اعم از آشپز، سرآشپز، گارسون، حسابدار و نیروهای دیگر خدماتی؛
  4. برگزاری دوره‌های آموزشی لازم مطابق با وظایف سایر نیروها؛
  5. ایجاد انگیزه در کارکنان، جهت ارائه عملکرد مطلوب و مفید؛
  6. رسیدگی، نظارت و کنترل حقوق و مزایای دیگر پرسنل؛
  7. سازماندهی مناسب و همینطور رهبری کارآمد هر شیفت کاری؛
  8. بازرسی و ارزیابی دستورالعمل‌های ایمنی و بهداشتی محیط‌ کار؛
  9. فراهم کردن امکانات مناسب و تفریحی برای رفاه بیشتر مشتریان؛
  10. به کارگیری افراد متخصص و ماهر متناسب با وظایف محول شده؛
  11. رسیدگی به امور دفتری و حقوقی رستوران و همچنین بررسی دقیق هزینه‌های مواد و امکانات مورد نیاز.

میزان حقوق مدیر داخلی رستوران

در ایران، میزان حقوق مدیر داخلی رستوران چندان ثابت نیست. در واقع کسب درآمد و حقوق دلخواه در این شغل تا حدود زیادی به توانایی‌ها و مهارت‌های فرد بستگی دارد. فعالیت در حوزه مدیریت داخلی یک رستوران، در صورتی به فرد جایگاه اجتماعی مطلوبی می‌دهد که علاوه بر اشتیاق و علاقه، از مهارت و توانایی تخصصی این حیطه نیز برخوردار باشد. اگرچه فعالیت در این حوزه کاری، همانند بسیاری از مشاغل جامعه، دشوار و وقت‌‌گیر است اما در صورتی که فرد، توانایی و مهارتی منحصر به فرد از خود نشان دهد، قطعا علاوه بر درآمدی عالی، در موقعیت شغلی مورد نظر نیز پیشرفت خواهد شد.

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که به واسطه رابطه استخدامی که میان مدیر داخلی رستوران و ریاست رستوران برقرار می‌شود، مدیر داخلی از حقوق و مزایای پایه وزارت کار برخوردار خواهد بود اما تعیین حقوق و مزایایی مازاد برآن، به توافق میان طرفین بستگی دارد.

وظایف مدیر داخلی کافه رستوران

وظایف مدیریت کافه رستوران نیز تا حدود زیادی همچون مدیریت رستوران است؛ با این تفاوت که فعالیت در این حوزه کاری دشوارتر خواهد بود. بنابراین شخصی که در این سمت مشغول به فعالیت است، علاوه بر دانش و مهارت لازم و مربوط به این حوزه، باید از تجربه و توانمندی‌های دیگری نیز برخوردار باشد. در واقع اگر برای آینده شغلی خود در این حرفه ایده آل‌هایی در نظر گرفته‌اید، بهتر است در همه حال، دانش مرتبط با کار خود را افزایش دهید.

دیگر موارد:

  1. یکی از وظیفه‌های مهم این سمت شغلی، ارائه منویی متفاوت و خلاقانه به مشتریان است. در واقع، تفاوت و جذابیت در ارائه خدمات، می‌تواند یکی از امتیازهای موثر برای پیشرفت یک رستوران و همینطور موفقیت فرد شاغل در این کار باشد.
  2. تبلیغات سازنده و مفید از دیگر اقداماتی است که مدیریت داخلی یک رستوران باید آن را به نحو احسن انجام دهد.
  3. مدیر داخلی موظف است از طریق مصاحبه و استخدام، افراد مورد نیاز کافه را جذب کند و در صورت لزوم به نیرو‌های تازه وارد نیز آموزش‌های لازم را ارائه شود.
  4. مدیر داخلی همچنین مدیریت و ارزیابی کارکرد سایر کارکنان اعم از؛ پیک، نیروهای نظافتچی، افراد صندوق دار و گارسون‌ها را نیز به عهده دارد.
  5. یکی دیگر از وظایف مهم مدیریت داخلی این است که به درستی وظایف هر یک از نیروها را مشخص و همینطور برنامه‌های منظمی، متناسب با نوع خدمت، برای آن‌ها تدوین کند.
  6. از دیگر وظایف مدیریت داخلی، ایجاد روحیه شاد و امیدوار در میان کارکنان است. همچنین مدیر داخلی رستوران باید به نیازهای کارکنان توجه کند و همینطور انتقادات و درخواست‌های مشتریان را نیز در نظر داشته باشد.
  7. کنترل و نظارت بر تمامی فعالیت‌ها و نحوه عملکرد تمامی نیروهای رستوران، یکی از دیگر وظایف مهم مدیریت داخلی محسوب می‌شود.

با توجه به نکاتی که ذکر کردیم، توصیه می‌کنیم اگر قصد دارید در این زمینه شغلی، موفقیتی دلخواه کسب کنید، علاوه بر ارتقاء مهارت و توانمندی خود در کاربرد منحصر به فرد تمامی این موارد، با افراد موفق و دارای تجربه در این حوزه نیز ارتباطاتی موثر و سازنده داشته باشید.

توجه داشته باشید که

فعالیت در هر حوزه و موقعیت شغلی، در ابتدای امر، نیازمند تعهد و پایبندی به اصول و چهارچوب آن محیط کاری است. در واقع، این تعهد و پایبندی تنها با ایجاد یک توافق نامه یا قرارداد کتبی معتبر میان طرفین عملی خواهد شد. بنابراین تحت هر شرایطی، تنظیم یک قرارداد استاندارد و موثق برای هر دو طرف لازم و در عین حال سودمند خواهد بود. پس در صورت لزوم، برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، بهتر است حتما از قرارداد کتبی استفاده کنید. این امکان در سایت رکلا ایجاد شده است که بتوانید به‌ راحتی از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی در زمینه کاری مورد نظر خود و همچنین از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره‌ مند شوید.

قرارداد مدیر رستوران

همکاری با مدیر رستوران به این قرارداد نیاز دارد. برای تهیه سریع آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد مدیر رستوران
دانلود نمونه قرارداد مدیر رستوران
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات