قرارداد مدیر داخلی و تمام شرایط صحت نمونه قرارداد مدیر داخلی شرکت + مشاوره حقوقی تلفنی

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/11/16
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مدیر داخلی

قرارداد مدیر داخلی نوعی قرارداد کار در حوزه مدیریت است. شخصی که با استفاده از نمونه قرارداد مدیریت داخلی استخدام می‌شود، به منظور رسیدگی و نظارت بر روند اجرایی درون سازمانی، به خدمت گرفته شده است. اگر مالک یا صاحب امتیاز یک سازمان، شرکت، کارخانه یا مجموعه مشخصی هستید، به خوبی می‌دانید که از مهمترین مواردی که در یک سازمان باید رعایت شود، نظم، مدیریت و نظارت مستمر است. با نظارت و بررسی مداوم روند اجرایی سازمان، از بروز بسیاری از ایرادات و مشکلات جلوگیری می‌شود. علاوه بر این رسیدگی و نظارت بر کار، نتایج بسیار مثبتی در روند عملیاتی سازمان دارد.

مدیر داخلی شخصی است که میان بخش مدیریتی و سایر ارگان‌های سازمان ارتباط برقرار می‌کند. میزان کارکرد نیرو، روند اجرای کار، ارتباط موثر میان مدیریت کل و پرسنل، کیفیت و نتیجه کار، مدیریت و کنترل کالاهای مصرفی مورد نیاز سازمان، هماهنگی در جهت خرید وسایل مورد نیاز، انتخاب مسئول مجرب برای بخش‌های مختلف سازمان و بسیاری از موارد دیگر، بخشی از خدمات و وظایف مدیر داخلی است.

مدیر داخلی چه کسی است؟

اگر به دلایل متفاوتی وارد یک سازمان شوید یا تصمیم داشته باشید که به طرق مختلف با سازمان همکاری کنید، ممکن است از شما خواسته شود که ابتدا با مدیر داخلی ملاقات کنید. اگر برای مصاحبه استخدام مراجعه کرده باشید، مدیر داخلی شما را گزینش می‌کند و درباره جذب شما به سازمان نظر می‌دهد.

مدیر داخلی علاوه بر مدیریت و نظارت به روند کار درون سازمانی، در بسیاری از مواقع، ارتباط میان سازمان با مجموعه‌ها و شرکت‌های دیگر را نیز مدیریت می‌کند. این شخص، موظف است منافع سازمان را در اولویت قرار دهد و همچنین با اطلاع از دستورالعمل‌ها، قوانین و شرایط کاری، به طور مستقیم با بخش مدیریتی و پرسنل در ارتباط باشد.

مدیر داخلی با در دست داشتن این اطلاعات، وظیفه هماهنگی، نظارت و مدیریت سازمان را به‌ عهده می‌گیرد. همین مساله موجب شده است که مدیریت داخلی، سمت شغلی قابل احترامی برای سازمان‌ها باشد، به خصوص مدیرانی که با نیروی کار انسانی، ارتباط موثری دارند و می‌کوشند سطح رضایت بخش‌های مختلف سازمان را افزایش دهند.

بدون شک سازمانی که میان اعضای آن وحدت، یکپارچگی و همدلی باشد، بهتر عمل می‌کند و نتایج مثبت‌تری خواهد داشت. علاوه براین، رضایت داخلی سازمان، موجب افزایش کیفیت کاری پرسنل و در نتیجه حفظ رضایت مراجعان و مصرف کنندگان می‌شود.

قرارداد مدیر داخلی چگونه قراردادی است؟

به منظور استخدام و به کارگیری نیروی متخصص در سمت مدیریت داخلی، از نمونه قرارداد استخدام مدیر داخلی استفاده می‌شود. همانطور که اشاره کردیم، نمونه قرارداد استخدام مدیر داخلی یا نمونه قرارداد کار مدیر داخلی یکی از انواع قراردادهای کار است که نوعی رابطه استخدامی را بین شخص حقوقی (شرکت) و مدیر داخلی ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر براساس این قرارداد، نیروی انسانی توسط یک سازمان به خدمت گرفته می‌شود و سازمان می‌پذیرد که در ازای انجام امور خاصی توسط نیروی انسانی، به او حقوق و مزایا پرداخت کند.

قرارداد مدیر داخلی مانند انواع دیگر قرارداد استخدام حاوی اطلاعاتی درباره مشخصات شخص استخدام شده و مشخصات سازمان است. بعد از مشخص شدن هویت طرفین قرارداد، موضوع قرارداد اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. موضوع قرارداد، مدت همکاری، تاریخ شروع و پایان دوره استخدامی، شرح وظایف، مسئولیت‌ها و تعهدات، شروط خاص سازمان، شرایط کاری، میزان حقوق پایه، ضمانت‌های دریافتی و غیره از جمله اطلاعاتی است که در قرارداد با مدیر داخلی نوشته می‌شود.

در حقیقت نمونه قرارداد مدیر داخلی شرکت ، نوشته‌ای است که تعهدات طرفین قرارداد را به صورت قانونی ثبت می‌کند. این رابطه کاری، به اصطلاح رابطه کارگری و کارفرمایی نامیده می‌شود که در ادامه، توضیحات بیشتری را در خصوص آن، بیان می‌کنیم.

قوانین حاکم بر نمونه قرارداد مدیر داخلی

به خدمت گرفتن نیروی انسانی، از جمله قدیمی‌ترین اقدامات بشر است. زمانی که یک نیروی انسانی می‌پذیرد در ازای دریافت مبلغ مشخصی، کار تعیین شده‌ای را انجام دهد، این رابطه کاری شکل می‌گیرد.

در بند قبل اشاره کردیم که رابطه بین مدیر و شخص حقوقی، یک رابطه کارگری و کارفرمایی است. سوال مهمی که ممکن است توسط بسیاری از اشخاص مطرح شود، این است که چرا به مدیر داخلی، صفت کارگر را نسبت می‌دهیم؟

مواد 2 و 3 قانون کار به طور مفصل درباره اصطلاحات کارگر و کارفرما توضیح داده است. ماده یک قانون کار، تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها یا به طور کلی اشخاصی را که از این نوع رابطه کاری استفاده می‌کنند، ملزم می‌کند که از این قانون تبعیت کنند. همچنین قانون گذار در ماده 2 این قانون اعلام می‌کند که به طور کلی هر زمانی که شخصی در ازای دریافت حق السعی از کارفرما مبلغ مشخصی را دریافت کند، کارگر نامیده می‌شود. بنابراین مدیر داخلی نیز از نظر قانون کار، کارگر محسوب خواهد شد.

علاوه بر قانون کار، قانون تامین اجتماعی نیز بر نمونه قرارداد مدیر داخلی شرکت یا سایر مجموعه‌ها نظارت دارد. بر اساس این قوانین، هر نیروی انسانی که به خدمت گرفته می‌شود، باید نزد اداره تامین اجتماعی بیمه شود. از طرف دیگر لازم است که رابطه کاری حتما به وسیله نمونه قرارداد استخدام مدیر داخلی ثبت شود.

ممکن است کارفرما به اشتباه فکر کند که بدون نوشتن قرارداد کتبی، مسئولیتی به عهده او نخواهد بود، اما این تصور اشتباه است. ماده 7 قانون کار در تعریف قرارداد کار تاکید می‌کند که این قرارداد ممکن است کتبی یا شفاهی باشد. بنابراین آن چیزی که ملاک است، رابطه کاری ایجاد شده است.

بررسی صحت قرارداد

کارفرما یا متقاضی سمت مدیریت داخلی، قبل از امضا و در حین تنظیم نمونه قرارداد با مدیر داخلی ، باید به صحت قرارداد توجه داشته باشد. ماده 9 قانون کار، شرایط صحت قرارداد را بیان کرده است و درباره این مساله توضیح می‌دهد. این ماده از قانون کار، چند شرط را برای صحت قرارداد کار در نظر گرفته است. این شروط عبارتند از:

  1. مشروع بودن مورد قرارداد: کاری که توسط کارگر انجام می‌شود، باید مشروعیت داشته باشد. به عبارت دیگر اقداماتی که توسط مدیر داخلی شخص حقوقی انجام می‌شود، نباید بر خلاف متن قانون باشد.
  1. معین بودن موضوع قرارداد: به عنوان مثال بدیهی است که مدیریت داخلی به چه سمت شغلی اشاره دارد و شخص استخدام شده باید چه مسئولیت‌هایی را به عهده گیرد. عنوان قرارداد مدیر، عنوان معین و مشخصی نیست و ابهامات زیادی دارد. اما عنوان مدیریت داخلی به صورت مشخص و تعیین شده، مسئولیت نیروی کار را شرح می‌دهد.
  2. عدم وجود محدودیت در خصوص تصرف مال یا انجام کار: ممکن است شخصی به دلیل سوابق گذشته یا به هر دلیل دیگری، ممنوعیتی در خصوص انجام دادن بعضی از امور داشته باشد. در این صورت امکان استخدام این شخص برای انجام آن امور، وجود ندارد.

ماده 9 قانون کار در انتها به این مساله اشاره می‌کند که اصل بر صحت قراردادها است. مگر زمانی که خلاف این موضوع ثابت شود.

حقوق و مزایا نمونه قرارداد مدیر داخلی

بعد از شرح وظایف و سمت شغلی در قرارداد مدیر داخلی ، لازم است که درباره حقوق و مزایای مدیر داخلی توضیحاتی در متن قرارداد نوشته شود. اداره کار به صورت سالانه نرخ مشخصی را برای پایه حقوق در نظر می‌گیرد اما این مبلغ معین، با توجه به میزان تحصیلات، سابقه کاری، تجربه و اهمیت شغلی ممکن است بیشتر باشد. علاوه بر حقوق، سایر مزایا و امکاناتی که در اختیار مدیر داخلی قرار می‌گیرد در این بخش نوشته می‌شود. برای مثال ممکن است سازمان، سرویس رفت و برگشت داشته باشد یا اینکه برای کارکنان خود، خدمات رفاهی خاصی در نظر گرفته باشد.

ضمانت حسن انجام کار مدیر داخلی

یکی از نکات مهمی که باید در متن این قرارداد نوشته شود موضوع ضمانت حسن انجام کار مدیر داخلی است. شما می‌توانید از سفته یا چک به عنوان تضمین صحت عملکرد مدیر داخلی استفاده کنید و از ایشان بخواهید که این سند را به شما تقدیم کنند.

لازم است حتما پس از پایان مدت قرارداد مدیر داخلی این سفته یا چک به ایشان بازپس داده شود. البته می‌توانید تحویل دادن آن را حتی پس از پایان مدت قرارداد نیز موکول به زمان دیگری کنید.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از قرارداد مدیر داخلی است که توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده و در بخش نمونه قراردادها قرار گرفته است.

مرجع حل اختلاف قرارداد مدیر داخلی

اگر در خصوص قرارداد مدیر داخلی دچار مشکل شده‌اید، می‌توانید به مرجع حل اختلاف مراجعه کنید. مرجع حل اختلاف قراردادهای کار، اداره کار است. اداره کار به شکایات و دعوی‌های میان کارفرما و کارگر رسیدگی می‌کند و میان آن‌ها داوری خواهد کرد و با توجه به شرایطی که میان آن‌ها پیش آمده است، در خصوص مشکل طرفین قرارداد، حکم می‌دهد. هیچ مرجع قضایی دیگری نمی‌تواند در دعاوی قرارداد کار وارد شود و مسئولیت رسیدگی به این نوع شکایات به عهده اداره کار است.

نمونه قرارداد مدیر داخلی

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل + نمونه قرارداد

شما می‌توانید تنظیم متن قرارداد مدیر داخلی خود را به ما بسپارید. برای تنظیم قرارداد ، بر روی لینک قبل بزنید. همچنین شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی وکیل نیز استفاده کنید. برای بهره مندی از این خدمات، می‌توانید بر روی لینک مشخص شده بزنید و در خواستتان را ثبت کنید.

از طرف دیگر تیم حقوقی رکلا نمونه‌ای از این قرارداد کار موقت را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد کامل شوید.

قرارداد مدیر داخلی

برای استخدام یک مدیر داخلی، از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد مدیر داخلی
دریافت نمونه قرارداد مدیر داخلی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات