نمونه قرارداد استخدام رستوران ؛ یک قرارداد استخدامی مطابق با قوانین کار و تامین اجتماعی!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/02/18
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد استخدام رستوران

قرارداد استخدام رستوران یکی از انواع قرارداد کار و توافقی مکتوب است که میان مالک یا صاحب رستوران و اشخاصی که به وسیله او به کار گرفته می‌شوند، تنظیم می‌شود. به زبان ساده‌تر یک طرف این قرارداد رستوران است (یا شخص مالک رستوران) و طرف دیگر افراد جویای کار که متقاضی استخدام شدن در رستوران هستند. تنظیم نمونه قرارداد استخدام رستوران به معنای شروع همکاری این افراد با یکدیگر است. رستوران‌ها و غذاخوری‌ها به عنوان یک واحد صنفی، برای شروع به کار نیازمند جذب پرسنل و نیروی کار هستند. نیروها با توجه به سمتی که می‌گیرند و نوع فعالیتی که دارند، به دسته‌های نیروی انسانی ساده، نیروی انسانی نیمه ماهر، ماهر و متخصص تقسیم می‌شوند.

علاوه بر این، نوع و مدت همکاری نیروهای کاری با رستوران می‌تواند در حالت‌های دائم، موقت، آزمایشی، ساعتی و غیره باشد. با توجه به دسته بندی‌هایی که اشاره کردیم، تفاوت‌هایی در قراردادها ایجاد می‌شود که لازم است هر دو طرف قرارداد به خوبی نسبت به آن‌ها آگاه باشند. در ادامه این مطلب درباره انواع قرارداد استخدام در رستوران صحبت می‌کنیم. اگر صاحب رستوران هستید و می‌خواهید با یک قرارداد مطمئن نیروی مورد نیاز خود را استخدام کنید، یا اگر در یک رستوران موقعیت شغلی خوبی پیدا کرده‌اید و می‌خواهید قرارداد امضا کنید، ادامه این نوشتار را دنبال کنید.

نمونه قرارداد استخدام رستوران چگونه قراردادی است؟

قرارداد استخدام رستوران یا هر قرارداد دیگر، از نظر قانون یک سند معتبر و قابل استناد در مراجع حل اختلاف و دادگاه‌ها است. براساس قراردادها، ارتباط کاری، پیمان و رابطه میان طرفین قرارداد مشخص می‌شود. در قرارداد استخدام در رستوران نیز رابطه میان کارفرما و افرادی که توسط او به کار گرفته شده‌اند مشخص می‌شود. در متن قرارداد موضوع کار به خوبی مشخص شده و حدود اختیارات و وظایف شرح داده می‌شود. به زبان ساده متن قرارداد استخدام در رستوران تکلیف هر یک از طرفین را مشخص می‌کند و از اینکه کار شما چیست و چه باید کنید یا نکنید، مطلع می‌شوید.

همچنین میزان حقوق شما نیز مشخص می‌شود و مدت و نوع همکاری میان شما و شخص مقابل توضیح داده می‌شود. بنابراین قرارداد استخدام در رستوران مانند یک برنامه کاری برای طرفین قرارداد است. در واقع هر نکته‌ای که در متن قرارداد نوشته شود معتبر و لازم الاجرا است. به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان و حقوقدانان تاکید دارند که در زمان تنظیم قرارداد دوراندیشی داشته باشید و همه جوانب را در نظر بگیرید.

نمونه قرارداد استخدام رستوران از نگاه قانون کار

همانطور که گفتیم، قرارداد استخدام رستوران نوعی قرارداد کاری است و با توجه به ماده‌های قانون کار تنظیم می‌شود. در این قرارداد شخصی توسط شخصی دیگر استخدام شده و به کار گرفته می‌شود. قانون کار نیز در خصوص استخدام افراد توضیحات لازم را ارائه داده است. ماده 7 قانون کار قرارداد کار را اینگونه تعریف می‌کند: قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

همچنین در ماده‌های دیگر از کارفرما و کارگر تعریف کرده است و تاکید می‌کند که این قرارداد باید دارای اطلاعاتی درباره موضوع کار، مدت، شرایط، حقوق، مزایا، تعطیلات، مرخصی‌ها و غیره باشد. به طور کلی قرارداد استخدام رستوران به شرط رعایت کردن این قانون، کاملا صحیح و معتبر خواهد بود. همچنین با توجه به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به اشتغال جامعه و قراردادهای کار نظارت دارد، در صورت بروز هر گونه مشکل احتمالی، می‌توان برای شکایت از طرف دیگر قرارداد به این نهاد مراجعه کرد.

اطلاعات تکمیلی متقاضی کار در رستوران با توجه به قانون کار

متقاضی کار در رستوران در هر بخش که حضور داشته باشد و فعالیت کند با توجه به کاری که انجام می‌دهد دارای حقوق و مزایا است. قانون کار به این مورد نیز توجه کرده است و می‌گوید که کارفرما در تعیین میزان حقوق پرداختی باید مواردی را در نظر بگیرد. از جمله مواردی که برای آن مزایای بیشتری در نظر می‌گیرند، مجرد یا متاهل بودن است. همچنین اشاره به وضعیت نظام وظیفه، تعداد فرزندان، نوع و سطح مدرک تحصیلی و غیره از موارد دیگری است که می‌تواند برای شخص استخدام شده مزایایی به همراه داشته باشد. بنابراین لازم است که این اطلاعات به همراه اطلاعات هویتی شخص در متن قرارداد نوشته شود.

انواع قرارداد استخدام رستوران

پیش از تنظیم نمونه قرارداد استخدام رستوران ، مشخص کنید که چه نوع قرارداد کاری تنظیم می‌کنید. همانطور که گفتیم فرم قرارداد استخدام رستوران، یک قرارداد کار است. قرارداد کار به چندین نوع تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  1. قرارداد کار موقت
  2. قرارداد دائمی
  3. قرارداد کار آزمایشی

با اینکه درصد بسیار زیادی از محتوای قراردادهای کار به هم شبیه هستند اما مشخص شدن نوع قرارداد کار باعث می‌شود با آگاهی بیشتری ماده‌ها و شرایط قرارداد را مشخص کنید. برای هر نوع از قراردادهای کار ویژگی‌ها و شرایط به خصوصی وجود دارد که رعایت آن‌ها در تنظیم قرارداد ضروری است.

نمونه قرارداد استخدام رستوران

نحوه نوشتن و تنظیم فرم قرارداد استخدام رستوران

بعد از مشخص کردن نوع همکاری، توافقات اولیه و نوع قراردادی که می‌خواهید تنظیم کنید، نوبت به نوشتن متن قرارداد می‌رسد. با این وجود اگر صاحب رستوران هستید یا اگر شخصی هستید که می‌خواهید در رستوران کار کنید، بهتر است که درباره محتوای قرارداد از پیش آگاهی داشته باشید تا بتوانند تصمیم بهتری بگیرید. علاوه براین قرارداد مدرک معتبر شما از زمان شروع به کار در یک مجموعه یا واحد صنفی است. به وسیله آن می‌توانید از حقوق خود محافظت کنید، حدود اختیارات و وظایف خود را بدانید و در صورت بروز مشکل به آن رجوع کنید. در ادامه در باره متن نمونه قرارداد استخدام رستوران صحبت می‌کنیم و ابعاد مختلف این قرارداد را توضیح می‌دهیم.

تاریخ، ساعت و محل انجام نمونه قرارداد استخدام رستوران

آدرس دقیق محلی که رستوران در آن واقع شده است یا آدرس محلی که شخص استخدام شده باید در آنجا شروع به فعالیت کند، باید توسط طرفین در متن قرارداد مربوطه ذکر شود. بعد از تعیین محل، انتخاب تاریخ یا مدت قرارداد نیز بسیار مهم است. شما باید مشخص کنید که دقیقا از چه تاریخ تا چه تاریخی در استخدام رستوران هستید. علاوه بر این توجه داشته باشید که تاریخ رستوران باید به صورت شمسی ذکر شود و در انتهای این بخش، ساعت کاری نیز مشخص می‌شود. ساعت کاری، ساعت شروع و اتمام کار در یک روز کاری است. کارفرما اجازه ندارد که ساعت کاری بیشتر از میزان مشخص شده توسط قانون کار را برای شخص استخدام شده تعیین کند. البته امکان در نظر گرفتن ساعت کاری کمتر توسط شخص کارفرما وجود دارد.

همچنین او می‌تواند عنوان کار را به پاره وقت نیز تغییر دهد. علاوه بر این نیروی کار در صورتی که صلاح بداند می‌تواند برای کسب درآمد بیشتر، ساعت تعیین شده توسط قانون کار را در نظر نگیرد و در نتیجه زمان بیشتری را به کار کردن در رستوران مربوطه اختصاص دهد. کارفرما نیز این ساعات اضافه را باید اضافه کار در نظر بگیرد و در نتیجه برای آن حقوق و مزایای بیشری را تعیین کند. میزان ساعتی که از طرف قانون کار برای یک روز کاری مشخص شده است، 8 ساعت است.

حقوق یا حق الزحمه در نمونه قرارداد استخدام رستوران

یکی از نکات مهم در تنظیم نمونه قرارداد استخدام رستوران حقوق و مزایای نیرو‌های کار است. بدون شک متقاضیان کار در رستوران، با هدف کسب درآمد، برای استخدام شدن در این شغل مراجعه می‌کنند و میزان حقوق دریافتی بابت انجام کار، از معیارهای مهم اشخاص برای انتخاب شغل و فعالیت در آن است. در این بخش از قرارداد، میزان دقیق حقوق و مزایای شخص استخدام شده، نوشته می‌شود. معیار کارفرمایان برای تعیین حق الزحمه نیروی کار ساده، پایه حقوق اداره کار است که هر ساله توسط شورای عالی کار اعلام می‌شود.

بیمه در نمونه قرارداد استخدام رستوران

به موجب ماده 148 قانون کار، کارفرما مکلف است کارگر را نزد سازمان تامین اجتماعی یا سایر دستگاه‌های بیمه گذار بیمه کند.

براساس این ماده، نیروی کار در هر سطحی که باشد، چه نیروی کار ساده و چه نیروی کار متخصص، کارفرما موظف است که حق بیمه کارگر او را پرداخت کند. حتی در دوره آزمایشی نیز نیروی کار مستحق دریافت بیمه می‌باشد.

فسخ قرارداد در نمونه قرارداد استخدام رستوران

برای فسخ نمونه قرارداد استخدام رستوران باید به نوع قرارداد توجه کنیم. اگر قرارداد دائم باشد، شرط فسخ قرارداد به این ترتیب است:

  1. فوت نیروی کار رستوران
  2. بازنشستگی یا از کار افتادگی نیروی کار رستوران
  3. استعفای شخص استخدام شده در رستوران
  4. اخراج با دلیل موجه توسط کارفرما

فسخ قراردادهایی که موقت و غیر دائمی هستند نیز تا حدودی به این شکل انجام می‌شود اما باید توجه داشته باشید که فسخ نمونه قرارداد استخدام رستوران به هیچ وجه یک طرفه ممکن نیست. در صورت بروز این اتفاق طرف فسخ کننده باید جریمه بپردازد.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد استخدام رستوران

مرجع حل اختلاف نمونه قرارداد استخدام رستوران ، اداره کار و رفاه اجتماعی است. این موضوع در ماده 157 قانون کار توضیح داده شده است:

طبق ماده 157 قانون کار مرجع حل اختلاف نمونه قرارداد کاری، اداره کار است.

بنابراین اگر زمانی اختلاف یا مشکلاتی میان طرفین قرارداد ایجاد شود، می‌توانند به اداره کار مراجعه کنند و در آنجا مشکل خودشان را بازگو کنند تا میانشان داوری و مشکلشان برطرف شود. لازم به تذکر است که تنها مرجع رسیدگی به اختلافات طرفین در خصوص قرارداد کار، همین اداره کار است و طرفین حتی با توافق یکدیگر هم نمی‌توانند به مرجع دیگری مراجعه کنند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. شما همچنین می‌توانید از وکیل قرارداد، مشاوره حقوقی تلفنی دریافت کنید.

تیم حقوقی رکلا قرارداد استخدام رستوران را تنظیم کرده است. شما می‌توانید با زدن بر روی تصویر زیر، وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کارگر رستوران
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات