قرارداد مدیریت پیمان بازسازی ؛ قراردادی کاربردی و معتبر در صنعت ساخت و ساز

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/05/13
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مدیریت پیمان بازسازی

بازسازی به مجموعه عملیاتی گفته می‌شود که باعث ایجاد تغییراتی کلی یا جزئی در ظاهر بنا خواهد شد. اگر می‌خواهید عملیات بازسازی ساختمان یا هر عملیات دیگر که مربوط به ساخت و ساز باشد را به یک فرد یا شرکت واگذار کنید، در قدم اول باید برای تنظیم قراردادی مستحکم، معتبر و مناسب سعی داشته باشید. نمونه قرارداد مدیریت پیمان بازسازی ساختمان ، مناسب‌ترین نوع قرارداد برای اجرای عملیات‌هایی است که در شروع کار نمی‌توانیم جزئیات اجرایی آن‌ها را به صورت دقیق تعیین کنیم. به زبان ساده‌تر، این قرارداد زمانی تنظیم می‌شود که نحوه اجرای عملیات بازسازی ساختمان به صورت دقیق مشخص نباشد.

همچنین، این نوع از قرارداد، معمولاً مطلوب‌ترین روش تنظیم توافق نامه برای اجرای عملیات نوسازی ساختمان به شمار می‌آید زیرا مزایای زیادی را برای کارفرما و مدیر پیمان به دنبال خواهد داشت و احتمال ورود خسارت به آن‌ها را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.

این قرارداد زمانی تحقق پیدا می‌کند که کارفرما و مدیر عملیات، موافقت خود نسبت به امضا و اجرای مفاد آن را اعلام کرده باشند.

مفاد این قرارداد و جزئیات اجرای آن باید به نحوی تعیین شود که ضامن منافع و حقوق طرفین آن باشد و در عین حال از قوانین لازم الاجرا ایران تبعیت کنند.

در این نوشته قصد داریم که مفاد این قرارداد و نکته‌های قانونی مربوط به آن‌ها را بررسی کنیم.

لازم به ذکر است که این توافق، از انواع قرارداد پیمانکاری محسوب خواهد شد.

نمونه قرارداد مدیریت پیمان بازسازی ساختمان چیست؟

در این نوع از قرارداد، تمام فرآیند و مدیریت اجرایی عملیات ساختمانی بر عهده مدیر پیمان قرار می‌گیرد اما وظیفه تامین و تایید هزینه‌ها با کارفرما است.

به زبان ساده‌تر، مدیر پیمان وظیفه دارد که تمام کارهای مربوط به اجرای عملیات نوسازی ساختمان را انجام بدهد.

برای مثال، وظیفه تهیه مصالح و استخدام نیروی کار برای انجام عملیات مربوط به نوسازی ساختمان بر عهده مدیر پیمان است.

از سوی دیگر، کارفرما باید تمام هزینه‌های لازم برای بازسازی ساختمان را پرداخت کند.

در مثال قبل، هزینه مورد نیاز برای تهیه مصالح و حقوق نیروی انسانی که استخدام می‌شوند، باید از سوی کارفرما پرداخت ‌شود.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که در قرارداد مدیریت پیمان، حق الزحمه مدیر براساس مبلغی تعیین می‌شود که برای اجرای عملیات نوسازی ساختمان هزینه شده است.

یکی از مهمترین مزایای قرارداد مدیریت پیمان این است که کارفرما در طول عملیات می‌تواند بر هزینه‌های صرف شده برای بازسای ساختمان نظارت داشته باشد و آن‌ها را مدیریت کند. همچنین، تنظیم و امضای این قرارداد، ریسک زیادی را برای مدیر پیمان به دنبال نخواهد داشت.

اگر تمایل دارید که اطلاعات بیشتری در خصوص « قرارداد مدیریت پیمان ساختمان » داشته باشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که با زدن روی لینک، مقاله مرتبط با آن را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید. مطالعه مقاله اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

منظور از تنخواه گردان در نمونه قرارداد مدیریت پیمان بازسازی ساختمان چیست؟

در نمونه قرارداد مدیریت پیمان بازسازی ساختمان ، پیمانکار باید روند اجرای عملیات مربوط به نوسازی ساختمان را مدیریت کند. تمام هزینه‌های مربوط به اجرای عملیات نوسازی نیز از مبلغی پرداخت می‌شود که کارفرما در اختیار مدیر قرار می‌دهد. منظور از تنخواه گردان در واقع همان مبلغی است که کارفرما در اختیار مدیر قرار خواهد داد.

تمام هزینه‌های لازم برای اجرای عملیات مربوط به نوسازی ساختمان از قبیل هزینه تهیه مصالح و حقوق نیروهای کار از مبلغ تنخواه گردان پرداخت می‌شود. لازم به ذکر است که مدیر صرفاً با هماهنگی و تایید کارفرما می‌تواند از مبلغ تنخواه گردان برداشت کند. در همین راستا، مدیر پیمان باید گزارش تمام هزینه‌هایی که برای اجرای عملیات نوسازی مصرف شده است را به همراه فاکتور و رسید به کارفرما ارائه بدهد. معمولاً یک حساب بانکی به عنوان حساب تنخواه گردان باز می‌شود و کارفرما مبالغ تنخواه گردان را به این حساب واریز می‌کند. مدیر (پیمانکار) نیز مبالغ و هزینه‌های مورد نیاز برای اجرای عملیات ساختمانی را از این حساب برداشت خواهد کرد.

در هنگام تنظیم این قرارداد باید مبلغی به عنوان حداقل مبلغ تنخواه گردان تعیین شود. کارفرما باید در شروع روز کاری یا هر زمان دیگری که بر روی آن توافق شده است، موجودی حساب تنخواه گردان را به میزان حداقل مبلغ آن برساند.

نحوه تعیین حق الزحمه در نمونه قرارداد مدیریت پیمان بازسازی ساختمان

مدیر در ازای خدماتی که برای اجرای عملیات نوسازی ساختمان به کارفرما ارائه می‌دهد، مستحق دریافت حق الزحمه است. همانطور که در قسمت‌های قبلی این نوشته نیز اشاره شد، حق الزحمه مدیر پیمان براساس مبلغی تعیین می‌شود که برای اجرای عملیات بازسازی ساختمان هزینه شده است. می‌توان گفت که حق الزحمه مدیر پیمان در نمونه قرارداد مدیریت پیمان بازسازی ساختمان به دو صورت زیر تعیین می‌شود:

  1. درصد مشخصی از کل هزینه‌هایی که برای اجرای عملیات بازسازی ساختمان پرداخت می‌‌شود. برای مثال، 20 درصد از هزینه‌هایی که برای بازسازی ساختمان مصرف شده است به عنوان حق الزحمه مدیر پیمان تعیین می‌شود؛
  2. یک درصد مشخص از کل مبالغی که به عنوان حقوق به نیروهای کار حاضر در عملیات بازسازی ساختمان پرداخت خواهد شد. درصد مشخصی که حق الزحمه مدیر پیمان براساس آن پرداخت می‌شود باید در هنگام تنظیم و امضای نمونه قرارداد مدیریت پیمان بازسازی ساختمان به صورت دقیق تعیین شده باشد. لازم به ذکر است که زمان و نحوه پرداخت حق الزحمه مدیر به توافق میان او و کارفرما بستگی دارد.

قرارداد مدیریت پیمان بازسازی ساختمان

تعهدات کارفرما و مدیر پیمان در نمونه قرارداد مدیریت پیمان بازسازی ساختمان

کارفرما و مدیر پیمان پس از امضای نمونه قرارداد مدیریت پیمان بازسازی ساختمان ، موظف به ایفای تعهدات قرارداد می‌شوند.

کارفرما به واسطه امضای این قرارداد، متعهد خواهد بود که مبلغ تنخواه گردان را مطابق با تاریخ و زمانی که به وسیله توافق میان او و کارفرما تعیین شده است، در حساب بانکی مربوطه واریز کند.

مدیر نیز به واسطه امضای این قرارداد موظف می‌شود که عملیات بازسازی ساختمان را به بهترین شکل ممکن و با در نظر گرفتن منافع کارفرما، مدیریت و تکمیل کند و در تاریخ مقرر به او (کارفرما) تحویل بدهد. همچنین، مدیر پیمان موظف است که تمام هزینه‌ها و مبالغی که برای بازسازی ساختمان پرداخت کرده است را به صورت گزارش‌های دقیق در اختیار کارفرما قرار بدهد.

اهمیت تعیین مبلغ و مدت و ثبت مکتوب آن

در نمونه قرارداد مدیریت پیمان بازسازی ساختمان نیازی نیست که تمام جزئیات مربوط به اجرای عملیات بازسازی ساختمان و نوع مصالح مصرفی به صورت دقیق تعیین شود اما از سوی دیگر باید حجم عملیات نوسازی ساختمان و مدت اجرای آن، به صورت دقیق تعیین شده باشد.

می‌توان گفت نمونه قرارداد مدیریت پیمان بازسازی ساختمان که در آن مدت اجرای عملیات تعیین نشده، یک توافق نامه کاملاً ناقص و دردسر ساز است.

همچنین لازم به ذکر است که تعیین مدت عملیات بازسازی در تعیین حق الزحمه مدیر پیمان نیز تاثیر دارد.

تعیین مدت این توافق نامه باعث می‌شود که محدوده زمانی مورد نیاز برای اجرای عملیات بازسازی ساختمان نیز مشخص شود.

از دیگر دلایل اهمیت تعیین مدت در قرارداد مدیریت پیمان این است که عدم تعیین آن می‌تواند باعث بروز اختلاف میان کارفرما و مدیر شود.

برای مثال، کارفرما ادعا می‌کند که مدت بازسازی ساختمان بیشتر از حد مجاز به طول کشیده و باعث تحمیل هزینه‌های زیادی به او شده است.

از سوی دیگر، مدیر پیمان مدعی خواهد بود که در اجرای عملیات بازسازی ساختمان مرتکب هیچگونه تعلل یا تاخیر غیر موجه نشده است. بنابراین، تعیین مدت اجرای عملیات بازسازی ساختمان می‌تواند مانع از بروز چنین اختلافاتی میان کارفرما و مدیر پیمان شود.

مشاوره حقوقی و تنظیم این قرارداد

یکی از عوامل اصلی بروز اختلاف میان اشخاص، عدم تنظیم یک قرارداد مکتوب و جامع است. به همین دلیل، مدیر پیمان و کارفرمایی که قصد همکاری با یکدیگر را دارند، باید در اولین قدم نسبت به تنظیم یک قرارداد مکتوب، معتبر و همه جانبه اقدام کنند. این قرارداد باید به صورتی تنظیم شود که تضمین کننده منافع قانونی و حقوق هر یک از کارفرما و مدیر پیمان باشد.

پیشنهاد می‌کنیم که تنظیم این قرارداد را به افرادی بسپارید که با نظام حقوقی ایران و شرایط اجرای عملیات‌های مربوط به ساخت و ساز و بازسازی ساختمان آشنایی کامل دارند. همچنین می‌توانید برای تنظیم اختصاصی قراردادهای مدیریت پیمان از خدمات تنظیم قرارداد رکلا استفاده کنید. برای آشنایی با شرایط اجرای این قرارداد و مسئولیت‌های قانونی طرفین آن نیز می‌توانید از خدمات تیم رکلا در بخش مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

قرارداد مدیر پروژه (مدیریت پیمان)

با زدن روی این تصویر، می‌توانید نمونه قرارداد را به سرعت تهیه کنید.

نمونه قرارداد مدیر پروژه
دانلود نمونه قرارداد مدیر پروژه
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات