تامین میلگرد برای پروژه به واسطه قرارداد فروش میلگرد یا قرارداد خرید میلگرد

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1403/04/23
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش میلگرد

اکثر مناطق ایران بر روی کمربند زلزله‌ای قرار می‌گیرد که از رشته کوه هیمالیا تا رشته کوه آلپ ادامه دارد. در طول تاریخ، زلزله‌های بی‌شماری در ایران رخ داده که به تلفات جانی و مالی زیادی منجر شده است. تجربه ثابت می‌کند که در هنگام بروز زلزله، عمده‌ترین دلیل ورود خسارات هنگفت مالی و تلفات جانی بی‌شمار؛ عدم مقاومت کافی ساختمان‌ها و تاسیسات آن‌ها در برابر شدت زلزله است. از میلگرد برای بالا بردن مقاومت دیوار و سقف ساختمان‌ها در برابر زلزله استفاده می‌شود. نمونه قرارداد فروش میلگرد نوعی توافق میان خریدار و فروشنده میلگرد است که برای تامین میلگرد مورد نیاز ساختمان‌های در حال احداث تنظیم می‌شود.

زلزله یکی از بلایای طبیعی و غیر قابل پیش بینی است که نمی‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد اما با اتخاذ راهکارهایی می‌توان خسارات ناشی از زلزله را کاهش داد. تهیه و خرید میلگرد با کیفیت نیز راهکاری مناسب برای کاهش تلفات زلزله است. استفاده از میلگرد مرغوب و تهیه آن یکی از امور مهمی به حساب می‌آید که باید در زمان احداث ساختمان مورد توجه مهندس ناظر و دیگر عوامل فنی قرار بگیرد. تهیه و استفاده از میلگرد با کیفیت، باعث افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله می‌شود. در زمان تهیه و خرید میلگرد باید به شرایط آب و هوایی محل احداث ساختمان نیز توجه کرد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که اگر شما قرارداد کاشت میلگرد را نیز تنظیم کرده باشید، می‌توانید قرارداد فروش میلگرد را نیز جزئی از آن قرارداد در نظر بگیرید. به این صورت که در پرژوه اصلی، مساله تامین میلگرد را نیز مورد توجه قرار دهید. در ادامه درباره معامله میلگرد توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد.

نمونه قرارداد فروش میلگرد بر اساس کدام قانون تنظیم می‌شود؟

مطابق با نظام حقوقی ایران، قراردادها در یک دسته بندی کلی به قراردادهای معین و نامعین دسته بندی می‌شوند:

قراردادهای معین برگرفته از آموزه‌های فقهی هستند و تعداد محدودی دارند. این نوع قراردادها در قانون مدنی تعریف شده‌اند. شرایط قانونی و ضوابط تنظیم و امضای قراردادهای معین نیز در قانون مدنی بیان شده است.

قراردادهای نامعین در راستای پیشرفت و نیازهای جامعه تنظیم می‌شوند و تعداد نامحدودی دارند.

در اصطلاح قانون مدنی، به نمونه قرارداد فروش میلگرد ، بیع گفته می‌شود. قرارداد بیع یکی از انواع قراردادهای معین است و قانون مدنی در مواد 338 الی 463 به بیان شرایط و ضوابط قانونی آن می‌پردازد.

برای تنظیم متن قرارداد خرید میلگرد باید ماده 190 قانون مدنی نیز در نظر گرفته شود زیرا قواعد و شرایط اساسی و بنیادین صحت تمام قراردادها در ماده 190 آمده است.

مطابق با ماده 338 قانون مدنی، قرارداد خرید میلگرد نوعی توافق میان خریدار و فروشنده میلگرد محسوب می‌شود. هدف از امضا و ایجاد قرارداد خرید و فروش میلگرد، انتقال مالکیت آن از فروشنده به خریدار در ازای پرداخت بهای میلگرد است.

شرایط قانونی قرارداد خرید و فروش میلگرد در دو دسته کلی

  1. شرایط و قواعد آمره خرید و فروش میلگرد: خریدار و فروشنده میلگرد موظف هستند که قوانین آمره قرارداد خرید کالا را رعایت کنند. رعایت نکردن قوانین آمره یا انجام توافق بر خلاف آن‌ قوانین، باعث باطل و بی‌اثر شدن قرارداد خواهد شد.
  2. شرایط و قوانین تکمیلی قرارداد بیع: خریدار و فروشنده میلگرد می‌توانند برخلاف قوانین تکمیلی با یکدیگر توافق کنند. توافق بر خلاف شرایط و قواعد تکمیلی، خللی به صحت قرارداد فروش میلگرد وارد نمی‌کند. قانون گذار رعایت قوانین تکمیلی را تنها در مواردی ضروری می‌داند که خریدار و فروشنده بر خلاف آن‌ها با یکدیگر توافق نکرده باشند.

آیا می‌توان در متن یک نمونه قرارداد فروش میلگرد ، چندین نوع میلگرد با قیمت‌های متفاوت را درخواست کرد؟

هر مال قانونی و مشروعی می‌تواند موضوع قرارداد فروش کالا قرار بگیرد و مالکیت آن در اثر امضای قرارداد، از شخصی به شخص دیگری منتقل شود.

در یک نمونه قرارداد فروش میلگرد ، می‌توان یک یا چند میلگرد در انواع مختلف را معامله کرد. در این صورت، لازم است که بهای هر کدام از میلگردها به صورت جداگانه مشخص شود. خریدار و فروشنده باید مبلغ کلی قرارداد را با توجه به قیمت هر یک از انواع میلگردهای مورد معامله تعیین کنند.

میلگرد براساس نوع کاربردی که دارد، در انواع مختلفی ساخته می‌شود. کیفیت و جنس انواع مختلف میلگرد نیز متفاوت است. بنابراین در مواردی که به موجب امضای یک نمونه قرارداد فروش میلگرد چندین میلگرد با انواع مختلف، مورد معامله قرار می‌گیرد باید نوع و مشخصات فنی و کیفی مربوط به میلگرد مورد معامله در متن قرارداد مشخص شود.

میلگرد به صورت عین معین یا کلی در قرارداد فروش میلگرد

ممکن است که میلگرد به صورت عین معین یا کلی مورد خرید و فروش قرار بگیرد.

میلگردی که عین معین باشد، در هنگام تنظیم و امضای قرارداد وجود خارجی دارد و مشخصات مربوط به نوع، وصف و تعداد آن مشخص و معلوم است. مانند خرید و فروش 1000 عدد میلگردی که در انبار کارگاه فروشنده قرار دارد.

معامله میلگرد از نوع «کلی» به این معنی است که میلگردهای مورد نظر در هنگام تنظیم قرارداد هنوز تولید نشده‌اند یا در نزد خریدار و فروشنده موجود نیستند. میلگردی که به صورت «کلی» مورد معامله قرار می‌گیرد، بعد از امضای قرارداد به خریدار تحویل داده می‌شود. مانند قرارداد خرید 100 عدد میلگردی که قرار است در طی یک هفته از زمان امضای قرارداد ساخته و به خریدار تحویل داده شوند.

مقدار، جنس و وصف میلگردی که به صورت کلی مورد معامله قرار می‌گیرد باید در ضمن قرارداد مشخص شود. عدم ذکر مقدار، جنس و وصف  میلگردی که به صورت کلی مورد خرید و فروش قرار گرفته است، به باطل شدن قرارداد منجر می‌شود.

آیا باید حتما مبلغ نمونه قرارداد فروش میلگرد در همان ابتدا پرداخت شود؟

در اصطلاح قانونی به مبلغ نمونه قرارداد فروش میلگرد ، ثَمن می‌گویند. بهای میلگرد براساس توافق میان خریدار و فروشنده آن تعیین خواهد شد. البته خریدار و فروشنده میلگرد بهای آن‌ را با در نظر گرفتن قیمت روز و متعارف میلگرد تعیین می‌کنند.

نحوه پرداخت بهای میلگرد نیز براساس توافق میان خریدار و فروشنده تعیین می‌شود. خریدار و فروشنده می‌توانند درباره پرداخت نقدی یا اقساطی بهای میگرد با یکدیگر توافق کنند.

در پرداخت نقدی، بهای میلگرد، همزمان با تحویل گرفتن آن‌ به فروشنده تحویل داده می‌شود.

اما در پرداخت اقساطی، بهای میلگرد بعد از تحویل گرفتن آن‌ و طی یک یا چند قسط به فروشنده پرداخت خواهد شد.

تحت چه شرایطی، نمونه قرارداد فروش میلگرد از روز اول باطل است؟

قرارداد خرید و فروش میلگرد که بدون رعایت شرایط قانونی تنظیم شده، باطل است و باعث انتقال مالکیت میلگرد به خریدار نمی‌شود.

در قانون مدنی اصل بر صحت تمام قراردادها گذاشته شده است. بنابراین تشخیص باطل بودن نمونه قرارداد فروش میلگرد با مقام قضایی است.

برخی از موارد قانونی باطل شدن قرارداد خرید و فروش میلگرد در قانون مدنی مورد پیش بینی قرار گرفته است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  1. اگر میلگرد – با فرض اینکه تولید شده و دارای وصف و جنس معینی است – مورد معامله قرار بگیرد اما معلوم شود که میلگرد در زمان امضای قرارداد تولید نشده یا از بین رفته است.
  2. مقدار، جنس و وصف میلگرد مورد معامله که قرار است بعد از امضای قرارداد تولید شود در زمان امضای قرارداد مشخص نشده باشد.
  3. قراردادی که برای خرید و فروش میلگرد موقوفه مورد معامله قرار گرفته باطل است. برای مثال، میلگردهایی که برای ساخت یک مسجد یا مدرسه وقف شده است را نمی‌توان مورد خرید و فروش قرار داد.

برای تعیین مرجع حل اختلاف نمونه قرارداد فروش میلگرد چه راه‌هایی دارم؟

فروشنده و خریدار میلگرد در مرحله اول باید سعی کنند که با یکدیگر به توافق برسند و به اختلافات خودشان پایان دهند. در صورتی که خریدار و فروشنده نتوانستند با موافقت یکدیگر به اختلافات پایان دهند باید به مراجع قضایی مراجعه کنند.

دادگاه عمومی حقوقی و شورای حل اختلاف از مراجع قانونی رسیدگی و حل اختلافات حقوقی میان خریدار و فروشنده میلگرد هستند.

خریدار و فروشنده میلگرد برای حل و فصل اختلافات حقوقی خود، باید به یکی از شعبه‌های دادگاه عمومی حقوقی یا شورای حل اختلاف محل تنظیم نمونه قرارداد فروش میلگرد یا محل اقامت خوانده مراجعه کنند. طرح دعوا در شورای حل اختلاف و دادگاه عمومی حقوقی تنها با پرداخت هزینه دادرسی و تقدیم دادخواست امکان پذیر است.

مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی، دادگاه کیفری دو و دادسرای مربوط به آن نیز از مراجع قضایی رسیدگی به شکایاتی است که خریدار و فروشنده میلگرد بر علیه یکدیگر مطرح می‌کنند. طرح شکایت در دادسرا و دادگاه کیفری دو مستلزم تقدیم شکایت نامه است.

با فرض اینکه مرجع حل اختلاف داور است، باید به چه نکاتی توجه کنم؟

مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی، داوری، یکی دیگر از روش‌های حل و فصل اختلافات حقوقی میان خریدار و فروشنده میلگرد است.

خریدار و فروشنده میلگرد می‌توانند شرط داوری را در قرارداد بیاورند. شرط داوری به این صورت است که خریدار و فروشنده میلگرد با توافق یکدیگر فردی را به عنوان داور تعیین می‌کنند تا به اختلافات حقوقی میان آن‌ها رسیدگی کند. داور، مرجع حل اختلافات حقوقی میان خریدار و فروشنده میلگرد محسوب می‌شود. خریدار و فروشنده میلگرد باید در هنگام بروز اختلاف به داور مراجعه کنند و مطابق با رأیی که او صادر می‌کند به اختلافات حقوقی میان خودشان پایان دهند. بهتر است که یک نسخه اضافه از قرارداد تهیه شود و در اختیار داور قرار بگیرد.

توصیه‌های مهم پیش از معامله

اگر برای انجام این معامله یک قرارداد اختصاصی داشته باشید، با اطمینان بیشتری می‌توانید خرید و فروش میلگرد را انجام دهید. برای این منظور، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی استفاده کنید. علاوه براین، اگر سوالات زیادی درباره ماهیت این معامله و شرایط صحت آن دارید، حتما با ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ، با یک مشاور حقوقی مجرب گفتگو کنید. در کنار شما خواهیم بود.

قرارداد فروش اقساطی کالا

شما می‌توانید با استفاده از این نمونه قرارداد، کالاهایی را به صورت اقساطی معامله کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

اگر معامله شما به صورت نقدی انجام می‌شود، این فرم قرارداد فروش کالا نقدی یک قرارداد مناسب است.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
علی دولتخانه
thumb_up_alt
سلام شب خوش بنده برای یه سری سازنده‌ها خرید میلگرد انجام میدم می‌خواستم شما یه راهنمایی یا متن خاصی برای بنده پیشنهاد کنید که قبل از آشنا کردن سازندها با شخصی که میلگرد به ما می‌فروشه کمیسیون را درست و بدون استرس از سازنده بگیرم ممنون میشم متن خاصی رو به بنده معرفی کنید که از معامله‌هایی که انجام میدم حق زحمت خودم رو بدون مشکل بگیرم.
00:34
08 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد، می‌توانید از قراردادهایی که متضمن ماموریت است استفاده کنید برای مثال، قرارداد جعاله انجام کار، گزینه مناسبی است. این قرارداد را از بخش «نمونه قرارداد» سایت «رکلا» پیدا کنید.
20:11
08 شهریور 1401