اجاره نامه مشاور املاک و جزئیات قانونی آن!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/28
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
اجاره نامه مشاور املاک

اجاره نامه مشاور املاک در حقیقت یک قرارداد اجاره است که در آژانس‌های املاک تنظیم و امضا می‌شود. بنگاه‌های املاک، دفاتر یا موسسه‌هایی هستند که با هدف فعالیت در حوزه معاملات ملکی شروع به کار می‌کنند. فعالیت در حوزه مشاور املاک، فعالیت در کسب و کاری است که هدف اصلی آن برقراری ارتباط میان طرفین معاملات ملکی و نظارت به صحت تنظیم قرارداد آن‌ها است.

معاملات ملکی از مهمترین معاملاتی هستند که هر روز در جوامع مختلف انجام می‌شوند. به ویژه در کشور ما که مساله اجاره ملک به شیوه‌ای از درآمدزایی تبدیل شده است و مالکین به عنوان سرمایه داران از شرایط درآمدزایی این معاملات بهره می‌برند. عمده قراردادهای خرید و فروش و قراردادهای اجاره ملک، در بنگاه‌های املاک تنظیم می‌شوند. بدون شک پیش از انجام معاملات، طرفین قرارداد باید نسبت به یکدیگر شناخت یا آگاهی داشته باشند.

شناخت و آگاهی طرفین از یکدیگر، برقراری ارتباط میان طرفین قراردادهای ملکی، پیگیری و اجرای معاملات هدفمندتر و صحیح‌تر و ثبت و تنظیم قرارداد مورد نیاز برای این معاملات، در بنگاه‌های ملکی انجام می‌شود. بنگاه املاک، مشاور املاک یا آژانس املاک از جمله نام‌هایی است که این موسسه‌ها را با آن می‌شناسیم. هر کدام از شما، این موسسات را به یک نام می‌شناسید، اما چیزی که اهمیت دارد این است که فارغ از نام، تمام این موسسات خدمات یکسانی ارائه می‌دهند.

نمونه قرارداد اجاره مشاور املاک

یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های مشاوران املاک، تنظیم قراردادهای اجاره است. هر ساله بخش قابل توجهی از فعالیت این موسسات و بنگاه‌های کوچک، به پیگیری اجاره املاک مربوط می‌شود. براساس عرف متداول در جامعه، مدت قراردادهای اجاره ملک مسکونی، یک ساله است. به همین دلیل بعد از گذشت یک سال، مستاجران تصمیم می‌گیرند که مجدد در ملک استیجاری باقی بمانند یا اینکه به منزل دیگری منتقل شوند.

در این میان، مشاوران املاک این روابط و معاملات را پیگیری می‌کنند. نمونه قرارداد اجاره مشاورین املاک ، قراردادی است که میان طرفین این معاملات تنظیم می‌شود. پیش از آشنایی موجر و مستاجر ، هر کدام از آن‌ها به صورت مستقل به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند. مالکان با ثبت مشخصات ملک، شرایط و مبلغ مورد نیاز برای اجاره، از آژانس املاک درخواست می‌کنند که ملک آن‌ها را به متقاضیان معرفی کند. در مقابل مستاجران نیز درخواست دارند که بنگاه املاک با توجه به شرایطی که مد نظر دارند ملک مناسبی را به آن‌ها معرفی کند.

بعد از معرفی و آشنایی طرفین با یکدیگر و جلب رضایت هر دو طرف برای انجام این قرارداد، نمونه اجاره نامه مشاور املاک تنظیم می‌شود و توسط موجر و مستاجر امضا خواهد شد. علاوه بر پیگیری به منظور آشنایی طرفین قرارداد با یکدیگر، تنظیم قرارداد و دریافت کد رهگیری معاملات ملکی از دیگر وظایف و مسئولیت‌های مشاوران املاک است.

اجاره نامه املاک چه ویژگی‌هایی دارد؟

نمونه اجاره نامه مشاور املاک ، مانند سایر انواع قرارداد اجاره، براساس قانون مدنی تنظیم می‌شود. به همین دلیل میان این قرارداد با انواع قراردادهای اجاره تفاوتی وجود ندارد. تفاوت‌ قراردادهای اجاره، محدود به عناوین یا موضوعات قرارداد است. با توجه به این توضیحات نمونه فرم اجاره نامه مشاورین املاک ، قراردادی مشابه سایر قراردادهای اجاره است که میان مالک و مستاجر و به منظور انجام معامله تنظیم می‌شود.

این قرارداد از مواد عقد اجاره در قانون مدنی تبعیت می‌کند. علاوه بر این، به این دلیل که قرارداد توسط مشاوران املاک و در بنگاه‌ها آماده خواهد شد، باید به قوانین دیگری نیز مانند شروط و تعهدات صنفی، تعرفه کمیسیون، شروط تمدید قرارداد و مساله کد رهگیری توجه شود. به منظور استفاده از فرم خام اجاره نامه مشاور املاک ، باید به تمام این موارد در متن قرارداد اشاره شود. تعرفه اجاره نامه مشاورین املاک ، تعرفه مشخصی است که توسط اتحادیه صنفی تعیین می‌شود و مشاوران املاک باید به آن متعهد باشند و براساس آن عمل کنند.

فرم اجاره نامه اتحادیه صنف مشاورین املاک

زمانی که درباره اجاره نامه اتحادیه صنف مشاورین املاک صحبت می‌کنیم، به این معنا نیست که قراردادی متفاوت از سایر قراردادهای اجاره تنظیم شده است ، بلکه به این معنی است که این قرارداد در بنگاه املاک تنظیم می‌شود و باید به قوانین و قواعد صنف خود متعهد باشد. مشاروان املاک یکی از‌‌ قویترین اصناف کشور هستند. دفتر اصناف به کمیسیون تخصصی مشاوران املاک هر شهر نظارت می‌کند.

هر شهر یک کمیسیون مشاوران املاک دارد که هر سال نرخ معینی را برای کمیسیون انجام معاملات ملکی در بنگاه در نظر می‌گیرد. مشاوران املاک باید به نرخی که توسط کمیسیون تعیین شده است متعهد باشند. اگر مشاوران املاک مبلغ بیشتری از مصوبه اتحادیه صنفی دریافت کنند، به منزله تخلف محسوب می‌شود و در صورت گزارش به اصناف، با آن‌ها برخورد خواهد شد.

ویژگی دیگری که یک اجاره نامه را به یک فرم خام اجاره نامه اتحادیه صنف مشاورین املاک تبدیل می‌کند، مساله توانایی اخذ کد رهگیری برای قرارداد است. استفاده از عبارت اتحادیه صنف مشاورین املاک نشانه‌ای است که مشخص می‌کند قرارداد در یک بنگاه املاک تنظیم شده است و کد رهگیری دارد. به غیر از این مساله، تفاوت دیگری در این قرارداد با سایر قراردادهای اجاره مشاهده نمی‌شود.

تمدید نمونه قرارداد اجاره مشاورین املاک

تصور کنید که یک منزل مسکونی را برای مدت یک سال اجاره کرده‌اید. اگر بعد از اتمام مدت قرارداد، تمایل داشته باشید که ملک را مجدد اجاره کنید و صاحب ملک نیز راضی باشد که ملک را به شما اجاره دهد، می‌توانید قرارداد قبلی را تمدید کنید. تمدید نمونه اجاره نامه مشاور املاک به این معنی است که شما و مالک مجدد قراردادی تنظیم خواهید کرد و برای یک سال دیگر ملک مورد نظر به شما اجاره داده می‌شود.

از آنجایی که احتمالا مناسبات مالی در قرارداد جدید متفاوت تغییر کرده است، تمدید قرارداد به ارائه توضیحات مخصوصی نیاز دارد. معمولا پشت قرارداد اولیه، درباره تمدید قرارداد می‌نویسند. به این صورت که در پشت قرارداد، با اشاره به قرارداد گذشته، اعلام می‌کنند که طرفین تصمیم دارند قرارداد را تمدید کنند. در ادامه، شروط جدید طرفین، مبلغ جدید ودیعه، میزان اجاره بها و مدت قرارداد نیز در متن اجاره نامه نوشته می‌شود.

لازم به یادآوری است که بهتر است تمدید اجاره نامه مشاور املاک ، پشت هر دو قراردادی که در اختیار مالک و مستاجر است توضیح داده شود. علاوه بر این، مشاور املاک باید کد رهگیری قرارداد اجاره را در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات تمدید کند. برای تمدید کد رهگیری نیاز به پرداخت هزینه نخواهد بود. علاوه بر این، مشاوران املاک برای تمدید قرارداد نیز نباید کمیسیون دریافت کنند. اتحادیه صنفی اعلام می‌کند که مشاوران املاک در این زمینه فقط می‌توانند حق التحریر دریافت کنند.

پیشنهاد می‌کنیم

پیشنهاد می‌کنیم اگر در رابطه با شرایط مراجعه به آژانس‌های املاک اطلاعاتی ندارید یا اگر می‌خواهید درباره تمام خدماتی که باید در این مراکز به شما ارائه شود، آگاه باشید، حتما پیش از مراجعه به آژانس املاک و انجام هر معامله‌ای، با مشاوران حقوقی یا وکلای مجرب مشورت کنید. علاوه براین، شما می‌توانید هر قراردادی که در مشاور املاک تنظیم شده است را به وکیل یا مشاور حقوقی برسانید تا با بررسی متن قرارداد، شما را از مفاد آن مطلع کنند. تیم حقوقی رکلا، با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، شرایط استفاده از این خدمات را آسان کرده است.

از طرف دیگر، اگر تمایل دارید که متن قرارداد شما کاملا مطابق شرایط خاص خودتان نوشته و تنظیم شود، بهترین انتخاب برای این منظور، استفاده از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی است. با زدن روی همین عبارت در جمله قبل، می‌توانید به آسانی به صفحه مربوط به ثبت درخواست قرارداد سفارشی وارد شوید، و درخواست خود را ثبت کنید. در ادامه، تیم حقوقی رکلا، با شما ارتباط می‌گیرند.

قرارداد رهن و اجاره آپارتمان

قرارداد اجاره آپارتمان را از اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد رهن و اجاره آپارتمان
دانلود نمونه قرارداد رهن و اجاره آپارتمان

قرارداد رهن و اجاره مغازه

با زدن روی تصویر پایین، می‌توانید این نمونه قرارداد را به آسانی دریافت کنید.

قرارداد رهن و اجاره مغازه
دانلود قرارداد رهن و اجاره مغازه

قرارداد رهن و اجاره خانه و منزل مسکونی

برای تهیه سریع این نمونه قرارداد، اینجا بزنید!

نمونه قرارداد رهن و اجاره خانه
دانلود نمونه قرارداد رهن و اجاره خانه
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(3 نظر)
account_circle
اصغر صباح
thumb_up_alt
وقتی مالک و مستاجر خودشون توافق کردن و فقط جهت نوشتن اجاره نامه به املاکی مراجعه می‌کنند آیا کمیسیون و پول املاکی کم نمی‌شود؟
15:21
13 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. توافق طرفین تاثیری بر این موضوع ندارد و هزینه معمولا به منظور صدور کد رهگیری دریافت می‌شود.
17:46
14 شهریور 1400
account_circle
پایدار
thumb_up_alt
سلام شبتون خوش هرگاه مستاجر زودتر از اتمام قرارداد، نسبت به فسخ آن اقدام نماید چند ماه اجاره کامل را باید بپردازد؟
20:40
16 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اصولا امکان فسخ قرارداد اجاره وجود نداره مگر آنکه در متن قرارداد چنین حقی برای طرفین در نظر گرفته شود. اگر چنین حقی در متن قرارداد باشد ضمانت اجرای فسخ زود هنگام نیز باید در متن قرارداد قید شود. بنابراین شما باید به متن قرارداد خودتان مراجعه کنید و اگر در متن قرارداد، حق فسخ وجود دارد اما خسارتی تعیین نشده است موجر حق دریافت خسارت نخواهد داشت.
12:52
17 فروردین 1401
account_circle
قریب زاده
thumb_up_alt
سلام. بنده امروز اجاره نامه‌ای را در بنگاه نوشتم که فقط مبایعه نامه داشت و در اجاره نامه نام موجر و مالک فرق کرد، آیا به دلیل نداشتن سند تک برگ با مالک ملک مشکل خواهم داشت؟
07:04
02 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. به نظر می‌رسد که رویه شما رویه صحیحی نیست و ممکن است اجاره دهنده، واقعا مالک نباشد.
08:09
03 شهریور 1401