نمونه قرارداد فروش درب ضد سرقت و شرایط قانونی تنظیم این نوع از قراردادها!

-
بروزرسانی:1402/09/20
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید درب ضد سرقت

قرارداد خرید درب ضد سرقت یکی از انواع قرارداد خرید کالا و از جمله قراردادهایی است که طراحان و صاحبان منازل جهت افزایش ایمنی به آن نیاز دارند. در قرارداد خرید و فروش درب ضد سرقت نیز به پیروی از دیگر انواع قرارداد بیع ، اصول و قواعد حقوقی به طور کامل رعایت می‌شود. در ادامه قدم به قدم به شما کمک خواهیم کرد که نمونه قرارداد خرید درب ضد سرقت را به گونه‌ای تنظیم کنید که ضمن آگاهی از تمامی حقوق خود، در قرارداد نیز موقعیت بهتری داشته باشید.

نحوه تنظیم نمونه قرارداد خرید درب ضد سرقت

همانطور که پیشتر اشاره شد، نمونه قرارداد خرید درب ضد سرقت دارای شکل و روش خاصی است؛ بنابراین حتما نکات زیر را رعایت و به دقت تکمیل کنید:

مشخصات طرفین قرارداد خرید درب ضد سرقت

هنگام تنظیم قرارداد درب ضد سرقت حتما نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، آدرس محل سکونت و کد پستی را بنویسید. می‌توانید برای امضای نمونه قرارداد خرید درب ضد سرقت ، برای خودتان یا به نمایندگی از فرد دیگری اقدام به امضای معامله کنید. اگر شما نماینده شخص دیگری هستید، حتما نام و سمت خود را در نمونه قرارداد فروش درب ضد سرقت قید کنید. به محض آنکه طرفین قرارداد ، آن را امضا کنند، معامله میان آن‌ها به طور کامل لازم الاجرا است.

موضوع قرارداد خرید درب ضد سرقت

درب‌های ضد سرقتی را که موضوع معامله هستند، می‌توانید به صورت توصیفی از فروشنده خریداری کنید؛ به این صورت که خریدار می‌تواند یکی از درب‌های ضد سرقت را ببیند و باقی مانده آن را با لحاظ این نمونه، سفارش دهد. اگر پس از دریافت کل سفارش، متوجه شود که برخی از آن‌ها با آنچه که در قرارداد نوشته شده است متفاوت است، می‌تواند تمامی قرارداد خرید و فروش درب ضد سرقت را فسخ کند یا فروشنده را مکلف کند که کل تعهد خود را به طور کامل انجام دهد.

اگر کسی از طرفین معامله، در گذشته درب‌های ضد سرقت را رویت کرده باشد و نمونه قرارداد خرید درب‌های ضد سرقت را امضا کند و پس از دریافت درب‌ها متوجه شود که با آنچه که رویت کرده متفاوت است، می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

به طور کلی فروشنده متعهد است آنچه را که در متن قرارداد خرید درب ضد سرقت به عنوان موضوع قرارداد نوشته شده است به خریدار تحویل دهد.

اگر بعد از امضای این قرارداد و در زمان دریافت درب، متوجه شود که فروشنده قصد فریب او را داشته است، می‌تواند فورا قرارداد را فسخ کند؛ همچنین اگر متوجه شود که درب‌ها معیوب بوده‌اند، می‌تواند آن‌ها را همان طور که هستند بپذیرد یا قرارداد را فسخ کند یا خسارت دریافت کنند. با توجه به مطالب بالا اهمیت تکمیل این قسمت روشن‌تر می‌شود. بنابراین ویژگی‌ها و مشخصاتی که سبب تمایز انواع درب‌های ضد سرقت می‌شود را در متن قرارداد خود بنویسید.

ثمن و نحوه پرداخت آن

ثمن معامله وجهی است که خریدار در مقابل دریافت درب‌های ضد سرقت به فروشنده پرداخت می‌کند. این قسمت از قرارداد به معنی تعهد خریدار در مقابل فروشنده است که باید به آن عمل کند. در زمان تکمیل این قسمت، مشخصات دقیق مثل مبلغ، تاریخ، طریق پرداخت (نقد و اقساط) را بنویسید، زیرا خریدار موظف است که مبلغ معامله را در همان زمان و مکان و به شکلی که در متن قرارداد تعیین شده است و مطابق با اقساط تعیین شده، بپردازد.

اگر خریدار وجه معامله را به هر دلیلی به فروشنده تسلیم نکند، فروشنده می‌تواند قرارداد را فسخ کند یا از مراجع حل اختلاف بخواهد که خریدار را مجبور به پرداخت ثمن کنند. حال اگر شرایطی پیش بیاید که خریدار بعد از امضای قرارداد خرید درب‌های ضد سرقت به هر دلیلی مفلس (بی پول) شود، فروشنده می‌تواند از تحویل درب‌ها به او خودداری کند یا آن‌ها را پس بگیرد.

مرجع حل اختلاف و تعداد نسخه‌ها

در این قسمت، با توافق قبلی طرفین، نام مرجعی را جهت مراجعه به آن برای حل مسائل و اختلافات احتمالی پیش‌بینی کنید. توجه فرمایید که اگر طرفین در متن قرارداد مرجع را تعیین نکنند، می‌توانند در زمان بروز اختلاف به دادگاه محل امضای قرارداد ، دادگاه محل سکونت خریدار یا دادگاه محل سکونت فروشنده مراجعه کنند. در مورد تعداد نسخه‌های تعیین شده نیز عدد خاصی از طرف قانونگذار مشخص نشده است اما نکته مهم این است که تمامی نسخه‌‎ها به یک شکل و کاملا مطابق با یکدیگر تکمیل شوند.

قرارداد فروش درب ضد سرقت

نکات حقوقی جهت انعقاد منصفانه‌تر قرارداد

در ادامه به چند نکته حقوقی که باید پیش از امضا قرارداد به خاطر داشته باشید، اشاره می‌کنیم:

  1. اگر خریدار و فروشنده، قرارداد خرید درب ضد سرقت را امضا کنند و تاریخی برای تحویل مبیع و پرداخت ثمن تعیین نکنند و سه روز از تاریخ آن بگذرد و در طی این سه روز، خریدار ثمن را به فروشنده تحویل ندهد و فروشنده نیز از تحویل درب‌ها به خریدار خودداری کند، پس از گذشت این مدت، فروشنده می‌تواند قرارداد را فسخ کند؛
  2. هر یک از طرفین می‌توانند بعد از امضای نمونه قرارداد فروش درب‌های ضد سرقت ، تا قبل از این که حاضران در جلسه، محل را ترک کنند تقاضا کنند که قرارداد فسخ شود؛
  3. اگر هر دو طرف یا یکی از آن‌ها اختیار فسخ قرارداد را داشته باشند، صاحب حق می‌تواند در زمان مشخص شده در قرارداد، آن را فسخ کنند. (خیار شرط)؛
  4. در پایان قرارداد خرید درب ضد سرقت ، تعداد نسخه‌های آن را بنویسید و از عبارت «تمامی نسخه‌ها متحد الشکل هستند» استفاده کنید؛
  5. توجه کنید که فروشنده و خریدار تا زمانی می‌توانند از اختیارات قانونی خود استفاده کنند که آن اختیار از آن‌ها سلب نشده است. به عبارت دیگر اگر در متن قرارداد، عبارت «کافه اختیارات سلب شد» نوشته شود، طرفین حق استفاده از اختیارات خود را نخواهند داشت؛
  6. اگر خریدار متوجه شود که فروشنده قصد فریب او را داشته است، باید فورا قرارداد را فسخ کند؛
  7. به جز مواردی که قانون تعیین کرده است (اختیارات قانونی طرفین جهت فسخ قرارداد) دو طرف معامله نیز می‌توانند با توافق و رضایت یکدیگر، قرارداد را به هم بزنند. ( اقاله قرارداد را انجام دهند.)؛
  8. طرفین می‌توانند شروطی را برای یکدیگر در متن نمونه قرارداد فروش درب‌های ضد سرقت تعیین کنند، البته این شروط باید دارای این شرایط باشد:
  • مشروع باشد؛
  • قابل انجام و مقدور باشد؛
  • انجام دادن آن سود و منفعت داشته باشد.

تعهدات فروشنده در قرارداد خرید درب ضد سرقت

از بخش‌های مهم هر قرارداد که پیش از امضای آن باید به دقت مطالعه شود، ماده‌ای از قرارداد است که درباره تعهدات طرفین توضیح می‌دهد. در ادامه به تعهدات مهمی که فروشنده نسبت به این قرارداد به عهده خواهد داشت، اشاره می‌کنیم. تعهدات فروشنده در این قرارداد، به شرح زیر هستند:

  1. در قرارداد خرید درب ضد سرقت، اولین و اصلی‌ترین تعهد فروشنده این است که درب ضد سرقت (موضوع معامله) را به موقع و در تاریخی که مشخص شده است، به خریدار تحویل دهد؛
  2. درب ضد سرقت مورد معامله باید دقیقا به همان کیفیت و با همان ویژگی‌هایی که در قرارداد شرط می‌شود، ارائه شود؛
  3. فروشنده باید بپذیرد که اگر درب ضد سرقتی که معامله می‌شود با مشخصات و ویژگی‌هایی که درباره آن شرط شده است مغایر باشد، خریدار می‌تواند معامله را فسخ و مبلغ قرارداد را مطالبه کند؛
  4. اگر در متن قرارداد درباره ارائه خدماتی در زمینه حمل و بارگیری یا نصب درب ضد سرقت نوشته شده باشد، هزینه‌های مربوط به بیمه تامین اجتماعی، حقوق، دستمزد و مزایای کارگران و نصاب‌ها، مالیات و عوارض شهرداری بر عهده فروشنده خواهد بود؛
  5. فروشنده باید تمهیدات مناسبی برای ارسال محموله درب ضد سرقت در نظر بگیرد تا در زمان جا به جایی آن، خسارتی به درب ضد سرقت وارد نشود؛
  6. البته در صورت وقوع حادثه و بروز خسارت و زیان، فروشنده مسئول جبران خسارت است.

این امکان نیز وجود دارد که با توافق خریدار و فروشنده، تغییراتی در تعهداتی که اینجا شرح دادیم، ایجاد شود. در واقع آنچه باید در نظر داشته باشید، این است که پیش از امضای قرارداد حتما محتوای متن آن را به دقت مطالعه کنید و از تعهداتی که در آن نوشته شده است، اطلاع کسب کنید. همچنین اگر برای اجرای این معامله شرط خاصی در نظر دارید، به خاطر داشته باشید که حتما در متن قرارداد درباره آن موضوع بنویسید.

پیشنهاد ما

فعالان در حوزه خرید و فروش درب ضد سرقت، به دلیل هزینه بالای این درب‌ها، تمایل دارند که یک قرارداد معتبر و جامع داشته باشند تا بتوانند با استناد به آن از حقوق خود محافظت کنند و از انجام این معامله مدرک معتبری در دست داشته باشند. به همین دلیل، تنظیم قرارداد اختصاصی و تعیین شروط مورد نظرشان در متن قرارداد بسیار متداول است. برای بهره مندی از این خدمات و تهیه قرارداد مورد نظر، پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینک تنظیم قرارداد ، درخواستتان را ثبت کنید و فرآیند نوشتن قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

شما این امکان را خواهید داشت که برای برقراری گفتگو با مشاوران حقوقی و دریافت راهنمایی و مشاوره از آن‌ها، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. برای این منظور نیز لازم است که روی لینک بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد فروش اقساطی درب ضد سرقت

خریدار و فروشنده درب ضد سرقت به صورت اقساطی، می‌توانند توافقات خود را با استفاده از این نمونه قرارداد مکتوب کنند.

نمونه قرارداد فروش اقساطی درب ضد سرقت
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی درب ضد سرقت

قرارداد فروش درب ضد سرقت (نقدی)

خرید و فروش درب ضد سرقت به صورت نقدی را در این نمونه قرارداد بنویسید. برای دریافت آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش درب ضد سرقت (نقدی)
دانلود نمونه قرارداد فروش درب ضد سرقت (نقدی)
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات