امانت نامه ملک و بررسی دقیق دلایل تمایل به استفاده از آن

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/07/05
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
امانت نامه ملک

اگر بخواهیم صریح و مستقیم درباره عنوان نمونه امانت نامه ملک ، اظهار نظری داشته باشیم، باید بگوییم که این قرارداد، تنها در شرایط خاصی معتبر است. آن چیزی که به اشتباه در افکار عمومی درباره نمونه قرارداد امانت نامه ملک رایج شده است، در حقیقت یک اشتباه بزرگ است. در این مقاله سعی می‌کنیم به این نوع امانت نامه ، از ابعاد مختلف توجه کنیم و از تصورات اشتباهی که درباره آن به وجود آمده است، حرف بزنیم و در آخر توضیح خواهیم داد که در شرایط مختلف، به جای استفاده ناصحیح از نمونه فرم امانت نامه ملک ، می‌توانید از چه قراردادی استفاده کنید.

صحبت درباره نمونه امانت نامه ملک را با تعریفی از امانت نامه آغاز می‌کنیم. آگاهی دقیق از ماهیت این قرارداد، به ما کمک می‌کند که با دقت نظر بیشتری درباره نمونه قرارداد امانت ملک گفت و گو کنیم.

امانت نامه، در حقیقت یکی از انواع عقد معین در قانون است. این عقد، زمانی استفاده می‌شود که شخصی بخواهد مال خود را به شخص دیگری بسپارد تا شخص دوم از آن مال نگهداری و مراقبت کند. در این قرارداد، شخصی که مال امانت داده شده را می‌پذیرد، یک شخص مطمئن و قابل اعتماد است. براساس قانون مدنی ، نگهداری امانت نیز به صورت رایگان انجام می‌شود.

نمونه امانت نامه ملک چگونه قراردادی است؟

در بخش مقدمه به صورت مختصر درباره ماهیت امانت و امانت نامه توضیح دادیم. بنابراین، با توجه به آن تعریف، نمونه فرم امانت نامه ملک ، در واقع یک توافق نامه میان شخصی است که به هر دلیلی تمایل دارد ملک خود را به شخص دیگری بسپارد تا از آن محافظت و مراقبت کند. طرف مقابل این قرارداد نیز شخصی است که می‌پذیرد از ملک طرف اول، محافظت کند.

مشاهده کردید که در این قرارداد، نه اجرتی در نظر گرفته شده است و نه مبلغی میان طرفین رد و بدل می‌شود. اگرچه در عرف و میان عموم مردم، گاهی برای محافظت یا نگهداری از امانت، حق الزحمه‌ای برای امانت دار در نظر می‌گیرند اما با وجود این موارد نیز، این قرارداد قصد و هدف نهایی طیف گسترده‌ای از اشخاص که تمایل دارند از نمونه قرارداد امانت نامه ملک به جای اجاره نامه استفاده کنند را برطرف نمی‌کند. پیش از آنکه توضیح دهیم چرا نمونه قرارداد امانت ملک ، قرارداد مناسبی برای این اشخاص نیست، ابتدا باید این مساله را شرح دهیم که چه دلیلی باعث شده است که مردم تمایل داشته باشند که از این امانت نامه استفاده کنند.

بنابراین متوجه شدیم که قرارداد امانت می‌تواند به همراه دستمزد باشد. به عبارت دیگر، درست است که این قرارداد یک عقد رایگان است اما شما می‌توانید در متن این قرارداد، برای امین به دلیل محافظت از ملک، حق الزحمه تعیین کنید و این تصمیم شما، ایراد قانونی نخواهد داشت.

دلایل تمایل به استفاده از متن امانت نامه ملک

احتمالا برای شما پیش آمده است که بشنوید شخصی تمایل دارد ملک خود، مانند ملک مسکونی، زمین یا دکان را با استفاده از قرارداد امانت به شخص دیگر اجاره دهد. در این شرایط، برای شما سوال پیش می‌آید که امانت نامه چه مزایایی دارد که باعث می‌شود اشخاص به جای استفاده از عقد اجاره ، از عقد امانت استفاده کنند.

ما در پاسخ به این سوال اساسی، دلیل را عدم آگاهی از قوانین مربوط به عقد اجاره و امانت می‌دانیم و به همین دلیل این مطلب را تهیه کرده‌ایم که برای اولین بار، درباره این مساله گفت و گو کنیم. ما به صراحت می‌گوییم که اگر تمایل دارید ملک خود را اجاره دهید، قرارداد اجاره برای شما مناسب‌تر است و برای این گفته، دلایلی هم داریم. در ادامه به تفصیل، دلایل تمایل به استفاده از متن امانت نامه ملک را توضیح می‌دهیم:

ضمانتی برای شکایت کیفری در شرایط عدم تخلیه

مساله امانت و خیانت در امانت که یک جرم محسوب می‌شود، دلیلی شده است که اشخاص تمایل داشته باشند که از شرایط شکایت کیفری خیانت در امانت، به نفع خود استفاده کنند. به طور کلی تصور بر این است که اگر ملک را با امانت نامه به شخصی اجاره دهند، در صورتی که در تخلیه ملک مشکلی پیش بیاید، می‌توانند از شکایت خیانت در امانت استفاده کنند. بدون هیچ تردید، این شیوه تنظیم قرارداد بسیار اشتباه است. به چند دلیل:

  1. زمانی که شما از مستاجر خود شکایت خیانت در امانت می‌کنید، رسیدگی به پرونده شما در اختیار قاضی قرار می‌گیرد. قاضی صرفا براساس عنوان قرارداد یا عنوان شکایت شما، تصمیم نمی‌گیرد. قاضی با بررسی همه جانبه روابط شما، می‌تواند به راحتی به این مساله رای دهد که توافق میان شما، در حقیقت یک اجاره نامه است و مساله امانت مطرح نیست.
  2. تنظیم امانت نامه، در دادگاه برای شما رای مثبت به همراه نخواهد داشت. علاوه براین، با تنظیم امانت نامه نمی‌توانید از قوانین موجر و مستاجر استفاده کنید.
  3. قانون روابط میان موجر و مستاجر، با تعیین شروطی در نگارش اجاره نامه، به انواع قرارداد اجاره نظارت دارد. برای مثال اگر شما دغدغه تخلیه ملک خود را دارید، با استفاده از این قانون به راحتی می‌توانستید دستور تخلیه بگیرید اما با تنظیم امانت نامه، از استفاده از این قانون محروم خواهید بود.

استفاده از امانت نامه برای فسخ سریع قرارداد

بسیاری از اشخاص به این دلیل از متن امانت نامه ملک به جای اجاره نامه استفاده می‌کنند که معتقد هستند با استفاده از امانت نامه، هر زمان که بخواهند می‌توانند ملک خود را استرداد کنند و از مستاجر بخواهند که ملک را تخلیه کند اما در قرارداد اجاره، طرفین ملزم هستند که تا پایان مدت اجاره، به قرارداد پایبند باشند.

در این شرایط نیز می‌توانیم بگوییم که کماکان شرایط اجاره، مناسب‌تر است. با اینکه اجاره یک عقد معین محسوب می‌شود و قوانینی برای تنظیم آن وضع شده است اما طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر، شروط ویژه‌ای تعیین کنند. برای مثال اگر نگران این مساله هستید که بتوانید در هر زمان که خواستید قرارداد را فسخ کنید، می‌توانید در متن قرارداد اجاره، برای خود حق فسخ تعیین کنید. شروطی که برای فسخ قرارداد در نظر می‌گیرید در اجاره نامه نوشته می‌شود و طرفین متعهد هستند که به آن عمل کنند.

برای مثال شما می‌توانید در قرارداد یک ساله اجاره، برای خود یک سال حق فسخ در نظر بگیرید.

مساله اسکان مستاجر

از تعارضات امانت نامه ملک با ماهیت عقد امانت، مساله اسکان امانت دار در ملک مورد امانت است. زمانی که از نمونه قرارداد امانت نامه ملک به جای قرارداد اجاره استفاده می‌کنند، شخصی که در قرارداد، امانت دار یا امین نامیده شده است، مانند یک مستاجر در ملک ساکن می‌شود و ممکن است که سایر اعضای خانواده او نیز همراه او در این ملک، سکونت داشته باشند. یعنی اینکه شخص امانت دار به همراه خانواده خود از منافع ملک استفاده می‌کند و از آن بهره می‌برد. همین مساله با ماهیت اصلی امانت در تعارض است.

در عقد امانت، امین نمی‌تواند از مال امانی استفاده کند مگر اینکه صاحب آن، اجازه داده باشد. از طرف دیگر، صاحب ملک نمی‌تواند برای مدت سکونت امین، اجاره بها در نظر بگیرد زیرا در عقد امانت، اگر مبلغی هم پرداخت شود، از سمت صاحب مال به امین پرداخت می‌شود که از اموال او محافظت کرده است. نکته مهم دیگر نیز این است که در عقد امانت، مالک مال هر زمانی که بخواهد می‌تواند مال خود را پس بگیرد.

پیشنهاد ما

همانطور که در تمام مطلب توضیح دادیم، پیشنهاد ما به شما، استفاده از قرارداد اجاره به جای امانت نامه است. علاوه براین، در موارد خاص می‌توانید پیش از تنظیم قرارداد ، با مشاوران حقوقی رکلا گفت و گو کنید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، شرایطی را ایجاد کرده است که در سریع‌ترین زمان به سوالات شما پاسخ داده شود.

قرارداد امانت ملک

با زدن روی تصویر زیر می‌توانید یک نمونه آماده از امانت نامه ملک را دریافت کنید.

نمونه قرارداد امانت ملک
دانلود نمونه قرارداد امانت ملک
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
محمدرضا ابراهیمی
thumb_up_alt
سلام زمینی دارم که با دیوار و درب ورودی محصور شده. زمین را طی قرارداد امانت به همسایه دادم که از زمین استفاده کند. (بدون پرداخت اجاره) و در آن قید کردم هر زمان لازم داشتم یا فروختم، زمین را به من تحویل بدهد. برای تخلیه مشکلی وجود ندارد. از اجاره استفاده نکردم به دو دلیل یک مبلغی به من نمی‌داد و دوم زمان تخلیه هم معلوم نبود. تخلیه زمین را مشروط به فروش ملک یا استفاده خودم از زمین کردم. در ضمن چون از نظر مالی ضعیف هستند تا حالا دو بار مبلغی به ایشان پرداخت کردم جهت مراقبت و نظافت زمین. ممنون از شما بابت پاسخگویی تون.
01:41
09 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد، تصمیم شما محترم است و دلایلی که برای انتخاب امانت نامه داشتید موجه به نظر می‌رسد.
12:01
10 خرداد 1401
account_circle
حمیرا آذری
thumb_up_alt
سلام و عرض ادب. شرایط امانت چطور باید باشد که از نظر قانونی زمانی که خواستیم خانه را تخلیه کند به مشکل بر نخوریم و شرایط اجاره باید چگونه باشد که موقع درخواست تخلیه دچار مشکل نشویم این طور شنیدم که دولت رئیسی در هر صورت از مستاجر طرفداری می‌کنه و تخلیه خانه کار سختی شده؟
03:50
11 مرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در حال حاضر در خصوص تخلیه، تکلیف از عهده مستاجر برداشته شده است و ایشان صرفاً در صورت عدم رعایت پاره‌ای موارد قانونی، موظف به تخلیه خواهد شد.
14:39
12 مرداد 1401