قرارداد حق العمل کاری ملک چه اوصاف و ویژگی‌هایی دارد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/28
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد حق العمل کاری ملک

فعالیت در حوزه املاک و ساختمان‌ها از جمله فعالیت‌هایی است که می‌تواند سرمایه شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و موجب کسب منفعت برای شما باشد. بسیاری از سرمایه داران، تمایل دارند که انجام معاملات ملک یا شراکت در ساخت را به عهده بگیرند و در حوزه املاک فعالیت کنند. مهمترین مساله در معاملات املاک، انتخاب ملک‌هایی است که در حال حاضر قیمت متعادلی دارد اما اینطور تصور می‌شود که در آینده‌ای نزدیک، ارزش آن املاک چندین برابر شود. برای این منظور سرمایه داران نه تنها در یک شهر، بلکه ممکن است در مناطق زیادی در سطح کشور اقدام به فعالیت کنند و معاملات متعددی را انجام دهند. در این میان، نمونه قرارداد حق العمل کاری ملک یک قرارداد کاربردی و مهم است که امکان فعالیت هدفمند‌تر را فراهم می‌کند.

نمونه قرارداد حق العمل کاری املاک زمانی به کار برده می‌شود که صاحب سرمایه بخواهد مسئولیت انجام معامله ملک را به شخص دیگری بسپارد یا مالک ملک، تمایل داشته باشد که انجام فرآیند فروش ملک خود را به یک شخص متخصص بسپارد تا ملک مورد نظر را به بهترین شیوه معامله کند. در هر دو حالت این قرارداد، آن چیزی که اهمیت دارد و محوریت اصلی این توافق محسوب می‌شود، این است که مسئولیت انجام امور به شخص دیگری سپرده خواهد شد که این شخص، برای انجام پروژه معاملات ملک، از جانب آمر (کارفرما، امر کننده به انجام کار) فرمان می‌گیرد.

قرارداد حق العمل کاری ملک چیست؟

برای تعریف قرارداد حق العمل کاری ملک ، مناسب است که ابتدا حق العمل کار را معرفی کنیم. قانون تجارت توضیح می‌دهد هر زمانی که شخصی متعهد شود که کاری را به نام خود و به حساب شخص دیگر انجام دهد، آن شخص حق العمل کار است و مستحق دریافت حق الزحمه خواهد بود. براساس این تعریف، نمونه قرارداد حق العمل کاری فروش ملک نیز یک قرارداد است که به واسطه آن، می‌توانید تمام مسئولیت‌های انجام معامله ملک را به شخص دیگری بسپارید تا با نام خود و به حساب شما، معامله‌های مورد نظر را انجام دهد.

در این قرارداد، سرمایه داری که به معامله یک ملک امر می‌کند یا شخصی که تمایل دارد مسئولیت فروش ملک خود را به شخص دیگر بسپارد، آمر نامیده می‌شوند. حق العمل کار نیز شخصی است که می‌پذیرد در ازای دریافت حق الزحمه، موضوع معامله را انجام دهد و امور مربوط به آن را پیگیری کند. در واقع، این قرارداد یک حالت از قرارداد حق العمل کاری است.

دلایل استفاده از قرارداد حق العمل کاری ملک

اگر برای شما سوال است که اشخاص چه دلایلی برای تنظیم نمونه قرارداد حق العمل کاری ساختمان دارند؛ باید توضیح دهیم که برای این اقدام دلایل متعددی وجود دارد. البته متداول‌ترین دلایلی که می‌توانیم از آن‌ها نام ببریم، چند مورد هستند که در ادامه درباره آن‌ها توضیح می‌دهیم:

  1. گاهی ممکن است که بخواهید ملکی را در شهر، منطقه یا کشور دیگر معامله کنید اما امکان حضور برای انجام آن معامله را نداشته باشید و شرایط لازم برای شما مهیا نباشد. در این زمان برای اینکه فرصت انجام یک معامله بسیار سودآور را از دست ندهید، می‌توانید از قرارداد حق العمل کاری ملک بهره ببرید.
  2. گاهی ممکن است به دلایل خاصی نخواهید که طرف دیگر معامله متوجه شود که شما، ملک او را تهیه کرده‌اید. یعنی تمایل داشته باشید که هویت شما فاش نشود. در این زمان نیز می‌توانید قرارداد حق العمل کاری ملک را تنظیم کنید.
  3. ممکن است که دلیل اصلی شما برای سپردن این مسئولیت به حق العمل کار، بهره برداری از تخصص، مهارت و تجربه او باشد. بدون شک، اشخاصی که در حوزه معاملات املاک تجربه زیادی دارند، می‌توانند راهنمای مناسبی برای شما باشند. برای مثال، این اشخاص از قیمت واقعی املاک اطلاع دارند و ارزش منطقه و مکان هر ملک را به خوبی می‌دانند. به همین دلیل نیز می‌توانند با مبلغ مناسب‌تری معاملات را انجام دهند.

نمونه قرارداد حق العمل کاری املاک قانونی است؟

از دیر باز قراردادهای متعددی برای انجام معاملات ملکی تنظیم شده‌اند. متقاضیان معامله املاک برای بهره برداری از تجربه و تخصص اشخاصی که در حوزه املاک مشغول هستند، با آن‌ها قرارداد امضا می‌کنند. برای مثال قرارداد جعاله و قرارداد کارگزاری از جمله قراردادهایی هستند که برای این منظور امضا می‌شوند. به همین ترتیب، نمونه قرارداد حق العمل کاری ساختمان و سایر قراردادهای مرتبط دیگر نیز از جمله قراردادهای کاربردی هستند که برای اشخاصی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، کاربرد فراوانی دارند.

این قرارداد یک توافق خصوصی میان اشخاصی است و مطابق با تعریف قانون تجارت از حق العمل کار، صحیح و معتبر خواهد بود. علاوه براین، اگرچه قانون تجارت در خصوص سایر ابعاد نمونه قرارداد سکوت کرده است اما در آن موارد نیز از قانون مدنی پیروی می‌کند. یعنی اینکه نوشتن قرارداد میان آمر و حق العمل کار با استناد به قانون مدنی در خصوص آزادی تنظیم قراردادهای خصوصی صحیح خواهد بود.

اوصاف و ویژگی‌ها

قرارداد حق العمل کاری ملک یک قرارداد جایز و در مواردی لازم (با توجه به نوع قرارداد)، معوض، رضایی و اذنی است. یعنی اینکه آمر و حق العمل کار با قصد و رضایت دو طرفه، این قرارداد را امضا می‌کنند و حق العمل کار از جانب آمر، دستور می‌گیرد و اجازه دارد که معامله مورد نظر را به نام خود و به حساب آمر، انجام دهد.

معوض بودن نمونه قرارداد حق العمل کاری املاک به این دلیل است که حق العمل کار در ازای اموری که انجام می‌دهد، طلب حق الزحمه خواهد کرد و آمر ملزم است که عوض یا بهای فعالیت حق العمل کار را بپردازد. در واقع، آمر باید حق الزحمه او را پرداخت کند.

نکته مهم دیگر این است که در مواردی از این قرارداد به عنوان یک قرارداد جایز نام برده می‌شود. به این معنی که آمر و حق العمل کار ملک می‌توانند در صورت تمایل، قرارداد را فسخ کنند. اگرچه شما می‌توانید در متن قرارداد شروطی را برای این فسخ مطرح کنید. برای مثال می‌توانید شرط بگذارید که هیچ کدام از هر دو طرف قرارداد نمی‌توانند توافق را فسخ کنند و لازم است که به تعهدات خود عمل کنند یا اینکه می‌توانید اینطور معین کنید که حق فسخ قرارداد فقط تحت شروط خاصی برقرار باشد. این شروط را نیز می‌توانید با توافق یکدیگر معین کنید و در متن قرارداد بنویسید.

تعیین شروط خاص برای قرارداد

آمر و حق العمل کار می‌توانند شروط خاصی را برای قرارداد معین کنند. البته لازم است که درباره این شروط مذاکره کنند و نتیجه نهایی را با توافق یکدیگر در متن قرارداد بنویسند. لازم است که آمر به صورت دقیق معین کند که تمایل دارد ملک با چه شرایطی برای او معامله شود. برای مثال این امکان وجود دارد که شروطی درباره موقعیت مکانی و جغرافیایی ملک مطرح شود یا شروط مورد نظر در خصوص دیگر ویژگی‌های فنی ملک باشد. علاوه براین، آمر می‌تواند حدود قیمت معامله را نیز معین کند.

در مجموع، حق العمل کار ملزم است که حتما به این شروط عمل کند و معامله را دقیقا مطابق با خواست آمر انجام دهد. همچنین ملزم است که در طول انجام معامله، آمر را از مراحلی که در حال انجام است، مطلع کند.

حق العمل کار باید در تمام مواقع، مطابق با شروط قرارداد عمل کند اما اگر شرایطی ایجاد شود که براساس عرف یک منطقه، معاملات به شیوه‌ای دیگر باشد یا اینکه شرایطی پیش بیاید که موجب وارد شدن خسارت و زیان به آمر شود؛ در این موقعیت‌ها حق العمل کار می‌تواند معامله را به شیوه دیگری انجام دهد.

محتوای نمونه قرارداد حق العمل کاری ملک

محتوای نمونه قرارداد حق العمل کاری ملک باید حاوی تمام نکات، شروط و تعهداتی باشد که میان آمر و حق العمل کار برقرار شده است. در ابتدای این قرارداد، نیاز خواهد بود که آمر و حق العمل کار به دقت معرفی شوند. همچنین لازم است که مشخصات و اطلاعاتی که هویت آن‌ها را معین می‌کند را نیز بیان کنید تا معلوم شود که این توافق میان چه اشخاصی برقرار شده است و چه اشخاصی مسئولیت نمونه قرارداد حق العمل کاری فروش ملک را به عهده دارند.

موضوع قرارداد، یکی از مواد مهم و قابل توجه در متن هر قرارداد است که باید به دقت و به صراحت درباره آن توضیح دهید. در واقع در این ماده از قرارداد حق العمل کاری ملک ، شرح می‌دهند که آمر و حق العمل کار در خصوص انجام چه کاری با یکدیگر توافق کرده‌اند. در نظر داشته باشید که موضوع قرارداد باید واضح و بدون ابهام نوشته شود.

بعد از نگارش موضوع قرارداد، نوبت به نوشتن مدت و مبلغ قرارداد می‌رسد. نیاز است که در متن قرارداد، به طور دقیق، تاریخ شروع و پایان همکاری دو طرف را بنویسید. این تاریخ، در واقع بازه زمانی معینی است که حق العمل کار فرصت دارد که موضوع قرارداد را عملی کند.

پیشنهادی که ما برای شما داریم

پیش از تنظیم و امضای هر قراردادی، لازم است که درباره آن بدانیم. آگاهی از حقوق مربوط به اشخاص حاضر در قرارداد و ابعاد قانونی آن، از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. در این خصوص به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و خدمات تنظیم قرارداد بهره ببرید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات