قرارداد پروموتر چیست، پروموتر کیست و چه مسئولیتی را به عهده می‌گیرد؟!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/18
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پروموتر

شما به چه صورتی با یک کالا یا خدمات جدید آشنا می‌شوید؟ چه چیزی شما را مجاب می‌کند که از میان انواع مختلف و متعدد کالا و محصولات ، یک برند خاص را انتخاب کنید و از آن برند، خرید کنید؟ ترویج استفاده از یک کالا یا خدمات، فرهنگ سازی در خصوص استفاده از یک کالا یا خدمت نوین و تبلیغات کاربردی و مشتاق کننده، رمز موفقیت برندهایی است که تمایل دارند در ابتدا خریداران و مشتریان خود را جذب کنند و در ادامه، مشتریان خود را به مشتریانی وفادار و دائمی تبدیل کنند. قرارداد پروموتر ، قراردادی است که می‌تواند چنین شرایط و موقعیتی را برای آن‌ها ایجاد کند.

علاوه بر تمام محصولات و کالاهایی که به صورت روزمره مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد، تولید کنندگان با نوآوری و با بررسی نیازهای مردم، کالاها و محصولات نوینی را ارائه می‌دهند. بدون شک اگر یک کالای جدید را در یک فروشگاه بگذارید و حتی یک غرفه را به او اختصاص دهید، درصد بسیار کمی از مردم به آن جذب می‌شوند و حتی درصد کمتری مشتاق خواهند شد که ریسک کنند و محصول یا کالای جدید را امتحان کنند.

در این شرایط، موثرترین شیوه برای جذب مشتری، تبلیغات و ترویج حرفه‌ای فرهنگ استفاده از کالا یا خدمات مورد نظر است. شما با استفاده از یک استراتژی مناسب، می‌توانید برای محصول یا خدمات خود، جایگاه ویژه‌ای ایجاد کنید.

نمونه قرارداد پروموتر چیست؟ پروموتر به چه کسی گفته می‌شود؟

برای استفاده از هر کالا یا خدماتی، نیاز است که ابتدا فرهنگ استفاده از محصول یا خدمات و شیوه صحیح بهره برداری از کالا و تمام امکانات آن، به درستی ترویج شود. چندی پیش برای خرید به یک فروشگاه رفته بودم. در بخش کوچکی از یک فروشگاه، یک خانم جوان با در دست داشتن بروشورهایی، به مخاطبانی که دور او جمع شده بودند، تجربه خود درباره استفاده از یک محصول زیبایی را توضیح می‌داد. این خانم با صمیمیت و فن بیان بسیار قوی، درباره مزایا و تاثیر محصول بهداشتی و زیبایی جدید صحبت می‌کرد و تصاویری از تاثیر آن محصول روی پوست سایر مصرف کنندگان را در اختیار مردم قرار داده بود.

اگر بخواهیم برای کار این خانم، نام مشخصی را در نظر بگیریم، باید بگوییم که او یک پروموتر است و کاری که می‌کند، ترویج و تشویق اشخاص به استفاده از یک محصول یا کالای مورد نظر خواهد بود. این خانم به وسیله امضای نمونه قرارداد پروموتر، همکاری خود را با شرکت تولید کننده محصول بهداشتی آغاز کرده است و به واسطه این قرارداد ، پذیرفته است که پروژه تبلیغات یا ترویج میدانی کالا یا خدمات را به عهده بگیرد. بدون شک، شرکت نیز برای او حقوق و مزایایی را در نظر می‌گیرد.

یک ترویج کننده، معرفی کننده و یک مشاور متخصص، می‌تواند در زمینه استفاده از یک محصول یا خدمات خاص راهنمای شما باشد. پروموتر می‌تواند مانند یک مشاور ماهر، شما را راهنمایی کند و به سوالات شما درباره محصول یا خدمات پاسخ دهد. بنابراین، نمونه قرارداد پروموتر ، قراردادی است که برای استخدام یا همکاری با یک پروموتر تنظیم می‌شود و پروموتر نیز شخصی است که معرفی و پرزنت یک کالا یا خدمات را به عهده می‌گیرد.

نمونه قرارداد پروموتر ایراد قانونی ندارد؟

مهم است که بدانید قرارداد شما از نگاه قانون، ایرادی نداشته باشد یا اینکه مطمئن شوید که این قرارداد در آینده موجب خسارت و زیان شما نشود. به همین منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا به این مساله توجه داشته باشید که تمایل دارید چه نوع قراردادی میان شما تنظیم شود. بدون شک، انواع مختلف این قرارداد، به شیوه همکاری میان پروموتر و کارفرما بستگی دارد. به طور کلی، تنظیم نمونه قرارداد پروموتر و انجام همکاری به شیوه‌های مختلف، ایرادی ندارد و تنها شرط لازم، این است که قانون مرتبط به قرارداد به درستی رعایت شده باشد.

بنابراین، اگر تمایل دارید که قرارداد شما با استناد به ماده 10 قانون مدنی و به صورت یک قرارداد خصوصی تهیه و تنظیم شود، لازم است که شرایط قانون مدنی را رعایت کنید و اگر قرار است پروموتر در شرکت شما استخدام شود، لازم است که مطابق با قانون کار و قانون تامین اجتماعی، برخورد کنید. در ادامه درباره انواع مختلف نمونه قرارداد پروموتر و شرایط آن‌ها توضیح می‌دهیم.

انواع قرارداد

اگر تمایل دارید که با یک پروموتر همکاری کنید یا اینکه یک پروژه معرفی محصول را به عهده گرفته‌اید، لازم است که درباره انواع مختلف این همکاری و قراردادهای متناسب با آن، اطلاع داشته باشید. در ادامه سعی می‌کنیم که توضیحات مختصری را درباره آن‌ها ارائه دهیم:

قرارداد به صورت درصدی و پورسانتی

قرارداد کار درصدی با پروموتر یا قرارداد پورسانتی، این تصور را برای شما ایجاد می‌کند که با یک قرارداد همکاری بازاریابی مواجه خواهید بود. این شیوه از همکاری با پروموتر، به او اجازه می‌دهد که ملزم به حضور در شرکت و رعایت ساعت کاری مشخص نباشد. پروموتر می‌تواند در هر کجا، به معرفی کالا یا خدمات بپردازد و با مهارت، تخصص و توانایی خود، مشتریان را به خرید کالا یا استفاده از محصول و خدمات، مشتاق کند و اشخاص دیگری که قصد خرید ندارند را نیز به مشتری تبدیل کند.

این قرارداد مطابق با قانون مدنی و با استناد به ماده 10،190 و 219 آن تهیه و تنظیم می‌شود. در این قرارداد، شرکت، کارگاه تولیدی یا واحد خدمات رسانی، متعهد می‌شود که در ازای هر ثبت خرید یا هر مراجعه کننده که توسط پروموتر جذب شده است، درصدی از مبلغ را به او اختصاص دهد. در نتیجه تعهد طرفین براساس میزان نتیجه‌ای است که حاصل خواهد شد.

قرارداد استخدام پروموتر

انجام پرزنت و معرفی محصول توسط پروموتر، ممکن است به شیوه‌های مختلفی انجام شود. برای مثال ممکن است که به صورت تلفنی باشد یا اینکه ممکن است پروموترها به صورت میدانی و با حضور در مراکز تجاری و فروشگاه‌های مختلف، کالا یا خدمات خود را معرفی کنند. در این شرایط، بدون شک لازم است که پروموتر در اختیار سازمان یا شرکت باشد و در ساعات مشخصی اقدام به فعالیت کند.

برای همکاری به این شیوه، ملزم خواهید بود که پروموتر را به خدمت بگیرید و با او قرارداد استخدام یا قرارداد کار تنظیم کنید. این قرارداد، پروموتر را متعهد می‌کند که برای سازمان یا شرکت شما فعالیت کند و متعهد به انجام تعهدات خود باشد. در این شرایط، پروموتر، به عنوان یک نیروی انسانی استخدام می‌شود و برای تنظیم قرارداد او، باید از قانون کار و قانون تامین اجتماعی تبعیت کرد.

محتوای نمونه قرارداد پروموتر

چه کارفرما باشید و چه شخصی که به عنوان پروموتر کار خود را آغاز می‌کند، بدون شک محتوای قراردادی که جهت همکاری با یکدیگر امضا خواهید کرد، برای شما بسیار اهمیت خواهد داشت. زمانی که از محتوای یک قرارداد صحبت می‌کنیم، منظور ما یک متن مکتوب حاوی تمام توافقات و شروطی است که طرفین برای همکاری با یکدیگر در نظر دارند. این قرارداد در واقع شیوه خاص همکاری میان طرفین و تمام تعهدات و مسئولیت‌هایی است که برای انجام موضوع قرارداد در نظر دارند و اجرای آن‌ها را به عهده می‌گیرند. به خاطر داشته باشید که یک قرارداد کامل، قراردادی است که به تمام ابعاد، ویژگی‌ها، شروط و تعهدات یک همکاری اشاره می‌کند و درباره آن توضیح می‌دهد.

نمونه قرارداد پروموتر شما باید شامل بخش‌های مختلفی باشد که درباره مشخصات و اطلاعات طرفین، موضوع قرارداد، مدت همکاری، میزان مبلغ قرارداد، تاریخ دقیق شروع و پایان همکاری، شروط، تعهدات طرفین و سایر موارد مهم دیگر توضیح دهد. هر چقدر که توضیحات دقیق‌تری درباره ابعاد مختلف این قرارداد همکاری در متن آن نوشته شده باشد، طرفین در آینده در خصوص اجرای موضوع این قرارداد و اجرای مسئولیت‌ها و تعهداتشان کمتر دچار اختلاف یا مشکل می‌شوند. از طرف دیگر در صورت بروز هر گونه مشکل، آن‌ها می‌توانند به متن قرارداد رجوع کنند یا این قرارداد را به محاکم قضایی ارائه دهند و به محتوای آن استناد کنند.

پیشنهاد ما

نمونه قرارداد پروموتر یک قرارداد بسیار مناسب برای کسب و کارهای نوپا یا تولید کنندگانی است که محصول نوینی را ارائه می‌دهند. شما به عنوان طرفین قرارداد، ممکن است شرایط و شروط خاصی را در نظر داشته باشید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از عملی کردن شروط یا ثبت آن‌ها در قرارداد، حتما با مشاور حقوقی گفتگو کنید. شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. علاوه براین، می‌توانید تنظیم قرارداد خود را به تیم حقوفی رکلا بسپارید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات