فرم قرارداد مربی فنی حرفه ای و نکات مهم قانون کار در مورد این نوع از قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/17
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مربی فنی حرفه ای

قرارداد مربی فنی حرفه ای یک نوع مهم و کاربردی از قرارداد کار است. آموزش فنی و حرفه‌ای به آموزش‌هایی گفته می‌شود که با هدف یادگیری مهارت و توانایی برای ورود به بازار کار و ایجاد شغل انجام می‌شود. در واقع هدف اصلی این مجموعه آموزش‌ها این است که شخص، شغل و مهارت انجام کار را یاد بگیرد. به همین دلیل است که آموزگاران مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در حقیقت مربی هستند. یعنی اشخاصی که در حرفه خاصی دارای مدرک مربی‌گری هستند.

مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دارای کارگاه‌های آموزشی، کلاس‌ها، آموزشگاه‌ها و فضاهایی است که امکانات آموزشی مهارت‌های مختلفی را دارند. آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در دو بخش دولتی و غیر دولتی فعالیت می‌کنند. جذب نیرو برای این مراکز آموزشی به وسیله فرم قرارداد مربیگری فنی حرفه ای قابل انجام است. نمونه قرارداد مربی فنی و حرفه ای ، قراردادی است که به موجب آن، مربی‌های مختلفی به استخدام آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در می‌آیند.

قرارداد مربی فنی حرفه ای چیست؟

فرم قرارداد مربیگری فنی حرفه ای یک نوع قرارداد استخدام است که میان مربی و آموزشگاه فنی و حرفه‌ای تنظیم می‌شود. براساس این قرارداد کاری، مربی استخدام می‌شود و موظف است که تمامی وظایف محوله مربوط به سمت شغلی خود را انجام دهد. آموزشگاه فنی حرفه‌ای نیز موظف می‌شود در ازای انجام کار، به او حقوق یا حق الزحمه پرداخت کند. قرارداد مربی فنی حرفه ای یک نوع سند است که اعتبار و ارزش قانونی دارد. متن مکتوبی است که در صورت بروز مشکل و اختلاف می‌توانید با استناد به آن در اداره کار حاضر شوید و تقاضای رسیدگی به اختلافات را داشته باشید. نمونه قرارداد مربی فنی و حرفه ای حاوی اطلاعات کامل و جامعی درباره چگونگی انجام قرارداد، شرح وظایف و مسئولیت‌های مربی، ساعت کار، میزان حقوق و مزایا، شروط خاص و موارد مهم دیگر است.

فرم قرارداد مربیگری فنی حرفه ای

نگاه قانون به فرم قرارداد مربی فنی حرفه ای

فرم قرارداد مربی فنی حرفه ای از نظر نوع قرارداد، یک قرارداد کار محسوب می‌شود. زیرا از قانون کار پیروی می‌کند و متن قرارداد و چگونگی تعامل طرفین قرارداد براساس قانون کار تعیین می‌شود. قانون کار درباره قرارداد کار توضیح داده است و در یک تعریف جامع آن را شرح داده است. اگر می‌خواهید بدانید که قرارداد کار واقعا چه قراردادی است، یا به چه قراردادی قرارداد کار می‌گویند، می‌توانیم به ماده 7 قانون کار اشاره کنیم. ماده 7 قانون کار می‌گوید:

«قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر در مقابل دریافت حق الزحمه، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.»

با توجه به این تعریف هر قرارداد کاری سه رکن اصلی دارد: کارگر، کارفرما و حق السعی یا حق الزحمه.

قانون کار در ماده 3 به خوبی کارفرما را تعریف کرده است. ماده 3 می‌گوید:

کارفرما یک شخصی حقیقی یا حقوقی است. کارفرما کارگران و پرسنل را برای انجام کاری مشخص و با یک قرارداد استخدامی در اختیار می‌گیرد و به اندازه میزان زحمت و کارشان به آن‌ها حقوق می‌دهد.

در تعریف قرارداد کار، طرف دیگر کارفرما، شخص کارگر است. از آنجایی که قرارداد کار برای استخدام بسیاری از سمت‌های شغلی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید بگوییم که کلمه کارگر در این تعریف نیز اصطلاحی عمومی است که مربوط به هر نوع سمت شغلی می‌شود و صرفا به یک معنا نیست. ماده 2 قانون کار در تعریف از کارگر می‌گوید:

کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان، در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

اطلاعات و مشخصات طرفین

اولین بخش از قرارداد که تنظیم قرارداد با آن شروع می‌شود، اطلاعات و مشخصات طرفین است. توضیح اطلاعات و مشخصات طرفین را نیز با کارفرما شروع می‌کنیم. در قرارداد مربی فنی حرفه ای ، کارفرما همان آموزشگاه فنی و حرفه‌ای است. یعنی شخصی است که تمایل دارد مربی یا مربیانی را برای کار در اختیار بگیرد. اگر در متن قرارداد، کارفرما آموزشگاه فنی و حرفه‌ای باشد، طرف قرارداد شخص حقوقی نامیده می‌شود. برای معرفی او نیز باید از اطلاعاتی مانند نام موسسه آموزشی فنی و حرفه‌ای، شماره ثبت، نشانی دقیق محل موسسه آموزشی فنی و حرفه‌ای، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده استفاده کنیم.

بعد از آنکه کارفرما را معرفی کردیم، نوبت به معرفی مربی می‌رسد. در این بخش از قرارداد باید به سِمَت شغلی مربی در آموزشگاه فنی و حرفه‌ای اشاره کنیم و بگوییم که برای کدام بخش او را استخدام می‌کنیم. از آنجایی که مربی یک شخص حقیقی محسوب می‌شود برای معرفی او می‌توانیم از اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس استفاده کنیم.

علاوه بر مشخصات ابتدایی، برای معرفی مربی، لازم است که از اطلاعات دیگری مانند وضعیت تاهل، وضعیت نظام وظیفه، تعداد فرزندان، سطح تحصیلات و آخرین مدرک تحصیلی، نداشتن سو سابقه، کارت سلامت و عدم اعتیاد نیز نام ببریم. این مشخصات و اطلاعات تاثیر مستقیمی در میزان مزایا و حقوق مربی دارند. زیرا با توجه به این اطلاعات تکمیلی، احتمال افزایش میزان حقوق وجود دارد.

تعیین نوع قرارداد در قرارداد مربی فنی حرفه ای

قرارداد کار انواع مختلفی دارد:

  1. قرارداد کار دائم
  2. قرارداد کار موقت
  3. قرارداد با موضوع معین

و گاهی به صورت آموزشی یا آزمایشی تنظیم می‌شود. در این بخش از قرارداد باید تصمیم بگیرید که قرارداد حاضر جز کدام نوع از قراردادها قرار می‌گیرد. انتخاب نوع قرارداد برای تنظیم قرارداد بسیار مهم است زیرا نوع قرارداد تاثیر مستقیمی بر حقوق و مزایا و شرح وظایف مربی دارد.

شرح وظایف مربی در قرارداد مربی فنی حرفه ای

پیش از بیان شرح وظایف مربیان، لازم به یادآوری است که هر مربی با توجه به حوزه کاری خود و تخصصی که آموزش می‌دهد، وظایفی نیز به عهده دارد. این وظایف کاملا اختصاصی و مربوط به رشته‌های مختلف است. بنابراین در این بخش از قرارداد به وظایف عمومی مربیان می‌پردازیم:

  1. مربی فنی و حرفه‌ای باید صلاحیت علمی و توانایی و مهارت کار تجربی را داشته باشد.
  2. مربی فنی حرفه‌ای باید مهارت خوبی در انتقال مفاهیم و آموزش اطلاعات داشته باشد.
  3. مربی فنی و حرفه‌ای باید در مورد ساعات رفت و آمد، وقت شناس باشد و تاخیر یا غیبت بدون اطلاع نداشته باشد.
  4. مربی باید دوره‌های مرتبط با رشته‌ خود را گذرانده باشد.

از مهم‌ترین نکاتی که یک مربی را متمایز می‌کند، داشتن ذهنی خلاق و پویا برای انتقال مفاهیم است.

ساعت کاری در قرارداد مربی فنی حرفه ای

قانون کار میزان ساعت کاری برای هر روز کاری را 7 ساعت و 22 دقیقه مشخص کرده است. هر نیروی کاری مانند مربی فنی و حرفه‌ای باید در طول روز، این مقدار فعالیت کند و بیشتر از این زمان، اضافه کاری محسوب می‌شود و کارفرما باید متناسب با حقوق اصلی، حق الزحمه و اضافه کاری را نیز به او بپردازد.

حق السعی در قرارداد مربی فنی حرفه ای

حق الزحمه یا حق السعی همان مبلغی است که در ازای انجام کار، به مربی فنی و حرفه‌ای پرداخت می‌شود. قانون کار نیز در این باره می‌گوید:

«حق السعی عبارت است از مزد یا حق الزحمه، وجه نقدی یا غیر نقدی یا هم نقدی و هم غیرنقدی است که در ازای انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود.»

میزان پایه حقوق اداره کار، هر ساله توسط شورای عالی کار اعلام می‌شود. شما می‌توانید با زدن روی عنوان حداقل دستمزد سال ، درباره میزان حقوق پایه اعلام شده برای سال جاری مطالعه کنید.

مزایای قرارداد مربی فنی حرفه ای

از جمله مزایایی که برای مربیان فنی و حرفه‌ای در نظر می‌گیرند را مرور می‌کنیم:

  1. حق مرخصی یک ماه در سال
  2. حق مسکن
  3. حق اولاد و فرزند
  4. حق ماموریت
  5. عیدی و پاداش سالانه

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که بخشی از قرارداد کار موقت رکلا است توجه کنید:

قرارداد مربی فنی حرفه ای

حق بیمه در قرارداد مربی فنی حرفه ای

ماده 148 قانون کار درباره لزوم بیمه کردن مربی صحبت می‌کند و به این مساله نیز اشاره دارد که کارفرما موظف است تمامی نیروهای تحت امر خود را بیمه کند. در این مورد تفاوتی میان انوع قراردادهای کار وجود ندارد و حق بیمه کارگر باید پرداخت شود.

مرجع حل اختلاف

مرجع حل اختلاف در قرارداد مربی فنی حرفه ای و به طور کلی، در همه قراردادهای کار، اداره کار است. در صورت بروز مشکل یا خطا باید به اداره کار مراجعه کنید و خواستار آن باشید که به شکایت شما رسیدگی شود. بنابراین، چه در متن قرارداد شما درباره مرجع حل اختلاف توضیح داده شده یا توضیح داده نشده باشد، اگر در روابط کاری خود به مشکل خوردید و این مشکل با توافق طرفین برطرف نشد، می‌توانید رسیدگی به شکایت خود را از اداره کار درخواست کنید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، قرارداد کار موقت را تنظیم کرده و در بانک قرارداد رکلا قرار داده است. با وارد شدن به این بخش، می‌توانید این قرارداد را جستجو و تهیه کنید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای این منظور، ابتدا روی عبارت تنظیم قرارداد بزنید و به صفحه اختصاصی آن وارد شوید. در این صفحه درخواستتان را ثبت کنید. کارشناسان حقوقی ما در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیرند.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
معصوم پاپی
thumb_up_alt
ببخشید من با آموزشگاه فنی حرفه‌ای آرایشگری قرارداد بستم به عنوان اینکه مربی شم ولی تاریخ و مدت زمانش رو مشخص نکردن گفتن موقته. حالا نمی‌دونم چکار کنم دردسر نشه برام.
20:23
26 خرداد 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
این موضوع بیشتر از آنکه برای شما نگران کننده باشد باید برای کارفرمای شما سبب نگرانی شود. در واقع ایشان با انعقاد این قرارداد بدون تاریخ با شما عملا رابطه کاری را به رابطه کاری دائمی نزدیک کرده‌اند و این موضوع می‌تواند ایشان را در بلند مدت با مشکل رو به رو کند. به عبارت دیگر، ممکن است رابطه کاری شما با ایشان مصداق رابطه کاری دائمی محسوب شود و بر این اساس، کارفرمای شما مکلف باشد با شما به عنوان یکی از پرسنل دائمی خود برخورد کند.
01:23
28 خرداد 1402
account_circle
مهدی لطفی
thumb_up_alt
سلام و خسته نباشید خدمت شما. من با آموزشگاه آرایشگری تحت عنوان دوره مربی گری ۲ ساله قرارداد بستم و قرارداد ما داخل برگه A4 تنظیم شده تحت عنوان اینکه ما از کارفرما از لحاظ بیمه، سنوات و حقوق ادعایی نداشته باشیم و ایشان از ما سفته دریافت کردن و مدتی هستش که بخاطر شرایط نا به سامان و عدم برخورد و رفتار صحیح و منصفانه، از ادامه همکاری منصرف شدم حالا با این تفاسیر نمیدونم اصلا باید چکار کنم.
02:44
26 فروردین 1403
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
چنانچه قصد دارید در خصوص حقوق و مزایای معوقه خود اقدام کنید می‌توانید اقدامات لازم را انجام دهید و تعهدات اخذ شده توسط کارفرما، تاثیری بر این فرایند و حق درخواست رسیدگی شما خطاب به مراجع اداره کار نخواهد داشت.
17:39
26 فروردین 1403