اصول شراکت موفق ؛ اصول اولیه شراکت در یک کسب و کار!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/02/11
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
اصول شراکت

از دیرباز شراکت یکی از راه‌حل‌های ساده و مفید برای کسانی بوده است که قصد داشته‌اند کسب و کار بلند مدت و پر رونقی را راه اندازی کنند. در واقع، در شراکت اگر طرفین دیدگاه و عقاید مشترکی با یکدیگر داشته باشند، قطعا فواید و پیشرفت‌های زیادی در مقایسه با زمانی که شخص بخواهد یک کسب و کار را به تنهایی به موفقیت برساند، نصیب آن‌ها خواهد شد. در ادامه، جهت آگاهی بیشتر شما برخی از مهم‌ترین اصول قرارداد شراکت و همچنین شرایط و ویژگی‌های آن را ارائه خواهیم داد.

یک تعریف کلی از شراکت

قرارداد مشارکت مدنی در واقع نوعی توافق بین دو یا چند نفر است که برای کسب و کاری مشترک، برنامه‌ریزی‌ می‌کنند و متعهد به انجام مهارت‌هایی هم جهت یا در راستای کسب و کار هستند. گاهی ممکن است فردی تصمیم به ایجاد کسب و کار بگیرد اما بنا به دلایلی نظیر نداشتن سرمایه کافی یا نداشتن مهارت و تخصص لازم، از فرد یا افرادی دیگر برای توسعه یا ایجاد یک کسب و کار درخواست کمک کند که در این صورت، با آن افراد شریک خواهد شد. برای رسمی شدن این همکاری، طرفین باید حتما توافق نامه‌ای تنظیم کنند که در آن‌ علاوه بر چهارچوب لازم، وظایف و سهم هر شخص از سود و زیان نیز کاملا به صورت شفاف و واضح مشخص شود و همچنین هر یک از اعضا باید به این توافق نامه پایبند باشند.

اصول اولیه شراکت

اگر می‌خواهید یک شراکت مناسب و مطلوب داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم حتما قبل از هرگونه اقدام، اصول شراکت در کار را که در این مقاله به تفصیل ذکر خواهیم کرد، به صورت دقیق مطالعه کنید زیرا داشتن آگاهی کافی این مزیت را برای شما دارد که علاوه بر امکان یک انتخاب رضایت بخش، در کسب و کار خود نیز به نتایج خوب و سودمندی دست پیدا کنید. از جمله اصولی که باید در مراحل ابتدایی همکاری خود جدی بگیرید را در ادامه توضیح می‌دهیم:

داشتن هدفی معین و مشخص ؛ از مهمترین اصول شراکت

اگرچه موفقیت در هر کاری ابتدا نیازمند داشتن هدفی روشن و واضح است اما در کسب و کاری که چندین نفر در آن شراکت دارند، قطعا بارز بودن هدف امری مهم و حیاتی است چرا که در صورت معین و واضح بودن هدف وظایف و مسئولیت هر یک از شرکا تعیین می‌شود. بنابراین، در همان شروع همکاری باید با تشکیل جلسه، هدف مشترک خود را مشخص و بازگو و در نهایت، مطابق با مهارت و تخصص هر یک از شرکا، برای هر شخص مسئولیت در نظر بگیرید.

اهمیت احترام متقابل در اصول شراکت

قطعا یکی از اصول اولیه شراکت، حفظ احترام یکدیگر مخصوصا در مواقع بروز اختلاف نظر است. با توجه به اینکه هر انسانی دارای دیدگاه متفاوت و منحصر به فردی است، مسلما در شراکت یک کسب و کار نیز اختلاف دیدگاه وجود خواهد داشت اما این نحوه برخورد افراد با نظرات و دیدگاه طرف مقابل است که باعث دوام یک شراکت و در عین حال موفقیت آن می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از به وجود آمدن پشیمانی‌های بیهوده و همچنین برای داشتن یک شراکت دوستانه و صمیمی همیشه سعی کنید در صورت مخالف بودن با نظرات شریک خود، محترمانه انتقاد و مخالفت خود را ابراز کنید.

داشتن استراتژی؛ لازمه موفقیت و از اصول شراکت

اگر شما هدف مشخصی داشته باشید اما برای رسیدن به آن، استراتژی لازم را به کار نگیرید، به طور قطع، بعد از مدت کوتاهی شکست خواهید خورد. به عبارت دیگر، شما باید بعد از تعیین کردن هدفتان، راه رسیدن به آن را هم به طور دقیق بررسی و تعیین کنید و به هر یک از شرکا متناسب با مهارتی که دارند، بخشی از این استراتژی معین را محول کنید تا به طور دقیق و تخصصی در راستای موفق شدن آن تلاش کنند.

تاثیر همکاری و داشتن قوه انعطاف پذیری از اصول شراکت

یکی دیگر از اصول شراکت در کار ، این است که در صورت مشخص شدن وظایف و مسئولیت‌های هر یک از شرکا، باید همکاری به درستی و بدون هیچ‌گونه شکایت یا سهل انگاری انجام شود. در واقع، اگر قرار است که یک شراکت با دوام و سودمند داشته باشید باید در همان ابتدای راه، به تمامی چهارچوب‌ها و قوانین معین در توافق نامه پایبند باشید و مسئولیت خود را به درستی انجام دهید.

معمولا در کسب و کارهایی که مشارکتی محسوب می‌شوند، مخصوصا زمانی که قرار است تصمیمی جدی گرفته شود، باید نظرات و پیشنهادات تمام شرکا را به طور دقیق بیان و بررسی کرد و در نهایت، بهترین و در عین حال مناسب‌ترین پیشنهاد در مرحله اجراء قرار گیرد و در واقع، در این زمان است که افراد باید به جهت داشتن منافع مشترک و همینطور برای توجه به نظر اکثریت، روحیه‌ای منعطف داشته باشند زیرا اگر در یک کسب و کار شراکتی، مدام اختلاف نظر و مخالفت وجود داشته باشد، نه تنها این همکاری به نتایج دلخواه نخواهد رسید، بلکه دوام چندانی هم نخواهد داشت. بنابراین داشتن روحیه انعطاف پذیر مخصوصا در مواقع بحرانی که باید یک تصمیم خیلی سریع گرفته و اجراء شود، اهمیت زیادی خواهد دارد.

دیکتاتوری عمل نکردن را فراموش نکنید!

از دیگر اصول شراکت در کسب و کار ، خود رای نبودن و به عبارتی، دیکتاتوری عمل نکردن است. در واقع، وقتی کسب و کاری به صورت شراکتی است باید در بین تمام شرکا هماهنگی و اعتدال وجود داشت باشد یعنی اگر نظر شما اشتباه بود، مخالفت و انتقاد دیگر شرکا را پذیرا باشید چرا که پافشاری بر نظر خود، مخصوصا اگر اشتباه هم باشد چیزی جز جدایی و ناراحتی به دنبال ندارد. فارغ از اینکه به احتمال زیاد این اختلاف نظر به مرور زمان موجب شکست کسب و کار هم خواهد شد.

داشتن جلسات ماهانه؛ از دیگر اصول شراکت

از جمله دیگر اصول شراکت موفق که باید مورد توجه شرکا قرار گیرد، این است که متناسب با کار خود هر چند وقت یک بار جلساتی را به صورت ماهانه یا هفتگی برگزار کنند. این اقدام اهمیت زیادی دارد زیرا لازم است ضمن اینکه گزارش‌هایی به سایر شرکا داده می‌شود، عملکرد و نتایج به دست آمده نیز بررسی و تحلیل شود. علاوه بر این موارد، برگزاری این جلسات برای پاسخ به سوالات و ابهامات، یادآوری و تاکید وظایف دیگر شرکا و برطرف کردن مسائل و مشکلات به وجود آمده لازم و ضروری است. همچنین اگر قصد دارید کسب و کاری دیگر راه اندازی کنید، نیاز خواهد بود که ضمن برقراری این جلسات، با دیگر شرکای خود درباره مزایا و معایب کسب و کار مورد نظر مشورت کنید.

از دیگر اصول شراکت موفق ، می‌توان به موارد مهم دیگری نیز اشاره کرد که در ادامه به صورت تیتروار از آن‌ها نام می‌بریم:

  1. به طور واضح بیان شدن درخواست‌ها و انتظارات؛
  2. نظم و برنامه مشخص؛
  3. وارد نکردن مسائل شخصی در محیط کار؛
  4. داشتن تعامل با دیگر شرکا؛
  5. متعهد بودن به چارچوب و مقررات توافق نامه؛
  6. مسئولیت پذیر بودن و داشتن روحیه تیمی؛
  7. ریسک پذیر بودن؛
  8. به صورت شفاف راجع به سهام هر یک از شرکا صحبت کردن؛
  9. و سهیم بودن تمام شرکا به یک انداز در سود و زیان کسب و کار.

چرا باید اصول شراکت را رعایت کنیم؟

با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد، اگر شراکت خود را براساس اصول شراکت در کسب و کار ، ایجاد کنید قطعا نتایج و مزایای سودمندی کسب خواهید کرد. برای مثال از مهمترین مزایا و نتایج دلگرم کننده رعایت این اصول عبارتند از:

  1. تقسیم شدن کارها و در نتیجه به سرعت انجام شدن آن‌ها؛
  2. افزایش میزان سرمایه (که باعث می‌شود شما بدون هیچ محدودیتی امکانات و ملزومات مورد نیاز کسب و کار خود را تامین کنید)؛
  3. داشتن ایده‌های جدید و متنوع که قطعا نوآوری و پیشرفت را برای اهداف شما به همراه خواهد داشت؛
  4. و داشتن فرصت‌های زیادتر که در نتیجه تقسیم کردن مسئولیت‌ها به هر یک از شرکا به وجود می‌آید.

اصول شراکت در مغازه

شراکت در مغازه یکی از شراکت‌های رایج جامعه است که بنا به دلایلی نظیر؛ نداشتن سرمایه، عدم فرصت رسیدگی و یا عدم مهارت و تخصص کافی، فرد تصمیم می‌گیرد که با کمک شخصی دیگر، کسب و کار مورد نظر خود را راه اندازی کند. اصول شراکت در مغازه، مطابق قانون بدین صورت شرح داده شده است که دو یا چند نفر سرمایه خود را به صورت توافقی در راه کسب و کاری مشترک هزینه می‌کنند. از جمله اصولی که باید در این شراکت رعایت شود مواردی مانند؛ تنظیم شراکت نامه مغازه است که در واقع، تعهدات و مسئولیت‌های طرفین را مشخص می‌کند. به عبارت دیگر، تعهدات درج شده در این قرارداد، در واقع حاوی میزان سهم، سود و دیگر تعهدات و حقوق هر یک از شرکا است.

خدمات حقوقی مورد نیاز شما

اگر تصمیم دارید کسب و کاری شراکتی راه اندازی کنید، قبل از هرگونه اقدام، ابتدا باید اطلاعات و آگاهی مناسبی نسبت به شرایط انجام آن شراکت در اختیار داشته باشید تا علاوه بر یک شراکت مفید و سودمند، دچار خسارات و مشکلات ناشی از اختلاف نظر با دیگر شرکای خود نشوید. تیم حقوقی رکلا این شرایط را برای شما فراهم کرده است که بتوانید به سهولت از خدمات مشاوره تلفنی حقوقی استفاده کنید. علاوه بر این، این امکان نیز وجود دارد که با توجه به اهمیت تنظیم یک قرارداد مکتوب، تنظیم قرارداد خود را نیز به تیم رکلا بسپارید.

قرارداد مشارکت مدنی (شراکت نامه)

برای تهیه این نمونه قرارداد، روی تصویر بزنید و به صفحه آن وارد شوید.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دانلود نمونه قرارداد مشارکت مدنی
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات