قرارداد کار مربی پیش دبستانی و نکات مهم قانون کار در مورد فرم قرارداد با مربیان پیش دبستانی

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/24
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کار مربی پیش دبستانی

قرارداد کار مربی پیش دبستانی یکی از انواع قرارداد کار است. مقطع پیش دبستانی از مقاطع مهم پیش از ورود به دوره دوازده ساله اخذ دیپلم است. این مقطع در آماده سازی کودکان برای ورود به مدرسه بسیار نقش موثر و مفیدی دارد. به همین خاطر است که مدارس دولتی و غیر دولتی، تمایل دارند آموزگاران خوش رو، با حوصله و علاقه‌مندی را برای این مقطع انتخاب کنند. معلم یا مربیان پیش‌ دبستانی باید خلاقیت و ذوق بسیاری داشته باشند و به کار با کودک علاقه‌مند باشند. انتخاب یک یا چند مربی شایسته برای استخدام در پیش‌ دبستانی توسط مدیریت موسسه اتفاق می‌افتد.

گزینش و پذیرش مربی پیش دبستانی به دو صورت انجام می‌شود. حالت اول مربوط به جذب مربی پیش دبستانی برای مدارس دولتی است. در مدارس دولتی، وزارت آموزش و پرورش از قبل، نیروهای مورد نیاز خود را طی یک آزمون استخدامی جذب کرده است. در حالت دوم که مربوط به مدارس غیر دولتی می‌شود، مدیریت مدرسه با صلاحدید خود با مربی مصاحبه می‌کند و اگر مربی مورد نظر، شرایط خوبی داشته باشد، او را به خدمت می‌گیرد. برای این کار لازم است متن قرارداد مربی پیش دبستانی به دقت نوشته و تنظیم شود و یک قرارداد مربی پیش دبستانی دقیق میان کارفرما و مربی امضا شود.

قرارداد کار مربی پیش دبستانی از نگاه قانون

قرارداد کار مربی پیش دبستانی یک نوع قرارداد کار است. قراردادهای کار از قانون کار پیروی می‌کنند. قانون کار در ماده‌های مختلفی درباره چگونگی اجرای این قرارداد توضیح می‌دهد. ماده 7 قانون کار ، قرارداد کار را به خوبی تعریف کرده است:

«قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.»

از طرف دیگر، ماده 7 سه رکن مهم این قرارداد را بیان کرده است:

  1. کارفرما
  2. کارگر
  3. حق السعی

کارفرما همان مدیریت و مالک پیش دبستانی است. ماده 3 قانون کار نیز کارفرما را اینگونه تعریف کرده است:

ماده 3 قانون کار: «کارفرما یک شخصی حقیقی یا حقوقی است. کارفرما، کارگران و پرسنل را برای انجام کاری مشخص و با یک قرارداد استخدام در اختیار می‌گیرد و به اندازه میزان زحمت و کارشان به آن‌ها حقوق می‌دهد.»

«کارگر» که در تعریف قرارداد کار آمده است، اصطلاحی است که به صورت عمومی، سمت‌های شغلی متعددی را شامل می‌شود و صرفا معنای لغوی کارگر را ندارد. قانون کار در ماده 2 کارگر را اینگونه تعریف کرده است:

ماده 2 قانون کار: «کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان، در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.»

نمونه فرم قرارداد مربیان پیش دبستانی

نحوه نوشتن قرارداد کار مربی پیش دبستانی

برای تنظیم دقیق این قرارداد، هر چقدر که درباره محتوای قرارداد اطلاعات بیشتری داشته باشید، کارتان راحت‌تر و با کیفیت‌تر می‌شود. در ادامه مطلب درباره نحوه نوشتن نمونه قرارداد با مربیان پیش دبستانی صحبت خواهیم کرد و یک نمونه فرم قرارداد مربی پیش دبستانی را شرح خواهیم داد.

انواع این قرارداد

قرارداد کار مربی پیش دبستانی در انواع مختلفی تنظیم می‌شود. تنوع این قرارداد در مدت آن است. البته ملاک اصلی، زمان خدمت است، زیرا به همان نسبت، سایر خدمات و حقوق نیز ارائه خواهد شد. اگر بخواهیم به انواعی از قرارداد کار مربی پیش دبستانی اشاره کنیم، می‌توانیم موارد زیر را بیان کنیم:

  1. نمونه فرم قرارداد با مربی پیش دبستانی به صورت دائم
  2. نمونه قرارداد مربی پیش دبستانی به صورت قرارداد کار موقت
  3. نمونه فرم قرارداد مربیان پیش دبستانی برای کار معین
  4. نمونه قرارداد با مربی پیش دبستانی به صورت آموزشی یا آزمایشی

لازم است که در همان ابتدای متن قرارداد مربی پیش دبستانی ، به نوع قرارداد کار اشاره کرد. زیرا شرح وظایف، ساعت کاری و حقوق و مزایای مربی و… به نوع قرارداد بستگی دارد.

مدت قرارداد کار مربی پیش دبستانی

تعیین مدت قرارداد کاری از مواردی است که به اعتبار و اهمیت یک قرارداد تاثیر می‌گذارد. مدت قرارداد کار نیز براساس نوع آن مشخص می‌شود. برای مثال اگر مربی پیش دبستانی یک قرارداد دائم امضا کند، تعهد خدمت او تا زمان بازنشستگی خواهد بود. اما اگر قرارداد موقت، قرارداد کار معین در زمان مشخص یا قرارداد پاره وقت باشد، لازم است که در متن نمونه قرارداد مربیان پیش دبستانی به طور دقیق، مدت قرارداد مشخص شود. برای این کار نیز لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد را مشخص کنید.

ساعت کاری در قرارداد کار مربی پیش دبستانی

مدرسه پیش دبستانی باید به طور دقیق مشخص کند که ساعت کاری مربی به چه صورت است. برای مثال مربی در چه روزهایی و از چه ساعت تا چه ساعتی باید سر کار حاضر شود. برنامه ساعت کاری مربی باید در این بخش از قرارداد به طور کامل توضیح داده شود. علاوه براین، قانون کار میزان ساعت کاری یک شخص در طول روز را مشخص کرده است. براساس قانون کار، میزان ساعت کاری در روز، 7 ساعت و 20 دقیقه است. یعنی اگر مربی بیشتر از 7 ساعت و 20 دقیقه کار کند، کارفرما باید اضافه حقوق او را نیز به نسبت به حقوق اصلی پرداخت کند.

حق السعی در این قرارداد

قانون کار می‌گوید:

حق السعی عبارت است از مزد یا حق الزحمه، وجه نقد یا غیر نقدی یا هم نقدی و هم غیرنقدی که در ازای انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود.

میزان حق السعی براساس میزان ساعت کاری و توسط قانون کار تعیین می‌شود. کارفرما موظف می‌شود در ازای کاری که مربی انجام می‌دهد به او حق الزحمه پرداخت کند.

مزایای قرارداد کار مربی پیش دبستانی

از جمله مزایای نمونه قرارداد با مربیان پیش دبستانی عبارت است از:

  1. حق مرخصی یک ماه در سال
  2. حق مسکن
  3. حق اولاد و فرزند
  4. حق ماموریت
  5. عیدی و پاداش سالانه

برای مثال، به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که بخشی از قرارداد کار موقت رکلا است توجه کنید:

قرارداد کار مربی پیش دبستانی

شرایط کاری مختص به قرارداد کار مربی پیش دبستانی

هر کاری دارای شرایطی خاص و مسئولیت‌هایی است که صرفا مربوط به آن سمت شغلی است. این شرایط خاص، اجرایی شدن موضوع قرارداد را آسانتر می‌کند:

  1. مربی پیش دبستانی باید صبر و آرامش کافی برای حضور در میان کودکان را داشته باشد.
  2. مربی باید به کار با کودک علاقه مند باشد و با انگیزه، اصول و مهارت‌های مربوطه را آموزش بدهد.
  3. مربی پیش دبستانی، باید تحصیلات مرتبط داشته باشد.
  4. مربی باید دوره‌های مرتبط با شغلش را گذرانده باشد و اطلاعات کافی درباره علم روز آموزش به کودکان داشته باشد.
  5. اگر مربی پیش دبستانی برای هدف معین مانند آموزش ریاضی یا زبان دوم استخدام شده باشد، لازم است که در زمینه موردنظر تحصیلات یا مدرک تجربی داشته باشد.
  6. مربی پیش دبستانی باید به موقع سر کلاس حضور پیدا کند
  7. مربی باید در انجام کار و در تعامل با کودکان، حسن انجام کار داشته باشد.
  8. داشتن خلاقیت، ذهنی پویا و ایده‌های کاربردی در تدریس و آموزش بسیار دارای اهمیت است.

حق بیمه در قرارداد کار مربی پیش دبستانی

همه کارفرماها موظف هستند که حق بیمه کارگر را بپردازند. در این حکم، تفاوتی میان انواع قرارداد هم وجود ندارد. ماده 148 قانون کار توضیح می‌دهد که نیروی تحت امر باید بیمه شود.

مرجع حل اختلاف نمونه قرارداد مربی مهد کودک

مرجع حل اختلاف در قرارداد کار مربی پیش دبستانی و به طور کلی همه قراردادهای کار، اداره کار است. یعنی هر زمانی که میان اشخاصی که با یکدیگر رابطه استخدامی دارند (کارگر/کارمند و کارفرما)، اختلاف یا مشکلی ایجاد شود که خودشان نتوانند به آن رسیدگی کنند یا با یکدیگر به توافق نرسند، اداره کار میان آن‌ها داوری خواهد کرد. بنابراین، اگر در خصوص روابط استخدامی و مسائل مربوط به آن شکایتی دارید، باید در این مرجع مطرح کنید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، این قرارداد را تنظیم کرده و در بخش نمونه قرارداد قرار داده است. با وارد شدن به این بخش، می‌توانید نمونه قرارداد مورد نیاز خود را جستجو کنید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد اختصاصی خود را به تیم رکلا بسپارید. برای ثبت درخواست خود، وارد صفحه تنظیم قرارداد شوید و اطلاعات درخواست شده را وارد کنید. علاوه براین، دیگر خدماتی که می‌توانید از آن بهره ببرید، سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. برای استفاده از این سرویس نیز، ابتدا وارد صفحه آن شوید و سپس درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد مربی پیش دبستانی

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد مربی پیش دبستانی
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
الف م
thumb_up_alt
چهار ساله مدیر پیش دبستانم ولی از هیچ گونه قرارداد و مزایایی برخوردار نیستم. پرداحت حق بیمه خیلی زیاده و برای موسس هم به صرفه نیست ما رو بیمه کنه. دولت باید فکری به حال مدارس غیردولتی کنه. کار ما خیلی سخت و طاقت فرسا هست.
13:21
11 دی 1400