معامله سالن و تجهیزات آماده مرغداری با امضای قرارداد فروش مرغداری

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/08/21
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش مرغداری

مرغ از زمان‌های قدیم یکی از غذاهای اصلی سفره ایرانی بوده است و آن را در مهمانی‌ها و جشن‌های مختلف سرو می‌کرده‌اند. به همین دلیل است که پرورش مرغ یک کسب و کارهای پر درآمد محسوب می‌شود. یکی از تجهیزات مهم و مورد نیاز برای پرورش مرغ و جوجه کشی، سالن مرغداری مناسب است. برای راه‌اندازی و ساخت یک سالن پروش مرغ باید از مصالح مناسب و با کیفیت استفاده کرد. کیفیت سالن مرغداری و تجهیزاتی که در آن به کار برده شده است در میزان بازدهی و کسب درآمد تاثیر بسزایی دارد. اشخاصی که قصد ورود به بازار پرورش مرغ و جوجه کشی را دارند و در عین حال از امکانات یا وقت کافی برای ساخت مرغداری بهره‌مند نیستند، می‌توانند سالن مناسبی را خریداری کنند. نمونه قرارداد فروش مرغداری یک توافق معتبر است که در هنگام نقل و انتقال مالکیت سالن مورد نظر تنظیم و امضا می‌شود.

این توافق نامه در صورتی معتبر است که شرایط قانونی لازم در آن رعایت شده باشد. در قانون مدنی به توافق نامه‌ای که برای نقل و انتقال مالکیت سالن پرورش مرغ تنظیم می‌کنند، مبایعه نامه یا قولنامه نیز گفته می‌شود. طرفین معامله در هنگام تنظیم و امضای این اسناد باید با شرایط، ضوابط و آثار قانونی آن‌ها آشنایی داشته باشند. در نوشته حاضر قصد داریم که شرایط تنظیم و امضای قولنامه خرید مرغداری و آثار قانونی آن را بررسی کنیم. این قرارداد، یکی از انواع قولنامه است.

کدام ماده‌های قانونی از شرایط تنظیم و امضای نمونه قرارداد فروش مرغداری صحبت کرده‌اند؟

قرارداد بیع ، نام حقوقی قراردادی است که در هنگام نقل و انتقال مالکیت اموال باید تنظیم و امضا شود. شرایط تنظیم و امضای قرارداد بیع در فصل اول از باب سوم قانون مدنی مشخص شده است. این فصل مواد 338 الی 463 را در برمی‌گیرد. نمونه مبایعه نامه مرغداری نیز در راستای نقل و انتقال مالکیت سالن مناسب برای پرورش مرغ تنظیم می‌شود و نوعی عقد بیع است. طرفین معامله باید نمونه قولنامه مرغداری را مطابق با مواد 338 الی 463 قانون مدنی تنظیم و امضا کنند.

قانون گذار به طرفین نمونه قولنامه فروش مرغداری اجازه داده است که شرایط اجرای آن را با توافق یکدیگر مشخص کنند. شرایط و ضوابط قانونی عقد بیع، آمره یا تکمیلی هستند. رعایت قواعد و ضوابط آمره عقد بیع الزامی است. عدم رعایت ضوابط آمره عقد بیع باعث باطل و بی‌اثر شدن نمونه قولنامه فروش مرغداری می‌شود. رعایت ضوابط و قواعد تکمیلی عقد بیع در صورتی الزامی است که طرفین معامله بر خلاف آن‌ها با یکدیگر توافق نکرده باشد. بنابراین، طرفین معامله در هنگام تنظیم، امضا و اجرای نمونه قولنامه مرغداری می‌توانند برخلاف شرایط و ضوابط تکمیلی عقد بیع با یکدیگر توافق کنند.

آیا قانون گذار شرایط تعیین مبلغ نمونه قرارداد فروش مرغداری و نحوه پرداخت آن را مشخص کرده است؟

مبلغ مشخص شده در نمونه مبایعه نامه مرغداری ، همان بهایی است که مشتری باید در ازای انتقال مالکیت پرداخت کند. قانون گذار تعیین بهای اموال فروخته شده را به اراده طرفین معامله واگذار کرده است. بنابراین، طرفین معامله با توافق یکدیگر باید بهای سالن مرغداری را تعیین کنند. علی الاصول، مشتری باید بهای سالن را هم زمان با امضای نمونه مبایعه نامه مرغداری و به صورت نقدی پرداخت کند اما طرفین معامله می‌توانند در خصوص پرداخت نسیه یا اقساطی بهای سالن پرورش مرغ نیز با یکدیگر توافق کنند.

مشتری باید بهای سالن مورد معامله را مطابق با تاریخ و شرایط مقرر در قولنامه خرید مرغداری، بپردازد. اگر مشتری در پرداخت بهای سالن پرورش مرغ تاخیر داشته باشد، باید خساراتی که در این راستا به انتقال دهنده وارد شده است را جبران کند.

امضای نمونه قرارداد فروش مرغداری باعث ایجاد کدام آثار و الزامات قانونی می‌شود؟

قولنامه خرید مرغداری ، یک سند تَملیکی‌ است. امضای یک سند تَملیکی باعث انتقال مالکیت مال موضوع آن می‌شود. امضای این قولنامه نیز باعث انتقال مالکیت سالن پرورش مرغ خواهد شد. همچنین، نمونه قرارداد فروش مرغداری یک سند تعهد آور است و امضای آن باعث ایجاد الزاماتی قانونی برای طرفین معامله می‌شود.

انتقال دهنده به موجب امضای این سند متعهد است که سال مرغداری مورد معامله را به مشتری تحویل بدهد. مشتری نیز به موجب امضای این سند ملزم به پرداخت بهای سالن پرورش مرغ مورد معامله خواهد بود.

آیا نمونه قرارداد فروش مرغداری باعث ایجاد حق حبس برای طرفین معامله می‌شود؟

نمونه قرارداد فروش مرغداری یک قرارداد مُعَوَض است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که مالکیت سالن مرغداری در عوض دریافت بهای آن به مشتری منتقل می‌شود. طرفین یک قرارداد معوض در اثر امضای آن از حقی قانونی به نام حق حبس برخوردار می‌شوند. برخورداری از حق حبس به طرفین معامله امکان می‌دهد که تعهدات خودشان را اجرا نکنند. برای روشن‌تر شدن این مبحث در ادامه حق حبس هر یک از طرفین معامله را بررسی می‌کنیم:

حق حبس فروشنده

فردی که این سند را به عنوان انتقال دهنده امضا کرده با استناد به حق حبس می‌تواند تا زمانی که بهای سالن مرغداری را دریافت نکرده است از تحویل آن به مشتری خودداری کند.

حق حبس انتقال دهنده در شرایط زیر ساقط می‌شود:

  1. اگر فروشنده با پرداخت نسیه یا اقساطی بهای سالن مرغداری توافق کرده باشد؛
  2. در صورتی که فروشنده با اسقاط حق حبس توافق کرده باشد؛
  3. در صورتی که مشتری بهای سالن مرغداری را پرداخت کرده باشد.

حق حبس مشتری

شخصی که مبایعه نامه را به عنوان مشتری امضا کرده نیز با استناد به حق حبس می‌تواند تا زمانی که سالن مرغداری را تحویل نگرفته است از پرداخت بهای آن خودداری کند.

حق حبس مشتری در موارد زیر ساقط می‌شود:

  1. اگر در هنگام امضای این سند برای تخلیه و تحویل مرغداری مهلتی در نظر گرفته شده باشد؛
  2. در صورتی که مشتری در هنگام امضای مبایعه نامه، در خصوص اسقاط حق حبس توافق کرده باشد؛
  3. در صورتی که انتقال دهنده، سالن مرغداری را تخلیه کند و به مشتری تحویل بدهد.

اشخاصی که نمونه قرارداد فروش مرغداری را امضا می‌کنند باید از چه شرایطی برخوردار باشند؟

امضای قولنامه یک عمل حقوقی محسوب می‌شود. طرفین معامله در هنگام امضای قولنامه باید از شرایط قانونی لازم برای انجام اعمال حقوقی برخوردار باشند. قصد، رضایت و اهلیت از جمله شرایط قانونی لازم برای انجام اعمال حقوقی هستند. قصد، به معنی داشتن عزم و اراده‌ای قاطع است. طرفین معامله در هنگام امضای این قرارداد باید قصد نقل و انتقال مالکیت سالن مرغداری را داشته باشند. سندی که به صورت صوری یا در حالت مستی و به قصد شوخی امضا شده باطل و فاقد آثار قانونی است.

رضایت نیز منوط به داشتن اختیار کامل است. طرفین معامله باید مبایعه نامه را با رضایت و اختیار کامل امضا کنند. توافق نامه‌ای که در اثر تهدید و اجبار امضا شده نیز غیر نافذ است و باعث نقل و انتقال مالکیت سالن مرغداری نمی‌شود. از طرف دیگر، اهلیت به معنای شایستگی قانونی لازم برای امضای مبایعه نامه است. اشخاصی از شایستگی قانونی لازم برای امضای مبایعه نامه برخوردار هستند که عاقل، بالغ و رشید باشند. افرادی که سن آن‌ها کمتر از 18 سال تمام شمسی است از نظر قانونی، غیر رشید محسوب می‌شوند. بنابراین، کودکان و نوجوانان کمتر از 18 سال ( سن قانونی ) از اهلیت قانونی لازم برای امضای این توافق نامه برخوردار نیستند. افرادی که قوای مغزی و ادراکی آن‌ها مختل شده یا کاملاً از بین رفته است نیز فاقد شرایط لازم برای امضای این توافق نامه هستند.

تجار یا شرکت‌های تجاری که حکم ورشکستگی آن‌ها صادر شده است نیز از انجام تصرفات مالی ممنوع هستند. امضای این سند نیز یک تصرف مالی است. بنابراین، اشخاص حقیقی یا حقوقی ورشکسته نیز از اهلیت قانونی لازم برای امضای مبایعه نامه برخوردار نیستند.

آیا قانونگذار اجازه فسخ نمونه قرارداد فروش مرغداری را می‌دهد؟

نمونه قرارداد فروش مرغداری یک سند لازم الاجرا است. یعنی مشتری و فروشنده پس از امضای این سند دیگر حق بر هم زدن معامله‌ای که ایجاد شده است را ندارند اما گاهی ممکن است در مواردی شرایطی پیش بیاید که امضای این سند باعث تحمیل ضرر و زیان جبران ناپذیری به طرفین معامله شود و نیاز باشد که در صورت بروز آن شرایط، طرفین بتوانند قرارداد را برهم بزنند و فسخ کنند. در همین راستا قانون گذار برای جبران ضرر و زیان احتمالی به طرفین معامله، خیارات فسخ این سند را در ماده 396 قانون مدنی پیش بینی کرده است. خیار فسخ نوعی اختیار قانونی به حساب می‌آید که تحت شرایطی، از سوی قانون گذار به یکی از طرفین معامله یا هر دوی آن‌ها داده می‌شود.

آیا شرایط اقاله نمونه قرارداد فروش مرغداری در قانون مدنی پیش بینی شده است؟

قانونگذار به طرفین هر قرارداد لازم الاجرا اجازه داده است که این قراردادها را با توافق و رضایت یکدیگر منحل کنند. اقاله قرارداد در واقع یک عمل حقوقی و به معنای انحلال یک قرارداد لازم الاجرا با تراضی و توافق طرفین امضا کننده آن است. طرفین معامله نیز می‌توانند نمونه قرارداد فروش مرغداری را با توافق و تراضی یکدیگر اقاله کنند.

خریدار و فروشنده می‌توانند اقاله این قرارداد را به صورت مکتوب، شفاهی ، صریح و غیر صریح انجام دهند. اقاله این قرارداد باعث زوال تمام آثار قانونی ناشی از آن می‌شود. بنابراین، مشتری پس از اقاله باید سالن مرغداری را تخلیه کند و به مالک آن تحویل بدهد. مالک نیز پس از اقاله باید بهایی که بابت سالن مرغداری از مشتری گرفته است را به او بازگرداند.

برای حل اختلافات ناشی از اجرای نمونه قرارداد فروش مرغداری باید به کدام یک از مراجع قضایی مراجعه کرد؟

رسیدگی به اختلافات حقوقی ناشی از اجرای این قرارداد در صلاحیت دادگاه عمومی حقوقی و شورای حل اختلاف است. دادگاه عمومی حقوقی به اختلافات مالی و غیر مالی طرفین معامله رسیدگی می‌کند. شورای حل اختلاف نیز صرفا به دعاوی مالی میان طرفین معامله که حداکثر مبلغ آن بیست میلیون تومان برآورد شده باشد، رسیدگی خواهد کرد.

طرفین معامله در هنگام تنظیم این قرارداد می‌توانند یک داور مرضی الطرفین را به عنوان مرجع حل اختلاف تعیین کنند. در این حالت، دو طرف برای طرح دعاوی ناشی از اجرای این قرارداد باید نزد داور مرضی الطرفین بروند.

با مشاور حقوقی گفتگو کنید!

پیشنهاد می‌کنیم که برای انجام این معامله و همچنین برای انجام معاملات دیگری که در نظر دارید، حتما با مشاور حقوقی یا وکیل پایه یک دادگستری گفتگو کنید. دریافت مشاوره از متخصصان حقوقی به شما کمک می‌کند که با تمرکز و آگاهی بیشتر در خصوص معامله‌ای که انجام می‌شود و همچنین در خصوص شروط و تعهداتی که در قرارداد نوشته خواهد شد، تصمیم بگیرید. برای استفاده از چنین خدماتی می‌توانید درخواستتان را در بخش مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید.

بعد از کسب اطمینان برای انجام این معامله و دریافت راهنمایی و مشورت، می‌توانید برای تنظیم و امضای این قرارداد تصمیم بگیرید. شما می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، تهیه و نوشتن این قولنامه را به تیم حقوقی رکلا بسپارید.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات