وظایف شغل عکاسی، مهارت‌های لازم برای این حرفه و شرایط بازار کار آن

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/04/12
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
عکاس

عکاسی یکی از حرفه‌های زیبا و جذاب است که فارغ از یک موقعیت شغلی، نوعی هنر نیز محسوب می‌شود. از این رو افراد زیادی به فعالیت در این حوزه راغب هستند. حرفه عکاسی برای ثبت بسیاری از وقایع و رویدادهای اجتماعی، فرهنگی، علمی و تاریخی کاربرد دارد. به همین دلیل، علاقمندان می‌توانند با انتخاب گرایش مورد علاقه خود، دانش‌ها و تخصص‌های لازم این شغل هنری را کسب و در نهایت به صورت یک عکاس حرفه‌ای فعالیت خود را آغاز کنند.

با این توضیحات، هدف از تحریر مقاله حاضر، ارائه شرحی جامع و اختصاصی از مهارت‌ها، مشکلات، بازار کار، درآمد و همچنین شرح وظایف عکاس است. بنابراین اگر علاقمند یا مشغول به فعالیت در این حرفه هستید پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را حتما با دقت مورد مطالعه قرار دهید تا در نهایت، عملکردی مناسب و دلخواه ارائه دهید.

عکاسی چیست؟

یکی از شغل‌‌های کاملا هنری و محبوب جهان، عکاسی نام دارد که به دلیل جاذبه‌های هنری فراوان، افراد زیادی آن را به عنوان حرفه خود انتخاب کرده‌اند. با این حال، ثبت تصویر به واسطه دوربین و در نهایت ظاهر کردن آن تصاویر از طریق روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و ابزارهای مربوطه را عکاسی می‌گویند. فن عکسبرداری نخستین بار در زمان آخرین پادشاه قاجار (ناصرالدین شاه) وارد ایران شد و در واقع تا حدودی می‌توان گفت اولین عکاس ایرانی ، شاه بود که به دلیل علاقه زیاد به این هنر، شروع به عکس گرفتن از مناظر و اطرافیان خود کرد.

یکی از قراردادهای کاربردی که برای شروع همکاری حرفه‌ای در این حوزه توسط شرکت‌ها و صاحبان پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد، قرارداد استخدام عکاس است. امضای این قرارداد باعث برقراری یک رابطه کارگری و کارفرمایی می‌شود. اگرچه بسیار متداول است که فعالان این حوزه به صورت پروژه‌ای فعالیت کنند. برای مثال یک عکاس می‌تواند با امضای قرارداد عکاسی تبلیغاتی برای بازه زمانی مشخصی با یک شرکت همکاری داشته باشد و پروژه تبلیغات آن شرکت را انجام دهد.

شرح کلی درباره فعالیت‌های عکاس

عکاس‌ها معمولا با توجه به تمایلات شخصی خود، می‌توانند در حوزه‌های متعددی اعم از عکاسی علمی، پژوهشی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی یا مناظر طبیعی فعالیت کنند. شاغلین حرفه مذکور، برای اینکه بتوانند عکس‌های با کیفیت و زیباشناسانه‌ای ثبت کنند، بهتر است حتما درباره حوزه‌های مورد نظر خود دانش و اطلاعات کافی داشته باشند. در حقیقت، باید گفت لازمه موفقیت وظایف شغل عکاسی، این است که علاوه بر تسلط کافی به مهارت‌های فنی و هنری این حرفه، از حوزه فعالیت خود نیز به حد کفایت، آگاه باشید تا بتوانید عکس‌های استاندارد و مطلوبی از موضوعات مورد نظر (چهره افراد، طبیعت، مکان‌ها، داده‌های علمی، رویداد‌های اجتماعی و غیره) ثبت کنند.

مهارت‌های ضروری یک عکاس

اگرچه در همه مشاغل، تسلط به توانایی‌های لازم آن‌ حرفه اهمیت زیادی دارد اما در شغل عکاسی، داشتن ذوق و قریحه هنری به همراه توانایی‌های فنی و فردی نیز از الزامات فعالیت حرفه‌ای در آن حوزه محسوب می‌شود. بنابراین عکاسان باید حتما به این قابلیت‌ها کاملا مسلط باشند. برخی از مهارت‌های مورد نیاز عکسبرداری عبارتند از:

  1. جزئی‌نگر بودن و توجه زیاد به محیط پیرامون؛
  2. برقرار کردن ارتباط اجتماعی قوی با همکاران، مشتریان و سایر افراد؛
  3. برخورداری از خلاقیت و دید هنری، هنگام مشخص کردن زاویه دوربین عکاسی؛
  4. برخوردار بودن از قدرت تمرکز بالا؛
  5. شناخت و آگاهی کافی از دانش ‌و فناوری‌های نوین در حوزه کاری عکاسی؛
  6. مسلط به کار با کامپیوتر و نرم افزارهای مورد نیاز؛
  7. برخورداری از عملکرد سریع در زمان عکاسی؛
  8. توانایی بازاریابی و تبلیغات موثر در زمینه مورد نظر؛
  9. آشنایی با اصول و فنون عملی و تئوری عکاسی.

مدرک تحصیلی برای این حرفه

اشخاصی که به حوزه عکاسی علاقمند هستند می‌توانند از طریق آموزش‌های دانشگاهی یا شرکت در دوره‌های آزاد، مهارت‌‌های لازم این حرفه را کسب کنند. هر چند توصیه می‌‌‌‌‌‌شود کسانی که تصمیم دارند به صورت حرفه‌ای در سمت عکاس فعالیت داشته باشند، حتما به صورت آکادمیک تخصص‌ها و مهارت‌های آن را فرا بگیرند.

بازار کار و میزان درآمد عکاس

فعالیت در حوزه عکاسی بسیار متنوع است و از این رو شاغلین می‌توانند بنابر انتخاب و علاقه خود در شرکت‌های تبلیغاتی، دفتر روزنامه و مجلات، استودیوها و آتلیه‌ها یا به صورت پروژه‌ای فعالیت کنند. با توجه به توضیحات فوق، می‌توان گفت بازار کار عکاسان به نوعی رقابتی است، به این صورت که افراد بیشتر بر حسب میزان توانایی، خلاقیت، تجربه و مهارت خود گزینش می‌شوند. بنابراین عکاسان اگر متناسب با دانش و فناوری‌های نوین این حرفه، مهارت‌ها و قابلیت‌های لازم آن را کسب کنند، قطعا موقعیت مالی و جایگاه اجتماعی ایده الی خواهند داشت.

عکاسانی که در شرکت‌های خصوصی اشتغال دارند معمولا بر اساس تجربه،‌ مهارت،‌ حوزه تخصصی کار خود و قراردادی که بین آن‌ها و کارفرما منعقد می‌شود، حقوق خود را دریافت خواهند کرد. بنابراین، یکی از عوامل موثر و مهم در میزان دستمزد یک عکاس، سابقه، تجارب و روزمه کاری او است. با این تفاسیر، هر چه فرد در شغل خود از سابقه و تجربه بیشتری برخوردار باشد، به همان میزان حقوق او نیز افزایش خواهد یافت.

مشکلات و چالش‌های عکاسان در بازار کار

جامعه عکاسان با توجه به شرایط کاری خود همواره با مشکلات و چالش‌های متعددی نظیر شرایط مالی ضعیف، فعالیت عکاسان مستقل، عدم جایگاه اجتماعی مناسب، نداشتن حق کپی رایت، عدم وجود امکانات، تسهیلات لازم و سایر مشکلات دیگر مواجه هستند.

شرح وظایف عکاس

شرح وظایف عکاس به طور خلاصه شامل این موارد می‌شود:

  1. تنظیم نور و آماده کردن سایر تجهیزات قبل از شروع کار؛
  2. توجه دقیق و جزئی به موضوعات مورد نظر؛
  3. تحلیل و ارزیابی کیفی و کمی عکس‌ها؛
  4. شناخت و درک کافی از موضوعات عکاسی خود؛
  5. در صورت فعالیت در شرکت‌های تجاری و تبلیغاتی، تسلط و شناخت کامل به فضای آن محیط‌ها؛
  6. کسب اطلاعات به روز از دانش‌های نوین حوزه عکاسی؛
  7. برخورداری از سرعت عمل مناسب در هنگام عکس گرفتن؛
  8. انجام بازاریابی و تبلیغات مورد نیاز، در صورت مستقل کار کردن؛
  9. رتوش و چاپ عکس‌های گرفته شده؛
  10. انتخاب و آماده کردن محل مورد نظر برای عکاسی؛
  11. و در آخر برگزار کردن جلسه با مشتریان و شنیدن درخواست و نیاز آن‌ها، در محدوده شرح وظایف عکاس شناخته می‌شود.

وظایف شغل عکاسی شامل چه مواردی می‌شود؟

حرفه عکسبرداری با توجه به شرایط و موقعیت‌های مختلفی که دارد از جمله مشاغل نسبتا سخت محسوب می‌شود و بنابراین افراد فعال در این حوزه متناسب با مقررات محیط و پروژه‌های کاری خود، مسئولیت‌های متعددی دارند که در ادامه کلیاتی از آن‌ها را ارائه خواهیم کرد.

  1. حفاظت و نگهداری از تمام تجهیزات دوربین؛
  2. تمیز و مرتب کردن فلاش‌ها، دوربین و لنز‌های آن؛
  3. شارژ کردن باتری‌های دوربین و فلاش‌ها، به محض پایان هر پروژه؛
  4. بررسی و ارزیابی کارت‌های حافظ بعد از هر پروژه عکسبرداری جهت سالم بودن آن‌ها؛
  5. تنظیم دیافراگم دوربین در بازترین حالت؛
  6. قرار دادن دوربین و لنزها در حالت اتوفوکوس، بعد از اتمام پروژه؛
  7. سنجش نور مطابق متعادل‌ترین مود‌ها (اسپات و ماتریکس)؛
  8. ارزیابی کیفی دوربین‌ها و پردازش عکس‌ها با استفاده از نرم افزارهای مختص این حرفه، از دیگر وظایف شغل عکاسی؛
  9. تنظیم حساسیت یا ایزوی دوربین در پایین‌ترین حالت؛
  10. بررسی دقیق ساختار لنز و دوربین؛
  11. جلوگیری از نوردهی زیاد یا کم (متعادل)؛
  12. باز کردن فیلتر لنزها؛
  13. و در پایان قرار دادن سرعت شاتر در مناسب‌ترین حالت، از جمله دیگر وظایف شغل عکاسی محسوب می‌شود.

وظایف عکاس سینما

وظایف عکاس سینما، به این صورت است که عکاسان، در طول مراحل تولید، فیلمبرداری، عملیات‌ پشت صحنه، برداشت سکانس‌های مهم و حساس، بنابر دستورالعمل‌‌های اعمال شده، عکس‌های مورد نظر را ثبت می‌کنند. تصویرهای یک پروژه سینمایی باید به صورت کاملا دقیق، کلیه فرآیند فیلمبرداری اعم از شخصیت‌ها، عناصر بصری،‌ ژانر و زاویه‌های مختلف فیلم را نشان دهند. این تصاویر معمولا برای سر در سینماها، تبلیغ فیلم (در قالب پوستر، بروشور، فضای اینترنت) جلسات نقد و بررسی، مطبوعات و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیگر وظایف عکاس سینما عبارتند از:

  1. عکاسی از لوکیشن و فضای فیلم جهت بررسی و ارزیابی کارگردان و تهیه‌ کننده؛
  2. عکسبرداری از پشت صحنه فیلم؛
  3. گرفتن عکس از بازیگران در حال گریم.

نکات حقوقی لازم برای توافقات همکاری این حرفه

افراد زیادی هستند که به عنوان عکاس در حوزه‌های مختلف اشتغال دارند. این اشخاص ممکن است بنا به دلایلی نظیر عدم شناخت کافی از نکات و قوانین کار خود حقوق و مزایای مناسبی نداشته باشند. به همین دلیل، آگاهی از مسائل و نکات حقوقی حرفه عکاسی مطمئنا در نحوه کارکرد عکاسان تاثیرات قابل توجهی خواهد داشت. در واقع، مطلع بودن از شرایط و مقرراتی که در انواع قرارداد همکاری پروژه‌های عکاسی درج می‌شوند این مزیت را برای افراد کارفرما یا کارپذیر به همراه دارد که تحت هر شرایطی انتخاب‌های مناسب و به صرفه‌ای داشته باشند.

با این اوصاف، وب سایت رکلا یکی از مرکز حقوقی آنلاین است که به صورت کاملا تخصصی درباره مسائل حقوقی قراردادهای کاری، مشاوره تلفنی حقوقی ارائه می‌دهد. البته توجه داشته باشید که تیم حقوقی رکلا در صورت نیاز، تنظیم قرارداد اختصاصی شما را نیز بر عهده می‌گیرد. بنابر توضیحات فوق، اگر پرسش یا ابهامی داشتید در بخش نظرات آن را مطرح کنید. در سریع‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم.

قرارداد پیمانکاری عکاسی (برون سپاری به یک فرد)

انجام پروژه عکاسی به صورت پیمانکاری را با امضای این قرارداد، مکتوب کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری عکاسی
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری عکاسی

قرارداد استخدام عکاس

این نمونه قرارداد، یک قرارداد استخدامی برای همکاری با عکاس است. برای تهیه آن، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد استخدام عکاس
دانلود نمونه قرارداد استخدام عکاس
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات