قرارداد طراحی قطعه و چند نکته مهم درباره شیوه همکاری با طراح در این قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1403/01/15
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی قطعه

قرارداد طراحی قطعه یک قرارداد پیمانی برای انجام پروژه طراحی قطعات است. در فعالیت‌های تولیدی و در مشاغلی که به صورت کلی در گروه فعالیت‌های مربوط به صنایع قرار می‌گیرند، طراحی قطعه و همچنین تولید و استفاده از قطعات، اهمیت و کاربرد زیادی دارد. بسیاری از تولید کنندگان، برای فعالیت خط تولید خود، نیازمند تامین قطعات هستند و تعداد قابل توجهی از کارخانه‌ها و کارگاه‌های دیگر نیز به صورت اختصاصی در زمینه تولید قطعات فعالیت می‌کنند. در این میان، مساله‌ای که دارای اهمیت است، این است که شما برای طراحی و ساخت یک محصول جدید یا برای ارتقای کیفی یک محصول ، نیاز دارید که قطعاتی را طراحی کنید.

برای این منظور باید طراحی قطعه مورد نظرتان را به اشخاصی بسپارید که به صورت اختصاصی در زمینه طراحی قطعه مشغول به فعالیت هستند. به این ترتیب، طراح قطعه با در نظر گرفتن شرایطی که مد نظر شما است و همچنین با توجه به ویژگی‌ها و نکاتی که بیان می‌کنید، مناسب‌ترین قطعه و نزدیک‌ترین قطعه به خواست شما را طراحی می‌کند و برای طراحی این قطعات نیز، نکات فنی و تخصصی را اعمال خواهد کرد. به این ترتیب، نمونه قرارداد طراحی قطعه ، قراردادی است که به واسطه آن، می‌توانید مسئولیت طراحی قطعه مورد نظرتان را به یک شخص متخصص در این حوزه واگذار کنید.

چند نکته مهم درباره قرارداد طراحی قطعه

نمونه قرارداد طراحی قطعه یک قرارداد پیمانکاری است. زیرا در این قرارداد، مسئولیت انجام امور مشخصی به طراح سپرده می‌شود و طراح در ازای انجام آن امور، مستحق دریافت حق الزحمه خواهد بود. این قرارداد به صورت اختصاصی در متن قانون تعریف نشده است اما از آن جهت که یک قرارداد خصوصی است و میان اشخاص تنظیم می‌شود، لازم است که از قانون مدنی پیروی کند. ماده 10 قانون مدنی نیز در این خصوص توضیح می‌دهد که مانعی برای تنظیم قرارداد خصوصی میان اشخاص وجود ندارد و تنها شرط لازم این است که قراردادی که تنظیم خواهد شد، مغایر با قانون نباشد.

نمونه قرارداد طراحی قطعه یک قرارداد لازم است. یعنی زمانی که به عنوان طراح قطعه، پروژه‌ای را می‌پذیرید، ملزم خواهید بود که آن را به اتمام برسانید و طرح نهایی را به پیمانکار تحویل دهید. در این قرارداد، طراح قطعه و کارفرما نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند یا اینکه اعلام کنند که از انجام پروژه مورد نظر پشیمان شده‌اند. البته این امکان برای آن‌ها فراهم است که شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند تا در صورت بروز آن شروط، بتوانند از حق فسخ خود استفاده کنند.

محتوای نمونه قرارداد طراحی قطعه

برای نوشتن و امضای نمونه قرارداد طراحی قطعه ، ابتدا لازم است که از محتوای این قرارداد و از حقوقی آگاه باشید که برای طرفین این قرارداد تصور می‌شود. از طریق آشنایی با بخش‌های مختلف این قرارداد، می‌توانید برای امضای آن تصمیم بگیرید. در ادامه این مطلب به مهمترین بخش‌های این قرارداد اشاره خواهیم کرد. لازم است به این مساله نیز اشاره کنیم که محتوای قرارداد باید صریح و بدون ابهام باشد تا بتواند ابعاد رابطه کاری میان طرفین را به خوبی مشخص کند. در ادامه به موارد مهم آن اشاره می‌کنیم:

طرفین نمونه قرارداد طراحی قطعه

پیمانکار و طراح، طرفین نمونه قرارداد طراحی قطعه هستند. ممکن است که این اشخاص، یک شخص حقیقی (فرد انسانی) باشند یا اینکه ممکن است این قرارداد را با یک شرکت، کارخانه یا موسسه امضا کنید. مانعی برای این اقدام وجود ندارد. با این حال، لازم است که هر دو طرف قرارداد با اطلاعات و مشخصات کامل هویتی در متن قرارداد معرفی شوند. اگر طراح شما یک شخص حقیقی است و به صورت مستقل فعالیت می‌کند، به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای همکاری در جهت طراحی قطعه، با او قرارداد پیمانکاری تک نفره را امضا کنید.

از طرف دیگر، اگر قصد دارید که با یک شرکت یا موسسه طراحی قرارداد امضا کنید، لازم است که از قرارداد پیمانکاری استفاده کنید و در متن قرارداد به صراحت درباره مسئولیت‌ها و وظایف دو طرف توضیح دهید. برای مثال لازم است توضیح دهید که مسئولیت پرداخت حقوق و مزایا و بیمه پرسنل موسسه، به عهده پیمانکار است و از این جهت مسئولیتی برای شما وجود نخواهد داشت. نکته دارای اهمیت در تنظیم قرارداد با موسسه یا شرکت، این است که باید اطلاعات و مشخصات هویتی نماینده یا وکیل آن شرکت نیز در متن قرارداد به صراحت بیان شود.

موضوع قرارداد طراحی قطعه

در متن این قرارداد باید توضیح دهید که منظور شما از طراحی قطعه، دقیقا طراحی چه نوع قطعه‌ای و برای چه کاربردی است. شما می‌توانید درباره جنس، ابعاد و ویژگی‌های خاصی که در طراحی قطعه باید در نظر گرفته شوند، توضیح دهید. این اطلاعات به طراح کمک می‌کند که با توجه به نیاز شما و دقیقا برای کاربردی که در نظر دارید، قطعه مورد نظر شما را طراحی کند. از طرف دیگر، اگر طراح در انتهای پروژه، طرحی ارائه دهد که شرایط مدنظر شما در آن رعایت نشده باشد، با استناد به متن قراردادتان می‌توانید طرح را نپذیرید و همچنان اختلافات مربوط به این موضوع را با استناد به قرارداد پیگیری کنید. در واقع هر چقدر که در قراردادتان با صراحت بیشتری درباره طراحی قطعه توضیح دهید، احتمال کج فهمی در طراحی و به دنبال آن احتمال بروز مشکل و اختلاف، کاسته می‌شود.

بازه زمانی قرارداد

در ابتدای همکاری با طراح قطعه، لازم است که به طور دقیق بیان کنید که طراح تا چه زمانی باید طرحی که سفارش داده‌اید را به شما تحویل دهد. برای این منظور لازم است که تاریخ دقیق اتمام قرارداد را در متن قرارداد بنویسید. به این ترتیب، طراح ملزم خواهد بود که به تاریخ قرارداد متعهد باشد و مطابق با آن، پروژه مورد نظر را تحویل دهد. بدون شک برای اکثر کارفرمایان این مساله بسیار اهمیت دارد که طراح حتما در تاریخی که معین می‌شود، طرح مورد نظر را تحویل دهد. به همین دلیل، کارفرما ترجیح می‌دهد که ضمانتی برای تحویل پروژه در قرارداد بیان شود.

برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خسارت دیرکرد استفاده کنید. خسارت دیرکرد، شرطی است که به موجب آن، تاخیر در تحویل پروژه، برای طراح خسارت به همراه دارد. به این صورت که طراح قطعه، ملزم خواهد بود که در ازای هر روز دیرکرد در تحویل پروژه، مبلغی را به عنوان جریمه یا خسارت بپردازد.

مبلغ نمونه قرارداد طراحی قطعه

باید مشخص باشد که چه مبلغی را به عنوان حق الزحمه طراح قطعه در نظر گرفته‌اید. برای این منظور، لازم است که مبلغ قرارداد را به صورت دقیق در متن قرارداد بنویسید. علاوه براین، این امکان وجود دارد که شرح دقیقی از خدماتی که ارائه خواهید داد را نیز بیان کنید و برای هر کدام، تعرفه‌ای در نظر بگیرید. یعنی هم می‌توانید حق الزحمه طراح را به صورت یکجا بنویسید و هم می‌توانید با جزئیات بیشتر درباره آن توضیح دهید و در ازای هر خدماتی، مبلغ ما به ازای آن تعیین شود.

نکته دیگر در خصوص مبلغ قرارداد، این است که شما می‌توانید شیوه پرداخت حق الزحمه طراح قطعه را معین کنید. برای مثال، می‌توانید مشخص کنید که حق الزحمه طراح به چه صورت و در چند مرحله و با چه معیاری به او پرداخت خواهد شد. حتی این امکان وجود دارد که مشخص کنید حق الزحمه طراح قطعه را به چه شماره حسابی واریز خواهید کرد.

پیشنهاد ما

قراردادهای پیمانی از جمله قراردادهایی هستند که لازم است به خوبی درباره آن‌ها بدانید و شروط مورد نظر خود را نیز به صراحت در قرارداد بیان کنید. برای تنظیم و استفاده از قرارداد طراحی قطعه ، بهتر است که پیش از هر اقدام، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و همچنین می‌توانید برای داشتن قراردادی مطابق با خواست خود، درخواستتان را در بخش تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی ثبت کنید. ما در کنار شما هستیم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات